Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Uitbreiding Schiphol - Lelystad

<<

Anoniem313

Bericht 09 Jul 2019 22:22

Uitbreiding Schiphol - Lelystad

Wat vinden jullie van de plannen rondom uitbreiding van Schiphol en hoe dit door de overheid wordt aangepakt? Moeten we maar gewoon accepteren dat het aantal vluchten blijft stijgen of kunnen of moeten we echt iets gaan veranderen in ons reisgedrag?
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 04 Okt 2017 09:46

Bericht 09 Jul 2019 22:23

Re: Uitbreiding Schiphol - Lelystad

Ik ben totaal niet objectief, maar ik denk wel dat we iets moeten doen aan ons reisgedrag en met financiering ervoor zorgen dat de trein binnen Europa een aantrekkelijker alternatief wordt. Tegen luchtvaart is bijna niet te concurreren.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 09 Jul 2019 22:31

Re: Uitbreiding Schiphol - Lelystad

Ik vind de uitbreiding van Schiphol vreselijk. Ik woon in een dorpje vlak naast Schiphol en de vliegtuigen komen planovel onze achtertuin. Dat vind ik niet erg, ik ben hier opgegroeid en weet niet beter. Maar feit is wel dat het veel overlast geeft en zoals de plannen nu zijn zouden er zo’n 200 vluchten extra per dag komen. Die worden natuurlijk verdeeld over de verschillende banen en vliegen heus niet allemaal over mijn huis, maar verdeeld over 5 banen zijn dat alsnog zo’n 40 extra vliegtuigen per dag per baan. Nee bedankt, genoeg is genoeg.

Daarnaast vind ik het heel slecht voor het milieu, zeker de relatief korte vluchten waarvoor de trein een prima alternatief is (Parijs, Berlijn, Londen). Ik begrijp dat vliegen stukken goedkoper is, maar laten we dat dan aanpakken zodat de trein aantrekkelijker wordt.

♥♥
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 09 Jul 2019 22:42

Re: Uitbreiding Schiphol - Lelystad

Ik vind dat het vliegverkeer beperkt moet worden en het is schandalig dat het kabinet maar blijft kiezen voor groei. Zowel passagiers- als vrachtvliegverkeer zou flink belast moeten worden. Scheepvaart ook trouwens. Is het even omschakelen voor mensen dat ze niet vier keer per jaar op stedentrip kunnen met het vliegtuig, minder exotisch fruit kunnen eten en dat het niet meer zo betaalbaar is om je huis vol te proppen met rotzooi? Vast. Maar we hebben volgens mij geen andere keus, willen we de planeet leefbaar houden.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 09 Jul 2019 22:52

Re: Uitbreiding Schiphol - Lelystad

Ik vind het ongelooflijk dat het klimaat nog zo erg niet voorop staat dat we toestaan dat luchtverkeer zo toeneemt. Ik vind niet alleen dat Schiphol niet meer mag groeien, maar ook dat de economie niet meer voorop moet staan ten koste van het klimaat.
<<

Anoniem313

Bericht 09 Jul 2019 23:00

Re: Uitbreiding Schiphol - Lelystad

Superblij met jullie reacties natuurlijk maar dit vind ik ook allemaal :thumbdown:
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 04 Okt 2017 09:46

Bericht 09 Jul 2019 23:03

Re: Uitbreiding Schiphol - Lelystad

Oh sorry.

Heel goed dat Schiphol gaat uitbreiden! Het is altijd heel druk en ik vind dat vluchten nog veel goedkoper kunnen, zodat ik veel vaker op vakantie kan met het vliegtuig. Het was zo erg dat ik dit jaar als huwelijksreis moest gaan kamperen door alle drukte met die vliegtuigen. IK MOEST MET DE AUTO! Dat kan toch niet waar zijn?!?!?!?!?!?!?!
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43709

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 09 Jul 2019 23:08

Re: Uitbreiding Schiphol - Lelystad

Ik vind het wel best lastig. Ik vind zelf het namelijk best goed voor de economische groei maar ik ben me ook steeds bewuster (en ik denk als ik daaraan denk eigenlijk altijd aan jou Caulfield) van de zware last van reizen op het milieu. Ik pas het op persoonlijke schaal nog niet aan, ik ga over drie weken weer op vakantie, maar dit soort topics dragen wel bij aan m'n bewustzijn erover. Ik vind het dus juist goed hoor, jullie reacties.
Het luchtverkeer van omringende landen vind ik wel storend, dus eens met het standpunt over dat treinen toegankelijker moeten worden qua prijs, aanbod en aansluiting.
De KLM heeft bijvoorbeeld aansluitingen met treinen, die je bij je ticket bij kan boeken. Zo kan het voordeliger zijn om met de trein vanuit Brussel naar Amsterdam te reizen en dan verder te vliegen buiten Europa.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem315

Bericht 09 Jul 2019 23:37

Re: Uitbreiding Schiphol - Lelystad

Ik vind dat er best een pittige vliegtaks mag komen. Ook ik begrijp echt niet dat de klimaatverandering niet op een hoger punt staat en dat er niet DIRECT iets aan gedaan wordt. Ik zou me doodschamen als ik 4x per jaar het vliegtuig zou pakken uit eigenbelang.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 10 Jul 2019 06:40

Re: Uitbreiding Schiphol - Lelystad

Exogenesis schreef:Ik vind dat er best een pittige vliegtaks mag komen. Ook ik begrijp echt niet dat de klimaatverandering niet op een hoger punt staat en dat er niet DIRECT iets aan gedaan wordt. Ik zou me doodschamen als ik 4x per jaar het vliegtuig zou pakken uit eigenbelang.

Eens. Ik begrijp dat ook niet.
#teammaple🍁
<<

Anoniem277

Bericht 10 Jul 2019 09:07

Re: Uitbreiding Schiphol - Lelystad

Ik snap het niet. Bij boeren zit een grens waaraan ze zich moeten houden mbt aantal dieren. Dit ivm de co2 uitstoot.
Maar waarom is dit niet bij vliegen, dat lijkt wel steeds verder uit te breiden terwijl het meeste gewoon voor de lol is.

Jullie snappen nu natuurlijk wel dat ik niet met het vliegtuig op vakantie ga (2x in 35 jaar, 10 jaar geleden).

Ik vind dat er een grens moet zijn en dat die vastgehouden moet worden.
<<

Anoniem304

Bericht 10 Jul 2019 09:11

Re: Uitbreiding Schiphol - Lelystad

Ohnee. Niet uitbreiden. Omwille can het milieu, maar ook voor de omwonenden. Het is wel een keer genoeg lijkt me.
Zeker op van die korte vluchten, laat inderdaad de trein maar aantrekkelijker worden of die vluchten voor 30 euro naar Lissabon duurder.

En laat er maar meer tax komen op die rotzooi van AlieExpress. Al die vliegtuigen met meuk die we hier heen halen. Ga gewoon naar de HEMA of nog beter; een plaatselijke winkelier.

Dat vind ik overigens ook zo slecht. Webshops die bakken met meuk uit China halen en dat hier voor het 10 dubbele verkopen. Schandalig.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17371

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 10 Jul 2019 09:15

Re: Uitbreiding Schiphol - Lelystad

Ik las laatst ook een artikel. Het ging over mensen die heel groen leven, vega, bewust, duurzaam etc maar bijv 1x in het jaar met het vliegtuig naar de andere kant van de wereld vliegen. En hoeveel slechter dat is voor je voetafdruk dan als je elke dag een half uur zou douchen en verder niet heel bewust/verantwoord leeft. Ik denk dat weinigen zich beseffen hoe slecht vliegen is.

Natuurlijk is het wel handig als je dan toch naar Bali gaat, je dat de rest van het jaar zoveel mogelijk goed probeer te maken, dat wel :laughcry:

Qua uitbreiding Lelystad... lastig. Ik heb me weinig verdiept in de materie. Mijn boerenverstand zegt dat als we landelijk willen uitbreiden, we misschien moeten inzetten op verdelen van vluchten, en dus een deel van de vluchten naar Lelystad verplaatsen.

Maar, Laatst was er ook weer zon onderzoek dat het echt een aantasting van de gezondheid is om rond Schiphol te wonen. Wil je dat creëren op een extra plek in NL? Moeilijk hoor!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem313

Bericht 10 Jul 2019 09:43

Re: Uitbreiding Schiphol - Lelystad

Ja, het is echt erg qua milieubelasting. Met 1 tripje naar NYC doe ik mijn hele jaar geen vlees eten teniet qua CO2 uitstoot :wtf:

Met name het voor een paar tientjes naar een Europese bestemming vliegen kan echt niet meer in deze tijd. Ik denk dan aan mijn kinderen en hoe die hier naar zullen kijken, je schaamt je toch gewoon dat je daar ooit aan hebt meegedaan?
Wb economische groei: daar heb je weinig aan als we de aarde onleefbaar maken. Politici die dat argument gebruiken vind ik erg op de korte (verkiezings)termijn gericht. Het is een valse tegenstelling. De economische groei zit juist in duurzame innovaties, zeker in een kennisland als Nederland.

Ik hoop echt dat er vanuit Brussel sterk zal worden ingezet op het aantrekkelijker maken van treinreizen in Europa. Hoe lekker is het nu al om met de Eurostar naar London te gaan of met de TGV naar Parijs - en dat kan echt nog zoveel beter, en goedkoper.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 10 Jul 2019 09:50

Re: Uitbreiding Schiphol - Lelystad

Laat ik voorop stellen dat het milieu bij mij echt zeer hoog op mijn agenda staat maar dit is typisch zon onderwerp waarbij ik de gevolgen niet kan overzien. Wel voor het milieu, maar niet voor alle dingen die daaraan vast hangen. De sociaal economische belangen, maar ook andere gevolgen kan ik niet overzien met dergelijke beslissingen (werkgelegenheid bijv).

En waar trekken we dan de grens? Alleen bij prijsvechters? Of ook cargo vluchten? Waarbij er een risico wordt gevormd voor onze economie zoals we hem kennen.

En kunnen we dan de cargo tekorten opvangen via de zeeën/ oceanen? Want die mogen van mij ook beschermd worden!
<<

Anoniem279

Bericht 10 Jul 2019 09:51

Re: Uitbreiding Schiphol - Lelystad

Dat vliegen slecht voor het milieu is zal ik niet ontkennen. Maar hoe zit dat dan met het gebruik van de auto? Is een jaar lang elke dag de auto pakken (& eventueel nog een vakantie naar Zuid-Frankrijk, en/of nog een wintersport erbij) zoveel beter, per persoon gerekend?

Van mij hoeft Schiphol trouwens niet groter, meer omdat ik vind dat we met alle luchthavens en vluchten per dag die we hier in Nederland hebben, onze taks wel bereikt hebben voor zo’n klein landje als de onze. Ik sta trouwens wel heel positief over het verlagen van prijzen voor treinreizen. Voor reizen in Nederland zelf, maar ook naar het buitenland.
<<

Anoniem313

Bericht 10 Jul 2019 10:03

Re: Uitbreiding Schiphol - Lelystad

Flo schreef:Dat vliegen slecht voor het milieu is zal ik niet ontkennen. Maar hoe zit dat dan met het gebruik van de auto? Is een jaar lang elke dag de auto pakken (& eventueel nog een vakantie naar Zuid-Frankrijk, en/of nog een wintersport erbij) zoveel beter, per persoon gerekend?

Van mij hoeft Schiphol trouwens niet groter, meer omdat ik vind dat we met alle luchthavens en vluchten per dag die we hier in Nederland hebben, onze taks wel bereikt hebben voor zo’n klein landje als de onze. Ik sta trouwens wel heel positief over het verlagen van prijzen voor treinreizen. Voor reizen in Nederland zelf, maar ook naar het buitenland.


Auto’s zijn zeker ook niet goed maar minder vervuilend dan vliegtuigen, zie: https://www.milieucentraal.nl/duurzaam- ... ievervoer/

Uiteindelijk is alles wat op fossiele brandstoffen beweegt natuurlijk schadelijk. De ontwikkeling naar elektrische auto’s gaat nu natuurlijk we heel snel en het duurt niet lang meer voor we allemaal electrisch of op waterstof rijden.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 10 Jul 2019 10:06

Re: Uitbreiding Schiphol - Lelystad

Caro schreef:Laat ik voorop stellen dat het milieu bij mij echt zeer hoog op mijn agenda staat maar dit is typisch zon onderwerp waarbij ik de gevolgen niet kan overzien. Wel voor het milieu, maar niet voor alle dingen die daaraan vast hangen. De sociaal economische belangen, maar ook andere gevolgen kan ik niet overzien met dergelijke beslissingen (werkgelegenheid bijv).

En waar trekken we dan de grens? Alleen bij prijsvechters? Of ook cargo vluchten? Waarbij er een risico wordt gevormd voor onze economie zoals we hem kennen.

En kunnen we dan de cargo tekorten opvangen via de zeeën/ oceanen? Want die mogen van mij ook beschermd worden!
Ik denk dat de economie zoals we hem kennen (gericht op oneindige groei) sowieso funest is voor mens en milieu en dat we zoveel mogelijk naar een circulaire economie toe moeten. Zit niet heel diep in de materie, maar wil heel graag nog eens het boek Donuteconomie van Kate Raworth hierover lezen.
<<

Libelle'

Kwebbel

Berichten: 404

Geregistreerd: 04 Nov 2016 13:06

Bericht 10 Jul 2019 23:24

Re: Uitbreiding Schiphol - Lelystad

Exogenesis schreef:Ik vind dat er best een pittige vliegtaks mag komen. Ook ik begrijp echt niet dat de klimaatverandering niet op een hoger punt staat en dat er niet DIRECT iets aan gedaan wordt. Ik zou me doodschamen als ik 4x per jaar het vliegtuig zou pakken uit eigenbelang.


Denk eigenlijk niet dat die vliegtax echt het verschil gaat maken.
Dan zitten de vliegtuigen misschien 10% minder vol, de vliegtuigen vertrekken dan alsnog hoor :).
Ik ben wel zo iemand die 4x per jaar het vliegtuig pakt, maar ik schaam me daar niet voor. Natuurlijk weet ik dat het slecht is voor het milieu, maar kan zo legio andere zaken opnoemen wat ook schadelijk is voor het milieu en uit eigenbelang. Ik vind het dan ook wat kort door de bocht :)
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8476

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 10 Jul 2019 23:40

Re: Uitbreiding Schiphol - Lelystad

Maar boeken jullie dan ook daadwerkelijk geen/minder tickets?

Ik ben ook tegen de groei van de luchtvaart, tegen de uitbreiding van Schiphol en Lelystad. Ik vind het ook heel storend dat de overheid zich hier niet goed over uitspreekt maar daarmee juist een hele duidelijke keuze maakt.

Maar tegelijk vlieg ik zelf ook gemiddeld 1 - 3 keer per jaar en heb ik nog geen ticket minder geboekt vanwege het milieu. En dat vind ik toch best hypocriet van mezelf. Ik merk in mijn omgeving ook niet dat mensen minder vliegen. Hooguit betalen de mensen die veel vliegen vrijwillig extra voor CO2 compensatie.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6681

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 11 Jul 2019 04:53

Re: Uitbreiding Schiphol - Lelystad

Ik heb het eerlijk gezegd niet helemaal meegekregen, dus Schiphol wil een apart luchthaven gaan aanleggen bij Lelystad? Holy shit, nee dat vind ik ook echt flauwekul. Voor zo'n minilandje zijn er echt al veel vliegtuigen en vliegvelden en ongelofelijk veel vluchten. NOG meer? Waarom in vredesnaam?
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem279

Bericht 11 Jul 2019 05:57

Re: Uitbreiding Schiphol - Lelystad

Er ligt al een vliegveldje bij Lelystad hoor :) Alleen wordt die momenteel niet voor commerciële vluchten gebruikt en zal die wel flink aangepast/uitgebreid moeten worden. Schiphol wil uitbreiden naar mijn weten zijn ze vooral nog aan het bekijken hoe en waar. Er zijn zelfs plannen (geweest?) om uitbreiding dmv een luchthaven op zee te creëren.
<<

Anoniem313

Bericht 11 Jul 2019 06:33

Re: Uitbreiding Schiphol - Lelystad

Libelle' schreef:
Exogenesis schreef:Ik vind dat er best een pittige vliegtaks mag komen. Ook ik begrijp echt niet dat de klimaatverandering niet op een hoger punt staat en dat er niet DIRECT iets aan gedaan wordt. Ik zou me doodschamen als ik 4x per jaar het vliegtuig zou pakken uit eigenbelang.


Denk eigenlijk niet dat die vliegtax echt het verschil gaat maken.
Dan zitten de vliegtuigen misschien 10% minder vol, de vliegtuigen vertrekken dan alsnog hoor :).


Financiële prikkels werken (icm andere maatregelen) bij gedragsverandering. Als iets duurder wordt, doen mensen het niet. Het is gewoon niet reëel dat je voor een paar tientjes naar Spanje kunt vliegen en daar enorm veel CO2 mee kunt uitstoten. En als het vliegen met 10% daalt zullen er 10% minder vluchten zijn. Airlines passen vluchten aan obv vraag.
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:55

Bericht 11 Jul 2019 07:07

Re: Uitbreiding Schiphol - Lelystad

Savi schreef:Ohnee. Niet uitbreiden. Omwille can het milieu, maar ook voor de omwonenden. Het is wel een keer genoeg lijkt me.
Zeker op van die korte vluchten, laat inderdaad de trein maar aantrekkelijker worden of die vluchten voor 30 euro naar Lissabon duurder.

En laat er maar meer tax komen op die rotzooi van AlieExpress. Al die vliegtuigen met meuk die we hier heen halen. Ga gewoon naar de HEMA of nog beter; een plaatselijke winkelier.


Dat vind ik overigens ook zo slecht. Webshops die bakken met meuk uit China halen en dat hier voor het 10 dubbele verkopen. Schandalig.


Maar ook de Hema en zelfs de plaatselijke winkelier halen hun spullen uit China, India, Bangladesh of Pakistan. En ook zij verkopen het voor het zoveel dubbele.
Dus die vlieger gaat niet helemaal op.
<<

Anoniem279

Bericht 11 Jul 2019 07:24

Re: Uitbreiding Schiphol - Lelystad

Klopt inderdaad. Ik heb vroeger bij een plaatselijke sieradenwinkel gewerkt en ging regelmatig mee met inkopen doen, voor sieraden van de lagere prijsklasse. Echt hele hallen vol met groothandelaren waren dat. De spullen die we toen kochten waren door die groothandelaren ook stuk voor stuk regelrecht geïmporteerd uit China.
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers