Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Achterhaald liedje dansles dochter

<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 31 Mei 2019 16:20

Re: Achterhaald liedje dansles dochter

Als je zegt dat iemand er mag wezen, bedoel je daar toch mee dat diegene er goed uitziet, toch niet letterlijk dat diegene jouw toestemming heeft om er te zijn? Het blijft een raar liedje, daar ben ik het mee eens, maar dat zinnetje heb ik nooit opgevat als 'Chinezen hebben toestemming om er te zijn' o.i.d.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 31 Mei 2019 17:17

Re: Achterhaald liedje dansles dochter

Ik denk dat Carrie bedoelt dat het gek is dat dat zo benoemd wordt, dat het nogal logisch is dat Chinezen er mogen wezen (net als alle andere rassen). Door het specifiek te benoemen is het net of het bijzonder is dat Chinezen er mogen wezen. Zoiets.
❤ 7 juni 2018
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15897

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 31 Mei 2019 17:18

Re: Achterhaald liedje dansles dochter

Olíve schreef:Ik heb vanmorgen een hele reactie geplaatst en ging er vanuit dat ik ook op verzenden had gedrukt maar dat is dus niet zo.

Ik wilde nog even ingaan op jouw twijfels Carrie, of je nog wel topics als deze moet openen en de opmerkingen pijnlijk vindt.
Ik merk juist aan mezelf dat ik in eerste instantie het erg overgevoelig vond maar het me wel echt aan het denken zet en me bewust maakt dat ik veel te makkelijk heen stap over het feit dat iets 'kleins' voor een ander heel groot en vooral pijnlijk kan zijn. Dus.. Ik denk dat ik er nog steeds wel anders in sta dan jij, maar absoluut meer bewustzijn heb gekregen.. Het zit in ieder geval al 24 uur in mijn gedachten :)



Dit heb ik precies hetzelfde. Mijn eerste gedachte bij dit soort topics is “daar gaan we weer..”. Maar het heeft me wel degelijk aan het denken gezet. Zo probeer ik tegen mijn kinderen bijvoorbeeld niet meer over Zwarte Piet te praten, maar over Piet. En dit liedje klopt inderdaad van geen kanten, al kan ik me er bij lange na niet zo druk om maken als bijvoorbeeld Carrie. Maar dit topic heeft me zeker bepaalde inzichten gegeven, die ik mijn dagelijks leven regelmatig tegenkom en kan toepassen.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem301

Bericht 31 Mei 2019 18:32

Re: Achterhaald liedje dansles dochter

Inderdaad Blissert!
En leuk om te horen Lady :)
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15897

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 31 Mei 2019 20:11

Re: Achterhaald liedje dansles dochter

Carrie schreef:Inderdaad Blissert!
En leuk om te horen Lady :)

Jaja, je bent in het dagelijks leven vaak even in mijn gedachten, lieve Carrie :yes: .
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem301

Bericht 31 Mei 2019 20:36

Re: Achterhaald liedje dansles dochter

Lady schreef:
Carrie schreef:Inderdaad Blissert!
En leuk om te horen Lady :)

Jaja, je bent in het dagelijks leven vaak even in mijn gedachten, lieve Carrie :yes: .

Aaaaw :love: :heart:
<<

Radler

Yipyapper

Berichten: 1692

Geregistreerd: 31 Dec 2018 17:26

Bericht 31 Mei 2019 21:54

Re: Achterhaald liedje dansles dochter

Dat gevoel van lady herken ik idd wel. Iets anders misschien dan lady, maar eerst het gevoel van “gaan we weer, weer iets waar wat achter wordt gezocht”.
Maar het maakt mij wel bewust. Hoewel ik het ik dit topic niet met alles eens ben en sommige dingen wat ver gezocht vind, houdt het mij wel scherp. Als ik dan lees hoe iets op anderen over komt, wat ik zo niet voel of tot dat moment niet kon begrijpen omdat ik er nooit zo bij had stil gestaan.
Ben er dan wel degelijk mee bezig daarna. Vind dit altijd lastige dingen om onder woorden te brengen wat ik bedoel
Juli 2019
<<

Anoniem301

Bericht 01 Jun 2019 08:36

Re: Achterhaald liedje dansles dochter

Nee hoor je bent heel helder in hoe je jezelf verwoordt Radler. Vind het echt fijn om te lezen allemaal!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 01 Jun 2019 09:04

Re: Achterhaald liedje dansles dochter

Hoi Carrie (en anderen), ik heb even een situatie waar ik benieuwd naar ben hoe jij daar tegenover staat. Ik lees steeds voor aan m'n zoon uit een boekje waar indianen in staan. En dan vraag ik 'wat doen de indianen?' en doe m'n hand voor m'n mond en doe oehoehoeh en doet hij het na. Op zich onschuldig. Maar wel een stereotype. En dus moest ik de laatste paar keer dat ik dat deed aan jou en aan dit topic denken. Dus ook een soort bewustwording hiervan. Ik vind het zelf heel lastig om in te schatten wat als vervelend stereotype geïnterpreteerd kan worden dus daarom wilde ik dit voorleggen. Je wilt je kinderen natuurlijk meegeven dat er verschillende culturen zijn en daar horen ook culturele aspecten bij. In het beginsel wil je daar wél verschillen met je eigen cultuur over leren natuurlijk want die zijn er natuurlijk wel (anders was het immers geen andere cultuur). En het gaat hier om een tweejarige dus het is nog heel basis allemaal. Maar kan zoiets als dit dan als negatief worden ervaren of niet? De indianen zijn natuurlijk ook bevolkingsgroepen die ontzettend veel geleden hebben in de geschiedenis. Op latere leeftijd zou ik dat zeker mee willen geven maar voor nu is hij daar nog te klein voor. We gaan op reis straks wel totempalen zien en komen op indianen gebied bijvoorbeeld, dat is voor deze leeftijd prima, maar dat oehoehoeh vroeg ik me bij af of dat wel oké is. Dit soort topics zorgen er bij mij (zoals anderen hierboven ook schrijven) dus in elk geval voor dat er een soort bewust zijn ontstaat maar ik vind zelf die grens lastig aanvoelen. Hoe denk jij hierover? En hoe doe jij dit met je dochter als je andere culturen bespreekt op haar niveau?
Let's discover the world together.
<<

Anoniem273

Bericht 01 Jun 2019 09:48

Re: Achterhaald liedje dansles dochter

Marin, ik zou hem persoonlijk geen ‘oehoehoeh’ geluiden aanleren bij het zien van Indianen. Zeker niet als je op vakantie Indianen-gerelateerde aspecten gaat tegenkomen of zelfs in gebieden komt waar natives leven. Want zoals je het zelf al beschrijft: het is een stereotypering.
Alsof je hem zou aanleren om stoned te kijken bij het zien van Nederlandse dingen. Of koeiengeluiden laat maken ofzo. Nouja, je snapt m’n punt ;).

Natuurlijk is hij jong en onschuldig, maar de kracht zit hem denk ik in het op de juiste manier aanleren van dingen. Niet om het dan later weer af te leren. Wat voegt het toe dat hij nu ‘oehoehoeh’ erbij leert? Lijkt me onwijs vervelend juist als hij dit dan op jullie reis ook laat horen. Daarbij is het onjuiste informatie en voegt het educatief gezien niets toe.

Ik leg kinderen uit mijn klas (groep 1/2/3) wel direct uit waarom sommige dingen niet zo leuk zijn. Bijvoorbeeld het woord ‘eskimo’ tijdens het thema sneeuw en ijs. Eskimo is van oorsprong een scheldwoord, ‘rauwe viseter’. Direct aanleren dat deze mensen Inuit heten is toch veel handiger? Of het woord ‘mongooltje’? Kan eigenlijk ook niet. Direct het goede woord of de juiste benaming aanleren is toch makkelijk zat? Jonge kinderen leren heel gemakkelijk moeilijke worden.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 01 Jun 2019 10:05

Re: Achterhaald liedje dansles dochter

Ja ik snap je punt heel goed en dat was dus waar ik over twijfelde. Het zijn veelal dingen die wij zelf in onze jeugd hebben geleerd die destijds als normaal werden bevonden maar eigenlijk negatieve stereotypen zijn. Je eskimo voorbeeld vind ik ook een uitstekend voorbeeld daarvan. Leuk ook om te lezen hoe jij daar als juf mee om gaat.
Ik merk dus dat ik het lastig vind om te bepalen wat een ander als kwetsend zou kunnen ervaren, maar dat ik me dit afvroeg zegt dus eigenlijk al genoeg. Typisch iets wat je uit gewoonte aanleert maar eigenlijk niet meer van deze tijd is. Bedankt voor je inzicht!
Let's discover the world together.
<<

Geel

Bericht 01 Jun 2019 11:57

Re: Achterhaald liedje dansles dochter

Maar waarom is dit een negatieve stereotypering dan? Ik heb niks tegen stereotypes namelijk, dat stel je vanzelf weer bij en dat blijf je de rest van je leven doen. In het geval van de dansles vind ik de tekst overduidelijk niks zeggen over het stereotype Chinees, want 'gek' leert je ook oppervlakkig niks over de Chinese cultuur. Maar oehoehoe, tja, ik vind dat meer vergelijken met Nederlanders die altijd op klompen lopen (tenzij indianen vroeger niet dat soort geluiden maakten als deel vd communicatie, bij gevechten ofzo).
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 01 Jun 2019 12:57

Re: Achterhaald liedje dansles dochter

Misschien omdat het niet hun echte taal is, maar een soort versimpelde versie van de klanken? Omdat ze hele rijke talen hadden die veelal uitsterven (dat is een groot probleem bij indianenstammen omdat de jeugd de taal niet gebruikt). Geen idee hoor, ik denk maar hardop. Omdat het simplistisch, over één kam scherend is dus?
Maar daarom meer de vraag. Ik maakte dit geluid vandaag en nadat ik er al een paar keer over na had gedacht, wilde ik dat hier dus vragen hoe dat ervaren wordt. In eerste instantie lijkt het onschuldig maar is dat het ook? Ik denk dat dat bij veel dingen goed is om over na te denken. En misschien zijn sommige dingen wel onschuldig en misschien niet. Ik merk dat ik dat als blank persoon dus lastig vind om in te schatten. In elk geval food for thought, zeker omdat het gaat over wat je (je) kinderen mee geeft.
Let's discover the world together.
<<

Geel

Bericht 01 Jun 2019 13:15

Re: Achterhaald liedje dansles dochter

O, maar ik dacht niet dat die geluiden hun taal waren. Meer dat het geluiden zijn die zo nu en dan typerend zijn voor hun communicatie, net zoals je bij Arabische culturen ook bij blijde gebeurtenissen die oe-echoklank hoort. Ik zie het iig niet als hun taal. Nou ja.
<<

Anoniem273

Bericht 01 Jun 2019 13:23

Re: Achterhaald liedje dansles dochter

Negatieve stereotypering (wie bepaalt wanneer het gewone stereotypering is en wanneer negatief dan?) of niet, ik zou kinderen zeker niet bewust een stereotypering aanleren. Als je sowieso van tevoren al weet dat het een ‘over één kam scheren’ kwestie is, hoezo dit aanleren? Wat hebben ze eraan? Ook al stellen ze dat later waarschijnlijk zelf weer bij. Ik leer kinderen liever dingen goed aan dan dingen weer ‘afleren’.
Als een leerling een keer indianengeluiden zou maken, zou ik daar niet zoveel van zeggen verder. Tenzij iemand daar bewust last van heeft natuurlijk, bijvoorbeeld als ik native American leerlingen zou hebben. Maar ik zal kinderen zeker niet bewust aanleren of ze aanmoedigen zulke indianengeluiden te maken, als wij bijvoorbeeld over Amerika gaan werken.
Als kinderen spleetogen maken naar mijn Chinese leerling, dan zeg ik er wel wat van.
Laatst gewijzigd door Anoniem273 op 01 Jun 2019 15:03, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Geel

Bericht 01 Jun 2019 13:48

Re: Achterhaald liedje dansles dochter

Ik snap je. Ik denk dat het er mij gewoon om gaat dat ik het in deze situatie niet naar of beledigend of wat dan ook zou vinden en dus ook vind dat Marin daar niet zo erg op hoeft te letten (waar zij naar vroeg). In een ouder-kindsituatie zoals deze vind ik dit niet negatief of dom of beledigend, terwijl ik dat van het liedje over de Chinezen bij Carrie's situatie wel vind. Mijn dochter keek bijvoorbeeld pas een filmpje over Inui, een eskimomeisje, dat leeft in iglo's en nog meer van dat soort stereotyperingen. Terwijl vast niet alle eskimo's in iglo's (meer) leven. Hoewel het een stereotypering is, vind ik dat echt prima. Het is een kind en ze moet het kinderlijk en globaal leren. Hoe groter ze wordt, hoe gedetailleerder je het kunt vertellen. En het is niet per se fout. Niet compleet, maar ook niet fout. Maar ik snap dat jij ervoor kiest om het wel meteen compleet te doen.

Overigens heb ik dat van die eskimo's even opgezocht en wat jij daarover zegt, is nu weer achterhaald staat op Wiki:

"De lezing dat de oorsprong van het woord is terug te voeren tot het woord aškipow, dat in het Cree (ook een Algonkische taal) rauwvleeseter betekent, is inmiddels achterhaald. Taalkundig onderzoek heeft uitgewezen dat het waarschijnlijker is dat de term Eskimo afkomstig is uit de Montagnais-taal. In deze taal betekent het "pelsjager op sneeuwschoenen", een benaming zonder negatieve bijklank. Anderen noemen sneeuwschoenmaker als de betekenis van het woord Eskimo." Hoera!
<<

Anoniem273

Bericht 01 Jun 2019 16:01

Re: Achterhaald liedje dansles dochter

Geel, interessant over dat woord Eskimo! Ik vond nog dit:

Attested since 1584,[1][2] ultimately from an Old Montagnais term. There are two competing theories: Ives Goddard's theory, accepted by more linguists today, that it derives from ayaškimew (“snowshoe-netter”), and the older theory, defended by John Steckley and with greater acceptance in Native oral traditions, that it derives from a term meaning "eater(s) of raw meat".

Nouja, uiteindelijk gaat het denk ik vooral om wat de Inuit zelf erbij voelen. Blijven lastige kwesties met wat klopt en wat niet. Het woord Eskimo blijft een naam die anderen voor ze hebben bedacht.
<<

Anoniem279

Bericht 02 Jun 2019 07:43

Re: Achterhaald liedje dansles dochter

Om nog even op de indianen door te gaan: dat is ook een westerse benaming voor deze bevolkingsgroep. En onterecht ook, afgegeven door Columbus omdat hij natuurlijk dacht dat hij Indiërs voor zich had. Volgens mij wordt om die reden tegenwoordig niet meer over indianen gesproken maar over first nations (Canada) en native Americans (USA).

Daarop voortbordurend, toevallig moest ik sinds de openingspost eigenlijk al aan dit liedje denken. Deze zing ik ook niet meer op m’n werk.

In het bos, in het bos
wonen indianen
Ze weten niet wat pijlen zijn
en schieten met bananen

Refrein
Toemba toemba toemba toemba toemba toem-ba (4x)

Het is zo fijn,
een indiaan te zijn
en elke avond dansen in de maneschijn
Ja ik ben zo blij
een indiaan te zijn
dus zing met mij dit indianen refrein

In het bos, in het bos
wonen indianen
en als je er eentje tegen komt
dan schiet hij met bananen
Vorige

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers