Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wanneer is iemand oud?

<<

Skyler

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1376

Geregistreerd: 06 Dec 2014 14:58

Bericht 03 Jun 2019 17:07

Wanneer is iemand oud?

Misschien komt het omdat we zelf in een andere levensfase zitten, maar als tiener vond ik iemand van 70 stokoud. Dat is nu wel anders. Al worden mensen gemiddeld ook steeds ouder. Hoe denken jullie daarover? Wanneer is iemand oud?
<<

Anoniem269

Bericht 03 Jun 2019 17:32

Re: Wanneer is iemand oud?

Toch wel 70. Mijn ouders zijn nu 63 en 64 en ik zie vooral mijn vader met de maand ouder worden in zijn gezicht.

Toen ik 12 was vond ik iemand van 40 al oud ;)
<<

Anoniem300

Bericht 03 Jun 2019 17:44

Re: Wanneer is iemand oud?

Oud moeilijk begrip , iemand kan oud zijn op zijn 60ste maar ook pas op zijn 80ste ik denk dat t niet zozeer aan de leeftijd ligt maar meer aan de lichamelijk gesteldheid.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11843

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 03 Jun 2019 17:56

Re: Wanneer is iemand oud?

Ik denk vooral dat ik tegenwoordig het begrip oud koppel aan de persoon.
Mijn moeder vind ik echt oud geworden en dat vooral in haar doen en laten. Terwijl mijn vader, een jaar jonger, ik echt niet oud vind.
Mijn oude oppas van 92 vind ik ook oud, maar ze woont nog steeds zelfstandig.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 03 Jun 2019 18:13

Re: Wanneer is iemand oud?

Boven de 80. Maar als puber vond ik dat zeker al stukke eerder.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Anoniem301

Bericht 03 Jun 2019 18:52

Re: Wanneer is iemand oud?

70 vind ik wel oud ja.
<<

Anoniem315

Bericht 03 Jun 2019 19:32

Re: Wanneer is iemand oud?

Nou, mijn vader is eergister dus 70 geworden en dat vind ik wel een dingetje. Ik vind hem namelijk nog steeds hetzelfde als toen hij 40 was. Hij is nog hartstikke vitaal, bij de tijd en gewoon zichzelf zoals ik hem mijn hele leven ken. Ik vind het een heel akelig gegeven dat hij gewoon ineens 70 is! ZEVENTIG! Het leven loopt echt af nu. Ja, met 60 ook en sowieso weet je nooit hoe lang je hebt én hij heeft het maar mooi bereikt nu. Maar toch. Gatsie. Ik heb hem gevraagd wat hij hier zelf van vindt. Hij geeft aan dat hij er nu vrede mee heeft, maar toen hij 50 was, heeft-ie het moeilijker gehad met zijn leeftijd. Nu is hij 'gewoon' heel dankbaar voor het feit dat hij 70 heeft mogen worden.

Maar goed. 80 vind ik oud.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 03 Jun 2019 20:14

Re: Wanneer is iemand oud?

Mijn eerste reactie was ook 70. Dan zijn t van die 'opaatjes en omaatjes'. totdat ik nu denk, hey mn ouders zijn ook al 63 en 64. En ja ze zijn ouder, maar oud als in stokoud zie ik ze nog niet
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem317

Bericht 03 Jun 2019 21:27

Re: Wanneer is iemand oud?

Moeilijke vraag. Ik denk een jaar of 80.
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1898

Geregistreerd: 14 Apr 2014 12:58

Bericht 03 Jun 2019 21:47

Re: Wanneer is iemand oud?

Ik vind het ook afhangen van de persoon.. Mijn oma is 84 en die begint nu wel ouderdomsklachten te krijgen, mijn vader is 60 en bij hem begint dat nu al. Dus echt een leeftijd kan ik er niet op plakken.
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ Boy january 2014
♡ Girl january 2016
♡ Girl march 2019
♡ Girl september 2020
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 04 Jun 2019 10:01

Re: Wanneer is iemand oud?

@exo, herkenbaar. Mijn vader wordt in februari 70 en dat vind ik ook maar niks. Hij staat nog volop in het leven, heeft 3 soorten vrijwilligerswerk, zingt in een koor, loopt nog hard en helpt ons regelmatig met de kinderen. Ik zie aan hem wel dat hij ouder wordt. Sneller moe, meer pijntjes en soms een beetje verstrooid. En zijn gezicht is ouder. Maar verder is het nog gewoon mijn fitte papa die nog minstens 30 jaar mee moet gaan ;-)

Ik vind 70 dus eigenlijk wel oud klinken maar in de praktijk vind ik mijn ouders nog niet écht oud.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 04 Jun 2019 11:07

Re: Wanneer is iemand oud?

Eens met Exo en Teun.
Mijn moeder loopt ook tegen de 70 en als ik dat hardop zeg schrik ik daar best van. Zowel mijn ouders als schoonouders (allemaal tussen de 65 en 68), zijn nog hartstikke vitaal en werken allemaal nog.
Het klopt gewoon niet met het plaatje ofzo.

Oud ben je in mijn ogen ‘pas’ met 80.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Anoniem304

Bericht 04 Jun 2019 11:14

Re: Wanneer is iemand oud?

Zo vanaf 60/65 word je ouder en bij 80 ben je meestal wel echt oud. Mijn beppe wordt 87 en we zeggen nu wel heel vaak onderling; ze wordt nu wel echt oud hoor.
Er komen steeds meer gebreken bij, vergeetachtigheid wordt erger etc. etc.
<<

Anoniem316

Bericht 04 Jun 2019 11:57

Re: Wanneer is iemand oud?

Vroeger vond ik 60 al oud. Maar inmiddels is dat opgeschoven naar een jaar of 75/80. Maar ik vind het ook wel heel erg afhangen van wat zo'n persoon nog onderneemt en hoe vitaal diegene is.
Als ik kijk naar mijn schoonouders, die doen al jaren echte oude mensen dingen. Mijn schoonvader is vervroegd met pensioen gegaan maar mijn schoonmoeder werkt nog.
Als ik naar mijn eigen ouders kijk, die vond ik altijd heel kwiek en jong van geest. Maar merk de laatste jaren dat ze toch wel vlot oud worden en dan niet zozeer in de dingen die ze doen en laten maar vooral door de kwaaltjes die ze hebben. Ik kan daar heel moeilijk mee omgaan (soms).
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1965

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 04 Jun 2019 13:15

Re: Wanneer is iemand oud?

Mijn vader wordt 70 dit jaar en dat vind ik ineens zo'n oude leeftijd, terwijl hij op zich niet anders is dan een aantal jaar geleden. Hij sport nog elke week en is gezond, dus het is maar een cijfer, maar toch. Ik sta er nu veel meer bij stil dat in de 70 zo'n leeftijd is waarop veel mensen overlijden.
<<

Anoniem269

Bericht 04 Jun 2019 13:23

Re: Wanneer is iemand oud?

Vanaf 80 vind ik wel dat je oud bent. Tot daarvoor ben je vanaf 65 "ouder". Er zit wel een wereld van verschil in mensen van dezelfde leeftijd, maar dat vind ik van de leeftijd die ik nu heb (34) zelfs ook al soms. Als de jaren gaan tellen kun je echt heel goed zien wie er goed voor zichzelf zorgt.
<<

Anoniem326

Bericht 04 Jun 2019 14:08

Re: Wanneer is iemand oud?

Ik weet het niet zo goed. Het ligt aan de persoon. Ik vind vijftigers nu niet meer oud. En dat vond ik 10 jaar geleden wel. Ik kan me zo goed herinneren dat ik, toen ik zelf begin 20 was, op feesten/festivals stond en daar 35 plussers echt vergane glorie vond. Daar kom ik nu natuurlijk op terug :smile:

Mijn ouders zijn rond de 65. Ik vind dat nog niet echt oud. Maar ik merk wel dat ze ouder worden. Ik denk dat ik 75+ echt oud vind.
<<

Tompouce

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 17 Jan 2019 20:39

Bericht 04 Jun 2019 14:13

Re: Wanneer is iemand oud?

Ik koppel het aan de persoon.
Mijn vader wordt volgend jaar 70 maar is naar mijn idee helemaal niet oud.
Mijn schoonmoeder is 68 geworden en haar vind ik stukken ouder (overkomen) dan mijn vader.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 04 Jun 2019 14:37

Re: Wanneer is iemand oud?

Dat ligt echt aan de persoon vind ik inderdaad.
Mijn vader is inmiddels 72 en dat vind ik best oud klinken. Als ik hem zie, vind ik hem echter helemaal niet oud overkomen. Hij is heel actief en ik denk dat dat echt helpt.

Vanaf 80 vind ik iemand wel oud denk ik. Hoewel ik afgelopen week een vrouwtje van 85 sprak en haar ook echt nog veel jonger vond overkomen, haha. Zegt echt niks dus!
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Anoniem313

Bericht 04 Jun 2019 16:20

Re: Wanneer is iemand oud?

Ik vind het vooral een nietszeggende term. In relatieve zin heb je er wal wat aan: persoon X is ouder dan persoon Y. Maar in absolute zin betekent het niet zoveel.
<<

Skyler

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1376

Geregistreerd: 06 Dec 2014 14:58

Bericht 04 Jun 2019 17:24

Re: Wanneer is iemand oud?

Ook een mooi punt, Caulfield. Ik opende het topic vanwege de reacties rondom het overlijden van Martine Bijl. Zij werd 71 en velen benoemden dat dit nog zo jong is. Ik vroeg me dus af vanaf welke leeftijd de term 'oud' draagvlak krijgt. Op de persoon af is dat heel wisselend, maar de term gebruiken voor een hele groep heeft voor mij weer een andere betekenis. Dan zou ik ook zeggen dat mensen vanaf een jaar of 80 wel echt oud zijn.
<<

Anoniem313

Bericht 04 Jun 2019 19:20

Re: Wanneer is iemand oud?

Ja, eens. Omgekeerd ken ik ook wel mensen van mijn eigen leeftijd, irl en op het forum, die ik oud vind - al is ouwelijk dan wellicht de betere term. En ik heb een vriendin van 60 die ik inspirerender en authentiek (hipper, zo je wil) vind dan de meeste vrienden van mijn eigen leeftijd.
Wat met Martine Bijl wel meespeelt, denk ik, is dat zij toen ze nog in het openbaar verscheen zo’n kwinkslag in haar doen en laten had, heel expressief was. Dat maakt iemand denk ik jonger voor veel mensen.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 05 Jun 2019 08:46

Re: Wanneer is iemand oud?

Mijn opa is 83. Maar ik vind hem nog steeds niet oud.
Ik denk dat het meer met iemands toestand te maken heeft dan met leeftijd.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25121

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 07 Jun 2019 22:23

Re: Wanneer is iemand oud?

Lastig te zeggen. M'n vader is nu 69 en mentaal nog goed gezond en vitaal, maar lichamelijk begint hij wel steeds meer mankementen te vertonen. Hij heeft al een nieuwe knie en heup en moet regelmatig naar het ziekenhuis voor kleine ingreepjes. Toch zie ik hem niet als oud. Ik denk dat ik vanaf een jaar of 80 iemand wel echt oud vind.
❤ 7 juni 2018
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5362

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:12

Bericht 09 Jun 2019 08:18

Re: Wanneer is iemand oud?

Dat ligt echt aan de persoon inderdaad. Mijn opa's en oma's zijn bijna allemaal 77 (een oma is volgende maand jarig). Een van mijn opa's heeft wat gezondheidskwaaltjes en zit daardoor alleen maar op de bank en doet niets meer. Terwijl de rest lekker actief bezig blijft in hun moestuinen, hele einden fietsen enzo. Die ene opa ziet er ook echt ouder uit en krijgt alsmaar meer klachten die hij helemaal niet zou hoeven hebben.
10.04.17

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers