Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Waarborgsom en bankgarantie

<<

Anoniem271

Bericht 27 Jul 2019 21:17

Waarborgsom en bankgarantie

Wij zijn aan het orienteren wat er bij komt kijken bij het kopen van een huis. Kan iemand mij in Jip en Janneke taal en kort maar krachtig uitleggen wat er bedoelt wordt met de waarborgsom en bankgarantie?
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3221

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 27 Jul 2019 21:27

Re: Waarborgsom en bankgarantie

Bij aanvaarden van bod door verkoper teken je een voorlopig koopcontract. Hierin staat zowel de datum van overdracht als de datum waarop een aanbetaling/garantie van 10% van de aankoopwaarde bij de notaris moet liggen. Mocht de verkoop na die datum niet doorgaan, dan krijgt de verkoper deze 10% als vergoeding.

Als je eigen geld hebt, maak je dit bedrag over aan de notaris (=waarborgsom). Heb je dit niet, dan schiet de bank dat een soort van voor (=bankgarantie). Het is dus niet hetzelfde en afhankelijk van de inbreng van eigen middelen voor de aankoop van een huis. De meeste mensen hebben niet zo 10% van de woningwaarde liggen en zullen dit via de bank (icm hypotheek) regelen.
08/2018
05/2021
<<

Anoniem271

Bericht 27 Jul 2019 21:32

Re: Waarborgsom en bankgarantie

Oke dus het is niet zo dat wij als we niet zoveel eigen geld in kunnen brengen we dan toch ineens bijvoorbeeld €21.000 moeten betalen aan de verkopers? De verkopers krijgen dat wel, en wij betalen dat dan gewoon iedere maand de hypotheek waar dan in verrekend wordt?
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 27 Jul 2019 21:50

Re: Waarborgsom en bankgarantie

Ben je al naar een hypotheekadviseur geweest?
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 27 Jul 2019 21:54

Re: Waarborgsom en bankgarantie

Ise schreef:Oke dus het is niet zo dat wij als we niet zoveel eigen geld in kunnen brengen we dan toch ineens bijvoorbeeld €21.000 moeten betalen aan de verkopers? De verkopers krijgen dat wel, en wij betalen dat dan gewoon iedere maand de hypotheek waar dan in verrekend wordt?


Als je na het verlopen van de datum van de ontbindende voorwaarden om wat voor reden dan ook het huis niet kunt afnemen ben je de verkopers 10% boete schuldig (hoe je dat gaat bekostigen dat is grof gezegd ‘jullie pakkie an’)

Als je vóór het verlopen van de ontbindende voorwaarde ‘onder voorbehoud van financiering’ ontdekt dat het niet mogelijk is een hypotheek te verkrijgen dan kan je kosteloos ontbinden. Vaak moet je wel bewijs aanleveren, dwz 1 of 2 afgekeurde hypotheekaanvragen.

Oh en de hypotheek is max. 100% van de taxatiewaarde. Als je denkt dat je niet genoeg geld hebt om de kosten koper te betalen moet je er niet aan beginnen, want een huis kopen levert altijd onverwachte kosten op.
Laatst gewijzigd door Scandic op 27 Jul 2019 21:57, in totaal 3 keer gewijzigd.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 27 Jul 2019 21:55

Re: Waarborgsom en bankgarantie

Bij het kopen van ons huis heb ik veel gehad aan de website van Knab. Zij leggen de termen en stappen goed uit vind ik.
https://bieb.knab.nl/hypotheken/bankgar ... gel-je-dit
<<

Anoniem271

Bericht 27 Jul 2019 21:56

Re: Waarborgsom en bankgarantie

Jawel Scandic, maar dat was puur een gesprek over wat we eventueel kunnen lenen. Komende week hebben we daarmee weer gesprek. Dan gaan we dat sowieso ook aankaarten, maar mijn vriend en ik kregen het daar nu over en ik dacht hier weten meiden vast makkelijk te vertellen wat het inhoudt (internet is vrij langdradig, daar kom ik nu even niet doorheen)>
<<

Anoniem271

Bericht 27 Jul 2019 22:00

Re: Waarborgsom en bankgarantie

Ik zie nu je aanvulling. Hij heeft voor ons al wel bekeken wat we ongeveer aan eigen geld kwijt gaan zijn als we bijvoorbeeld een huis van €215.000 zouden kopen, en dat kunnen we inleggen. Dus dat gaat geen probleem zijn.

Bedankt Joey, ik ga even kijken.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 27 Jul 2019 22:09

Re: Waarborgsom en bankgarantie

Hou je er wel rekening mee dat als het huis lager getaxeerd wordt je misschien wat extra eigen geld nodig hebt?
Ons huis werd bijvoorbeeld €20.000 onder de verkoopprijs getaxeerd, nou maakte dat voor ons niet uit want we gingen toch al eigen geld inleggen, maar als dat niet zo was geweest dan was het wel zuur geweest. Zorg dus altijd dat je ovb van financiering koopt want je weet het nooit.
<<

Anoniem271

Bericht 27 Jul 2019 22:25

Re: Waarborgsom en bankgarantie

Bedankt voor de tip, is wel goed om even op te letten inderdaad. Maar hoezo extra eigen geld als het huis lager getaxeerd wordt? Sorry, ik ben echt een leek nog hoor :palm:
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 27 Jul 2019 22:27

Re: Waarborgsom en bankgarantie

Je hypotheek is maximaal de hoogte van de taxatie. Als het huis duurder is dan de taxatie, moet je het verschil zelf inleggen.
<<

Anoniem271

Bericht 27 Jul 2019 22:30

Re: Waarborgsom en bankgarantie

Maar dan zeg jij het toch anders dan Scandic, of lees ik nou echt verkeerd haha.

Als wij een huis voor €210.000 willen kopen en het wordt getaxeerd op €215.000 dan moeten we extra inleggen? Of als het wordt getaxeerd op €200.000?
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 27 Jul 2019 22:33

Re: Waarborgsom en bankgarantie

Als het op 200.000 getaxeerd wordt, moet je 10.000 euro extra inleggen.

Scandic bedoelt hetzelfde :)
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 27 Jul 2019 22:35

Re: Waarborgsom en bankgarantie

En taxatie gebeurt in principe pas als je het voorlopig koopcontract al getekend heb. Dus je weet dat van te voren niet (zeker).
<<

Anoniem271

Bericht 27 Jul 2019 22:41

Re: Waarborgsom en bankgarantie

Sorry, ik snap het eindelijk. Omdat je dus op het getaxeerde bedrag de hypotheek krijgt. Dat het na het tekenen van het koopcontract getaxeerd wordt wist ik inderdaad.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 28 Jul 2019 07:21

Re: Waarborgsom en bankgarantie

Nog een tip. Onze hypotheekadviseur had een vaste taxateur. Meestal is dat goedkoper dan als je er zelf een gaat uitzoeken voor een hypotheek. Een taxateur voor een hypotheek zal altijd in de buurt van de waarde koopwaarde van de woning taxateren. Hij heeft er namelijk geen belang voor welke prijs het verkocht gaat worden omdat het al verkocht is. Het is alleen maar nodig om een hypotheek af te kunnen sluiten.
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1384

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:24

Bericht 28 Jul 2019 07:36

Re: Waarborgsom en bankgarantie

Fred schreef:Nog een tip. Onze hypotheekadviseur had een vaste taxateur. Meestal is dat goedkoper dan als je er zelf een gaat uitzoeken voor een hypotheek. Een taxateur voor een hypotheek zal altijd in de buurt van de waarde koopwaarde van de woning taxateren. Hij heeft er namelijk geen belang voor welke prijs het verkocht gaat worden omdat het al verkocht is. Het is alleen maar nodig om een hypotheek af te kunnen sluiten.


Dat maakt het een slechte taxateur, want dan taxeert hij wat jij wilt dat hij taxeert.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 28 Jul 2019 07:49

Re: Waarborgsom en bankgarantie

Kan wel zo wezen, maar de eerste taxateur die compleet naast de verkoopwaarde gaat taxeren tbv een hypotheek moet nog geboren worden. Waarom zou een taxateur dat doen? Voor een taxateur zijn de opdrachten voor de taxatie tbv een hypotheek het makkelijkste. Ze hebben geen belang, prijs staat al vast. Nog sterker als het mij ligt wordt de verplichte taxatie tbv de hypotheek afgeschaft. Het is dat de bank wil weten wat het waard is (onderpand), maar anders zie ik de meerwaarde van deze taxatie niet in. Eigenlijk zou de bank de taxatie moeten verrichten, zij geven immers de hypotheken af op wellicht dus verkeerde getaxeerde woningen.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 28 Jul 2019 08:48

Re: Waarborgsom en bankgarantie

kerel schreef:
Fred schreef:Nog een tip. Onze hypotheekadviseur had een vaste taxateur. Meestal is dat goedkoper dan als je er zelf een gaat uitzoeken voor een hypotheek. Een taxateur voor een hypotheek zal altijd in de buurt van de waarde koopwaarde van de woning taxateren. Hij heeft er namelijk geen belang voor welke prijs het verkocht gaat worden omdat het al verkocht is. Het is alleen maar nodig om een hypotheek af te kunnen sluiten.


Dat maakt het een slechte taxateur, want dan taxeert hij wat jij wilt dat hij taxeert.


Taxaties blijven wel een beetje natte vingerwerk. Hebben wij bij ons huis gezien. De eerste taxateur taxeerde het huis 6000 onder de WOZ-waarde. Dit was vorig jaar dus zeer onwaarschijnlijk. Wij hebben toen een taxatie uit laten voeren door de taxateur van de bank die is uiteindelijk iets onder ons aankoopbedrag uitgekomen maar heeft letterlijk gezegd als dat eerste rapport er niet gelegen had was ik op het aankoopbedrag uitgekomen. Maar doordat alle rapporten gevalideerd moeten worden en er al een ander rapport lag moest hij bepaalde dingen wat voorzichtiger taxeren. Beide rapporten werden uiteindelijk als valide gezien met een verschil van 36.500 euro. De volgende keer zullen wij weer de taxateur die de bank adviseerde vragen. Zij werken veel samen met taxateurs dus weten vaak wel hoe en wat.
2015 💙

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers