Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ik ben 'verlinkt' bij de baas

<<

Anoniem321

Bericht 11 Aug 2019 04:14

Ik ben 'verlinkt' bij de baas

Ik wil graag de volgende situatie aan jullie voorleggen.
Een paar maanden geleden werd ik op mijn werk gebeld door de gastouder dat mijn zoon ziek was en of ik hem kon ophalen.
Ik ging naar mijn werkgever om het te melden.
Hij werd kwaad op mij, zei dat ik hier voortaan iets voor moest regelen en wilde dat het niet weer zou voorkomen. Ik was nogal overdonderd door zijn reactie maar was ook bezorgd om mijn zoon. Ik heb afgerond op werk en heb zoon opgehaald.
Ik heb hiervoor (zonder dit mondeling met mijn werkgever te bespreken) calamiteitenverlof opgenomen. Hiervoor gebruiken we een app. Mijn werkgever heeft het verlof goedgekeurd.

Een maand geleden werd de man van collega a geopereerd en moest daarna 2 dagen thuis herstellen. Collega a wilde zorgverlof opnemen om haar man te kunnen verzorgen, maar daar ging onze werkgever niet mee akkoord. Ik wees haar op haar recht om zorgverlof op te nemen en haalde mijn voorbeeld van calamiteitenverlof er bij. Collega a besloot toch om de dagen van haar vakantieuren op te nemen.

Kennelijk zat het collega a toch niet lekker dus het kwam een week later weer ter sprake waar ook collega b bij was. Ook collega b vond dat collega a gewoon recht had op zorgverlof en ook zij haalde mijn voorbeeld van calamiteitenverlof er bij.

Ik ging vervolgens op vakantie en toen ik terug kwam hoorde ik van collega b dat haar opmerking naar collega a over mijn calamiteitenverlof heel wat teweeg had gebracht. Collega a had dat bespreken met collega c en collega c was zo verontwaardigd geworden dat zij naar de baas toe gestapt is om te melden dat ik onterecht gebruik had gemaakt van calamiteitenverlof. Want, en dat hoorde ik ook van collega b, collega a en c waren van mening dat ik heel veel vrij nam en vaak op vakantie ging en dat kan natuurlijk nooit van de standaard vakantieuren dus zou ik de boel wel flessen door dus oa calamiteitenverlof op te nemen maar ook mijn ziekmeldingen werden in twijfel getrokken etc. Dit maakte uiteindelijk dat collega c mij bij de baas 'verlinkt' heeft. Ik zet het maar tussen haakjes want ik vind zelf dat ik niks fout doe en ik ben me er van bewust dat er van een mug nou eenmaal een olifant (ha ha) wordt gemaakt maar wat collega c heeft gedaan vind ik toch echt een stapje te ver gaan.

Mijn werkgever heeft mij overigens (nog) niet aangesproken op het voorval en ik denk ook niet dat hij dat zal doen. Hij is immers akkoord gegaan met mijn verlofaanvraag. Het is mogelijk dat hij op akkoord heeft geklikt zonder dat hij goed heeft gelezen dat ik het onder calamiteitenverlof had gezet. Maar los daarvan vind ik dat ik in mijn recht sta. Wij hebben geen cao dus zijn de regels van de wet van toepassing.

Officieel weet ik natuurlijk niet dat dit zich heeft afgespeeld, dus ik kan nu moeilijk collega c confronteren met wat ik weet maar het liefst zou ik dat wel doen. Ik vind het gewoon niet fair.

Wat zouden jullie doen in deze situatie?
<<

Henque

Kletskop

Berichten: 606

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:20

Bericht 11 Aug 2019 06:52

Re: Ik ben 'verlinkt' bij de baas

Ik zou die collega er wel gewoon op aan spreken. Collega C weet ook dingen die hij/zij niet hoort te weten, dus dan kan je prima verantwoorden dat jij hun geroddel weer heb gehoord. Al is het maar om even de lucht te klaren?
Zou overigens ook gewoon even met de jaas bespreken wat hij nu van dit alles vind. Deze situatie ga je in de toekomst vast nog een keer krijgen en wel fjn om dan te weten wat je moet doen qua verlof.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 11 Aug 2019 07:19

Re: Ik ben 'verlinkt' bij de baas

Wat een rotsfeer! Calamiteitenverlof is juist voor onverwachte dingen. Als je kind een dag later nog ziek geweest was, dan was het geen calamiteit meer omdat je in de tussentijd iets had kunnen regelen. Zielig hoor, van die collega’s. Kennelijk bang dat ze iets tekort komen.

Ik zou het geloof ik laten. Je hebt niks verkeerd gedaan en dus ook niks te vrezen of te verbergen. Als mensen ernaar vragen kun je je prima verantwoorden. Als je hen erop aanspreekt verlink je ook een soort van collega B, die het weer tegen jou vertelde. Ik zou het proberen naast me neer te leggen.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 11 Aug 2019 08:56

Re: Ik ben 'verlinkt' bij de baas

Ik zou ook proberen het naast me neer te leggen. Ik hoop voor jou dat collega C een grote uitbrander heeft gehad van de baas want wtf bemoeit die zich mee? Jij hebt terecht calamiteitenverlof opgenomen toendertijd.

Wil je nog voor zo’n onmenselijk bedrijf werken? Ik zou snel op zoek gaan naar iets anders.
<<

Anoniem279

Bericht 11 Aug 2019 09:09

Re: Ik ben 'verlinkt' bij de baas

Maar Scandic, gebeuren zulke dingen niet overal? Ik begrijp goed dat een werkgever van een werknemer verlangt dat hij of zij een vangnet heeft bij ziekte van een kind. Ik begrijp ook heel goed vanuit Olifant dat dat lang niet altijd haalbaar is, maar een werkgever heeft een bedrijf draaiende te houden. Ik begrijp tussen de regels door dat Olifant vaker afwezig is geweest, door vakantie, door eigen ziekte en door ziekte van kind, doet er ook allemaal niet toe, maar dan kán ik me ook voorstellen dat de werkgever uiteindelijk denkt, jeetje, wéér? Dat praat de uitbrander absoluut niet goed vind ik, maar even om aan te geven dat de werkgever andere belangen heeft dan Olifant in dit geval.

Roddelende collega’s heb je ook overal. En een collega die anderen verlinkt bij een leidinggevende, die heb je misschien (hopelijk!) niet overal maar dat maakt een bedrijf nog niet onmenselijk. Da’s gewoon een nare collega.

Olifant, ik zou er zelf niks mee doen eigenlijk, om de reden die Teun aangeeft. Mocht collega C er zelf over beginnen, of je leidinggevende, dan kun je het er wel over hebben.
<<

Anoniem269

Bericht 11 Aug 2019 10:00

Re: Ik ben 'verlinkt' bij de baas

Er gaat een hoop mis bij jou werkgever. Het is blijkbaar voor werknemers niet duidelijk hoe processen verlopen bij dit soort zaken.
Jij hebt een kind en je zal vast niet de enige zijn in je bedrijf. Heb je nooit gevraagd hoe het werkt in geval van ziekte? Daar hoort een standaard procedure voor te zijn. Vreemd ook dat je baas boos op jou wordt als je kind ziek is. Hebben jullie dat nooit eerder met elkaar besproken "wat als mijn kind ziek is"?

Daarnaast is het voor de andere collega's dus ook niet duidelijk hoe dit in z;n werk gaat m.b.t. zorgverlof. De slechte communicatie vanuit werkgever zorgt voor veel onrust en roddelen. Lijkt me een serieus punt voor je baas om aan te werken.

Daarnaast vind ik 't ook een beetje gek dat jullie als collega's gaan roddelen en "verlinken" i.p.v. de baas om opheldering te vragen. Komt een beetje kinderachtig over. Ik zou daar liever niet willen werken.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 11 Aug 2019 10:01

Re: Ik ben 'verlinkt' bij de baas

Ik ben het eigenlijk eens met Henque. Het lijkt mij heel lastig om dit te weten en dan net te doen alsof er niets aan de hand is. Als je je mond erover moet houden, had collega B beter gewoon niks kunnen zeggen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 11 Aug 2019 10:02

Re: Ik ben 'verlinkt' bij de baas

Flo, ik ga uit van de situatie zoals Olifant hem schetst. Als er een keer iets gebeurt met je kind dan hoeft een werkgever niet zo te reageren. Dat vind ik van de zotte. Ik neem dan aan dat het geen wekelijkse/maandelijkse kost is, want dat zegt Olifant ook niet.

Het ‘verlinken’ van collega’s bij de baas vind ik echt kleutergedrag, zeker in deze situatie waar eigenlijk niks aan de hand is. Dat lijkt echt op iemand bewust zwart willen maken vind ik.
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 11 Aug 2019 10:11

Re: Ik ben 'verlinkt' bij de baas

Flo, dat het overal gebeurt, maakt het wat mij betreft nog niet acceptabel.

Ik zou het niet laten gaan. Ik zou met alle collega a t/m c even een gesprek inplannen en mét elkaar in gesprek gaan in plaats van over elkaar. Wat maakt dat zij blijkbaar vragen hebben over jouw afwezigheid en dat niet met jou maar met elkaar bespreken? Daarna kun je nog overwegen bij je leidinggevende te vragen hoe hij erover denkt en hoe dat komt.

Ik merk vaak dat het bedrijf waar ik werk de ‘sjaak’ is. Dat de ouders die bij ons werken standaard degenen zijn die het kind moeten ophalen en dat wij als groot bedrijf dat toch gemakkelijk kunnen opvangen. Niets is minder waar; het kost ons veel geld. Wij hebben wel een verantwoordelijkheid voor onze medewerkers en bij calamiteiten mogen ze naar huis. Als zij de enigen zijn die kunnen verzorgen, dan krijgen ze ook kort zorgverlof. Ik wil daar als werkgever wel vragen over kunnen stellen. Wat maakt dat jij nu gaat en niet je partner? Is de zorg te verdelen, waardoor je morgen komt werken en overmorgen kort zorgverlof hebt? Etc. Ik vind het ook mijn taak om uit te spreken wanneer ik denk dat iemand zich wel erg vaak afmeldt met dit soort redenen en dat ik dan in gesprek mag over hoe dat komt en of de verdeling in orde is. En soms hebben mensen gewoon een zware tijd en dan vind ik het als bedrijf de verantwoordelijkheid om iemand daar passend in te steunen. Dat doen we ook. Daarbij helpen een cao, duidelijke afspraken en oprechte interesse denk ik. Ik denk dat jouw baas die laatste twee misschien niet helemaal op orde heeft, Olifant, maar het daar ook mee zou kunnen redden zonder cao.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Anoniem279

Bericht 11 Aug 2019 10:34

Re: Ik ben 'verlinkt' bij de baas

Oh June maar ik wil het ook echt niet goedpraten, want er is nu wel een hele nare sfeer op het werk gecreëerd denk ik. Ik ben het alleen niet per definitie met Scandic eens dat het meteen een onmenselijk bedrijf is om voor te werken, ik denk dat jij de kant van de werkgever goed schetst.
<<

Anoniem321

Bericht 11 Aug 2019 11:27

Re: Ik ben 'verlinkt' bij de baas

Erg bedankt voor de reacties tot zover. Heb vandaag de hele dag visite maar zal aan het eind van de dag uitgebreid reageren hoor!
<<

Anoniem321

Bericht 11 Aug 2019 21:04

Re: Ik ben 'verlinkt' bij de baas

Henque, bedankt voor je reactie. Mijn eerste ingeving is ook om collega c aan te spreken op wat ik gehoord heb, maar, en dan ben ik het wel een beetje met Teun eens, dan heb ik wel een beetje het gevoel dat ik collega b 'verraad'.
Wel zou het een zeer goed idee zijn om met mijn baas om tafel te gaan om in het algemeen dit soort zaken te bespreken Nu wordt er maar wat gedaan. De ene collega krijgt meer voor elkaar dan de andere en soms kan hij zo ontzettend horkerig uit de hoek komen. Zo komt er onderling onrust over dit soort dingen.

Teun, jij ook bedankt! Het is zeker een rotsfeer. Ik hoorde hier afgelopen woensdag van en sinds ik het weet voel ik me ook best wel een soort van kut. Het is nu vakantietijd en dus werken we vaak maar met z'n tweeen. Zo heb ik maandag met collega a gewerkt en dinsdag met collega c. Beide dagen waren gezellig en gemoedelijk. Tja, en woensdag krijg je dus dit te horen. Ik voel me gewoon genaaid, excusez le mot.
Morgen werk ik samen met collega a en c, oh joy. Ik zie er best wel tegenop, nu ik weet dat collega a het vuur heeft aangewakkerd en collega c naar de baas is gestapt.

Scandic, bedankt! Mijn vriend zegt eigenlijk hetzelfde als jij.

Flo, dankjewel voor je uitgebreide reactie. Natuurlijk snap ik het uitgangspunt van de werkgever. Het is dit jaar al 2 eerder voorgevallen dat ik of 's ochtends niet kon komen of 's middags eerder naar huis moest ivm ziekte van zoon. Hier heb ik overigens gewoon vakantieverlof voor opgenomen (had ook best calamiteitenverlof kunnen zijn)
Ik begrijp dat een werkgever niet zit te wachten op een werknemer die steeds maar verstek laat gaan om een ziek kind, maar zoiets valt niet te plannen. Ja, mijn zoon is afgelopen winter vaak ziek geweest. Mijn partner en ik proberen dat wat gelijkwaardig op te vangen, dus de ene keer neemt hij vrij, de andere keer ik.
We hebben niet een groot vangnet en de regel bij de gastouder is: kind ziek, dan moet het worden opgehaald.
Mijn ouders passen ook wel eens op maar ze moeten maar wel kunnen wat ze werken beide nog.
Ik heb dit allemaal uitgelegd aan mijn baas en ik voelde me er zelf ook heel vervelend onder, maar wat kon ik doen? Mijn zoon gaat wel voor alles.
Ik denk dat inderdaad ook meegespeeld heeft dat ik eind vorig jaar 2 weken uit de roulatie ben geweest ivm bronchitis en begin dit jaar heb ik me ook al ziek moeten melden ivm griep. Dus ja, het kan heel goed een optelsom zijn, maar jeetje ik doe het niet expres en ik vind dat mijn baas buiten proportie heeft gereageerd.

Claire, dankje voor je reactie. Er gaat zeker vanalles mis hier. Er staat niks op papier over wat te doen wanneer je kind ziek wordt of als er bijv. iets met je partner is. Ik heb wel eens het gevoel dat er maar wat wordt gedaan.
Als voorbeeld trouwde mijn broer een tijd terug. Ik had dat aangegeven, de trouwdag werd van mijn vakantieuren afgeschreven. Toen ik later hoorde dat collega's wel een dag van de baas hadden gekregen bij een zelfde gelegenheid heb ik het aangekaart en heb de dag alsnog gekregen. Je moet overal achteraan en dat maakt het erg frustrerend.
Ik vind het gedrag van mijn collega's zelf ook erg kinderachtig en ben best wel teleurgesteld. We zijn een klein team en aan de oppervlakte hebben we het best gezellig. Ben nu wel mooi uit de droom geholpen.

Susan, jij benoemt waar de schoen wringt. Morgen moet ik dus met collega a en c samenwerken en ik zie er als een berg tegenop. Moet ik nu morgen mooi weer gaan spelen terwijl ze me dit geflikt hebben? Moeilijk.

June, bedankt voor je reactie! Zoals ik ook al bij Flo aangaf snap ik zeker dat mijn werkgever er op een bepaalde manier in staat. Wat ik ook bij Claire aangaf, er is niks geregeld. Dat gaat ook niet gebeuren ben ik bang. Er schort wel meer aan in ons bedrijf. Als ik naar mijn gevoel luister denk ik dat ik er het beste aan doe om toch het gesprek aan te gaan en met elkaar is wellicht de juiste manier, ook om de lucht te klaren. Nu nog de lef vinden..
<<

Anoniem280

Bericht 12 Aug 2019 12:50

Re: Ik ben 'verlinkt' bij de baas

Dit is wel een lastige situatie.
Ik ben niet van mooi weer spelen, dus zal wel mijn mond open trekken.
En dan wel vrijwel meteen bij aanvang dienst.

Benieuwd hoe het gegaan is vandaag.

Zorgverlof heb ik nog nooit opgenomen.
Calamiteitenverlof wel en dat een uur voor aanvang dienst. Knullige vond ik toen wel dat ik hetzelf moest oplossen terwijl ik graag naar mijn vriend wilde die beroerd en met toren hoge bloeddruk en hartslag bij de huisarts zat.
<<

Anoniem321

Bericht 13 Aug 2019 10:58

Re: Ik ben 'verlinkt' bij de baas

Gisteren ben ik met lood in mijn schoenen naar het werk gegaan en toen ik aankwam bleek alleen collega c aanwezig te zijn. Collega a was ziek.
Voordat ik niet meer durfde ben ik het gesprek met haar aan gegaan.
Ik heb haar gemeld dat ik had gehoord dat zij bij de baas was geweest om iets van mij te melden en haar gevraagd hoe het nou precies zit.
Zij bevestigde inderdaad dat ze mijn calamiteitenverlof had gemeld bij de baas en er bij had gezegd dat hij mijn eerdere verlofaanvragen ook maar eens moest controleren.
Ik heb gezegd dat ik naar mijn mening niets fout gedaan heb en gezegd dat ik het heel vervelend vind dat ze niet naar mij toe gekomen is om mijn kant van het verhaal te horen voordat ze naar de werkgever is gestapt.
Toen zei ze dat het aan onze werkgever is om dit uit te zoeken en daarna ging ze achter haar bureau zitten ten teken dat ze uitgesproken was.

Ik weet dat ik geen excuses hoefde te verwachten, maar dit vind ik ook niet een leuke uitkomst. Ik heb besloten dat ik het er nu verder maar bij laat. De rust is gelukkig in mijn hoofd wedergekeerd.
Mocht mijn werkgever mij er op enig moment nog op aanspreken, dan weet ik dat ik niets te vrezen heb en kan ik mij prima 'verdedigen' dus daar zit ik totaal niet mee.
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 13 Aug 2019 11:15

Re: Ik ben 'verlinkt' bij de baas

Wat een vervelende en kinderachtige vrouw zeg. Vind dat je het netjes hebt opgelost door het zo met haar te bespreken, maar zij staat duidelijkheid niet open voor enige vorm van collegialiteit. Jammer hoor.
<<

Anoniem282

Bericht 13 Aug 2019 12:39

Re: Ik ben 'verlinkt' bij de baas

Wat jammer dat jouw collega zo reageerde. Maar eerlijk gezegd vind ik jouw leidinggevende hierin ook niet oké (zoals ik het denk te begrijpen), want hij/zij had bij collega C moeten aangeven dat zij eerst naar jou had moeten gaan als haar iets dwarszit i.p.v. naar de 'baas' te rennen. Heeft je leidinggevende wel gevraagd aan deze collega of ze het eerst met jou had besproken, of weet je dat niet?
<<

Anoniem321

Bericht 13 Aug 2019 13:01

Re: Ik ben 'verlinkt' bij de baas

Guattari, dat weet ik niet.
Ik vermoed van niet, ik ken mijn werkgever nl. al langer dan vandaag :laughcry:
Het is erg jammer inderdaad dat de dingen zo moeten lopen.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 13 Aug 2019 14:19

Re: Ik ben 'verlinkt' bij de baas

En als je aan die collega vraagt waarom ze twijfelt aan je ziekmeldingen/ verlof meldingen, wat zegt ze dan? Dit soort dingen komen vaak ergens vandaan: een bepaalde onvrede die ze heeft naar jou toe bijvoorbeeld. Misschien kan je constructief met haar een gesprek hierover aangaan. 'Zeg Truus, ik heb het idee dat dingen je dwarszitten. Misschien kan je ze uiten, zodat we naar de toekomst toe ook nog met elkaar in vertrouwen kunnen werken'
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 13 Aug 2019 16:44

Re: Ik ben 'verlinkt' bij de baas

Ja goed idee Caro. Lijkt me een heel vervelende situatie, succes!
<<

Anoniem271

Bericht 13 Aug 2019 16:48

Re: Ik ben 'verlinkt' bij de baas

Ik vind het goed dat je met je collega in gesprek bent gegaan, dat je er zelf niet mee blijft zitten. Verder eens met Caro.
<<

Anoniem321

Bericht 14 Aug 2019 07:53

Re: Ik ben 'verlinkt' bij de baas

Ik heb verder (nog) niet met haar gesproken, maar het kan inderdaad wel een goed idee zijn om dit nog even na te vragen.
Hopelijk staat zij er voor open.

Weet je, het is zo raar als er ineens aan je integriteit wordt getwijfeld.
We werken met een vast clubje collega's en dat al een jaar of 14. Natuurlijk is er over en weer wel eens wat gehakketak, zoals dat vaak gaat onder collega's, maar ik dacht dat we in de basis wel een fijn team waren.
Ik merk nu dat ik de oorzaak bij mezelf ga zoeken. Heb ik in het verleden ooit aanleiding gegeven voor wantrouwen? Is er iets voorgevallen, heb ik iets gezegd of gedaan? Ook hierom is het denk ik juist goed om gewoon op de man (vrouw) af te vragen waar de twijfel vandaan komt. Ik zie collega c pas vrijdag weer.. Hopelijk is er dan een gelegenheid.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 14 Aug 2019 09:32

Re: Ik ben 'verlinkt' bij de baas

Ik denk juist dat je dit moet opengooien, wil dit niet blijven etteren. Haar gedrag wordt ook ergens door getriggerd (er even vanuit gaan dat ze normaal is), en daar kom je alleen maar achter als er constructief met elkaar wordt gepraat. En probeer jouw emoties dan ook aan de kant te zetten en heel rationeel naar haar verhaal te luisteren. Vraag ook door ipv er direct met een argument (vanuit emotie) overheen te knallen maar geef haar de ruimte om te praten. Daarna reageer je pas.

Als dat echt niet werkt, dan maar een gesprek met de manager erbij. Want dit zorgt echt voor een toxische werksfeer. En dat moet je voor jezelf niet willen.
<<

Anoniem321

Bericht 14 Aug 2019 10:23

Re: Ik ben 'verlinkt' bij de baas

Dank je Caro. Ik zal vrijdag kijken of ik nog een keer met haar in gesprek kan, want dit moet inderdaad opgehelderd worden.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Indigo