Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2886

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 11 Jul 2019 15:55

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Marin schreef:En toch kan ik 't ook niet echt zielig voor die beesten vinden. Dit is misschien een hele onpopulaire mening maar ik kan gewoon niet zoveel met die berichten over hoe zielig het is voor beesten.
Uit milieu oogpunt zou ik best wat vaker vegetarisch kunnen eten, maar dat het zielig is voor beesten voel ik zelf gewoon niet zo. Misschien heel onempathisch van me, dat besef ik me.
Erken je op zich wel dat je leed veroorzaakt en dat het niet nodig is? Als je dat beseft en toch de smaak en het gemak van dierlijke producten kiest, dan kan ik daar voorlopig niet veel aan toevoegen, behalve dat het wellicht makkelijker is om te zeggen dat je het niet zielig vindt zolang je er geen beeld bij hebt en het een vrij abstract concept is. Zién hoe mannelijke kuikentjes binnen een dag nadat ze uit het ei zijn gekomen massaal in de shredder gaan, zién hoe een kalfje wordt weggehaald bij de moeder, zién hoe de varkens het slachthuis in worden gedreven kwam bij mij wel echt binnen, nadat ik járenlang hetzelfde heb gezegd als jij, namelijk dat ik het niet zielig vond. Uiteraard heb ik er niets over te zeggen, maar ik vind dat je dat eigenlijk wel gezien zou moeten hebben, voordat je kunt zeggen dat het niet zielig is, gewoon zodat je de gevolgen van je keuzes helder hebt. Feit blijft dat er dan nog steeds mensen zijn die ervoor kiezen dat naast zich neer te leggen, omdat ze het gewoon té lekker vinden, mijn man bv.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 11 Jul 2019 16:35

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Ja ik snap wat je zegt inderdaad.
*

Ik zelf heb dat dus niet gezien (wel beelden op televisie hoor) en ik kan me niet voorstellen dat ik het niet zielig vind op het moment van kijken, maar ik denk inderdaad me dat naast me neer kan leggen. Ik vind het wel lastig om het zo te zeggen want ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar ik eet dus volgens mij wel redelijk bewust wél vlees.
Laatst gewijzigd door Marin op 12 Jul 2019 13:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
Let's discover the world together.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2886

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 11 Jul 2019 17:14

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Je stoot me er niet mee voor het hoofd hoor. :) Zo goed als iedereen die ik ken is géén vegan, dus ik zou een dagtaak hebben aan beledigd zijn. :wink: Het is nu eenmaal legaal voorlopig, dus ik leef volgens mijn overtuiging en probeer anderen bewust te maken als ze ervoor openstaan, meer kan ik niet doen. Dus ik laat dit linkje achter voor jou en anderen die er misschien naar willen kijken en ervaren wat het met ze doet. https://m.youtube.com/watch?v=xB_s271HzF4 (niet heel bloederig, wellicht wel vervelend om naar te kijken voor sommigen) Verder even goede vrienden, of je nou wel of niet kijkt, of je wel of geen vlees eet. :)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 11 Jul 2019 17:26

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Ik heb het gekeken hoor, heb ook wel eerder dit soort filmpjes gezien. En tja, dat doet me dus niet zoveel. Ja tuurlijk is het zielig van die fluffy beestjes. Ik vind het alleen maar goed om dit soort filmpjes te zien om me bewust te zijn van wat ik eet.

Weet jij wat ze met die kuikentjes doen die niet door de keuring heen komen? Ja ze worden geslacht, maar gebeurt er nog iets met het vlees voor voerverwerking oid? Ik zou het wel zonde vinden als daar dan niks mee gebeurt.
Let's discover the world together.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2886

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 11 Jul 2019 17:51

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Nee, weet ik eigenlijk niet. Zou kunnen dat het in veevoer terecht komt.

Dat het filmpje je niet zoveel doet, is het omdat het op zo’n grote schaal en geautomatiseerd gebeurt, of omdat iemand anders het voor je doet? Want ik kan me haast niet voorstellen dat als je zelf zo’n kuikentje in je hand hebt tsjirpen, dat je die zonder problemen hoogstpersoonlijk de nek zou kunnen omdraaien of doodstampen. Dat lijkt me toch heel erg contraintuïtief.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 11 Jul 2019 18:17

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Ik dénk dat ik niet goed een beestje zou kunnen doden, dat weet ik eigenlijk wel bijna zeker. Meer voor mezelf omdat ik het eng vind, dan omdat ik het echt zielig vind. Dat zielige voel ik gewoon niet zo. Maar ik zou best juist eigenlijk een keer willen kijken in zo'n kippenslachterij, júist omdat ik vlees eet. Dat is juist ook wat ik m'n kind wil meegeven. Prima dat we vlees eten (dat prima is discutabel, maar voor ons is dat dus prima), maar dan moet je wel weten wat vlees eigenlijk is en waar het vandaan komt. Bij ons zit bijvoorbeeld een goede slager in het dorp waar we goed contact mee hebben. Ik zou het erg goed vinden als hij daar als bijbaan zou werken als tiener bijvoorbeeld. Dan kan hij vanuit daar de keuze maken die hij zelf wil maken over of hij vlees eet of niet. Maar dan het liefst wel geinformeerd, alle kanten op.
Let's discover the world together.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2886

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 11 Jul 2019 18:22

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Ok, helder. Fijn dat je er in ieder geval open over bent naar O. Dat was ik ook naar de kinderen toen ik nog wel vlees at, net zoals ik nu ook eerlijk vertel waarom ik geen dierlijke producten meer gebruik.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 11 Jul 2019 18:28

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Ja goed dat je dat zegt. Hebben zij daar al enigszins een mening over?
Let's discover the world together.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2886

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 11 Jul 2019 19:10

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Marin schreef:Ja goed dat je dat zegt. Hebben zij daar al enigszins een mening over?
Ja, min of meer hetzelfde als hun vader, dat ze het wel zielig vinden, maar té lekker om te laten staan. Zij zijn wel iets minder volledig geïnformeerd in die zin dat ik ze geen nare beelden heb laten zien, daar vind ik ze te jong voor. De dood is ook nog een vrij abstract concept voor ze.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 11 Jul 2019 19:15

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Ja dat snap ik, dat lijkt me inderdaad nog wel iets te heftig voor ze.
Let's discover the world together.
<<

Geel

Bericht 11 Jul 2019 19:35

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Ik zit een beetje tussen Caulfield en Elliot in, geloof ik, qua mening.

Ik vind dat dieren ons gegeven zijn voor heel veel dingen, maar óók om te eten. De schaal waarop is nu echter buitenproportioneel. En ik moet zeggen dat ik door dit topic dit weer even wat helderder heb gekregen, en echt op zoek ga naar een boer à la die van Savi om mijn vlees te halen. Het mag in mijn leven best nog wat minder, duurder (hoewel dat gewoon de normale prijzen zijn natuurlijk) en diervriendelijker.

Ik vind trouwens bepaalde huisdieren hebben ook niet per se diervriendelijk en valt voor mij deels ook onder 'dieren voor vermaak'.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 11 Jul 2019 19:43

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Elliot schreef:
Ik vind een stukje vlees op z’n tijd niet zielig, omdat vlees (met mate dus) gewoon tot ons voedselpatroon behoort. En ik denk dat Moesje het ook zo bedoelde, maar dat is een aanname natuurlijk.


Dat is ook maar een mening dat het "gewoon" tot je voedselpatroon behoort. Er zijn inmiddels genoeg onderzoeken die uitwijzen dat dit helemaal niet zo is. We zijn geen roofdieren, we hebben geen gebit zoals vleeseters en welke andere dieren ken je die eerst hun vlees bakken voordat ze het eten omdat ze er anders ziek van worden?
2010 2012
<<

Anoniem326

Bericht 11 Jul 2019 19:55

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Ik ben benieuwd of de vega’s en vegans hier hun kinderen ook geen vlees geven. En zijn er ook kinderen die vegan zijn.

Ik eet zo’n twee keer per week vlees. Maar de kinderen eten wel 6x per week vlees.
<<

Anoniem313

Bericht 11 Jul 2019 20:21

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Mijn kinderen eten ook vlees, HGL, en mijn vriend ook. De jongste lust al bijna niks, dus full-on vega durf ik nu echt niet aan bij hem. En mijn vriend houdt behoorlijk van vlees, en eet weer geen kaas, dus als we altijd hetzelfde zouden eten werd het vegan.
Wij eten per week een paar dagen vega, altijd wel een dag agv met voor mij een vegaschijf, en vaak ook wel twee dagen apart van elkaar. Ik heb ook best geregeld een eetafspraak en mijn vriend ook dus we zitten ook niet perse altijd als gezin aan tafel. Als ik alleen met de kinderen eet is het vega.
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1893

Geregistreerd: 14 Apr 2014 11:58

Bericht 11 Jul 2019 20:33

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Ik eet geen vlees, mijn kinderen en mijn man ook niet. Van thuis uit ben ik zonder vlees/vis opgegroeid en mijn man eet sinds een jaar of 5 geen vlees meer.
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ Boy january 2014
♡ Girl january 2016
♡ Girl march 2019
♡ Girl september 2020
<<

Anoniem326

Bericht 11 Jul 2019 20:40

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Goed om te horen. Mijn kinderen zijn al klein en dun, vooral de tweeling, dus als ik vlees schrap ben ik bang dat ze nog minder binnenkrijgen. Ze eten ook het liefste avg en dan is vlees favoriet. Ik eet dan een vegaburger. Het bewust minder vlees eten houd ik vooralsnog dus bij mezelf.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2886

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 11 Jul 2019 20:53

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

HollyGolightly schreef:Ik ben benieuwd of de vega’s en vegans hier hun kinderen ook geen vlees geven. En zijn er ook kinderen die vegan zijn.
Ik zou ze graag vegan opvoeden, dat kan ook gewoon op een gezonde manier, maar mijn man is dus niet vegan. En het is eigenlijk onmogelijk om dan kinderen op een geloofwaardige manier vegan op te voeden zonder dat het vader in diskrediet brengt bij ze. Dus eten we altijd vegan als ik avondeten kook (en dat is zo goed als altijd), maar eten/drinken de kinderen wel ook eieren, vlees op de boterham en koeienmelk thuis en mogen ze zelf kiezen wat ze eten buitenshuis.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 11 Jul 2019 21:10

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Mijn kinderen eten geen vlees. Zoon vanaf dat hij net drie was niet meer omdat hij er toen achter kwam dat vlees dode dieren zijn en vanaf dat moment weigert hij vlees. Dochter eet ook geen vlees maar dat is meer omdat we thuis helemaal geen vlees meer eten en als ze het dan toch een keer eet heel erg buikpijn krijgt. Maar goed het enige vlees dat ze at was een frikandel of knakworstje en gehakt en soms een plakje worst. Vleesvervanger is ze wel gek op.

Avondeten eten we 95% veganistisch omdat mijn man vegan is. Overdag eten ze wel dingen met melk, ei, enz.
2010 2012
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1893

Geregistreerd: 14 Apr 2014 11:58

Bericht 12 Jul 2019 08:50

Re: Dieren voor vermaak. Waar ligt jouw grens?

Lijkt me inderdaad lastig als iemand binnen het gezin niet vegetarisch eet, om dan aan een kind goed uit te kunnen leggen waarom ze geen vlees eten. Mijn man heeft er gelukkig nooit veel moeite mee gehad om over te gaan op vegetarisch eten, die at voorheen wel dagelijks vlees. Hij had er nooit echt bij stil gestaan wat een (onnodig) leed er achter al dat vlees zit. Nu hebben we bijvoorbeeld zelf kippen, soms ook kuikentjes en dan moet ie er ook niet aan denken dat zo'n beestje geslacht zou worden voor consumptie. Laat staan een kuikentje door een shredder laten gaan. Ik vind dat ook wel heel prettig dat we dat samen op onze kinderen kunnen overbrengen.
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ Boy january 2014
♡ Girl january 2016
♡ Girl march 2019
♡ Girl september 2020
Vorige

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers