Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


konijnen koppelen

<<

Druifje

Kwebbel

Berichten: 437

Geregistreerd: 23 Okt 2017 14:39

Bericht 05 Mei 2019 12:35

konijnen koppelen

Wie kan mij even helpen met wat vragen over het koppelen van twee konijnen?

Wij hadden vorig jaar een koppeltje konijnen, een gecastreerde franse hangoor en een dwerghangoor voedster, deze waren al vanaf jongs af aan samen en een heel gelukkig koppeltje.. helaas is de voedster in februari ineens gestorven.

De ram bleef alleen achter, we hebben toen een heel jong voedstertje erbij genomen (dwergras) omdat ze nog zo jong en klein was en onze franse na de dood van zijn vriendin wat kribbig was hebben we de ren in tweeen gedeeld met gaas ertussen.
Door het gaas heen werd er veel gesnuffelt en soms zo leek het zelfs even gelikt.
Ze hebben nu een aantal weken zo gezeten en vandaag hebben we ze bij elkaar gelaten.

De grote rent soms achter de kleine aan en die rent vervolgens hard weg.
Een enkele keer heeft de grote gegromt naar haar, ik merk dat ik dat zelf heel eng vind, haha.
ze hebben al even samen wat gras gegeten naast elkaar en gesnuffelt, de kleine is erg nieuwsgierig maar ook wat wat angstig van de grote...maar ze probeert steeds aandacht van hem te krijgen, hij negeert haar een beetje.
We hebben er ruim een uur bijgezeten en gaan nu regelmatig kijken, net lagen ze beide te slapen, wel ver van elkaar vandaan..

hoe lang heeft dit tijd nodig? en zouden ze nu gewoon bij elkaar kunnen blijven?
<<

Druifje

Kwebbel

Berichten: 437

Geregistreerd: 23 Okt 2017 14:39

Bericht 05 Mei 2019 12:55

Re: konijnen koppelen

misschien handig om erbij te vermelden maar de ren is 2 meter breed en 6 lang, daaraan zit dan nog een groot nachthok.
in de ren liggen verschillende speeltjes en een buis waar ze in kunnen.
<<

Anoniem294

Bericht 05 Mei 2019 14:09

Re: konijnen koppelen

Grote kans dat dat vanzelf goed komt, heeft tijd nodig.
Inmiddels zijn ze weer apart van elkaar? Een uur de eerste keer is eigenlijk wel lang.

Je moet ze elke dag eventjes bij elkaar laten en daarna weer apart van elkaar. Totdat je zeker weet dat je ze samen kunt laten zonder toezicht, zeker omdat zij dus een stuk kleiner is. Eigenlijk moet je het opbouwen met 5 - 0 -15 -20 - 25 etc minuten in het begin. Het achter haar aanrennen kan nu wat intimiderend overkomen waardoor zij misschien juist schuwer wordt. Wist je misschien niet maar ik zou het uur dus inkorten en langzaam opbouwen.

Je "moet" ze overigens bij elkaar zetten om aan elkaar te wennen zonder gaas ertussen op onbekend terrein voor beiden, met name de ram zal het als zijn territorium zien.
Ik heb het binnen in de hal gedaan, dat ging heel goed maar had wel tijd nodig. Ze is nu maatjes met de ram die alleen was.
Beste is ook nog als je ze dan op het onbekende terrein wat te eten geeft zodat dat een sociale aangelegenheid voor ze is.

Ze lopen het grootste gedeelte van de dag met zijn vieren los maar het andere koppeltje jaagt haar graag op stang. Ze doen haar niks maar rennen achter haar aan. Ze is een stukje kleiner maar ontzettend snel. Die dikke lompe grote kunnen dr niet bijhouden en laten zich na een paar rondjes languit omvallen om te gaan slapen :smile:
Likken doen ze niet allemaal bij elkaar. Alleen de koppeltjes bij elkaar.
Doet ze overigens ook alleen bij haar ram als hij voor pampus ligt, dan durft ze wel. Het duurde ongeveer een maandje voor ze echt samen gingen slapen tegen elkaar aan.
Het andere koppeltje zoekt ze wel op als hun vast zitten, dan gaat ze tegen het gaas aan liggen of ervoor zitten.
<<

Druifje

Kwebbel

Berichten: 437

Geregistreerd: 23 Okt 2017 14:39

Bericht 05 Mei 2019 14:24

Re: konijnen koppelen

Bedankt CoCo

Ik heb wel op internet veel gelezen over het koppelen maar er zijn verschillende manieren las ik.. dat als je ze weer uit elkaar zou halen elke keer opnieuw moet beginnen?

Ze zitten nu dus nog steeds samen... Hij negeert haar, eet en ligt languit..
Zij lijkt het nachthok niet meer uit te durven? ligt daar stilletjes.

We hebben gewoon het gaas weggehaald en niet op neutraal terrein gedaan..

De Franse laat zich helaas echt niet oppakken.. dus ergens anders heen doen gaat zowat niet..
<<

Druifje

Kwebbel

Berichten: 437

Geregistreerd: 23 Okt 2017 14:39

Bericht 05 Mei 2019 14:54

Re: konijnen koppelen

Inmiddels is de kleine weer uit t nachthok en eet en drinkt ze
Ze laten elkaar met rust
<<

Annouk.

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 152

Geregistreerd: 06 Okt 2013 20:37

Bericht 05 Mei 2019 17:06

Re: konijnen koppelen

Klinkt prima hoor! Elkaar negeren is in dit geval een positief teken :) Zolang ze niet vechten zou ik ze niet uit elkaar halen. Is de rangorde al wel bepaald dmv rijden op elkaar? Zo niet, dan zou ik de ren wat kleiner maken, zodat er wellicht wat meer interactie komt. Als de rangorde is bepaald en beide accepteren deze rangorde zou ik ze met een gerust hart bij elkaar laten.
Stand up for what you believe in, even if you're standing alone.
<<

Druifje

Kwebbel

Berichten: 437

Geregistreerd: 23 Okt 2017 14:39

Bericht 05 Mei 2019 18:28

Re: konijnen koppelen

We zitten er niet continu bij maar ging net kijken en toen lag ze plat op de grond tegen hem aan, en hij was haar heel voorzichtig aan het wassen!! Het ziet er goed uit!
Lag wel een plukje haar van de kleine op de grond maar verder niks
<<

Annouk.

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 152

Geregistreerd: 06 Okt 2013 20:37

Bericht 05 Mei 2019 18:39

Re: konijnen koppelen

Druifje schreef:We zitten er niet continu bij maar ging net kijken en toen lag ze plat op de grond tegen hem aan, en hij was haar heel voorzichtig aan het wassen!! Het ziet er goed uit!
Lag wel een plukje haar van de kleine op de grond maar verder niks

Super! :love:
Stand up for what you believe in, even if you're standing alone.
<<

Druifje

Kwebbel

Berichten: 437

Geregistreerd: 23 Okt 2017 14:39

Bericht 05 Mei 2019 18:44

Re: konijnen koppelen

Wat denk jij Anouk kunnen we ze ook de nacht zo bij elkaar laten?
<<

Annouk.

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 152

Geregistreerd: 06 Okt 2013 20:37

Bericht 05 Mei 2019 18:53

Re: konijnen koppelen

Druifje schreef:Wat denk jij Anouk kunnen we ze ook de nacht zo bij elkaar laten?

Op basis van jouw verhaal zou ik dat wel aandurven! :ja: Ik zou wel zorgen dat je twee huisjes hebt zodat ze niet ‘verplicht’ samen in 1 huisje hoeven (als je dat nog niet hebt).
Stand up for what you believe in, even if you're standing alone.
<<

Annouk.

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 152

Geregistreerd: 06 Okt 2013 20:37

Bericht 07 Mei 2019 22:33

Re: konijnen koppelen

Hoe gaat het inmiddels?
Stand up for what you believe in, even if you're standing alone.
<<

Druifje

Kwebbel

Berichten: 437

Geregistreerd: 23 Okt 2017 14:39

Bericht 08 Mei 2019 19:21

Re: konijnen koppelen

Ja heel erg goed!!
Ze wassen elkaar en liggen vaak dicht bij elkaar :love: :love:
<<

Druifje

Kwebbel

Berichten: 437

Geregistreerd: 23 Okt 2017 14:39

Bericht 08 Mei 2019 20:41

Re: konijnen koppelen

De franse hangoor oogt meteen ook weer vrolijker, is veel actiever en nieuwschieriger weer.
<<

Annouk.

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 152

Geregistreerd: 06 Okt 2013 20:37

Bericht 09 Mei 2019 08:17

Re: konijnen koppelen

Wat fijn zeg! :love:
Stand up for what you believe in, even if you're standing alone.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 09 Mei 2019 11:30

Re: konijnen koppelen

Wat een lief verhaaltje!
<<

Anoniem315

Bericht 09 Mei 2019 11:43

Re: konijnen koppelen

Succes-story! Leuk!

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers