Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Peuter geeft niks om zindelijkheid

<<

Anoniem281

Bericht 24 Mei 2019 22:07

Peuter geeft niks om zindelijkheid

Laat voorop staan dat ik m'n kind nooit zal dwingen en heus wel begrijp dat er geduld voor nodig is enz.. maar soms maak ik me wel een klein beetje zorgen om Tobias en zindelijkheid.

Hij voelt namelijk nog helemaal niks :nerd: We hebben het potje geïntroduceerd, de wcverkleiner, hem wel eens op de wc gezet, maar dat vindt ie gewoon ronduit eng. Het potje was voor het spelen leuk, maar verder deed ie er niks mee. Laatst hebben we m dus gewoon in z'n blote kont laten gaan, onder het mom van 'We zien het wel' en toen plaste ie op de grond, terwijl hij zittend aan het spelen was.

Hij merkte het zelf pas, toen we hem vroegen op te staan, zodat we het konden opruimen en zelfs toen was ie verbaasd 'Huh? Wat is dat nou?' hij merkt het dus gewoon echt niet. Hij vraagt ook nooit om een schone luier, ook al heeft ie gepoept.

Kan je dit stimuleren? Of is dit gewoon echt een kwestie van afwachten tot de juiste draadjes en lijntjes in z'n brein ook klikken?
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1936

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 24 Mei 2019 22:14

Re: Peuter geeft niks om zindelijkheid

Ik ben bang dat het een kwestie van afwachten is. Het enige wat je zou kunnen doen is elke keer bij het verschonen van luier samen kijken of er poep of plas in zit, of als je ziet dat hij bijv poept het benoemen, en op die manier wat bewust maken. Ik denk dat kids echt het pas kunnen en zeker pas doen als ze er aan toe zijn.
En zo oud is jou zoon toch ook niet of wel?
Juli 2015
Maart 2017
<<

Anoniem281

Bericht 24 Mei 2019 22:23

Re: Peuter geeft niks om zindelijkheid

Hij is vorige maand 3 geworden. Dus op zich niet héél gek als ie nog niet zindelijk is, maar omdat ie er totaal niet om geeft, kunnen we ook nog niet starten met zindelijkheidstraining. En dan denk ik opeens, oh jeej je bent 'al' drie!
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 24 Mei 2019 22:35

Re: Peuter geeft niks om zindelijkheid

Oh ik snap je gedachten, vast ook al in je hoofd de naderende 4 en dat ie dan zindelijk op school moet zijn :)
Ik zou me er aan proberen vast te houden dat zoiets heel abrupt kan ontstaan. Ik heb daar genoeg verhalen over gelezen: kinderen die met 3.5 en 0 interesse in zindelijk worden ineens van de een op de andere week wel zindelijk waren.

Als hij het echt nog niet voelt valt er volgens mij weinig te trainen (maar ik ben geen expert).
#teammaple🍁
<<

Joontjuh

Kwebbel

Berichten: 306

Geregistreerd: 03 Sep 2013 09:04

Bericht 24 Mei 2019 23:19

Re: Peuter geeft niks om zindelijkheid

Ons Anna gaf er ook niks om en sinds moederdag wilde ze geen luier aan en is ze op een paar ongelukjes na droog, zowel dag als nacht. Maar ze was als baby eigenlijk in de nacht en het middagdutje altijd droog. Nu hopendat ze ook nog leert poepen op de wc, om de dag een poeponderbroek is geen pretje...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1303

Geregistreerd: 17 Dec 2014 21:51

Bericht 24 Mei 2019 23:21

Re: Peuter geeft niks om zindelijkheid

Och..hij is "pas" 3. Hier ook een die het niet merkte, totaal geen interesse in. Totdat in januari ineens de knop om ging en hij van de een op andere dag geen luier meer wilde. 2 weken geleden is hij 4 geworden. Dus hij was 3 en 9 maanden. En ik kan je vertellen: hij heeft nog nooit een ongelukje gehad en kan het beter ophouden dan zijn zus die vanaf 1.5 jaar zindelijk is.
Hij maakt er alleen wel een rot bende van op de wc. Maarja, hij doet het wel maar ff op de wc.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1936

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 25 Mei 2019 00:15

Re: Peuter geeft niks om zindelijkheid

Oh snap je zeker maar het is idd precies zoals wordt gezegd, ineens is het dan zover. Dus zeker geen voorraden luiers meer kopen haha. Hier de oudste in 3 dagen zindelijk en de jongste in 2 weken. Maar die gaven het wel al langer aan. Maar het kan dus snel gaan!
Juli 2015
Maart 2017
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 25 Mei 2019 06:04

Re: Peuter geeft niks om zindelijkheid

Ik heb weleens de tip gehoord/gekregen om een onderbroek onder de luier te doen, omdat een kindje dan beter voelt dat hij nat is. De luiers zijn te goed (absorberend).
L2014 & H2017
<<

Plien

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2410

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:03

Bericht 25 Mei 2019 07:46

Re: Peuter geeft niks om zindelijkheid

Mijn zoon wordt in Juli 3 en heeft precies hetzelfde Bazinga. Ik herken je verhaal precies. Ik ga er maar vanuit dat het vanzelf komt.
J: 7-16💙 & C: 6-19💟
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 25 Mei 2019 07:54

Re: Peuter geeft niks om zindelijkheid

Mijn zoontje vond het op zich wel interessant de wc maar echt zindelijk worden vond hij totaal niet boeiend. Pas 2-3 maanden voordat hij 4 werd kon hij overdag zonder luier. Ik heb me ook best druk gemaakt omdat hij al bijna naar school moest. Maar goed ik kon er toch niks aan veranderen daarvoor was hij er echt niet aan toe. Komt bij jouw zoon vast ook wel goed!
2010 2012
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11209

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 25 Mei 2019 08:15

Re: Peuter geeft niks om zindelijkheid

Heel herkenbaar, Bazinga! Mijn zoon had ook totaal geen interesse, maar een week of drie geleden begon hij ineens zelf naar het potje te vragen. Hij is nog lang niet zindelijk, maar als hij in zijn blote billen rondloopt gaan alle plasjes op het potje en ook met een luier om vraagt hij er steeds vaker om. Ik heb er nu dus eindelijk vertrouwen in dat het voor zijn vierde zal gaan lukken (3 jaar en 5 maanden nu). Oja, hij is ook steeds supertrots op zijn plasjes op het potje, zo schattig.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Anoniem281

Bericht 25 Mei 2019 08:29

Re: Peuter geeft niks om zindelijkheid

Bedankt voor de reacties! Goede tip van het onderbroekje onder de luier, gaan we proberen :) en idd geen voorraad luiers dan maar haha.

UN, ik heb idd vooral de angst van zindelijk moeten zijn voor groep 1. Sterker nog, ik zat al met back-up plannen in m'n hoofd, dat ie dan maar moet leren om zelf een luierbroekje aan en uit te kunnen doen ofzo... Maar er is nog tijd, gelukkig.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 25 Mei 2019 09:03

Re: Peuter geeft niks om zindelijkheid

Pep was met 3 jaar en 3 maanden ineens zindelijk. Van tevoren helemaal 0 interesse.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 25 Mei 2019 09:07

Re: Peuter geeft niks om zindelijkheid

Tips voor training zijn er al genoeg gegeven, ik wil je vooral een hart onder de riem steken dat het écht nog op tijd goed kan komen.

Mijn jongste wilde met 3 jaar en negen maanden (daarvoor ook wel een of twee keer een tijdje geprobeerd toen hij er interesse in had, maar toen merkte ik net als jij bij jouw zoon dat hij het gewoon nog niet voelde) ineens geen luier meer aan. Plassen ging al heel snel goed, zowel overdag als ‘s nachts, maar hij heeft serieus tot de dag voor zijn eerste schooldag bijna dagelijks in z’n onderbroek gepoept. :laughcry: Dus ik zag het ook al helemaal voor me dat ik elke dag naar school zou moeten om hem te verschonen... Hij heeft uiteindelijk serieus maar één keer een plasongelukje gehad daar, verder niets. :hulde: Ik was echt zó opgelucht!

Dus ik zou voor nu zijn interesse wel wat stimuleren, maar verder vooral loslaten, je hebt nog tijd genoeg om erover te stressen. :wink:
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 25 Mei 2019 09:17

Re: Peuter geeft niks om zindelijkheid

Onze oudste dochter wilde er ook heel lang niks van weten.
Van alles geprobeerd maar het boeide haar niet. Pas een maand voor ze 4 werd, en ik het los gelaten had, was ze van de een op andere dag zindelijk, zowel overdag als ‘s nachts.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17368

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 25 Mei 2019 10:34

Re: Peuter geeft niks om zindelijkheid

T is een paar maanden na zn 3e echt supersnel zindelijk geworden. Met een paar dagen en toen ook meteen ‘s nachts. Maanden daarvoor had hij ook al wel eens op een potje per ongeluk wat gedaan maar hij snapte er echt niks van en het interesseerde hem ook niet. Toen het vorige zomer zo warm was hebben we hem gewoon in zn blote kont laten lopen en coooontinu verwezen naar het potje en laten drinken. Als ik jou was zou ik gewoon even wachten op lekker weer en het ook zo doen :)
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 25 Mei 2019 10:59

Re: Peuter geeft niks om zindelijkheid

Mijn T is ongeveer even oud. Hij plast wel op het potje als je hem erop zet. En hij zegt sinds kort (meestal) als hij gepoept heeft. Verder plast hij gewoon in zijn broek zonder luier en merkt daar niets van.
Wij gaan hetzelfde doen als Zora zegt. In de tuin in een onderbroekje (of niets) en het potje neerzetten.
2016
<<

Anoniem315

Bericht 25 Mei 2019 12:28

Re: Peuter geeft niks om zindelijkheid

Het komt wel, Baaz. Bij de meeste kinderen gaat er vroeg of laat ineens een knop op en bij andere kinderen gaat dit geleidelijk. Niets zo grillig als de ontwikkeling van een kind.

Mijn oudste was een paar maanden voor haar 4e 'pas' écht zindelijk, na maanden gerommel. Echter, 's nachts nog niet. Maar ook dat was van de één op de andere dag ineens klaar, net voordat ze 5 werd.

Mijn jongste wordt eind augustus 3 en begint interesse te tonen. Ze gaf altijd al aan dat ze gepoept had en soms ook dat ze geplast had en dat de luier vol zit. Maar nu is er progressie: ze plast sinds een week regelmatig op het potje, maar voelt het nog niet altijd goed aankomen en plast dan in haar broek. Echter stopt ze dan gauw en gaat ze verder op de pot. Er is dus blaascontrole en dat is m.i. stap 2.

Geen zorgen hoor. Het komt echt wel! Elk kind doorloopt zijn eigen pad.

Tips: gewoon doorgaan met in de onderbroek laten lopen overdag. Potje neerzetten. Lukt het een keer: de hemel inprijzen! Samen het potje omspoelen bij de wc. Als er meer besef is: een stickerkaart maken en bij bv 10x plassen op het potje een kleine beloning geven.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11566

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 25 Mei 2019 13:22

Re: Peuter geeft niks om zindelijkheid

Ik heb J nooit in zn blote kont laten lopen. Ik had bedacht om afgelopen zomer dat wel te doen en dan te kijken hoe het zou gaan. Nu liep onze zomer compleet anders dan gepland omdat we in juni ons huis gekocht hebben, toen op vakantie gingen en daarna vol aan het klussen waren. De dag na kerst heb ik hem ‘s ochtends geen luier meer aangetrokken overdag. Hij heeft toen 4 dagen lang elke dag 1 ongelukje gehad. Tussendoor zetten wij hem wel even op de wc. Ik denk dat T het wellicht ook makkelijker doorheeft als hij het voelt doordat iets nat wordt. Maar de gedachte met dit komt nooit goed voor zn 4e snap ik helemaal. Dat had ik ook, maar dat is gelukkig helemaal goed gekomen.
2015 💙
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 25 Mei 2019 21:07

Re: Peuter geeft niks om zindelijkheid

Het komt vanzelf echt waar!

Mijn oudste was 3 jaar en 3 maanden toen ze zindelijk was.
Mijn jongste is nu zo oud, maar heeft echt totaal geen interesse. Ik blijf aanbieden op het potje of wc. Hij zit soms op het potje, maar nog nooit op geplast.
Het komt wel.
Ik werk op een kdv en de ene peuter is veel sneller dan de ander.

Blijven aanbieden. En straks als het warm is lekker in zijn onderbroek zonder luier laten lopen.
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Filoria