Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wat te doen met veel bramen?

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 06 Aug 2019 11:58

Wat te doen met veel bramen?

Wij hebben onwijs veel bramen uit de tuin, heerlijk! Maar ze vergaan vrij snel, dus ik wil er wel gauw iets mee maken voordat ik de hele lading weg kan gooien. Ze staan nu in de koelkast, maar ik heb ook nog een zak (van 1 of 2 kg, zoiets) in de vriezer liggen. Echt veel dus.

Ik heb twee jaar geleden al eens jam er van gemaakt. Dat kan ik prima weer doen, maar vind het ook wel leuk om eerst iets anders te bedenken.
Heb zonet een soort improvisatie simpele fruitspread ervan gemaakt voor op brood door ze te pureren met wat blauwe bessen, een lepeltje Philadelphia en wat honing. Zoontje vond de eerste boterham ermee lekker, maar de tweede wilde hij niet meer. Dus heb ik de rest maar in van die ijsvormpjes gedaan. Die zijn nu vol en heb natuurlijk niet oneindig ijsvormpjes of ruimte in de vriezer.
Taart bakken kan natuurlijk prima, maar is wel weer zo ongezond, dus dat wil ik eigenlijk vermijden.

Iemand anders nog leuke ideetjes? Of toch maar invriezen allemaal of er megaveel jam van maken?
Let's discover the world together.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6200

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 06 Aug 2019 11:59

Re: Wat te doen met veel bramen?

Over daar invriezen, kun je er geen ijsjes van maken?
En bramen en/of jam uitdelen?
In je yoghurt of kwark eten?
Laatst gewijzigd door Joey op 06 Aug 2019 12:01, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem313

Bericht 06 Aug 2019 12:00

Re: Wat te doen met veel bramen?

Creme de mure!

https://www.hermandenblijker.nl/herman- ... e-de-mure/

Heb ik vorig jaar gemaakt en was erg lekker. Om zo te drinken maar vooral ook om een scheutje van in een glas cava te doen.
<<

Anoniem304

Bericht 06 Aug 2019 12:01

Re: Wat te doen met veel bramen?

En uit de vriezer kan het ook prima in smoothies en door yoghurt natuurlijk.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11843

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 06 Aug 2019 13:45

Re: Wat te doen met veel bramen?

Bramen ijs
Coulie ( of hoe schrijf je het) van bramen. Deze invriezen en bij een leuk dessert serveren
Bramencurd voor in bijvoorbeeld cake oid
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 16:20

Bericht 06 Aug 2019 18:20

Re: Wat te doen met veel bramen?

@ SO Je schrijft het als coulis

Ik zou er denk ik jam van maken of ijsjes inderdaad. Je kan er misschien ook een sausje van maken en serveren bij een hoofdgerecht of in een dressing voor een salade.
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:55

Bericht 06 Aug 2019 18:35

Re: Wat te doen met veel bramen?

Ik zou er bramen vlaai mee maken, maar het mocht geen taart zijn :-(
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 06 Aug 2019 18:37

Re: Wat te doen met veel bramen?

Prosecco schreef:Ik zou er bramen vlaai mee maken, maar het mocht geen taart zijn :-(


Het mag wel, als je 'm zelf op komt halen om op te eten haha!

Goeie tips, dank jullie wel. Ik moet morgen er maar even mee aan de slag want de eerste gaan al schimmelen.
Let's discover the world together.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 06 Aug 2019 18:55

Re: Wat te doen met veel bramen?

Marin schreef:
Prosecco schreef:Ik zou er bramen vlaai mee maken, maar het mocht geen taart zijn :-(


Het mag wel, als je 'm zelf op komt halen om op te eten haha!

Goeie tips, dank jullie wel. Ik moet morgen er maar even mee aan de slag want de eerste gaan al schimmelen.


Ik kom wel taart eten en de rest meenemen hoor! :smile:

En coulis inderdaad!!
<<

Lovely

Kwebbel

Berichten: 497

Geregistreerd: 04 Jan 2019 17:03

Bericht 06 Aug 2019 19:51

Re: Wat te doen met veel bramen?

Ooh je mag wel wat naar mij opsturen. Lijkt me zoo lekker zoveel bramen.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3406

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 06 Aug 2019 20:44

Re: Wat te doen met veel bramen?

En een bramenchutney? Toch weer anders dan kan. En lekker bij kaasjes.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3499

Geregistreerd: 11 Apr 2017 11:46

Bericht 06 Aug 2019 20:49

Re: Wat te doen met veel bramen?

Je kan bramen kwark taart maken, dan kan je het nog redelijk gezond maken! :)
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11843

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 06 Aug 2019 22:02

Re: Wat te doen met veel bramen?

Girli schreef:@ SO Je schrijft het als coulis .


Thanks

Autocorrect pakte hem niet en ik was te moe om de juiste schrijfwijze op te zoeken.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 07 Aug 2019 07:49

Re: Wat te doen met veel bramen?

Waren er bij jullie niet veel processierupsen Marin? Hier werd aangeraden alles weg te gooien omdat er allemaal brandharen van rupsen op waren gekomen en dat dus gezondheidsrisico's net zich mee zou brengen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 07 Aug 2019 07:59

Re: Wat te doen met veel bramen?

Ik heb geen idee! Wel ergens in het dorp maar niet bij ons in elk geval. Wij waren toen op vakantie dus heb er verder niks over gehoord. Hebben al veel bramen gegeten. Vanochtend in de yoghurt nog.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem276

Bericht 08 Aug 2019 23:25

Re: Wat te doen met veel bramen?

Marin schreef:Ik heb geen idee! Wel ergens in het dorp maar niet bij ons in elk geval. Wij waren toen op vakantie dus heb er verder niks over gehoord. Hebben al veel bramen gegeten. Vanochtend in de yoghurt nog.


Mijn man werkt met bomen in H, maar die zegt dat je het gewoon kan eten hoor, alleen even afspoelen :)
<<

Myloon

Kletskop

Berichten: 898

Geregistreerd: 16 Sep 2013 13:41

Bericht 08 Aug 2019 23:44

Re: Wat te doen met veel bramen?

Ik heb vorige week limonadesiroop gemaakt van bramen.
20-09-2013 N. & T. Geboren!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 09 Aug 2019 09:42

Re: Wat te doen met veel bramen?

Aagje schreef:
Marin schreef:Ik heb geen idee! Wel ergens in het dorp maar niet bij ons in elk geval. Wij waren toen op vakantie dus heb er verder niks over gehoord. Hebben al veel bramen gegeten. Vanochtend in de yoghurt nog.


Mijn man werkt met bomen in H, maar die zegt dat je het gewoon kan eten hoor, alleen even afspoelen :)


Oh fijn om te weten!

We hebben een deel opgegeten en gisteren zagen we ergens dat iemand bramen azijn had gemaakt, dus dat ga ik er waarschijnlijk van maken. Lekker voor over salades maar ook als soort siroop (ik maak ook wel eens limonade met balsamico)
Let's discover the world together.

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers