Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Naar de basisschool- topic

<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 05 Aug 2019 13:24

Naar de basisschool- topic

Het lijkt me leuk om hier te kletsen over het naar de basisschool gaan.
Hoe vindt je kind het, hoe vind je het zelf, wat moet je aanschaffen/rekening mee houden.
Misschien kunnen we elkaar helpen (steunen :laughcry: )

Vind het zelf best een spannende tijd. Voor mijn gevoel begint 'het grote loslaten' binnenkort.
Pep heeft 27 augustus zijn laatste dag op het kdv (Soof ook, we wisselen helemaal dus dubbel spannend) en gaat dan op 29 en 30 augustus een halve dag wennen. Hij heeft er de ene dag heel veel zin in en de andere dag vindt hij het heel spannend. Ook omdat de omgeving helemaal nieuw is denk ik. We hebben al kennis gemaakt met de juf, heel lief. Ze is er de hele week, dus dat is enorm fijn.
Inmiddels al samen zijn broodtrommel, drinkbekers en fruitbakje uitgezocht. We moeten wel nog op pad voor gymschoenen (reminder).
Vanaf 25 september begint hij voor t echie.

Overigens mocht hij eigenlijk vanaf de eerste dag na de schoolvakantie beginnen. Alleen gaan wij nog op vakantie dan, twee weken. Dat vind ik te onrustig voor hem. Plus dat ik met 4 jaar starten ook wel snel genoeg vind eigenlijk..
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11210

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 05 Aug 2019 13:30

Re: Naar de basisschool- topic

Spannend zo snel al, Sam! Mijn dochter begon twee jaar terug wel gelijk na de zomervakantie, maar snap dat je daar ivm jullie vakantie sowieso niet voor kiest. Ze gaat straks naar groep 3, vind ik ook spannend!

Zoon moet nog even geduld hebben, hij gaat na de kerstvakantie ook.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11578

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 05 Aug 2019 13:34

Re: Naar de basisschool- topic

J gaat vanaf 26-08 naar school. Donderdag wordt hij 4 en neemt dan ook gelijk afscheid op de kinderopvang. Hij heeft er wel zin in. Als ik hem op zijn loopfiets zet als we een kleine boodschap moeten doen fietst hij vaak een stukje vooruit en tijd dan snel de straat van school ik (voetpad loopt door) en zegt dan mama mijn school is dicht. Hij is er dus wel bewust mee bezig.
2015 💙
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 05 Aug 2019 13:59

Re: Naar de basisschool- topic

Dat is ook al snel, Minx. Is hij al een keer binnen wezen kijken?

Suus, ja groep 3 lijkt me ook spannend. Wordt het zo 'serieus' ofzo.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11578

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 05 Aug 2019 14:33

Re: Naar de basisschool- topic

In december was er een open dag en daar zijn we geweest en voor de vakantie 1,5 uur tijdens het doordraaimoment. Dat was wel spannend en toen mocht ik ook niet weg. De juffen zeiden wel wat is hij lekker vrij, ik zag vooral mijn kind dat erg rustig was voor zijn doen hahaha dat wordt dus nog wat als hij helemaal los komt.
2015 💙
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 05 Aug 2019 14:58

Re: Naar de basisschool- topic

S is 3 weken voor de kerstvakantie gestart. Heftige periode wel met Sinterklaas en meteen een kerstdiner op school ed. Hij had enorm veel zin om naar school te gaan maar na die drie weken was hij kapot en echt alweer toe aan vakantie.
Dat is bijna wel zo gebleven tot aan de zomervakantie, de laatste weken ging hij wel spelen bij vriendjes en was er in de middag ook weer energie om iets leuks te ondernemen maar de eerste periode sliep hij regelmatig weer op woensdagmiddag en was hij vooral op maandag en dinsdag nadat hij een lange dag met ook bso gehad had echt doodmoe en was het heel ongezellig aan tafel.
De juf was heel verbaasd toen ik vertelde dat hij zo moe was, op de bso gaven ze aan dat hij zich groot hield en thuis barstte de bom dus. Dat vond ik zelf het meest heftige aan het beginnen op school.

Hij is niet extreem veel gaan schelden of extra brutaal geworden. Uiteraard heeft hij weleens zijn momenten maar dat had hij voordat hij op school zat ook al wel.

Ik heb me wel echt verbaasd over zijn ontwikkeling, hij zat twee weken op school en schreef zijn naam, kent inmiddels alle planeten bijvoorbeeld, heel veel letters, cijfers en is al bezig met beginnen met lezen en rekenen.
Hij trok zich enorm op uit de kinderen van groep twee, had ook alleen maar vriendjes van al zes die fysiek een kop groter waren, om op het schoolplein ed. mee te kunnen komen moest hij ook echt al zijn energie geven. Maar de juffrouw zei dat hij zich prima staande hield wel tussen de grotere jongens.

Ik vond het wel heel erg loslaten. Een juffrouw die niet veel uit zichzelf terug koppelde, een kleuter die moe was en niks vertelde maar wel thuis kwam met zijn gymbroek onder zijn gewone broek of bijvoorbeeld zijn sokken kwijt was na gym. Ook het eerste uitstapje naar het tuincentrum waarbij hij bij een ouder in de auto zat die voor mij compleet onbekend was vond ik echt een hele stap en ik verbaasde me ook dat ik de enige ouder was die over een autostoeltje begon. Of het schoolreisje naar de dierentuin, dat vond ik allemaal best wel flink loslaten.

Wat ik me trouwens te weinig gerealiseerd had was dat alles natuurlijk helemaal nieuw was voor hem. Uiteraard weet je dat wel, maar ik had me bijvoorbeeld te weinig gerealiseerd dat hij helemaal niet wist wat gymmen was. Dus wij gingen voordat hij met school begon gymschoenen kopen samen, hij hobbelde vrolijk mee. Schoenen gekocht, helemaal prima. Maar toen hij eenmaal zijn eerste keer gym gehad, had kwam hij heel vrolijk thuis en vertelde hij dat je dan dus moet omkleden en dan bij een andere juf, in een zaal moet gaan rennen. Hij had dus toen we die schoenen gingen kopen geen flauw idee waar dat voor was.

Hij gaat nu naar de zomer naar groep twee al, ik ben heel benieuwd hoe hij dat straks weer vind aangezien al zijn vriendjes van voor de vakantie doorgestroomd zijn naar groep drie. Maar ook dat zal wel weer goed komen.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 05 Aug 2019 15:27

Re: Naar de basisschool- topic

Jeetje wordt P alweer vier? Ik dacht in het andere topic dat je voor de toekomst bedoelde maar het is gewoon al bijna zover! Spannend joh maar ook leuk, zo'n grote knul al!
Let's discover the world together.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 05 Aug 2019 15:34

Re: Naar de basisschool- topic

Marin schreef:Jeetje wordt P alweer vier? Ik dacht in het andere topic dat je voor de toekomst bedoelde maar het is gewoon al bijna zover! Spannend joh maar ook leuk, zo'n grote knul al!


Ja bah! Haha! het gaat echt veel te snel.
Ik heb zo'n zin in de vakantie, maar zie er ook een beetje tegenop omdat er daarna zoveel verandert. Sje gaat dan ook naar een andere opvang, dus hebben twee kindjes die aan andere dingen/mensen moeten wennen.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 05 Aug 2019 15:44

Re: Naar de basisschool- topic

Oh Sam, wat gaat het dan snel opeens hè!
E.'tje wordt donderdag 4 (birthday buddy met J van Minx) en start dus ook gelijk na de vakantie.
Het afscheid van de PSZ en gastouder hebben we al gehad. Vond het vooral een heel gek idee dat ze niet meer naar de GO gaan, daar is E. toch meer dan 3 jaar naartoe geweest.

L. gaat bij de basisschool naar de opvang, dus ook hier 2 kindjes die echt met iets nieuws beginnen. Ik heb de 1e week vrij genomen. Ze gaan wel beide naar de opvang die week (weet ik gelijk even hoe dat gaat), maar mocht het niet gaan, kan ik ze gelijk ophalen. Denk dat het wel goedkomt!

Beker en bakje heb ik gekocht voor haar verjaardag. Gymschoenen moeten wij ook nog!

Minoes: Daar denk je idd niet aan hè, dat ze eigenlijk nog helemaal niet weten wat gym is. Ook nooit aan gedacht om dat uit te leggen, haha.

Ik ben zooo benieuwd hoe het zal gaan over een paar weken!
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 05 Aug 2019 16:05

Re: Naar de basisschool- topic

O Arwyn, ook al net zo spannend dan. Ben heel benieuwd hoe het bij jullie gaat.
Wij hebben in hun 'oefenweek' nog vakantie. De eerste week hoeft Pep ook niet naar de BSO. De tweede week al wel, maar daar mag hij ook nog een keer gaan oefenen geloof ik.
Worden denk ik best drukke weken zo, haha.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11578

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 05 Aug 2019 16:07

Re: Naar de basisschool- topic

J heeft al wel een gymles meegedaan. Tijdens de open dag hebben ze een gymles gedaan. Schoenen moet ik nog wel kopen.

Beker en broodtrommel heeft hij al. Moet nog wel een fruitbakje kopen maar die bestel ik tegelijk met de beker voor mijn nichtje. Die wordt in september 4 en viert over 2 weken haar verjaardag.

J hoeft gelukkig niet naar de bso. Wij hebben geen continurooster straks. Overblijven moet hij wel 3x per week. Mijn vriend haalt J 2x per week op en mijn moeder 1. Mijn werk is gelukkig ook flexibel dus daar kan ik ook een beetje mee spelen.
2015 💙
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 05 Aug 2019 16:08

Re: Naar de basisschool- topic

Dat is wel fijn, geen BSO. Wij hebben wel continu rooster. Op maandag en dinsdag gaat hij dan 2,5 uur naar de BSO.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Snirp

Major Yipyapper

Berichten: 4823

Geregistreerd: 22 Nov 2013 08:57

Bericht 05 Aug 2019 16:16

Re: Naar de basisschool- topic

T. gaat sinds maart naar school :)
En na de vakantie start hij dan ook met de BSO!
Toch weer een dingetje, meer voor mij dan voor hem, denk ik ;).

Het schoolgaande leven bevalt hem goed, volgens mij!
Hij is in de 4e week wel een half weekje thuisgebleven. Op aanraden van de juf, haha.
Die vond hem zo moe.
<<

Snirp

Major Yipyapper

Berichten: 4823

Geregistreerd: 22 Nov 2013 08:57

Bericht 05 Aug 2019 16:42

Re: Naar de basisschool- topic

Oh en Minoessepoes, dat van die uitjes herken ik wel!
Na 3 weken had hij al een uitje naar een museum en ik heb toen ook maar nagevraagd hoe het zat met de autostoelen.
Had mijn eigen stoeltje mee kunnen geven, haha. Maar dat heb ik niet gedaan :p
Met schoolreisje ben ik meegegaan, vobd ik wel een fijn idee.

Maar de overgang van KDV naar school vond ik wat betreft de 'overdracht' wel een grote stap.
Wat je zegt, van een ouderportaal met foto's en elke dag een praatje bij het ophalen naar een korte 'ja, het ging goed vandaag' en een niet zo spraakzame kleuter.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 05 Aug 2019 16:50

Re: Naar de basisschool- topic

Uitjes in groep 1? Jakkes..

En hebben jullie op school geen klasbord app? De juf zei dat ze daar een paar keer per week foto's en een verhaaltje op zet van wat ze gedaan hebben.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1304

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:27

Bericht 05 Aug 2019 16:58

Re: Naar de basisschool- topic

Hier een kind dat naar groep 2 gaat na de vakantie, maar ik kan wel vertellen hoe het was om naar groep 1 te gaan.

Ik vond het zelf erg spannend, maar hij was er aan toe en dat hielp wel. Gelijk op de 2e schooldag gingen ze ook met auto's en papa's/mama's naar een uitje (ik hoorde dat dus pas toen ik hem na de 1e dag ophaalde), dat vond ik echt heel erg moeilijk. Bij vreemden in de auto, en diezelfde avond moesten we een zitverhoger regelen. Hij is wel gewoon mee geweest en het is goed gegaan.

Ook het schoolreisje vond ik spannend, omdat wij die omgeving kennen en een kind zo weg is daar. Ook hielp het niet mee dat ze met 150 kindjes gingen en hij dus pas net op school zat. Mijn man zat met hetzelfde, dus toen ik mijn zorgen uitte was hij blij omdat hij precies met dezelfde gedachten rondliep. We hebben hem toen niet mee laten gaan. Dit jaar vonden we het totaal geen probleem meer.

Hij heeft het erg naar zijn zin op school, al vanaf dag 1. Hij blijft niet over en gaat niet naar de bso. Hij leert veel en is heel sociaal. Minpunt is dat ik vind dat hij snel schreeuwt/hard praat tegenwoordig, en toen hij net op school zat kreeg hij wel eens een woedeaanval als hij thuis kwam. Soort van kortsluiting denk ik dat dat was door alle indrukken.
Verder is het inderdaad toch veel loslaten, maar daar groei je wel in mee vind ik. Vooral als je kind het naar z'n zin heeft.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 05 Aug 2019 17:08

Re: Naar de basisschool- topic

Jep uitjes in groep 1 Sam. Een dag naar de dierentuin op een half uur rijden met de bus waarbij wij ons niet op konden geven om als vrijwilliger mee te gaan, een uitje naar het tuincentrum op 20 minuten enkele reis met de auto wat een paar dagen van tevoren aangekondigd werd en op onze werkdagen viel, een wandeltocht naar de bibliotheek en een sportdag op een sportpark met een wandeltocht van 20 minuten terug naar school.

Ik heb maar een stoelverhoger gekocht omdat ik er niet vanuit durfde te gaan dat alle ouders Isofix in hun auto zouden hebben en zijn eigen autostoel mee geven dus niet heel handig was ( en groot om mee te slepen naar school). Ook wel handig om te hebben als er in de toekomst een keer andere kinderen mee rijden.
Ik gooide het toen op de klassen app en er was 1 moeder die verbaasd was dat er qua autostoeltjes niks geregeld was en dus uiteindelijk ook een stoeltje mee gaf, verder had geen enkel kind een stoeltje bij zich. Het mag voor incidenteel vervoer overigens ook zonder.
Uiteindelijk heeft de moeder waar S bij in de auto zat besloten dat hij in het kinderzitje van het peuter broertje of zusje moest aangezien hij daar makkelijk nog in past en het andere kindje die geen stoeltje bij zich had op de verhoger. Ik was blij met die oplossing.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem280

Bericht 05 Aug 2019 19:34

Re: Naar de basisschool- topic

Hier nu halfjaar naar school.
Ze vinden het leuk.
Indd, de uitjes zijn er in groep 1 ook.
Ik ben al aantal keren als hulpouder mee geweest.
Hier kondigen ze een aantal dagen van te voren aan dat er een uitje gepland staat en wie van de ouders wil helpen.
Autostoel moeten de ouders dan zelf meegeven aan het kind.
Nu heb ik, wanneer ik help, de stoelverhogers altijd in de auto.

Schoolreisje zijn de meiden dit jaar niet meegeweest, waren toen met vakantie.
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1304

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:27

Bericht 05 Aug 2019 20:05

Re: Naar de basisschool- topic

Bij ons worden de uitjes ruim van te voren aangekondigd, en als er hulp nodig is van ouders kun je je opgeven. Mijn man pakt zich wel eens vrij om te rijden en toezicht te houden. Er wordt ook wel met bussen gereden, maar maximaal 2x per jaar ivm kosten.

Voorbeelden van uitjes die mijn zoon afgelopen jaar heeft gedaan en waar vervoer nodig was:
Theater (bus)
Museum
Schoolreisje (bus)
Ziekenhuis
Bibliotheek tentoonstelling Nijntje (maar toen was hij niet mee want wij waren op vakantie)

Verder hadden ze nog een speurtocht en een uitje naar de supermarkt, maar dat was allemaal lopend.

Ook is een stoel of zitverhoger meegeven verplicht.
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 05 Aug 2019 20:13

Re: Naar de basisschool- topic

R is vorig jaar na de zomervakantie begonnen. Ze gaat nu na groep 2.

Hier was een uitje na een boerderij net buiten het dorp. Daar waren veel ouders mee naar toe. Ik zelf ook. De koeien gingen toen voor het eerst de wei in. Dat was leuk om te zien.
Andere uitje was schoolreisje. Verder geen uitjes gelukkig.
Na de vakantie beginnen ze met continu rooster ben wel benieuwd hoe ze dat vind.
2014 2016
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 05 Aug 2019 20:38

Re: Naar de basisschool- topic

Oh joh, zitjes en zo had ik nog helemaal niet aan gedacht! Moeten wij hier ook nog maar even een verhoger kopen.

Hier hebben ze een continu rooster. Vraag me af hoeveel brood er dan op komt, haha. En ik ben nog op zoek naar een fijne beker voor de melk (had de tips in het topic daarvoor al gezien).

L. gaat over 2 weken even wennen op het nieuwe KDV, heeft ze dat tenminste even gezien voor ze een dag heen gaat. Jammer wel dat zoiets niet kan voor de BSO, haha. Dat is denk ik nog het lastigst, omdat dat natuurlijk ook nog weer met andere (grotere) kinderen is.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Oreo

Kletskop

Berichten: 790

Geregistreerd: 24 Mei 2018 22:22

Bericht 05 Aug 2019 21:04

Re: Naar de basisschool- topic

Hier nog eentje die eind november vorig jaar is begonnen. En hij heeft het zó naar zijn zin! Vanaf dag 1 gaat hij volle dagen naar school en naar de bso. Hij was na een week of 3 helemaal ingeslingerd.
Tot nu toe heb ik hem 1x thuis gehouden, maar dat was geen succes :p

Met uitjes heeft onze school overigens zelf een stapel stoelverhogers. Dat is wel fijn :)
De eerste uitjes hier waren overigens in het dorp: wandelend naar de bakker bijvoorbeeld. Maar ook naar de kringloop (wel met auto’s) en op schoolreisje naar de Linneaushof.
22112014 / 10042019
<<

Anoniem315

Bericht 05 Aug 2019 21:13

Re: Naar de basisschool- topic

Voor mijn gevoel is die van mij ook net naar de kleuters, maar ze gaat na de vakantie al naar groep 3, help! Anyway, de overgang van kdv/psz naar groep 1 vond ik heel klein en N. vond het allemaal leuk en prima. Ze heeft het erg naar haar zin gehad in zowel groep 1 als 2, ondanks de grote groep en veel (drukke) jongens. In het begin was ze heel bleu en afwachtend, maar na een poosje hoorde ze er helemaal bij en bekte ze net zo hard als haar vriendinnen. Natuurlijk is ze wel eens verdrietig geweest, omdat iemand niet wilde spelen of omdat iets niet mocht van de juf, maar dat hoort bij het leven.
Ze is vanaf het begin altijd van ochtend tot middag naar school gegaan (continurooster) en wilde nooit thuisblijven.
Uitjes hebben ze bij ons vrij vaak: een schoolreisje, een paar keer een cultuuruitje en een keer een excursie naar de boerderij.
<<

Anoniem280

Bericht 05 Aug 2019 21:45

Re: Naar de basisschool- topic

Drinkbeker kregen ze hier op school met naam.
Ook kreeg ieder kind een water bidon.
<<

Anoniem298

Bericht 06 Aug 2019 22:18

Re: Naar de basisschool- topic

F. wordt 9 september 4, maar ze begint wel gelijk 2 september op school. Die ene week maakt echt niks uit, ze heeft er ook echt zoveel zin in. Voor de zomervakantie mocht ze een ochtend komen wennen en dat beviel hartstikke goed. Nog maar 4 weken, dan heb ik (weer) een leeg huis overdag. Ik kan niet wachten :nerd:
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers