Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Rode wijn

<<

ellibre

Kletskop

Berichten: 566

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:23

Bericht 21 Dec 2019 12:38

Re: Rode wijn

Minx schreef:
Sam schreef:Heeft iemand tips hoe ik rode wijn kan leren drinken? Lijkt me zo gezellig.


Ik heb het leren drinken door tijdens etentjes bij wat betere restaurants waar ook een sommelier werkt te vragen naar een passende rode wijn. Dan krijg je de goede wijn spijs combi en is het zo lekker. En dan kun je ook een beetje uitzoeken wat je zelf lekker vind. En icm met het eten is de wijn sowieso lekker.

Dit vind ik een goede tip, als je die mogelijkheid hebt! De combinatie tussen het eten en de wijn maakt het inderdaad vaak nog lekkerder. En daarmee ook makkelijker om het te "leren drinken".

Verder hou ik zelf heel erg van Italiaanse rode wijnen. We zijn vorig jaar een weekje naar Italië geweest en hebben daar een voorraad lokale wijnen ingeslagen: Dolcetto's, Barbera's en paar Barolo's. Maar ook Spaanse rode wijnen vind ik heel lekker: Rioja, Tempranillo.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 24 Dec 2019 21:01

Re: Rode wijn

Marin we hebben vanavond deze https://archief.costablancavoorjou.com/ ... n-reserva/ gedronken tijdens electrisch grillen. Ik had deze wijn gekregen. Het blijkt een goedkope te zijn, maar hij dronk wel lekker weg. Met 2 hebben we tijdens het grillen een halve fles van op. Dat is voor ons doen veel.
Weet jij er als wijnkenner wat meer van af?
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 24 Dec 2019 21:29

Re: Rode wijn

Spaanse en Italiaanse rode wijn vind ik het lekkerst. Flor de Zalin hebben ze sinds kort bij de Jumbo en vind ik nog wel een tip waard.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Anoniem313

Bericht 24 Dec 2019 21:41

Re: Rode wijn

Fred schreef:Marin we hebben vanavond deze https://archief.costablancavoorjou.com/ ... n-reserva/ gedronken tijdens electrisch grillen. Ik had deze wijn gekregen. Het blijkt een goedkope te zijn, maar hij dronk wel lekker weg. Met 2 hebben we tijdens het grillen een halve fles van op. Dat is voor ons doen veel.
Weet jij er als wijnkenner wat meer van af?


Ik ben geen Marin maar weet wel iets van deze wijn. Spaanse tempranillo is een hele toegankelijke wijn: veel fruit, niet teveel tannines, echt een wijn die makkelijk wegdrinkt en niet teveel complexiteit heeft. Goeie keuze dus! Ik haal ook weleens wijn bij de Lidl; wij zijn hier nogal fan van de Zweigelt daar. Is ook een redelijk lichte fruitige wijn dus misschien ook iets voor jullie.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43702

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 25 Dec 2019 09:18

Re: Rode wijn

Van zichzelf heeft Tempranillo redelijk wat tannine maar het zal doordat het een Gran Reserva is (en dus twee jaar in houten vaten hebben gelegen) wel veel zachter geworden zijn inderdaad. Maar waarschijnlijk nog steeds met best wat smaak. Een goeie Gran Reserva kan ook complex zijn maar een jonge tempranillo is inderdaad een fruitfeestje.
Wat bijzonder dat hij zo goedkoop was voor toch een mooie wijn. Leuk dat ie lekker was.
De Lidl heeft inderdaad vaak goede wijnen voor prima prijs!

Leuk dat ie lekker was!

Mijn beste wijn van de avond gisteren was een Duitse spätburgunder, wat hetzelfde is als een Pinot Noir. Licht maar smakelijk bij de paté!
Laatst gewijzigd door Marin op 25 Dec 2019 09:45, in totaal 1 keer gewijzigd.
Let's discover the world together.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 25 Dec 2019 09:43

Re: Rode wijn

Wij hadden gisteren 'Fat Baron' wijn. Portugees. Die was wel echt lekker vond ik.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem313

Bericht 25 Dec 2019 11:08

Re: Rode wijn

Leuk Sam! Wij proeven de laatste tijd veel Portugese wijnen. Vrienden van ons komen er vandaan en zijn echte liefhebbers dus wij worden vaak getrakteerd op heerlijke wijnen. Portugal heeft veel eigen druivenrassen (meestal onuitspreekbaar voor ons) en daar zitten echt supergoeie bij.
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:00

Bericht 25 Dec 2019 13:16

Re: Rode wijn

Ik heb voor morgen ook een fles Spätburgunder staan. Op welke temperatuur heb jij hem geschonken Marin? Ik heb hem nu bij gebrek aan beter in de slaapkamer gezet ? zou het koel genoeg zijn? (Raam is continu open, verwarming uit, zal een graad of 15 zijn denk ik)
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:00

Bericht 25 Dec 2019 13:26

Re: Rode wijn

O ik heb nog een vraag maar die gaat niet over rode wijn, mag dat ook?

Ik heb deze dessertwijn gehaald maar ben vergeten te vragen hoe lang ik deze fles geopend in de koelkast kan bewaren. Iemand enig idee?

https://www.gall.nl/torres-floralis-wit ... 19031.html
<<

Anoniem328

Bericht 25 Dec 2019 13:40

Re: Rode wijn

Toet geen idee. Ik denk zelf dat de smaak best lang oké blijft. Dat alleen dat eventuele bubbels er wel vrij snel uitgaan. Ik zou het gewoon proeven.

On topic:
Ik vind zelf de Nero d'Avola van Ballaturi bij de Aldi verrassend lekker. Kost 5 euro. Lekker vol van smaak!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43702

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 25 Dec 2019 13:41

Re: Rode wijn

Toet schreef:Ik heb voor morgen ook een fles Spätburgunder staan. Op welke temperatuur heb jij hem geschonken Marin? Ik heb hem nu bij gebrek aan beter in de slaapkamer gezet ? zou het koel genoeg zijn? (Raam is continu open, verwarming uit, zal een graad of 15 zijn denk ik)


Tussen de 12 en 15 is het advies. Dus slaapkamer klinkt prima!

Wij hadden 'm idd in de bijkeuken bewaard (was ook koeler dan woonkamer).
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43702

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 25 Dec 2019 13:45

Re: Rode wijn

Toet schreef:O ik heb nog een vraag maar die gaat niet over rode wijn, mag dat ook?

Ik heb deze dessertwijn gehaald maar ben vergeten te vragen hoe lang ik deze fles geopend in de koelkast kan bewaren. Iemand enig idee?

https://www.gall.nl/torres-floralis-wit ... 19031.html


Ik zou uitgaan van twee weken in de koelkast maar liever iets korter. Week is beter, twee weken zal wel gaan. Heb 't alcoholpercentage niet gezien in je link maar als ie wat hoger alcoholpercentage heeft, moet dat zeker wel lukken. Een port (versterkte wijn, dus hoger alcoholpercentage) kan je zelfs maanden bewaren. Maar deze zou ik idd rustig een week later nog drinken. Wel koelkast.

Oh ja en hij zal misschien na paar dagen wel wat anders smaken maar dat betekent niet direct dat ie slecht geworden is. En zuur zal ie niet zo snel worden haha.
Let's discover the world together.
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:00

Bericht 25 Dec 2019 14:58

Re: Rode wijn

Thanks Marin! Ik dacht hetzelfde dus fijn dat jij dat bevestigd.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 26 Dec 2019 18:59

Re: Rode wijn

Hoe weet je eigenlijk of een fles wijn nog goed is? Sommige wijnen worden juist beter als je ze laat liggen en anderen worden daar juist slechter van. Hoe weet je nu of je wijn hebt gekregen die je wel erg lang kunt bewaren en dus lekkerder word? Ligt dit aan de soort druiven of wijn?

We hebben net bij namelijk 2 wijnen door de gootsteen geschonken omdat deze erg zuur smaakten.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 30 Okt 2020 11:08

Re: Rode wijn

@ Marin, zou je de bovenstaande vraag nog kunnen beantwoorden?

Daarnaast hoe kun je eigenlijk van de buitenkant van een fles wijn zien hoe lang je hem kunt bewaren?
Sommige wijnen worden namelijk alleen maar beter en andere juist slechter in de loop der tijd. Hoe kun je zoiets weten?

Dit omdat ik binnenkort Nederlandse wijn (erg benieuwd naar) ga krijgen en ik de flessen niet allemaal achter elkaar wil opdrinken.
<<

Anoniem313

Bericht 30 Okt 2020 11:55

Re: Rode wijn

De meeste wijnen drink je het beste binnen een jaar of 3. Daarna kan de kwaliteit achteruit gaan. Dan gaat de wijn naar azijn smaken en kun je er de sla mee aanmaken.

Wijn die beter worden met de tijd, bewaarwijnen, zijn doorgaans bijzondere flessen stevige wijn van hoge kwaliteit met een ander prijskaartje dan wat je bij de supermarkt of Gall&Gall koopt. Welke Nederlandse wijn ga je kopen? Ik ben wel benieuwd. Er zijn echt lekkere tegenwoordig. Als je zeker wilt weten of en hoe lang je de wijn kan bewaren kun je dat vragen aan degene van wie je ‘m koopt.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43702

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 30 Okt 2020 12:08

Re: Rode wijn

Dat komt met name door de tannine, Fred. Dat is het stofje wat uit het schilletje, pitjes en de stokjes komen en dat geeft een beetje dat stroeve gevoel. Jonge tanninen (dus van wijn die nog jong is) kan heel stroef en vervelend voelen in de mond terwijl mooie gerijpte tanninen een heel fijn vol mondgevoel kunnen geven. Maar niet elke wijn met veel tannine kun je wegleggen en wordt gegarandeerd beter. Een tempranillo joven (jonge tempranillo) is bedoeld om jong te drinken. Die tanninen zijn nog vrij heftig, moet je van houden, maar dat gaat met jaren wegleggen niet veel beter worden. Terwijl een tempranillo die de klasse Reserva heeft, wettelijk verplicht 3 jaar rijping heeft gehad, waarvan 1 jaar in houten vat, waardoor de tanninen al verzacht zijn en ook nog langer op fles kunnen rijpen.
(per land verschilt die klasse aanduiding, dat is niet in één simpel bericht uit te leggen).
De uitleg kan verder nog een heel stuk chemischer hoor want het is wel meer dan alleen tanninen maar dat begrijp ik zelf ook niet helemaal haha.

Echt aan een fles kun je niet echt goed zien of een wijn een bewaarwijn is maar over het algemeen kan je dus wel druivensoorten kiezen die meer tannine hebben. Denk daarbij dus aan rode wijn (want wit heeft bijna geen tannine) en dan met name aan druiven als Cabernet Sauvignon, Sangiovese, Tempranillo, etc. Een Bordeaux wijn (wat vaak als één van de beste regio's wordt gezien) bestaat vaak uit een blend van Merlot (wat de wijn zacht maakt) en Cabernet Sauvignon (wat de wijn body en structuur geeft) bijvoorbeeld. Vaak kan je op het etiket wel zien of een wijn een bepaalde klasse aanduiding heeft (Premier of Grand Cru/Reserva/Riserva etc) en dat is een indicatie voor de klasse van de wijn. Maar wat ik al zei, dat is per regio verschillend en beetje ingewikkeld verhaal om zo 123 uit te leggen. Laat je gerust adviseren als je een keer een bewaarwijn wilt kopen.

Het is niet zo dat er een perfecte tijd gegeven kan worden voor wanneer je de fles open moet trekken, wel een verwachting. Als je echt een mooie fles hebt liggen, kan je altijd contact opnemen met de wijnmaker en naar zijn verwachting vragen, of het opzoeken op internet.

Daarbij moet gezegd worden dat de manier waarop je wijn bewaard ook heel veel kan doen (slecht of goed) aan de wijn. Een wijn bewaren in een kastje waar het elke zomer warm wordt en elke winter koud en dan ook nog de fles rechtop zetten... Tja dat doet zelfs de beste wijn niks goeds. Een niet goed bewaarde wijn kan gaan oxideren (te veel zuurstof bij de wijn) en een wijn die nooit bedoelt was om te bewaren wordt er inderdaad niet lekkerder op. En ook wijn die wél bewaard kan worden, kan over z'n piek heen. Wij hebben hele mooie wijn gedronken die nog onder Mussolini is gemaakt, zo oud, maar die was over z'n piek heen. Of een champagne uit de jaren 80 die zo geoxideerd was dat het een oranje drankje was geworden.

En tot slot, ga er vanuit dat de meeste wijnen bedoelt zijn om binnen 5 jaar te drinken, de meeste zelfs nog eerder. Wit en rosé sowieso al gauw binnen een jaar (al zijn er zeker voor wit uitzonderingen hoor, een goede Riesling kan je zeker goed bewaren en natuurlijk een zoete dessertwijn ook).

Is dit een beetje het antwoord wat je zocht?

En wat leuk, Nederlandse wijn. Van welk wijnhuis en weet je welke druiven/wijn? Ik ken er intussen een aantal en daar zitten hele behoorlijke wijnen tussen. Heb je toevallig het NRC gelezen vorige week? Stond een heel stuk van Esmee Langereis in over Nederwijn.
Let's discover the world together.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 30 Okt 2020 12:27

Re: Rode wijn

Het gaat om de wijnen van https://sintcatharinadal.nl/ . Van een klooster in Oosterhout.

Wellicht hebben jullie dit een tijdje geleden in het nieuws gehoord. Ze hadden nog 20.000 flessen over ivm dat horeca dicht was en dmv een oproepje in de media waren ze deze flessen binnen 5 dagen kwijt geraakt. Nu heeft mijn werkgever blijkbaar een partij daarvan opgekocht en had die een soort van prijsvraag rondgestuurd binnen de organisatie en nu heb ik een aantal flessen gewonnen vandaar.
<<

Anoniem313

Bericht 30 Okt 2020 12:31

Re: Rode wijn

Niet gehoord, deze oproep, maar wat een leuke actie!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43702

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 30 Okt 2020 12:32

Re: Rode wijn

Oh ja die van dat overschot. Hebben wij niet gedaan uiteindelijk. Zie dat zij alleen witte en rosé wijnen maken. Weet je welke wijn je krijgt?
Ik las hier een proefnotitie van de (houtgerijpte) chardonnay waar iemand van zegt dat die wel 3 tot 4 jaar bewaard kan blijven.
https://www.wijngekken.nl/proefnotities ... erde-wijn/

Maar ik zou zeker komend jaar lekker wat open trekken er van. Leuk dat je dat hebt gewonnen!
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43702

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 30 Okt 2020 21:16

Re: Rode wijn

Heb je nog iets aan het antwoord van Caulfield en mij trouwens, Fred?
Let's discover the world together.
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4502

Geregistreerd: 11 Sep 2013 18:02

Bericht 30 Okt 2020 21:56

Re: Rode wijn

De witte wijn is echt een aanrader van het klooster! Sowieso erg mooie plek om eens te bezoeken met een fantastisch restaurant in de oude koeienstal :)
Laatst gewijzigd door Feline op 30 Okt 2020 23:25, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43702

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 30 Okt 2020 22:06

Re: Rode wijn

Leuk! Zou 't zeker graag keer proberen.
Let's discover the world together.
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4502

Geregistreerd: 11 Sep 2013 18:02

Bericht 30 Okt 2020 22:24

Re: Rode wijn

Laat maar weten of ik een flesje voor je mee kan brengen. Ben er volgend weekend! Kosten geloof ik rond de €13.
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1385

Geregistreerd: 11 Sep 2013 13:24

Bericht 30 Okt 2020 23:03

Re: Rode wijn

:) Ga je het klooster in, Feline? Ik had toen ook de blik gevestigd op die overschotten, maar was te laat. En nu denk ik: eigenlijk drink ik niet zo veel meer, dus rijd ik altijd ook Oosterhout maar weer voorbij :)
VorigeVolgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers