Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Problemen met veranderend lichaam

<<

Anoniem298

Bericht 05 Jun 2019 11:12

Problemen met veranderend lichaam

Mijn oudste dochter krijgt borsten. Ze is zich daar erg bewust van en schaamt zich ervoor. Ik heb haar verteld dat het heel normaal is dat ze borsten krijgt en dat haar lichaam verandert, maar toch vindt ze het moeilijk en die schaamte overheerst. Ze is volgens haar de eerste in de klas die borsten krijgt en is bang dat ze ermee gepest wordt. Iemand tips hoe ik hier het beste mee om kan gaan?
<<

Sugar

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 195

Geregistreerd: 03 Sep 2013 13:08

Bericht 05 Jun 2019 11:47

Re: Problemen met veranderend lichaam

Ahhh, het is me wat! Ze worden zo snel groot. Verbergen is erg lastig, dan losse shirtjes aandoen. Ik zou gaan shoppen en leuke topjes gaan halen!
Hier ook al, maar gelukkig is dat eigenlijk geen probleem
Mijn mooiste kadootjes
Oktober 2010 & April 2014
<<

Anoniem276

Bericht 05 Jun 2019 12:19

Re: Problemen met veranderend lichaam

Ik vroeg me toevallig laatst af vanaf welke leeftijd dat gemiddeld begint.

Wat vervelend jet dat ze zo een schaamte heeft. Misschien als ze straks eenmaal doorheeft dat het echt heel normaal is ze die schaamte vanzelf beetje laat varen. Snap het wel hoof, het is in ene nogal wat :)
Inderdaad misschien shoppen, leuke topjes en eventueel wat lossere shirts als ze het fijn vind
<<

Tompouce

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 17 Jan 2019 19:39

Bericht 05 Jun 2019 12:21

Re: Problemen met veranderend lichaam

Ach, wat vervelend voor haar.
Ik heb daar nog niet echt tips voor. Mijn dochter kwam van de week zelf naar beneden dat ze een harde plek voelde en dat het zeer deed... Het leed dat schijfjes hebben heet.

Hopelijk kan ze zich daar toch wat overheen zetten. Is het ook al echt zichtbaar voor andere? Anders kun je misschien iets zeggen dat het voor andere helemaal niet opvalt/zichtbaar is?
<<

Druifje

Kwebbel

Berichten: 437

Geregistreerd: 23 Okt 2017 13:39

Bericht 05 Jun 2019 12:23

Re: Problemen met veranderend lichaam

hoe oud is ze?

heel sneu voor haar dat ze er zoveel moeite mee heeft, misschien helpt het om topjes te kopen voor haar?
<<

Islandgirl

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1155

Geregistreerd: 08 Aug 2017 06:14

Bericht 05 Jun 2019 12:37

Re: Problemen met veranderend lichaam

Ah wat sneu dat ze er zoveel moeite mee heeft.

Ik was zelf vroeger ook de eerste en ik schaamde enorm. Werd er ontzettend onzeker van en pas toen ik merkte dat andere leeftijdsgenootjes het ook kregen (2 jaar later ofzo) kon ik er wat beter mee dealen.

Ik zit te denken wat mij toen had kunnen helpen. Ik denk dat als mijn ouders het er gewoon meer over gehad hadden, in luchtige zin ("kijk eens wat een leuke bh/top, zullen we die gaan passen" of iets in die trant), het onderwerp voor mij normaler was geweest.

Ik zou het feit dat haar lichaam verandert in ieder geval gewoon af en toe ter sprake brengen want mijn ouders verzwegen het hele onderwerp en ik heb me daardoor nog heel lang ongemakkelijk over mijn lichaam gevoeld, ook nadat anderen ook inmiddels borsten kregen of ongesteld werden. Alsof het niet "hoorde" dat mijn lichaam toen al veranderde.
11-4-2018
Instagram

Afbeelding
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 05 Jun 2019 12:51

Re: Problemen met veranderend lichaam

Ah, wat sneu dat ze er zo'n last van heeft!
Hier geen tips.. Was zelf juist laat met die ontwikkeling, dus bij mij eerder balen dat ik geen borsten had, haha.

Ik denk dat de tips hierboven wel goede zijn. Sowieso er open over blijven. En samen shoppen is denk ik altijd goed!
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9406

Geregistreerd: 25 Nov 2015 15:30

Bericht 05 Jun 2019 13:14

Re: Problemen met veranderend lichaam

Aah dat vind ik echt sneu. Ik heb ook geen tips maar inderdaad mooie topjes shoppen (vriendin van ons haalt ze altijd bij de primark voor haar meiden) en dan misschien wat los vallende shirts. Misschien met de juf erover in gesprek?
⁠♡♡♡
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5672

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 05 Jun 2019 18:01

Re: Problemen met veranderend lichaam

Hier begint de oudste ook ineens borstvorming te krijgen.
‘Gelukkig’ ernaartoe ze het zelf nog niet als vervelend, maar het valt bij haar ook nog niet op als ze kleding aanheeft.
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Anoniem331

Bericht 05 Jun 2019 21:12

Re: Problemen met veranderend lichaam

Oh wat vroeg met die meisjes tegenwoordig he. Hier ook een dame van 10, je kunt inderdaad door haar kleren heen zien dat ze verandert, maar ik heb niet het idee dat het haar nu al in de weg zit.
Wel valt het me op dat ze ineens de deur op slot doet als ze naar toilet gaat, en dat ze het niet fijn meer vind om samen met haar broertje in bad te gaan bijvoorbeeld. Heel prima, dat mag.
Maar jeetje, zo vroeg he... In mijn beleving was ik vroeger echt wel ouder. Maar het zij zo.

Ik heb voor mijn dochter trouwens een heel fijn boek gekocht waarin heel veel dingen uit worden gelegd, moet je behoefte aan de titel van het boek hebben dan wil ik dat best voor je opzoeken. Staan echt heel veel dingen in uitgelegd die je van je moeder soms liever niet wil horen :)
<<

Anoniem298

Bericht 06 Jun 2019 10:40

Re: Problemen met veranderend lichaam

Wat fijn, jullie reacties. Ik ben wel heel benieuwd naar de titel van het boek, Popcorn. Misschien valt dat beter dan het Tietenlied van Kinderen voor kinderen :laughcry:

Druifje, mijn dochter is bijna 10. Ik heb voorgesteld om leuke topjes te kopen en wat wijdere shirts en daar staat ze voor open, dus dat gaan we binnenkort doen. Verder hebben we het er gewoon heel open en eerlijk over met haar en zeggen we ook dat het heel normaal is dat haar lichaam verandert.

Ze doet trouwens ook de deur dicht als ze naar het toilet gaat, ik mag niet meer mee in het pashokje als we kleren voor haar gaan kopen en als we gaan zwemmen wil ze ook haar eigen hokje. Dus die bewustwording is er wel heel erg, het is wel wat vroeger dan ik had verwacht, ik was volgens mij ook ouder voor ik dat had.
<<

boeddha

Kletskop

Berichten: 609

Geregistreerd: 22 Apr 2015 11:14

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 06 Jun 2019 11:40

Re: Problemen met veranderend lichaam

Mijn dochter is gelukkig nog lang niet zover maar mijn zoon wel. Hij is 12 en al een tijdje bezig met het veranderen. Hij vind het maar niks. Wil niet meer dat we binnen komen als hij aan het douchen is, wil bij het schoolzwemmen omkleden is aparte hokjes. Nu gaan ze komende week op kamp en daar werd gesproken over het douchen enz en hij zag er enorm tegenop. Ik heb hem gevraagd of ie wil dat ik dit met zijn juf ging overleggen en dat wilde hij graag dus heb ik dat gedaa.

Ik merk aan mijn zoon dat er niet altijd actie ondernomen hoeft te worden. Hij heeft ook al een lichte snor en dat heeft de rest niet dus word ie er wel ns mee gepest. Ik merk dat het voor hem al prettig dat ie zijn verhaal kwijt kan en dat ie serieus genomen word. Ik kan wel zeggen negeer dat gepest gewoon maar hij kan dat niet.
<<

Anoniem331

Bericht 06 Jun 2019 11:48

Re: Problemen met veranderend lichaam

Ik heb het even opgezocht Jet. Het boek heet For girls only, alles wat meisjes willen weten. Van severine clochard.
Je vind er echt alles in terug. Over hoe je lichaam verandert, maar ook alles over school, vriendschappen, verliefd worden, dat soort dingen.
<<

Anoniem272

Bericht 06 Jun 2019 21:02

Re: Problemen met veranderend lichaam

Je hebt er nu helemaal niks aan (sorry), maar over een paar jaar is ze er waarschijnlijk een stuk blijer mee. Ik was zelf zo'n meisje dat pas op haar zestiende borsten kreeg en ongesteld werd, en dan voelt het zo alsof je er niet bij hoort. Heel naar. Ik voelde me enorm buitengesloten.

Heb verder geen tips dus. Veel sterkte ermee samen, en goed dat je advies vraagt!

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron