Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:32

Bericht 09 Jul 2019 21:19

Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Oké, hierbij een poging het forum wat actiever te krijgen. Volgens mij kan dit onderwerp best wat discussie opleveren.

Misschien een beetje een vage titel, maar ik hoop dat het duidelijk is. Dieren voor vermaak. De één gaat zonder problemen naar het circus, zwemt op vakantie met dolfijnen, gaat op de foto met een tijger enz., terwijl een ander nog geen voet in de dierentuin zet.

Waar ligt jouw grens?

In een circus zul je mij niet zo snel zien. In het verleden ben ik wel eens in een circus geweest, maar ik begon me steeds meer te storen aan het 'moeten'. Een hond die gekke kunstjes doet vind ik hartstikke leuk, maar dan wel in huiselijke sfeer, omdat het dier het leuk vindt. Niet omdat het moet.

Op de foto met een tijger of iets dergelijks zal ik ook niet doen. Dat is volstrekt onnatuurlijk en vaak zitten die dieren zo vol kalmerende troep dat ze gewoon niks kunnen. Maar doordat toeristen grof betalen, wordt deze markt wel in stand gehouden.

Dierentuinen daarentegen vind ik geen probleem. Het is al lang niet meer zo dat dieren uit het wild worden getrokken, omdat een dierentuin bijv. een giraf wil. De dieren die er nu zitten, komen allemaal voort uit speciale fokprogramma's, waarbij rekening gehouden wordt met meerdere aspecten, waardoor een dier niet te ver doorgefokt wordt. Nou zit er tussen dierentuinen best veel verschil. Dieren in kleine hokken houd ik niet van, maar parken waar de dieren ruimte hebben en gewoon zichzelf kunnen zijn, waarom niet?

En jullie?
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

Anoniem326

Bericht 09 Jul 2019 21:25

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Ik heb niet echt een harde grens, maar ik ga net als jij niet naar een circus en niet met wilde dieren op de foto. Het dolfinarium bezoek ik ook uit principe niet. Ik ben nog niet met de kinderen naar de dierentuin geweest, omdat ik daar ook moeite mee heb. Maar ik denk dat als zij dat graag zouden willen, dat ik het toch zou doen. Dan zou ik wel gaan uitzoeken welke dierentuinen het meest diervriendelijk zijn.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 09 Jul 2019 21:31

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Ik ben blij dat er in Nederland geen wilde dieren meer optreden in een circus. Ik hou niet van ouderwetse dierentuinen zoals Artis waar dieren (vooral de katachtigen) heel weinig ruimte hebben. Dolfinarium ga ik idd ook niet heen.

Ik zag van de week dat er op mijn vakantiebestemming ezeltjes gehuurd kunnen worden voor een trektocht met kinderen. Dat soort dingen hoeft voor mij ook niet.

Vogels in kooien, konijnen in kooien.. ik heb er een hekel aan wanneer een dier niet lekker kan bewegen en zn eigen plan kan trekken.

Ik was vorige week in een dierentuin in Anna Paulowna, die was super, allemaal dieren die worden opgevangen en de katachtigen zijn afgeschermd van de bezoekers zodat ze je niet kunnen zien. Alsnog een kleine ruimte die ze hadden, gesprint zal er niet kunnen worden, maar ze hebben iig niet de stress van de aanblik van mensen.
#teammaple🍁
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 09 Jul 2019 21:34

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Ik vermijd niet alle dierentuinen maar ik kijk inderdaad wel enigszins kritisch. Alleen weet ik te weinig van de echte criteria af wat iets diervriendelijk maakt. Ik ga dus met name op m'n eigen gevoel af. Laatst in Amerika hadden we naar een dierentuin kunnen gaan maar daar had ik inderdaad dus geen goed gevoel bij.
We hebben daar ook een orka tour gedaan en daar mag je maar op ongeveer 200m afstand komen, dichterbij mag niet. Dat vind ik dan heel goed.

UN, ik ben laatst ook in die dierentuin geweest. Dat vond ik dus best een prettige.
Let's discover the world together.
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2525

Geregistreerd: 04 Okt 2017 09:46

Bericht 09 Jul 2019 21:37

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Leuke vraag! Ik vind mezelf sowieso hypocriet, want ik eet wel vlees, maar ik reageer even.

Ik ga niet naar een circus met dieren en liever ook niet naar dierentuinen. Burgers zoo vind ik nog wel oké, omdat daar wel veel ruimte is voor de dieren naar mijn mening. In Boedapest had ik gelezen dat het een 'diervriendelijke' dierentuin was en daar moest ik gewoon bijna huilen van de kleine hokjes. Sindsdien trap ik er niet meer zomaar in. Ik vind het ook ongemakkelijk om dan naar dieren in hokjes te kijken. Ik kan het niet zo goed uitleggen.

Met dieren op de foto, op olifanten rijden of met dolfijnen zwemmen ga ik ook niet doen.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Bergkristal

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 605

Geregistreerd: 10 Feb 2019 15:50

Bericht 09 Jul 2019 21:38

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Ik ga zelf wel naar een circus en dierentuin (kom maar met het commentaar ;) ). Circus dieren sta ik niet achter ik ging altijd naar een dier loos circus. Dierentuin vind in wat anders daar wordt meer gegeven om de dieren. Zelf ga ik graag naar de dierentuin van Nordhorn (Duitsland). Ze zorgen goed voor hun dieren (dat kan je ook zien) en dit vind ik wel belangrijk. Misschien is het hypocriet maar mijn dochter vindt het geweldig om dieren te zien misschien ga ik binnenkort ook wel naar het dolfinarium. Ik snap en begrijp andermans meningen maar ik kan mijn dochter tegelijk niet het plezier van dieren afnemen....
Carpe Diem
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 09 Jul 2019 21:49

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Ik ga niet naar het circus, niet op de foto, niet met olifanten rijden en niet naar het dolfinarium.

Naar de dierentuin gaan we wel heel af en toe. Ook daar word ik niet heel enthousiast van maar ik zie daar wel een educatieve waarde in voor de kinderen.
Zonder kinderen zou ik daar waarschijnlijk ook niet heen gaan.
2010 2012
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 09 Jul 2019 22:33

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Ik ben in het algemeen tegen het gebruik van dieren, sowieso voor vermaak. Dus bij iets als een circus, dierentuin, dolfinarium o.i.d. zul je mij niet zien. Daarnaast eet en gebruik ik voor zover praktisch haalbaar ook geen producten van dierlijke afkomst. Ik vind dat dieren mét ons op deze aarde zijn en niet vóór ons. Ze hebben het recht om niet gefokt, verkocht, gebruikt en/of geslacht te worden voor menselijk plezier en/of gewin. En áls ze al geboren zijn te mogen leven naar hun aard.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 09 Jul 2019 22:37

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Ik doe niet aan dingen als olifantenritjes, met dolfijnen zwemmen etc. Wel ga ik heel af en toe naar een dierentuin. Zo zijn wij laatst nog een weekend naar Safaripark Beekse Bergen geweest. Ik vind dat overigens ook wel een fijne dierentuin, voor zover ik daar verstand van heb. De dieren hebben grote verblijven en voldoende schuilplaatsen om niet continu blootgesteld te worden aan publiek. Artis ga ik niet meer heen om de reden die UN noemt.

Ik heb ook wel eens gekeken bij zo’n roofvogelshow, daar heb ik niet zo’n moeite mee. Al komt dat ook doordat ik me niet heb verdiept in de verdere leefomstandigheden van die vogels. Dus dat is wel hypocriet van me.

♥♥
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:32

Bericht 09 Jul 2019 22:51

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

June, ik eet ook gewoon vlees hoor, maar wel alleen rundvlees, kip of varkensvlees. Wild vind ik zielig, ik zie dan altijd zo'n dartelend hert voor me dat zonder pardon wordt afgeschoten. Lam en kalfsvlees eet ik ook niet, als kind zag ik dan lamsvlees in de winkel en vond het zo zielig, zo'n onschuldig klein lammetje. Dat beeld ben ik nooit meer kwijtgeraakt.

Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik me nooit echt in de vleesindustrie verdiept heb. Ik vind biologisch vlees echt wel lekkerder, maar het is ook veel duurder. Er daar komt dan (toegegeven) een stukje 'egoïsme' om de hoek kijken, want als ik dan moet kiezen tussen betaalbaar vlees of geen vlees, ik toch voor betaalbaar vlees kies.
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 09 Jul 2019 22:56

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Marie schreef:Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik me nooit echt in de vleesindustrie verdiept heb. Ik vind biologisch vlees echt wel lekkerder, maar het is ook veel duurder. Er daar komt dan (toegegeven) een stukje 'egoïsme' om de hoek kijken, want als ik dan moet kiezen tussen betaalbaar vlees of geen vlees, ik toch voor betaalbaar vlees kies.
Ik denk dat biologisch vlees sowieso een vals gevoel van ‘eerlijkheid’ geeft. Heb zelf jarenlang biologisch vlees en dierlijke producten gekocht en dacht goed bezig te zijn. Maar heel sec gezien; ook een biologisch gehouden dier wil niet geslacht worden op een kwart van z’n natuurlijke levensverwachting.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 10 Jul 2019 06:56

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Zwemmen met dolfijnen, ritjes op olifanten en op de foto met een tijger gaan, zou ik nooit doen.

Het cirkus zou ik wel doen, mits er geen dieren zijn.

Ik bezoek wel dierentuinen maar het dolfinarium niet. Er zit voor mijn gevoel wel echt een verschil in. Dofijnen in een zwembad die afgetrokken worden om nog enigzins rustig te blijven voelt voor mij veel erger dan dieren in een verblijf in de dierentuin.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4381

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 10 Jul 2019 07:06

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Olíve schreef:Ik bezoek wel dierentuinen maar het dolfinarium niet. Er zit voor mijn gevoel wel echt een verschil in. Dofijnen in een zwembad die afgetrokken worden om nog enigzins rustig te blijven voelt voor mij veel erger dan dieren in een verblijf in de dierentuin.


Maar dat is nog maar recent bekend geworden, wie weet wat zich in dierentuinen afspeelt wat wij niet weten..

Ik ga zelf niet naar dierentuinen etc. en ik vind huisdieren in een hokje vreselijk. Ik eet vegetarisch en indien mogelijk vegan, want ik wil niet dat dieren gebruikt worden om ons van voedsel te voorzien. Is totaal niet nodig.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 10 Jul 2019 07:21

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Ja, dat is waar... Ik hoop het niet zeg!
<<

Anoniem301

Bericht 10 Jul 2019 07:56

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Marie schreef:June, ik eet ook gewoon vlees hoor, maar wel alleen rundvlees, kip of varkensvlees. Wild vind ik zielig, ik zie dan altijd zo'n dartelend hert voor me dat zonder pardon wordt afgeschoten. Lam en kalfsvlees eet ik ook niet, als kind zag ik dan lamsvlees in de winkel en vond het zo zielig, zo'n onschuldig klein lammetje. Dat beeld ben ik nooit meer kwijtgeraakt.

Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik me nooit echt in de vleesindustrie verdiept heb. Ik vind biologisch vlees echt wel lekkerder, maar het is ook veel duurder. Er daar komt dan (toegegeven) een stukje 'egoïsme' om de hoek kijken, want als ik dan moet kiezen tussen betaalbaar vlees of geen vlees, ik toch voor betaalbaar vlees kies.

Een run, kip of varken is net zo zielig, nog veel zieliger dan een hert in het wild natuurlijk. Die heeft de ruimte en een mooi vrij leven gehad, zo’n arm dier in de bio-industrie niet.
<<

Anoniem301

Bericht 10 Jul 2019 08:00

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Bergkristal schreef:Ik ga zelf wel naar een circus en dierentuin (kom maar met het commentaar ;) ). Circus dieren sta ik niet achter ik ging altijd naar een dier loos circus. Dierentuin vind in wat anders daar wordt meer gegeven om de dieren. Zelf ga ik graag naar de dierentuin van Nordhorn (Duitsland). Ze zorgen goed voor hun dieren (dat kan je ook zien) en dit vind ik wel belangrijk. Misschien is het hypocriet maar mijn dochter vindt het geweldig om dieren te zien misschien ga ik binnenkort ook wel naar het dolfinarium. Ik snap en begrijp andermans meningen maar ik kan mijn dochter tegelijk niet het plezier van dieren afnemen....

In Nederland heb je alleen circussen zonder dieren. Is jaren geleden afgeschaft, gelukkig.
Je dochter het plezier van dieren afnemen, maar sommige dieren lijden wel onder haar plezier. En zijn genoeg alternatieven toch, zoals een kinderboerderij. Je dochter wordt er echt niet minder van als ze niet naar het dolfinarium is geweest. Het hoort niet bij de standaard opvoeding ofzo.

Om antwoord te geven op de graag: ik ben naar de dierentuin in Amersfoort geweest met m’n kind maar liep daar met een dubbel gevoel rond. Zal nooit naar het dolfinarium gaan, of met dieren op de foto in het buitenland of daar een olifant/paard/ezel bereiden.

Vogels horen niet in een kooi, net als knaagdieren of vissen, onze dochter zal zoiets nooit krijgen van ons.
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3187

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:00

Bericht 10 Jul 2019 08:11

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Sja, mijn grens ligt daar waar dieren niet extra hoeven te lijden voor mijn vermaak. Ik ga bijvoorbeeld dus wel naar een dierentuin. Echter, als ik zie dat daar niet goed voor ze gezorgd wordt, kom ik never niet meer terug.
Ik zal nooit met een tijger op de foto gaan. Deze dieren worden dan gedrogeerd voor mijn vermaak. Dit vind ik dan vallen onder extra lijden.
Ik heb overigens wel eens met dolfijnen gezwommen in Cuba. Dit was op een stuk in de open zee. De dieren konden gaan wanneer ze wilden (geen sprake van gevangenschap). Echter, voor het zwemmen kregen ze eten. Deze conditionering zorgden ervoor dat ze bleven plakken.

Dus ja, ik ben een beetje ambivalent denk ik.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 10 Jul 2019 08:38

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Carrie schreef:In Nederland heb je alleen circussen zonder dieren. Is jaren geleden afgeschaft, gelukkig.
Dit geldt helaas alleen voor wilde dieren. Met paarden, honden, kamelen en nog een hele rits andere dieren mag er nog wel worden opgetreden. :( Hier staat de hele lijst:
http://www.wildedierendetentuit.nl/het-verbod
<<

Anoniem277

Bericht 10 Jul 2019 09:01

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Ik ga gewoon naar de dierentuin en eet ook gewoon vlees.
Huisdieren hebben we niet en naar een circus gaan we niet (nog geen interesse bij de kinderen).
Laatst op de jaarmarkt was pony rijden vervangen door namaak. Leuk bedacht, vond dat eigenlijk wel heel goed.

Van de week was er een discussie op een fb groep van de buurt. Een kat had bij iemand in de tuin gepoept, of de eigenaar het wilde komen opruimen en de kat binnen houden.
Kwamen veel reacties op dat een kat een jachtdier is en dus naar buiten moet.
Ik vraag mij dan af waarom een kat dan een huisdier is (in het dorp). Als ze de vrijheid moeten hebben, moet je hem niet in huis nemen zodat de buurt er last van heeft. Prima als dat in het buitengebied is waar niemand er last van heeft maar toch niet waar andere er last van hebben.
<<

Anoniem304

Bericht 10 Jul 2019 09:44

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Wij hebben zelf een poes en in de toekomst komen er misschien wel konijnen, maar dan wel buiten in een grote ren. Niet in een kooitje.

Circus trekt me niet en gelukkig zijn wilde dieren inmiddels verboden. Ik weet niet hoe ze om gaan met kamelen en paarden en wat die moeten doen dan. Honden kan je goed trainen en ik weet niet zo goed wat ik er van vind dat ze getraind worden voor vermaak.

Dierentuinen vind ik zelf wel heel erg leuk, maar niet als het klein en vies is, dan komen we niet terug.
<<

Anoniem321

Bericht 10 Jul 2019 11:39

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Circus vind ik niet leuk, ik ga ook niet naar het dolfinarium.
Ik zou ook niets voor mijn plezier met wilde dieren doen. Die moet je met rust laten.

Een dierentuin, mits er voldoende ruimte is voor de dieren, vind ik wel leuk.
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5683

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 10 Jul 2019 11:46

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Aan het circus vind ik echt niks aan, zowel toentertijd met de wilde dieren als nu zonder.
Dolfinarium ben ik geweest, maar ik denk niet dat ik er nog een keer naar toe ga. Vond de ruimte die ze daar hebben maar erg beperkt.
Dierentuinen vind ik niet erg, mits ze maar genoeg ruimte hebben. In Artis ben ik nog nooit geweest, maar heb al meerdere keren gehoord dat het daar allemaal klein is, dus die sla ik over. Een paar weken terug zijn we in Antwerpen geweest en daar zien ze me ook niet meer terug. Ze doen daar echt hun best wel, maar er is gewoon geen ruimte om uit te breiden. Blijdorp en Wildlands zijn parken waar ik wel 'blij' van wordt, veel ruimte etc. Beekse Bergen vond ik trouwens ook ruim.
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Anoniem326

Bericht 10 Jul 2019 12:02

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Lonely Goatherd schreef:
Carrie schreef:In Nederland heb je alleen circussen zonder dieren. Is jaren geleden afgeschaft, gelukkig.
Dit geldt helaas alleen voor wilde dieren. Met paarden, honden, kamelen en nog een hele rits andere dieren mag er nog wel worden opgetreden. :( Hier staat de hele lijst:
http://www.wildedierendetentuit.nl/het-verbod


Ja klopt. Voor mij een reden om niet naar het circus te gaan.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6198

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 10 Jul 2019 12:04

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Urban Naked schreef:Ik ben blij dat er in Nederland geen wilde dieren meer optreden in een circus. Ik hou niet van ouderwetse dierentuinen zoals Artis waar dieren (vooral de katachtigen) heel weinig ruimte hebben. Dolfinarium ga ik idd ook niet heen.

Ik zag van de week dat er op mijn vakantiebestemming ezeltjes gehuurd kunnen worden voor een trektocht met kinderen. Dat soort dingen hoeft voor mij ook niet.

Vogels in kooien, konijnen in kooien.. ik heb er een hekel aan wanneer een dier niet lekker kan bewegen en zn eigen plan kan trekken.

Ik was vorige week in een dierentuin in Anna Paulowna, die was super, allemaal dieren die worden opgevangen en de katachtigen zijn afgeschermd van de bezoekers zodat ze je niet kunnen zien. Alsnog een kleine ruimte die ze hadden, gesprint zal er niet kunnen worden, maar ze hebben iig niet de stress van de aanblik van mensen.

Zo sta ik er ook in. Zelf ga ik ook niet naar dierentuinen. Met kinderen later sluit ik dat niet bij voorbaat uit. Maar ik vind het wel moeilijk om dat goed te doen. Dierentuinen kunnen ook goed zijn voor behoud van soorten en educatie. Maar in hoeverre weegt dat op tegen het opsluiten en het feit dat ze niet op een natuurlijke manier hun gang kunnen gaan? In hoeverre weet je echt hoe het er bij een dierentuin aan toe gaat? Vind ik wel lastig, zulke dingen.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5097

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 10 Jul 2019 12:08

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Door dit ben ik er eens over na gaan denken wat ik er eigenlijk van vind.

Ja we zijn wel naar dierentuinen geweest en ik denk dat ik er nog wel een keer naar toe zou gaan.
Dolfinarium zijn we ook geweest.. maar toen vond ik wel wat van de kleine bassins en door de verhalen daarna zou ik er nu niet gauw meer naar toe gaan.

Circus nooit zo specifiek over nagedacht wat betreft de dieren daar, nu denk ik niet dat de dieren het perse slecht hebben maar ik weet nog niet zo goed wat ik vind dat ze die kunstjes moeten doen voor mensen vermaak.

Aan de andere kant ik heb een paard.. en ik reed dus paard. Nu niet meer vanwege zijn leeftijd en blessure, maar dat paard koos daar natuurlijk niet voor dat deed ik. Nu weet ik wel dat ik super goed voor hem heb gezorgd en ook nu zorg ik dat hij zo veel mogelijk buiten is, dat hij kan doen wat hij wil en niet in de stal hoeft te staan de hele dag. Ik heb hem ook al 20 jaar dus ben echt wel heel trouw aan hem, maar tja hij is er dan ook wel voor mijn vermaak.

Ik zou niet met wilde dieren als een tijger op de foto gaan want ik weet dat ze dan gedrogeerd zijn voor mijn vermaak dat wil ik niet.
:heart: :heart: 2011
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers