Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Eiwitrijk ontbijt

<<

Anoniem279

Bericht 20 Jul 2019 07:43

Eiwitrijk ontbijt

Ik heb de laatste maanden weer ontzettende last van mijn darmen maar ik kan maar niet de vinger erop leggen waardoor het nou getriggerd wordt. Ik ontbijt altijd met 250gr kwark (en een heel klein beetje glutenvrije granola en wat fruit) en ergens heb ik het vermoeden dat dat ook wel een beetje meespeelt. Ik wil dat dus even een tijdje gaan veranderen en dan kijken wat het me oplevert. Ik wil wel graag dat eiwitten m’n hoofdzakelijke energiebron bij het ontbijt blijven. Er mogen wel wat koolhydraten in zitten, maar dus ook veel eiwitten. Alleen: Ik lust geen ei dus daarin valt eigenlijk al een heel groot scala an mogelijkheden af. Lactosevrije kwark vind ik ook een optie, maar alleen wel heel prijzig als je bedenkt dat ik op weekbasis 2-3 kilo kwark eet (ook als aanvulling bij de lunch, en na het sporten, beiden zo’n 125gr).

Wie heeft er nog tips?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43578

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 20 Jul 2019 07:50

Re: Eiwitrijk ontbijt

Oei wat lastig. Zou je wel eiwit lusten in van die muffins of egg white bites? Eventueel met wel wat (spelt?) bloem er door heen om dat echte eiige eraf te halen zodat het meer een echte muffin wordt? Kan je vullen met kipfilet en spinazie bijvoorbeeld en kan je makkelijk van te voren maken.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem273

Bericht 20 Jul 2019 07:56

Re: Eiwitrijk ontbijt

En iets als Skyr of ‘proteine’ van Melkunie ofzo? Daar zitten best wat eiwitten in al, zeker als je er nog wat whey aan toe zou voegen.
<<

Anoniem304

Bericht 20 Jul 2019 07:57

Re: Eiwitrijk ontbijt

En de kwark vervangen door Skyr? Zou dat voldoende zijn?
<<

Anoniem279

Bericht 20 Jul 2019 08:00

Re: Eiwitrijk ontbijt

Marin, dat zou ik wel willen proberen. Sowieso wil ik ei gewoon kunnen waarderen want dat zou al zoveel schelen :nopompom: Ik ben eigenlijk meer van het op de ochtend zelf alles in een kom gooien, lepel erin en opeten, maar misschien werkt het voor mij ook wel om van tevoren iets klaar te maken. Kun je dat ook gewoon invriezen?

Savi en Azi: Is Skyr ook niet gewoon gemaakt van koemelk (en dus lactose)? Ik was misschien niet helemaal duidelijk maar ik wil de lactose even vermijden :)
<<

Anoniem273

Bericht 20 Jul 2019 08:06

Re: Eiwitrijk ontbijt

Oh, ja! Daar zit wel lactose in.

Ik ken nog wel een lekker ontbijt met quinoa, sojakwark en blauwe bessen. Als je een receptje wilt kan ik die opzoeken. In quinoa zit ook best wat eiwit.
En bijvoorbeeld havermout met plantaardige melk? En dan toppings kiezen met extra proteïne erin, zoals pindakaas, quinoa, spelt, amaranth, een schep whey?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43578

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 20 Jul 2019 08:08

Re: Eiwitrijk ontbijt

Ja overnight oats (of niet overnight als je dat papperige niet lekker vindt) maak ik ook met amandelmelk. Dat vind ik vaak zelfs lekkerder dan met gewone melk.

Ik denk dat je dat wel in kan vriezen maar ik ben niet zo'n invriezer, dus dat weet ik niet zeker. Voor vier dagen zou ik het wel durven bewaren in de koelkast.
Let's discover the world together.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 20 Jul 2019 08:11

Re: Eiwitrijk ontbijt

Je zou geitenyoghurt kunnen proberen. Al is die smaak wel erg wennen.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 20 Jul 2019 08:18

Re: Eiwitrijk ontbijt

En een eiwitshake?
<<

Anoniem279

Bericht 20 Jul 2019 08:23

Re: Eiwitrijk ontbijt

Azi: zou ik het recept van je mogen?
De rest ga ik ook allemaal eens als optie bekijken. Eiwitshakes wil ik alleen liever (nog) niet aan beginnen, dat voelt te makkelijk en ergens denk ik ook dat dat nooit gezond kan zijn, een poedertje omtoveren tot een shake. Maar dat kan ik verder niet onderbouwen hoor.
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3478

Geregistreerd: 11 Apr 2017 10:46

Bericht 20 Jul 2019 08:23

Re: Eiwitrijk ontbijt

Geiten yoghurt of soja kwark!

Als je koemelk wil mijden moet je dit nemen, geiten yoghurt wel lactose maar is sowieso veel lichter verteerbaar én geen koemelk. Die heb je wel alleen in vol overigens.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 20 Jul 2019 08:45

Re: Eiwitrijk ontbijt

Je kan ook een (half) schepje toevoegen aan je yoghurt om toch aan je eiwitten te komen en het meer vullend te maken.
En als je een vegan eiwitshake neemt zit er geen lactose in.
<<

Anoniem279

Bericht 20 Jul 2019 09:14

Re: Eiwitrijk ontbijt

Ik ga denk ik komende week eens aan de slag met overnight oats met amandel- soja- of havermelk. Niet te duur, niet te moeilijk, eerst eens kijken hoe het dan met de klachten gaat. De rest van de alternatieven ga ik zeker onthouden, ik kan in elk geval genoeg variatie aanbrengen!
Sawadee: eiwitpoeder als aanvulling wil ik trouwens wel overwegen. Ik schrik alleen echt van de prijzen, jeetje!
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 20 Jul 2019 10:01

Re: Eiwitrijk ontbijt

Ik weet niet hoe de vegan versies geprijst zijn, mijn vriend neemt altijd de Smart Protein van Body&Fitshop. Dat is 2 kilo voor 35 euro, en is vaak in de aanbieding.
Je kan daar 71 shakes uithalen, maar zou in je kwart/yoghurt maar een halve schep doen, dus dan zit je al op 140 ontbijtjes.
(Je kwark wordt anders erg dik met 1 hele schep)

Edit:
https://www.bodyenfitshop.nl/vegan-perf ... al-series/

Deze is dan 50 euro voot 78 scheppen, dus dat kan je dan verdubbelen.
Laatst gewijzigd door Sawadee op 20 Jul 2019 10:23, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem273

Bericht 20 Jul 2019 10:08

Re: Eiwitrijk ontbijt

Voor 2 porties:

• 1 sinaasappel
• 100 gr quinoa
• 1 tl kaneel
• 1 el kokosbloesemsuiker (of een andere soort, ik doe vaak honing maar dit recept is eigenlijk vegan )
• 20 gram pistachenoten
• 125 gram blauwe bessen
• 100 gram sojayoghurt

1. Rasp de schil van de sinaasappel en pers het sap uit. Kook de quinoa in 200 ml water en het sinaasappelsap. Breng de quinoa op smaak met kaneel en suiker.
2. Hak de pistachenootjes fijn. Roer de blauwe bessen, sojayoghurt en sinaasappelrasp door de quinoa en verdeel in twee porties. Een portie kun je direct opeten en de andere in de koelkast bewaren voor de volgende dag.

(Ik bewaar voor de tweede portie de quinoa dan los in de koelkast en doe de volgende ochtend alles er pas doorheen).
<<

Skyler

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1376

Geregistreerd: 06 Dec 2014 13:58

Bericht 20 Jul 2019 11:13

Re: Eiwitrijk ontbijt

Maar Azi, vanwaar die extra suiker? Heb je dat echt nodig voor de smaak? Er zitten ook al twee fruitsoorten in. Juist door die toevoeging van extra suiker vind ik het niet het meest gezonde ontbijtje.
<<

Anoniem273

Bericht 20 Jul 2019 11:39

Re: Eiwitrijk ontbijt

Skyler schreef:Maar Azi, vanwaar die extra suiker? Heb je dat echt nodig voor de smaak? Er zitten ook al twee fruitsoorten in. Juist door die toevoeging van extra suiker vind ik het niet het meest gezonde ontbijtje.


Dit is niet mijn recept, ik typ het gewoon over van het originele recept. Dus ik heb geen idee waarom er suiker bij staat.

Ik vind een beetje suiker of honing trouwens prima, maakt iets niet direct ongezond. En volgens mij was er vraag naar eiwitten, zoals in quinoa zit. En niet naar ‘suikervrij’ of gezond. Dan laat je de suiker toch weg?
<<

Skyler

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1376

Geregistreerd: 06 Dec 2014 13:58

Bericht 20 Jul 2019 12:22

Re: Eiwitrijk ontbijt

Afgaande op je eerste bericht lijkt het alsof jij zelf vaak ontbijt met dit receptje, vandaar mijn vraag hoe noodzakelijk de toevoeging van extra suiker is voor de smaak. Als iemand let op eiwitten, dan lijkt het me ook dat diegene op meerdere vlakken een gezonde leefstijl nastreeft. Dat beetje suiker of honing in de ochtend is niet zo onschuldig als je kijkt naar de inname over de gehele dag, maar dat is weer een andere discussie.
<<

Anoniem279

Bericht 20 Jul 2019 13:26

Re: Eiwitrijk ontbijt

Skyler, daar hoef je Azi wat mij betreft niet per sé op te wijzen, ik had de suiker zelf al weg gelaten en minder of helemaal geen honing gebruikt. Ik vind het originele recept ook wel fijn om te hebben want dat geeft voor mij meer mogelijkheid tot sleutelen. En ik probeer inderdaad meer eiwitten te eten en minder koolhydraten maar ben het wel met Azi eens dat een beetje suikers ook echt geen drama moet zijn. Af en toe. Dank voor het meedenken, ik vind dat ook echt heel lief, begrijp me niet verkeerd, maar daarin red ik het zelf ook wel :thumbup:
<<

Anoniem273

Bericht 20 Jul 2019 14:00

Re: Eiwitrijk ontbijt

Skyler schreef:Afgaande op je eerste bericht lijkt het alsof jij zelf vaak ontbijt met dit receptje, vandaar mijn vraag hoe noodzakelijk de toevoeging van extra suiker is voor de smaak. Als iemand let op eiwitten, dan lijkt het me ook dat diegene op meerdere vlakken een gezonde leefstijl nastreeft. Dat beetje suiker of honing in de ochtend is niet zo onschuldig als je kijkt naar de inname over de gehele dag, maar dat is weer een andere discussie.


Ik eet dit zelf ook af en toe inderdaad, vandaar mijn eigen ‘aanpassingen’ in het huidige recept al. Ik noem al dat je een andere soort kunt gebruiken of honing als eventuele vervanging, ik snap je punt niet helemaal. Dan weet je dus ook al dat ik de toevoeging van iets zoets wel doe, toch? Ik laat dat zelf niet weg, maar noodzakelijk is suiker vast niet dus ja, het kan prima zonder suiker als je dat graag wilt.

Verder eens met Flo :)
<<

Skyler

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1376

Geregistreerd: 06 Dec 2014 13:58

Bericht 20 Jul 2019 14:50

Re: Eiwitrijk ontbijt

Jullie pakken het geloof ik iets anders op dan ik oorspronkelijk bedoelde. Ik ben gewoon nieuwsgierig naar het verschil in smaak en waarom je ervoor zou kiezen een gezond ontbijt te verrijken met iets wat in mijn ogen ongezond is. Die keuze hoef je verder niet te verdedigen. Het is ook niet bedoeld als wijzend vingertje en zeker niet om Flo te beschermen tegen de oh zo boze suikers.
<<

Anoniem273

Bericht 20 Jul 2019 15:37

Re: Eiwitrijk ontbijt

Skyler schreef:Jullie pakken het geloof ik iets anders op dan ik oorspronkelijk bedoelde. Ik ben gewoon nieuwsgierig naar het verschil in smaak en waarom je ervoor zou kiezen een gezond ontbijt te verrijken met iets wat in mijn ogen ongezond is. Die keuze hoef je verder niet te verdedigen. Het is ook niet bedoeld als wijzend vingertje en zeker niet om Flo te beschermen tegen de oh zo boze suikers.


Het verschil in smaak is denk ik, dat het met suiker of honing zoeter smaakt dan zonder.
Heb jij nog een leuk recept om te delen?

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers