Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zij-instroomtraject of deeltijd Pabo

<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 20 Aug 2019 10:20

Zij-instroomtraject of deeltijd Pabo

De gedachte speelt al een hele tijd, maar de laatste weken borrelt het steeds vaker op: de wens om me te laten omscholen en het onderwijs in te gaan.

Voor zover ik zie zijn er twee opties: als zij-instromer direct de switch maken, of in deeltijd de Pabo versneld doorlopen. Op zich zou die laatste optie prima zijn, ware het niet dat ik al een bachelor diploma op zal heb. Voor zover ik begrijp ben ik dan verplicht het instellingscollegegeld te betalen, á €8000 per jaar. Dat is een enorme uitgave, die het zij-instroomtraject ineens een stuk aantrekkelijker doet lijken.

Heeft iemand met een van beide trajecten ervaring? En als je in het onderwijs werkzaam bent: zou je het aanraden? Natuurlijk lees je van alles over de werkdruk en achterblijvende salarissen, maar wat staat daar in jullie ervaring tegenover?
<<

Pitty

Bericht 20 Aug 2019 10:30

Re: Zij-instroomtraject of deeltijd Pabo

Ik denk er juist over om het onderwijs te verlaten... er is gewoon te veel problematiek, te volle klassen en te weinig middelen om het goed te kunnen regelen. Daarbij, je doet het nooit goed. Nu is het zo dat er op scholen geen aandacht wordt gegeven aan zwemmen in open water. Tja. Wanneer moeten we dat weer gaan doen dan?
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 20 Aug 2019 10:33

Re: Zij-instroomtraject of deeltijd Pabo

Ik las toevallig net een stukje op Facebook waarin er wordt aangegeven dat er op zij-instromers (al dan niet terecht) veel kritiek is, meestal omdat ze niet de begeleiding krijgen die er nodig is om goed te kunnen starten in het onderwijs. Als je zoiets gaat doen, informeer dan vooraf goed hoe veel begeleiding er is etc. Zelf verder geen ervaring mee.

Oh, verder trouwens eens met Pitty. Niet dat ik er nu over denk om het onderwijs te verlaten.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Pitty

Bericht 20 Aug 2019 10:36

Re: Zij-instroomtraject of deeltijd Pabo

Ik denk als je op een enorm leuke school terecht komt, het helemaal goed gaat komen hoor! Maar je moet wel stevig in je schoenen staan en goed je eigen grenzen aangeven.

Ik vind het wel heel stoer van je!!
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 20 Aug 2019 10:48

Re: Zij-instroomtraject of deeltijd Pabo

Haha, nou, daar gaat mijn enthousiasme ;’)

Zijn er ook leerkrachten die wél enthousiast zijn? Of is het gewoon echt zo dramatisch? Wel erg hoor, dat de omstandigheden zo slecht zijn dat jullie (in ieder geval Pitty) overwegen te stoppen. Wat ervaar jij als het ‘ergste’ in het onderwijs?
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 20 Aug 2019 11:31

Re: Zij-instroomtraject of deeltijd Pabo

Ik ben zeker wel blij met mijn werk hoor! Nu heb ik het ‘geluk’ dat de klassen waarin ik werk over het algemeen kleiner zijn(SBO), maar de problematiek is er niet minder om. Wel elke dag een uitdaging om de kinderen weer nieuwe dingen te leren.

Wat het ‘ergste’ is? Ik denk de administratie (je moet een hoop bijhouden), maar ook de ouders die mondig en betweterig kúnnen zijn.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 20 Aug 2019 12:48

Re: Zij-instroomtraject of deeltijd Pabo

Wat leuk dat je dat overweegt. Ik heb al meerdere keren overwogen om met de Pabo te beginnen, maar toch steeds niet gedaan. Ik denk dat ik wel goed in staat zou zijn om de lesstof over te brengen en op een leuke manier uit te leggen en creatieve vakken geven lijkt me heel leuk, maar ik heb te weinig overwicht, ik kan niet streng zijn.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4414

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 20 Aug 2019 13:05

Re: Zij-instroomtraject of deeltijd Pabo

Ik heb het zij-instroom traject gedaan, maar wel voor het voortgezet onderwijs. Nu even geen tijd voor een uitgebreide reactie, maar je mag me een pm sturen! Ik heb heel goede begeleiding gehad, zowel bij de studie als op school en ik ben nog steeds heel blij met de switch!
december 2016
juli 2019
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1957

Geregistreerd: 23 Apr 2015 10:55

Bericht 20 Aug 2019 14:04

Re: Zij-instroomtraject of deeltijd Pabo

Ik ben al meer dan 10 jaar leerkracht in het basisonderwijs en ik ben wel enthousiast! De werkdruk is zeker (te) hoog, maar het onderwijs geven aan en werken met kinderen vind ik erg leuk. Het is wel iets wat je echt leuk moet vinden om te doen, anders houd je het uiteindelijk niet vol denk ik. De vakanties vind ik een hele fijne bijkomstigheid, al staan de vakanties niet altijd in evenwicht met de gemaakte overuren helaas. Het echte nadeel vind ik dat ik nog zoveel thuis moet doen qua administratie en voorbereiding. Wat betreft de keuze van je opleiding kan ik je niet helpen, ik heb zelf de voltijd Pabo gedaan. Is je Bachelor onderwijs gericht? Het is nu wel echt het moment om de switch te maken met alle tekorten aan leraren die er zijn!
2011 2012 2017
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11847

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 20 Aug 2019 14:35

Re: Zij-instroomtraject of deeltijd Pabo

Moederkloek. Kijk even goed naar de voorwaarde voor instellingsgeld. Bij mij weten betaal je dat alleen als je al een bachelor in zorg of onderwijs hebt. Heb je bijvoorbeeld een rechten bachelor dan betaal je collegegeld. Tenminste dat was vorig jaar zo.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6200

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 20 Aug 2019 14:47

Re: Zij-instroomtraject of deeltijd Pabo

Heb je voor lerarenopleidingen niet een andere regeling? Dacht dat je daar altijd het lage lesgeld voor betaald. Of dat is inmiddels weer veranderd.
Mijn moeder heeft ooit deeltijd pabo gedaan naast het hebben van een gezin, dat vond ze zwaar. M'n zusje zit ook in het basisonderwijs. Wat ik zie is dat ze beiden thuis ook nog regelmatig wat doen en dat de werkdruk (te) hoog is. De vele vakanties zijn ideaal als je kinderen hebt, maar wegen niet op tegen de overuren, wat Indigo aangeeft. Bij m'n zusje op school valt ook de een na de ander overspannen uit. Doet de directeur naar haar mening ook wat in, maar volgens mij is de uitval in het onderwijs sowieso hoog. Ondanks dit zijn ze beide wel enthousiast over hun werk, omdat ze lesgeven gewoon heel leuk vinden.
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 20 Aug 2019 15:07

Re: Zij-instroomtraject of deeltijd Pabo

Silly-One schreef:Moederkloek. Kijk even goed naar de voorwaarde voor instellingsgeld. Bij mij weten betaal je dat alleen als je al een bachelor in zorg of onderwijs hebt. Heb je bijvoorbeeld een rechten bachelor dan betaal je collegegeld. Tenminste dat was vorig jaar zo.


Dat klopt! Ik weet alleen niet zeker of logopedie onder ‘zorg-opleiding’ valt. Ik ben bang van wel, omdat het een paramedisch beroep is...en dan betaal je dus tegen de 8k per collegejaar. Heel zonde, want volgens mij zou het juist een mooie combi van opleidingen zijn.
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 20 Aug 2019 15:12

Re: Zij-instroomtraject of deeltijd Pabo

Susan schreef:Wat leuk dat je dat overweegt. Ik heb al meerdere keren overwogen om met de Pabo te beginnen, maar toch steeds niet gedaan. Ik denk dat ik wel goed in staat zou zijn om de lesstof over te brengen en op een leuke manier uit te leggen en creatieve vakken geven lijkt me heel leuk, maar ik heb te weinig overwicht, ik kan niet streng zijn.


Dat laatste is wel precies waarover ik twijfel! Zelfs F. zei het: ‘dan moet je wel wat strenger zijn, mam!’

Ik kan op zich wel streng genoeg zijn denk ik, maar ik heb van nature geen enorm overwicht. Ik zie mezelf ook eerder voor de onderbouw staan dan voor de bovenbouw. Aan de andere kant heb ik wel altijd snel een klik met kinderen, waardoor ze volgens mij snel geneigd zijn te luisteren en dingen van me aan te nemen.

Jouw vader zit ook in het onderwijs, toch?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 20 Aug 2019 15:12

Re: Zij-instroomtraject of deeltijd Pabo

Je kunt het hier checken, onder 'details', volgens mij is het inderdaad een opleiding die valt onder gezondheidszorg. Het lijkt mij ook wel een mooie combinatie, maar dat lijkt mij in veel gevallen opgaan, gek dat dat zo geregeld is en dat niet gewoon iedereen collegegeld betaalt als ze zo erg zitten te springen om leerkrachten. Of zou het zijn om te stimuleren dat je de zij-instroomroute doet en je zo snel mogelijk aan het werk kan?

Link dus:

https://apps.duo.nl/MCROHO/pages/zoeken.jsf
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 20 Aug 2019 15:16

Re: Zij-instroomtraject of deeltijd Pabo

Moederkoekje schreef:
Susan schreef:Wat leuk dat je dat overweegt. Ik heb al meerdere keren overwogen om met de Pabo te beginnen, maar toch steeds niet gedaan. Ik denk dat ik wel goed in staat zou zijn om de lesstof over te brengen en op een leuke manier uit te leggen en creatieve vakken geven lijkt me heel leuk, maar ik heb te weinig overwicht, ik kan niet streng zijn.


Dat laatste is wel precies waarover ik twijfel! Zelfs F. zei het: ‘dan moet je wel wat strenger zijn, mam!’

Ik kan op zich wel streng genoeg zijn denk ik, maar ik heb van nature geen enorm overwicht. Ik zie mezelf ook eerder voor de onderbouw staan dan voor de bovenbouw. Aan de andere kant heb ik wel altijd snel een klik met kinderen, waardoor ze volgens mij snel geneigd zijn te luisteren en dingen van me aan te nemen.

Jouw vader zit ook in het onderwijs, toch?


Klopt en mijn vader is in eerste instantie altijd degene geweest die zei dat ik niet streng genoeg ben. Nu ik zelf kinderen heb denk ik dat hij gelijk heeft. Thuis gaat het best goed op mijn eigen, relatief softe manier, maar ik realiseer me wel dat het voor een klas met 30 kinderen anders is.

Inderdaad heb ik met de meeste kinderen die hier over de vloer komen ook wel een klik, maar als ik bijvoorbeeld help op de sportdag en een groepje onder mijn hoede heb, ben ik constant bang dat ze niet luisteren en ik er eentje kwijt zal raken. Als ik dan hoor dat de juf in haar eentje met de héle klas een dag naar een park in de buurt gaat dan denk ik: mijn god, dat lijkt me doodeng, ik zou ze de hele dag lopen te tellen.

Ik denk dat ik een wat oudere groep juist leuker zou vinden, groep 5 of hoger. Ik vind het juist leuk dat het allemaal wat inhoudelijker wordt, met geschiedenis, aardrijkskunde en natuur erbij. Vanaf de zijlijn bekeken vond ik groep 4 veel saaier.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11847

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 20 Aug 2019 18:41

Re: Zij-instroomtraject of deeltijd Pabo

misschien kan je ook kijken op duo naar het potje. Tegemoetkoming leraren.
https://duo.nl/particulier/tegemoetkomingen-en-subsidies-lerarenopleiding/tegemoetkoming-leraren.jsp
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 20 Aug 2019 18:43

Re: Zij-instroomtraject of deeltijd Pabo

Ik ga toevallig volgende week naar een voorlichtingsavond hierover.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 20 Aug 2019 18:47

Re: Zij-instroomtraject of deeltijd Pabo

Silly-One schreef:misschien kan je ook kijken op duo naar het potje. Tegemoetkoming leraren.
https://duo.nl/particulier/tegemoetkomingen-en-subsidies-lerarenopleiding/tegemoetkoming-leraren.jsp


Bedankt! Maar gezien ons gezamenlijke inkomen zal ik daarmee niet genoeg opschieten ben ik bang...Het maximale bedrag per jaar komt uit op ongeveer 1200 geloof ik, en dat zal ik zeker niet krijgen.

Ik heb inmiddels wel een schoolbestuur aangeschreven en me ingeschreven voor een informatie-avond van de Marnix academie. Ben benieuwd!
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 20 Aug 2019 18:53

Re: Zij-instroomtraject of deeltijd Pabo

Sam schreef:Ik ga toevallig volgende week naar een voorlichtingsavond hierover.


Leuk! Welke regio?
<<

Anoniem315

Bericht 20 Aug 2019 19:08

Re: Zij-instroomtraject of deeltijd Pabo

Wat leuk zeg! Ik ben wél heel enthousiast over het onderwijs. Ik ben een echte bovenbouwleerkracht en vind het heerlijk om leuke lessen te bedenken en te merken dat kinderen er ook enthousiast van worden of duidelijk vooruitgaan in hun ontwikkeling, op allerlei gebieden. Geen dag is hetzelfde en er is altijd ontwikkeling en uitdaging (dat heb ik erg nodig, ik vind zaken al snel saai worden). Er zijn ook voldoende doorgroeimogelijkheden en studies.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4414

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 20 Aug 2019 19:13

Re: Zij-instroomtraject of deeltijd Pabo

Sam schreef:Ik ga toevallig volgende week naar een voorlichtingsavond hierover.


Ah super leuk! Je bent er ook al lang over aan het denken toch?
december 2016
juli 2019
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 20 Aug 2019 19:17

Re: Zij-instroomtraject of deeltijd Pabo

Exogenesis schreef:Wat leuk zeg! Ik ben wél heel enthousiast over het onderwijs. Ik ben een echte bovenbouwleerkracht en vind het heerlijk om leuke lessen te bedenken en te merken dat kinderen er ook enthousiast van worden of duidelijk vooruitgaan in hun ontwikkeling, op allerlei gebieden. Geen dag is hetzelfde en er is altijd ontwikkeling en uitdaging (dat heb ik erg nodig, ik vind zaken al snel saai worden). Er zijn ook voldoende doorgroeimogelijkheden en studies.


Wat leuk om te lezen Exo! Zeker dat van die uitdaging...zonder dat word ik echt gek! Ik heb nu een prima baan, met goede arbeidsvoorwaarden etc., maar ik verveel me letterlijk suf. Ik wil zo graag iets doen dat nuttig voelt, echt een bijdrage leveren.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 20 Aug 2019 20:54

Re: Zij-instroomtraject of deeltijd Pabo

Moederkoekje schreef:
Sam schreef:Ik ga toevallig volgende week naar een voorlichtingsavond hierover.


Leuk! Welke regio?


Zuid-oost Brabant.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 20 Aug 2019 20:55

Re: Zij-instroomtraject of deeltijd Pabo

Niekske schreef:
Sam schreef:Ik ga toevallig volgende week naar een voorlichtingsavond hierover.


Ah super leuk! Je bent er ook al lang over aan het denken toch?


Ja dat klopt! Ben erg benieuwd.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 27 Aug 2019 15:57

Re: Zij-instroomtraject of deeltijd Pabo

Ik heb mijn zoekcirkel wat vergroot en dat heeft me bij een school een plek in een portfolio voor het volgende schooljaar opgeleverd. Bij een andere scholen stichting word ik onderwerp van vergadering in het bestuur mbt zij instromers, hier hoor ik later meer over. En bij nog een andere stichting heb ik donderdag een gesprek. Over wat de verwachtingen over en weer zijn.
Jeetje, allemaal binnen een week. Super.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
Volgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers