Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Advies over zindelijkheid

<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 26 Mei 2019 17:58

Advies over zindelijkheid

M’n peuter van dik 3 had dit weekend zindelijk zullen worden want dat had ik zo gepland. Maar het werkt niet helemaal zo heb ik gemerkt.

Als ik hem op het toilet zet doet hij keurig zn behoefte. Als ik dat ieder uur doe is er geen vuiltje aan de lucht.
Maar goed dat is niet echt zindelijk zijn natuurlijk. Dus ik zet hem niet op de wc maar roep ieder half uur ‘als je moet plassen dan zeg je het he?’ en dan zegt ie ‘jahaaa’ en plast/poept tien minuten later in zn broek.

Dit is het eerste weekend dat ik hem zonder luier heb rondlopen. Nu twijfel ik: terug op de luiers (morgen en dinsdag gaat hij weer naar de opvang en ik neem aan dat ze daar ook niet op al die natte bende zitten te wachten), of doorpakken en er vanuit gaan dat die natte broeken steeds minder worden.
Wie heeft er advies? Ik neig zelf naar de tweede optie maar dan moet ik wel even snel extra broeken kopen.
#teammaple🍁
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 26 Mei 2019 17:59

Re: Advies over zindelijkheid

Ohja, wel een belangrijk detail vergeten: hij vindt het wel echt vreselijk als zn broek vies is, staat dan te huilen enzo. Dus dat besef is er wel. Dat scheelt al weer, toch?
#teammaple🍁
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6123

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 26 Mei 2019 18:16

Re: Advies over zindelijkheid

Dat is vervelend ja, is een sticker-beloningsdingetje een idee? Ik zou denk ik nog even wachten met de opvang, of het even met hen bespreken.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 26 Mei 2019 18:35

Re: Advies over zindelijkheid

Hij heeft al vier A-vier vol met stickers :laughcry:
Ja ik zal het morgen idd even voorleggen aan zn juffen. Mogen zij beslissen :)
#teammaple🍁
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11575

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 26 Mei 2019 19:05

Re: Advies over zindelijkheid

Ik zou doorzetten. Bij J duurde het 4 dagen en toen ineens was de knop om.
2015 💙
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 26 Mei 2019 19:27

Re: Advies over zindelijkheid

We zitten hier in dezelfde fase.
Ik wacht nog even tot het warmer is en laat hem dan in zijn onderbroek lopen thuis.
Scheelt was haha
Hij mist nog echt het aandrang gevoel. Als ik hem ieder uur laat plassen gaat het op een ongelukje na wel goed.

Scheelt dat ik op maandag en woensdag vrij ben en hij op dinsdag bij oma is. Dus dan heb ik met het weekend erbij 5 dagen achter elkaar om door te pakken. Oma wil daar ook wel aan meewerken.
2016
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15967

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 26 Mei 2019 19:30

Re: Advies over zindelijkheid

Ik zou teruggaan op de luiers. Ik heb inmiddels geleerd dat zindelijkheid zich (meestal) niet laat afdwingen en dat het er dan ineens is.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Pitty

Bericht 26 Mei 2019 19:42

Re: Advies over zindelijkheid

Als tussenoplossing zou ik voor een luierbroekje op de opvang gaan. En dan thuis weer gewoon onderbroeken aan. Zindelijkheid laat zich niet afdwingen, maar soms moet je wel even doorzetten voor het laatste zetje.
<<

Geel

Bericht 26 Mei 2019 19:44

Re: Advies over zindelijkheid

Ik zou juist doorzetten, maar ik had gesprekken gehad met kdv-juffen die juist zeiden dat je t een week moet volhouden en dan de viezigheid voor lief nemen, waardoor ik uiteindelijk 'durfde' doorzetten. Hij moet een verband gaan leggen tussen wat ie voelt in zijn lijfje en wat de gevolgen zijn van wat hij doet. Dat duurt ff.
Bij ons kdv zetten ze de kinderen bij zindelijk worden trouwens echt geregeld op de wc, mss bij jou ook wel, en als je dan genoeg schoon goed meegeeft, komt t vast goed. En de kinderen onderling stimuleren elkaar volgens mij ook wel.
<<

Anoniem279

Bericht 26 Mei 2019 19:47

Re: Advies over zindelijkheid

Dat klok-zindelijk zijn vind ik een lastige fase. Eigenlijk is het gewoon zonde om het op te geven maar waarschijnlijk is hij er zich ook nog niet bewust genoeg van om het door te zetten. Goed om te overwegen: de afleiding van andere kindjes op het kdv, het spelen, bang zijn dat je het speelgoed waar je mee bezig bent kwijt raakt aan een ander kindje als je even snel gaat plassen, dat soort dingen, dat werkt allemaal niet positief mee. Plus dat leidsters veel minder de tijd hebben om er bovenop te zitten. Desondanks zou ik het morgen wel voorleggen bij ze. Doe hem bij wegbrengen een luier(broekje) om en misschien zien ze overdag (of misschien zelfs wel gedurende de hele dag) een moment om hem zonder luier te laten lopen en hiermee gericht aan de slag te gaan.
<<

Anoniem315

Bericht 26 Mei 2019 20:06

Re: Advies over zindelijkheid

Ik zou doorzetten. Het hoort ook bij de taak van het kdv om de zindelijkheidstraining voort te zetten, dus ik zou even overleggen en extra kleding mee geven.
<<

Anoniem279

Bericht 26 Mei 2019 20:12

Re: Advies over zindelijkheid

Mits het werkbaar blijft, Exo. En het is voor ‘t mannetje ook helemaal niet fijn om zoveel ongelukjes te hebben omdat de leidster ook nog 15 andere kindjes heeft. De wil om het door te zetten is er bij de leidsters vast wel, maar ik zou wel overleggen wat voor hen werkbaar is.
<<

Anoniem315

Bericht 26 Mei 2019 20:13

Re: Advies over zindelijkheid

Dat staat ook in mijn bericht. Dat er even overlegd moet worden.
<<

Anoniem279

Bericht 26 Mei 2019 20:16

Re: Advies over zindelijkheid

Klopt, ik wist alleen niet zo goed hoe je dat overleggen bedoelde omdat je ook aangaf dat het ook bij hun taak hoort. Of je zou overleggen wat voor hen werkbaar is, of dat je zou overleggen met als uiteindelijk doel dat je eigenlijk toch wel zou verlangen dat het doorgezet wordt.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 26 Mei 2019 20:17

Re: Advies over zindelijkheid

Zeker doorzetten als hij het idd vervelend vind gaat hij het zo snel genoeg leren. Geef het een week? Durf te wedden dat het dan beter gaat. En misschien iets groots beloven, hoe erg ook, mijn oudste was direct zindelijk na het beloven van een fiets.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2863

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:15

Bericht 26 Mei 2019 20:50

Re: Advies over zindelijkheid

Ik zou nog even wachten denk ik. Juist op de opvang is het allemaal nog spannender en wat hier genoemd wordt, in het spel zitten ed zal denk ik nog sneller voor ongelukjes zorgen. Toen J. thuis helemaal zindelijk was, ging dat op de opvang nog helemaal mis. Heb hem daar nog 2 weken met luierbroekje naartoe laten gaan en inmiddels gaat het wel goed. Maar als het dan thuis al niet goed gaat, verwacht ik het op de opvang ook niet.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8476

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 26 Mei 2019 21:31

Re: Advies over zindelijkheid

Ik zou ook doorzetten. Hier hielpen de luierbroekjes, daardoor heeft ze opeens het gevoel dat ze controle heeft en echt zelf op het potje kan plassen wanneer ze aandrang voelt. Maar misschien heb je dat al geprobeerd.

Ik pik je topic even voor ook een zindelijkheidsvraag: sinds een week of 2 draagt mijn dochter dus die luierbroekjes en doet ze overdag elk plasje netjes op het potje of de wc. Ze kan het ook opeens ophouden en uitstellen. So far, so good. Maar met poepen is het een ander verhaal. Ik weet niet of ze het niet voelt aankomen of dat ze poepen op jet potje/in de wc te spannend vindt, maar dat belandt dus nog in haar luier. Wanneer is nou een goed moment om de luier overdag helemaal uit te laten? Nu al, waardoor er vrijwel zeker poep-ongelukjes ontstaan? Of pas als ze ook goed op het potje poept?
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 26 Mei 2019 21:42

Re: Advies over zindelijkheid

Herkenbaar Teun. Bij ons hielp extra belonen voor poepen op het potje (een ballon kreeg ze dan) en vooral de ervaring van het misgaan. Ze vond dat echt vreselijk namelijk. Maar tegelijkertijd raakte ze ook in de war van steeds weer een luierbroekje aan doen en ging dan ook weer soms plassen daarin zelfs. Bij ons hielp dus gewoon totaal zonder luier zijn. Vooral ook het uitdoen van haar kleding omdat het dan vies was vind ze niet leuk. Uiteindelijk was al dat 'gedoe' vervelender als de spanning voor het poepen op het potje.
Wat wij wel gedaan hebben, maar onze dochter is dan ook flink bekend met obstipatie, is haar wat lactulose geven, omdat ze poepen überhaupt al niet fijn vond en het pijn doet. Dat maakte het voor haar tijdelijk wat makkelijker in het begin. Na een paar succeservaringen gecreëerd te hebben ging het vanaf toen prima.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 26 Mei 2019 22:22

Re: Advies over zindelijkheid

Ik zou doorpakken en wat extra onderbroeken en jogging broeken halen. Ook makkelijk met zelf aan het uit doen.

Wij hadden op mijn werk laatst ook een kindje die naar de wc gestuurd moest worden. 1x vergeten en in de broek geplast. Een week later was ze zindelijk en gaf zelf aan naar de wc te moeten buiten de vaste wc rondes om.

Edit; als het op het kdv echt niet werk of veel ongelukjes kan je altijd afspreken dat ze na 3 ongelukje ofzo zijn luier weer om doen. Maar wel op de wc zetten tijdens de verschoon momenten.
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
<<

Geel

Bericht 26 Mei 2019 23:13

Re: Advies over zindelijkheid

Hier was poepen ook lastiger. Ik heb zoveel mogelijk de luier uitgelaten, altijd mee naar de wc, veel geprezen maar ook geprobeerd niet te uitgelaten te doen en er absoluut geen probleem van te maken als het misging. Ik sprak ook nooit over een 'ongelukje' oid. Verder mocht ze vaak op mij leunen of zorgde ik dat ze lekker zat. En echt hélemasl in het begin lazen we vaak een boekje erbij om er een gezellig, fijn momebt van te maken met een beetje afleiding.
<<

Anoniem301

Bericht 26 Mei 2019 23:30

Re: Advies over zindelijkheid

Poepen was bij Bo ook drama. Ze was plaszindelijk maar durfde niet op de wc of het potje te poepen dus toen zei ik dat als ze moest ik wel een luier om zou doen. Dat durfde ze ook ineens niet meer en toen ging ze het ophouden. Dus na een week aan de forlax of hoe heet het. Toen nog steeds ophouden en echt bang zijn. Toen hebben we een boekje gelezen dat je ook op internet kunt lezen dat heet Joep moet poepen. Dat heeft wel geholpen, samen met bij haar blijven zitten, zeggen dat ze niet bang hoeft te zijn en toch wel heel erg prijzen wanneer ze wel poepte. Misschien is dat boekje voor L ook een idee?
<<

GeKKiE

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4998

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:30

Bericht 27 Mei 2019 05:10

Re: Advies over zindelijkheid

Dat is hier nu precies zo aan de hand, Carrie.
Ze houdt het gerust 5 dagen op. Het is zo zielig. Ze heeft altijd al moeite met poepen gehad, sinds dat ze baby was.
Ik ga het boekje opzoeken!
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 27 Mei 2019 07:20

Re: Advies over zindelijkheid

Ik zou het niet doorzetten. Het klinkt niet of hij er al klaar voor is en dus zou ik er mee stoppen. Het gaat vanzelf wel gewoon vanzelf dus dat moment zou ik afwachten
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4379

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 27 Mei 2019 07:37

Re: Advies over zindelijkheid

Ik zou wel doorzetten. Denk eigenlijk dat het ‘er klaar voor zijn’ grotendeels onzin is. Vroeger waren we veel eerder zindelijk, met 2-2,5 jaar al (ik zelf was 1.5, door mijn oma zindelijk gemaakt)! Raar toch dat het nu pas vlak voor de basisschool is. Ja omdat het dan ‘moet’ van school, dus dan moet er wel worden doorgezet. Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar ik denk dat je er al veel eerder mee kunt beginnen.
<<

Anoniem279

Bericht 27 Mei 2019 08:18

Re: Advies over zindelijkheid

Scandic, dat komt denk ik ook grotendeels omdat we vroeger katoenen luiers droegen, ik in elk geval wel. Dat voelt veel viezer aan want ‘t absorbeert nauwelijks. En de papieren luiers van toen waren ook niet te vergelijken met die van nu. Die luiers van tegenwoordig absorberen zoveel dat ‘t nadeel is dat kinderen ook gewoon pas veel later doorhebben dat ze erin geplast hebben, zeker als ze druk in hun spel zitten en de luier nog lang niet vol zit. Ik denk dus niet zozeer dat het onzin is maar er wel degelijk een kern van waarheid in zit. ‘t Stukje bewustwording komt door de goed absorberende luier pas veel later.

En daarbij: ongens zijn over het algemeen echt later zindelijk dan meisjes.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers