Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zorgen maken om ontwikkeling zoon

<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2376

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:36

Bericht 15 Aug 2019 09:41

Zorgen maken om ontwikkeling zoon

Onze oudste is nu 3,5 jaar, in december wordt hij 4.
En ik maak me een beetje zorgen om zijn ontwikkeling. Hij praat nog niet heel duidelijk (sommige woorden en uitspraken) dus daar lopen we sinds kort voor bij logopedie.

Maar gisteren bijvoorbeeld, was ik in de speeltuin met ze en zag ik een ander jongetje, ook 3,5 jaar en wat hij allemaal al deed en kon. En ik heb ook vergelijking met de kinderen op mijn werk (werk op kdv met de 3 jarigen).

En ik denk gewoon dat het onze schuld is. Stimuleren wij hem niet genoeg? Geven we hem te weinig aandacht? En vooral sinds de komst van de tweeling.
Maar toch ook wel.. hij krijgt genoeg 1 op 1 aandacht, oefenen met dingen etc.

Misschien dat hij ook te weinig met leeftijdsgenootjes in contact komt. (Hij gaat naar de gastouder en 1x per week een ochtend naar de peuterspeelzaal).

Hij is nog niet zindelijk wat we enorm frustrerend vinden want hij kan het wel, hij wil nog steeds niet op een fiets met zijwieltjes fietsen, zo noem ik een paar voorbeelden.

Hij kan veel dingen ook weer wel en zo is hij ook enorm sociaal, een beetje te lief en te goed zeggen we weleens tegen elkaar.

Ik zit er echt mee en heb het gisteren ook weer uitgesproken naar mijn man. Maar wat kunnen we nog meer doen dan dat we al doen?

En ik weet ook wel dat hij er ook best wel komt, alles op zn tijd maar ben gewoon bang dat hij straks niet meekomt op school ofzo, denk ik.
Laatst gewijzigd door ShallY op 15 Aug 2019 16:39, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem279

Bericht 15 Aug 2019 09:52

Re: Zorgen maken om ontwikkeling zoon

Is het niet zindelijk zijn, het praten en niet willen fietsen zonder zijwieltjes het enige waar je je zorgen om maakt?

En als je bang bent dat hij te weinig met leeftijdgenootjes in contact komt, is het dan niet een idee om hem nog een paar maandjes aan te melden bij psz of kdv?
<<

Elisabeth

Kletskop

Berichten: 920

Geregistreerd: 10 Jan 2019 17:59

Bericht 15 Aug 2019 09:58

Re: Zorgen maken om ontwikkeling zoon

Wat vervelend dat je je zorgen maakt om je zoon.

Ik herken mijn neefje een beetje in wat je schrijft. Hij is in april 4 geworden. Sinds hij naar school gaat zie je hem met sprongen vooruit gaan.

Hij was nog niet helemaal zindelijk toen hij begon (wel al geweest maar een terugval gekregen) Op school gaat het 99% goed. Ik geloof dat hij 1x een ongelukje heeft gehad. Maar dat hadden mijn kinderen die zindelijk waren ook wel eens.
Het is goed dat je met logopedie bent gestart. Dat heeft mijn neefje ook nog steeds. Zijn uitspraak wordt steeds beter. Mijn neefje kwijlt ook nog heel veel, ook dat is door de logopedie minder.
Hij heeft sinds kort een fiets met zijwielen. Hij fietste er toen meteen op weg. Na 2 dagen de zijwielen er af en hij fiets gewoon rond nu.

Ik zou hem gewoon lekker zijn eigen weg laten volgen. Ook met zindelijk worden. Mijn oudste was met 3 2/3 jaar was zindelijk. Daarvoor intereseerde het hem gewoon niet. En toen was het binnen een week gebeurd.

Ik zag trouwens wel verschil tussen mijn beide kinderen. De jongste is jonger al veel verder dan zijn broer. Maar hij heeft dan ook zijn broer als voorbeeld. Ik denk dat dit ook wel meespeelt in wat kinderen al kunnen doen. Zien is nadoen bij ons thuis.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 15 Aug 2019 10:20

Re: Zorgen maken om ontwikkeling zoon

Ik wil je zorgen niet weg wuiven want die mogen er ook gewoon zijn en ik kan zo ook niet inschatten door de computer of het terecht is of niet.

Als ik naar mijn eigen zoon kijk, hij werd zindelijk met 3.5 jaar oud maar toen wel ook meteen dag en nacht, duurde even maar toen was hij ook echt zindelijk en niet alleen klok zindelijk.
Ik heb begrepen dat kinderen tussen de drie en vier jaar een grote sprong maken in hun taal ontwikkeling. Bij mijn oudste was dat ook echt zo, opeens ging hij veel duidelijker articuleren en woorden beter uitspreken. Maar goed, hier weet de logopedist veel meer over te vertellen uiteraard. Maakt hij/zij zich zorgen?
En een fiets met zijwieltjes heeft mijn oudste nooit gehad, geen idee of hij dat wel of niet kon, hij is van de loopfiets overgestapt naar een gewone fiets zonder zijwieltjes met bijna 4.5jaar oud. Heb je weleens een loopfiets geprobeerd en waarom wil hij niet op zijn fiets, kan hij bijvoorbeeld wel met zijn voeten bij de grond?

Hij hoeft pas over een half jaar naar school, dat is aan de ene kant al bijna maar als je kijkt naar hoeveel sprongen ze maken qua ontwikkeling op deze leeftijd kan er echt nog heel veel veranderen. Maar aangezien je er toch zorgen over hebt zou ik gewoon eens op het consultatiebureau navragen of zijn ontwikkeling binnen de grenzen van normaal valt.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2376

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:36

Bericht 15 Aug 2019 10:38

Re: Zorgen maken om ontwikkeling zoon

Flo schreef:Is het niet zindelijk zijn, het praten en niet willen fietsen zonder zijwieltjes het enige waar je je zorgen om maakt?

En als je bang bent dat hij te weinig met leeftijdgenootjes in contact komt, is het dan niet een idee om hem nog een paar maandjes aan te melden bij psz of kdv?



Nee nog wel meer dingen maar dat zit m in hoe hij doet en dat kan ik niet echt verwoorden..

Psz zou alleen op maandag nog kunnen maar dan werk ik om de week en zie mijn man hem nog niet weg brengen met de tweeling achterin. Vind ie te veel moeite, haha.
Maar ga het er vanavond nog weleens over hebben.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 15 Aug 2019 10:42

Re: Zorgen maken om ontwikkeling zoon

Maar dat vind ik een slecht excuus, Shally. Als jullie zoon er 'beter' van wordt.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 15 Aug 2019 10:42

Re: Zorgen maken om ontwikkeling zoon

Vervelend dat je die zorgen hebt. Ik denk dat ontwikkelingen van kinderen ver uit elkaar kunnen liggen, dus zou niet teveel vergelijken. Anders een keer je zorgen uiten bij de huisarts?
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2376

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:36

Bericht 15 Aug 2019 10:48

Re: Zorgen maken om ontwikkeling zoon

Elisabeth schreef:Wat vervelend dat je je zorgen maakt om je zoon.

Ik herken mijn neefje een beetje in wat je schrijft. Hij is in april 4 geworden. Sinds hij naar school gaat zie je hem met sprongen vooruit gaan.

Hij was nog niet helemaal zindelijk toen hij begon (wel al geweest maar een terugval gekregen) Op school gaat het 99% goed. Ik geloof dat hij 1x een ongelukje heeft gehad. Maar dat hadden mijn kinderen die zindelijk waren ook wel eens.
Het is goed dat je met logopedie bent gestart. Dat heeft mijn neefje ook nog steeds. Zijn uitspraak wordt steeds beter. Mijn neefje kwijlt ook nog heel veel, ook dat is door de logopedie minder.
Hij heeft sinds kort een fiets met zijwielen. Hij fietste er toen meteen op weg. Na 2 dagen de zijwielen er af en hij fiets gewoon rond nu.

Ik zou hem gewoon lekker zijn eigen weg laten volgen. Ook met zindelijk worden. Mijn oudste was met 3 2/3 jaar was zindelijk. Daarvoor intereseerde het hem gewoon niet. En toen was het binnen een week gebeurd.

Ik zag trouwens wel verschil tussen mijn beide kinderen. De jongste is jonger al veel verder dan zijn broer. Maar hij heeft dan ook zijn broer als voorbeeld. Ik denk dat dit ook wel meespeelt in wat kinderen al kunnen doen. Zien is nadoen bij ons thuis.


Dat denk ik ook dat zien is nadoen. Hij is natuurlijk de oudste en heeft geen voorbeeld.

Dat hij nog niet met zijwieltjes fiets was maar een van de voorbeelden. Dat is ook nog helemaal niet erg want op de loopfiets gaat hij als een speer en het zou zomaar kunnen dat hij ineens wegrijdt zonder zijwieltjes als de tijd ervoor is.
Het is ook gewoon dat hij overal zo makkelijk is en niks wil. Gewoon een lui ding is het en vindt alles wel prima.
En ja geef hem eens ongelijk, alles moet tegenwoordig zo snel.

Misschien dat ik hem te veel vergelijk met andere kinderen. Moet ik ook niet doen maar vanwege mn werk doe ik dat toch wel. Haha lekker dubbel allemaal..
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2376

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:36

Bericht 15 Aug 2019 10:49

Re: Zorgen maken om ontwikkeling zoon

Sam schreef:Maar dat vind ik een slecht excuus, Shally. Als jullie zoon er 'beter' van wordt.


Je bedoelt eventueel extra naar de psz maar dat mn man dat waarschijnlijk niet ziet zitten?
Ja ik ook
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2376

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:36

Bericht 15 Aug 2019 10:52

Re: Zorgen maken om ontwikkeling zoon

Aankaarten bij cb zal ik eens gaan doen. Waarschijnlijk maak ik me onterecht zorgen maar navraag doen kan nooit geen kwaad.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 15 Aug 2019 11:00

Re: Zorgen maken om ontwikkeling zoon

Maakt je man zich geen zorgen? Als hij die psz niet zo belangrijk vindt, betekent dat dat hij anders naar jullie zoon kijkt misschien? Kan hij jou daar in geruststellen? En waar baseert hij zijn ideeën dan op?
#teammaple🍁
<<

Anoniem279

Bericht 15 Aug 2019 11:03

Re: Zorgen maken om ontwikkeling zoon

Ik heb trouwens kinderen op m’n werk gehad die met luier het kdv verlieten en op de eerste schooldag ineens het licht zagen en zindelijk waren. Wat betreft zindelijkheid zou ik blijven proberen en stimuleren, maar er wel voor proberen te waken dat er een negatieve druk op hem komt te liggen.
Wat betreft die fiets, nu ik lees dat hij wel goed op de loopfiets kan, kan ik ‘m eigenlijk wel begrijpen. Waarom inleveren op snelheid en langzaam op een fiets gaan die je nog niet helemaal goed beheerst, als je ook snel op de loopfiets kunt?

Ik ben wel benieuwd naar de andere dingen waar je je zorgen om maakt, die je lastig vindt te omschrijven. Ik vind het ook lastig te beoordelen of hij echt een ontwikkelingsrobleem zou hebben. Puur op basis van de dingen die je deelt zou ik zeggen dat het wel goed komt, maar ik ken verder niet het hele jongetje en weet niet hoe hij verder is.
<<

Anoniem279

Bericht 15 Aug 2019 11:07

Re: Zorgen maken om ontwikkeling zoon

Daarbij: hij loopt bij logopedie. Leg je zorgen eens daar neer. De logopedist heeft een professionelere kijk op de ontwikkeling en vanuit daar kunnen eventueel ook verdere onderzoeken gestart worden. Dit is in elk geval wel de ervaring die ik een paar jaar terug gehad heb bij een aantal kinderen op mijn werk die bij logopedie kwamen.
Maar wellicht kan hij of zij je ook gewoon gerust stellen.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 15 Aug 2019 11:08

Re: Zorgen maken om ontwikkeling zoon

Flo schreef:Daarbij: hij loopt bij logopedie. Leg je zorgen eens daar neer. De logopedist heeft een professionelere kijk op de ontwikkeling en vanuit daar kunnen eventueel ook verdere onderzoeken gestart worden. Dit is in elk geval wel de ervaring die ik een paar jaar terug gehad heb bij een aantal kinderen op mijn werk die bij logopedie kwamen.
Maar wellicht kan hij of zij je ook gewoon gerust stellen.

Ja dit vind ik ook een goeie tip!
#teammaple🍁
<<

Anoniem270

Bericht 15 Aug 2019 11:22

Re: Zorgen maken om ontwikkeling zoon

Ik herken je zorgen. Mijn zoon is wat ouder (5,5jr) maar ontwikkeld zich ook traag.
Wat praten betreft niet maar hij fiets ook nog niet zonder zijwieltjes en is motorisch gewoon niet sterk. Hij liep ook pas los toen hij 2 was.
Ik probeer het wel een beetje los te laten want ik zie inmiddels ook wel dat hij het uiteindelijk wel kan maar dat het langer duurt.

Geen tips maar ik begrijp je heel goed zeker als je gaat vergelijken met andere. Ik kon daar heel verdrietig en onzeker van worden en ga gesprekken over ontwikkeling en dat soort dingen ook zoveel mogelijk uit de weg.
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2376

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:36

Bericht 15 Aug 2019 11:30

Re: Zorgen maken om ontwikkeling zoon

mijn man denkt er anders over dan ik.
Het enige waar hij zich wel ‘druk’ om maakt is het zindelijk worden maar verder ziet hij geen problemen. Hij ontwikkelt zich op zijn manier, en ja dat is ook wel zo.

Hij zegt dan ook tegen mij, kijk juist naar de dingen die hij wel kan!
En daar heeft hij zeker een punt.

Ik moet gewoon proberen het van me af te zetten en niet vergelijken. Maar dat vind ik dus lastig.
<<

Cactus

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 549

Geregistreerd: 30 Jul 2017 20:57

Bericht 15 Aug 2019 11:56

Re: Zorgen maken om ontwikkeling zoon

Ik snap je zorgen heel goed en ook dat je vergelijkt. Ons zoontje kon met 3,5 niet zo goed praten. Logopedie werd het iets beter door, maar eenmaal op school ging hij met sprongen vooruit!

De grove motoriek is bij hem echter heel goed. Uit je verhaal haal ik dat dit bij hem niet zo is? Gaat hij naar iets van gym oid? Dat zou al goed kunnen helpen. Ons neefje is echt een stijve hark en die gaat straks ook naar de gym in de hoop dat dit beter gaat.

Verder zou ik idd dit met logopedie bespreken. Of het cb? Wij hebben een hele leuke doortastende wijkverpleegkundige, maar dat moet je treffen.
Maart 2015 - stoer ventje
Februari 2018 - kleine vechter *
April 2019 - onze held
<<

Anoniem281

Bericht 15 Aug 2019 12:52

Re: Zorgen maken om ontwikkeling zoon

Oh hier in ieder geval veel begrip :) Mijn Tobias is 3 jaar en 4 maanden en nog niet zindelijk en hoewel hij de oren van m'n kop kletst... Is-ie nog steeds niet echt goed verstaanbaar, omdat-ie een articulatiestoornis heeft.

En fietsen? Nope. Doet-ie gewoon niet, hij vindt het ook niet leuk geloof ik. Maar motorisch wordt-ie wel sterker! Hij klimt meer en durft meer, bij hem was 't meer een kwestie van niet durven dan niet kunnen denk ik.

Maar hij is zó slim, luistert zo goed en kan zo goed opdrachtjes uitvoeren, dat ik me verder eigenlijk geen zorgen maak. Ik probeer het los te laten, al pak ik wel hulp aan; van 't CB, KDV en de logopedie.

In jouw geval zou ik dat dus ook doen en wel heel serieus een crèche of KDV overwegen, is ook goed voor de overgang naar de basisschool.
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 15 Aug 2019 16:14

Re: Zorgen maken om ontwikkeling zoon

Mijn zoon is ook bijna 3,5 is ook nog niet zindelijk en kan ook nog niet op een fiets met zijwieltjes fietsen. Sinds een week kan hij wel op de driewieler fietsen (heel langzaam vooruit).
Hij ging eerst naar een gastouder en gaat nu naar een kdv, waarbij ze s ochtend ook de peuters appart nemen op een andere groep. Dat heeft hem wel echt goed gedaan. Hij is veel vrolijker, opener en socialer. Ik denk dat dit de stap naar de basisschool wel minder groot maakt.

Misschien kan je zoontje 1 of 2 ochtenden naar de peuterspeelzaal? Om wat meer met leeftijdsgenootjes in contact te komen en alvast een beetje op de basisschool voor te bereiden?
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2376

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:36

Bericht 15 Aug 2019 16:35

Re: Zorgen maken om ontwikkeling zoon

Cactus schreef:Ik snap je zorgen heel goed en ook dat je vergelijkt. Ons zoontje kon met 3,5 niet zo goed praten. Logopedie werd het iets beter door, maar eenmaal op school ging hij met sprongen vooruit!

De grove motoriek is bij hem echter heel goed. Uit je verhaal haal ik dat dit bij hem niet zo is? Gaat hij naar iets van gym oid? Dat zou al goed kunnen helpen. Ons neefje is echt een stijve hark en die gaat straks ook naar de gym in de hoop dat dit beter gaat.

Verder zou ik idd dit met logopedie bespreken. Of het cb? Wij hebben een hele leuke doortastende wijkverpleegkundige, maar dat moet je treffen.


Opzich wel hoor, hij gaat als een malle op zn loopfiets, rennen en klimmen gaat goed.
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2376

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:36

Bericht 15 Aug 2019 16:38

Re: Zorgen maken om ontwikkeling zoon

Bazinga schreef:Oh hier in ieder geval veel begrip :) Mijn Tobias is 3 jaar en 4 maanden en nog niet zindelijk en hoewel hij de oren van m'n kop kletst... Is-ie nog steeds niet echt goed verstaanbaar, omdat-ie een articulatiestoornis heeft.

En fietsen? Nope. Doet-ie gewoon niet, hij vindt het ook niet leuk geloof ik. Maar motorisch wordt-ie wel sterker! Hij klimt meer en durft meer, bij hem was 't meer een kwestie van niet durven dan niet kunnen denk ik.

Maar hij is zó slim, luistert zo goed en kan zo goed opdrachtjes uitvoeren, dat ik me verder eigenlijk geen zorgen maak. Ik probeer het los te laten, al pak ik wel hulp aan; van 't CB, KDV en de logopedie.

In jouw geval zou ik dat dus ook doen en wel heel serieus een crèche of KDV overwegen, is ook goed voor de overgang naar de basisschool.


Hij heeft bij mij op het kdv gezeten maar omdat de tweeling niet geplaatst kon worden zijn ze naar de gastouder gegaan. En hij zit een dagdeel per week op de peuterspeelzaal. De enige optie zou nog een dagdeel zijn maar dat word wat lastiger omdat ik om de week op maandag werk en mijn man dus moet brengen en halen en ik hem dat nog niet zie doet.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11575

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 15 Aug 2019 17:03

Re: Zorgen maken om ontwikkeling zoon

ShallY schreef:
Cactus schreef:Ik snap je zorgen heel goed en ook dat je vergelijkt. Ons zoontje kon met 3,5 niet zo goed praten. Logopedie werd het iets beter door, maar eenmaal op school ging hij met sprongen vooruit!

De grove motoriek is bij hem echter heel goed. Uit je verhaal haal ik dat dit bij hem niet zo is? Gaat hij naar iets van gym oid? Dat zou al goed kunnen helpen. Ons neefje is echt een stijve hark en die gaat straks ook naar de gym in de hoop dat dit beter gaat.

Verder zou ik idd dit met logopedie bespreken. Of het cb? Wij hebben een hele leuke doortastende wijkverpleegkundige, maar dat moet je treffen.


Opzich wel hoor, hij gaat als een malle op zn loopfiets, rennen en klimmen gaat goed.


J wilde ook niet op zijn fiets met zijwielen. Ik heb de zijwielen eraf gehaald en hem op zijn fiets gezet. Vasthouden en helpen met het evenwicht zodat hij niet omviel en zo het trappen geleerd. Bij hem zat het probleem dus echt in de zijwielen. Die beperkten hem en op de loopfiets ging het dus heel goed.
2015 💙
<<

Meg

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1753

Geregistreerd: 20 Sep 2013 11:14

Bericht 15 Aug 2019 17:13

Re: Zorgen maken om ontwikkeling zoon

De dochter van een vriendin wilde ook echt niet op een fiets met zijwielen. Toen ze onze dochter zag fietsen zonder, wilde ze dat ook proberen. En dat lukte ook vrij snel. Dus misschien kan je het inderdaad dus proberen zonder zijwielen.
🩷 jan '16
💙 nov '18

instagram.com/draag_handgemaakt
<<

Anoniem304

Bericht 15 Aug 2019 17:19

Re: Zorgen maken om ontwikkeling zoon

Wat mankeert je man dan dat je hem dat niet ziet doen?
<<

Anoniem301

Bericht 16 Aug 2019 09:57

Re: Zorgen maken om ontwikkeling zoon

Savi schreef:Wat mankeert je man dan dat je hem dat niet ziet doen?

Inderdaad. Komop, jullie moeten toch beiden voor de kinderen zorgen? Dat moeilijke gedoe van die mannen soms.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers