Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Omscholen.. Wie heeft dit gedaan? Tips gezocht!

<<

DaMax

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 38

Geregistreerd: 11 Jan 2019 15:43

Bericht 04 Mei 2019 20:17

Omscholen.. Wie heeft dit gedaan? Tips gezocht!

Ik vraag me af, zijn er hier dames die zich hebben laten omscholen?
Wat voor werk deed jij en wat ben je gaan doen en hoe heb jij dat aangepakt?

Ik werk nu een paar jaar in de zorg (niveau 2). Maar eigenlijk vind ik het niet meer leuk.
De adl vind ik soms erg zwaar en ik merk dat mijn rug het niet zo heel erg leuk vind.
Nu zit ik al een tijdje te denken, ik wil graag wat anders. Maar wat?
Zal ik me laten omscholen? Of zal ik me omhoog laten scholen? Of hoe zeg je dat.
De vig opleiding zou ik dan niet willen, want dan zit je nog weer met de adl.
Ik ben ook wel iemand die houd van een beetje regelmaat.
Het liefste zou ik dan wel blijven werken en leren.

Wie kan en wil er met me meedenken over welke mogelijkheden er zijn?
Laatst gewijzigd door DaMax op 04 Mei 2019 20:30, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem308

Bericht 04 Mei 2019 20:20

Re: Omscholen, omhoog laten scholen? Tips gezocht!

Volgens mij kan je ook een 21+ toelatingstoets doen bij sommige scholen. Misschien heb je dan meer mogelijkheden?

In een winkel filiaal assistent oid?
<<

Radler

Yipyapper

Berichten: 1706

Geregistreerd: 31 Dec 2018 18:26

Bericht 04 Mei 2019 20:37

Re: Omscholen.. Wie heeft dit gedaan? Tips gezocht!

En als je bv niveau 3 gaat doen en dan gericht op groepen waar minder adl nodig is?
Dagbesteding bv als je ook wat meer regelmaat wil
Juli 2019
<<

Anoniem300

Bericht 05 Mei 2019 14:51

Re: Omscholen.. Wie heeft dit gedaan? Tips gezocht!

Niet echt om laten scholen hier, maar ik ben wel van adl (niveau 2) naar medewerker maatschappelijk zorg gegaan (niveau 4)(2014 begonnen, 2017 geslaagd, BBL variant) ik werk nu nog wel onregelmatig maar op een griep waar geen verzorging vanuit mij nodig is. Deze opleiding is meer gericht op het begeleiden (je zou met deze opleiding bv ook ambulant mensen kunnen gaan begeleiden)
Laatst gewijzigd door Anoniem300 op 05 Mei 2019 15:01, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem279

Bericht 05 Mei 2019 14:57

Re: Omscholen.. Wie heeft dit gedaan? Tips gezocht!

Ik heb me lang geleden om laten scholen om van de detailhandel in de kinderopvang te kunnen werken. Maar dan heb ik het echt over ruim 15 jaar geleden, dus in hoeverre ik nog relevante informatie zou kunnen geven...? Ik heb destijds trouwens wel een verkorte 21+-opleiding gedaan.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4411

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 05 Mei 2019 15:07

Re: Omscholen.. Wie heeft dit gedaan? Tips gezocht!

Ik ben vanuit het wetenschappelijk onderzoek de lerarenopleiding gaan doen, als zij-instromer. Dus meteen voor de klas en daarnaast de studie. Is nu ruim 6 jaar geleden dat ik begonnen ben. Wel een heel ander vakgebied dan waar jij nu zit...
december 2016
juli 2019
<<

DaMax

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 38

Geregistreerd: 11 Jan 2019 15:43

Bericht 06 Mei 2019 12:07

Re: Omscholen, omhoog laten scholen? Tips gezocht!

AMM schreef:Volgens mij kan je ook een 21+ toelatingstoets doen bij sommige scholen. Misschien heb je dan meer mogelijkheden?

In een winkel filiaal assistent oid?

Nog nooit van gehoord. Wat is een 21+ toelatingstest dan anders dan een andere opleiding?
<<

DaMax

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 38

Geregistreerd: 11 Jan 2019 15:43

Bericht 06 Mei 2019 12:08

Re: Omscholen.. Wie heeft dit gedaan? Tips gezocht!

Radler schreef:En als je bv niveau 3 gaat doen en dan gericht op groepen waar minder adl nodig is?
Dagbesteding bv als je ook wat meer regelmaat wil

Dat is ook nog een mogelijkheid idd.
Maar als ik niv 3 zou doen dan betekend dat dus wel dat ik toch nog weer met de adl bezig ben.
Met de vig iig. Toch?
<<

DaMax

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 38

Geregistreerd: 11 Jan 2019 15:43

Bericht 06 Mei 2019 12:10

Re: Omscholen.. Wie heeft dit gedaan? Tips gezocht!

Newby9 schreef:Niet echt om laten scholen hier, maar ik ben wel van adl (niveau 2) naar medewerker maatschappelijk zorg gegaan (niveau 4)(2014 begonnen, 2017 geslaagd, BBL variant) ik werk nu nog wel onregelmatig maar op een griep waar geen verzorging vanuit mij nodig is. Deze opleiding is meer gericht op het begeleiden (je zou met deze opleiding bv ook ambulant mensen kunnen gaan begeleiden)

Wat gaaf dat jij dat gedaan hebt. 3 jaar over gedaan dus?
Vond je het een moeilijke opleiding?
Wat doe je dan zoal op de groep?
Medewerker maatschappelijke zorg is wel weer anders dan verpleegkundige niveau 4.
Wat kan je er dan anders mee?
Heb je de opleiding via je instelling gedaan waar je werkt?
<<

DaMax

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 38

Geregistreerd: 11 Jan 2019 15:43

Bericht 06 Mei 2019 12:11

Re: Omscholen.. Wie heeft dit gedaan? Tips gezocht!

Flo schreef:Ik heb me lang geleden om laten scholen om van de detailhandel in de kinderopvang te kunnen werken. Maar dan heb ik het echt over ruim 15 jaar geleden, dus in hoeverre ik nog relevante informatie zou kunnen geven...? Ik heb destijds trouwens wel een verkorte 21+-opleiding gedaan.

Ik ga me toch eens verdiepen over wat de 21+ opleiding inhoud.
leuk dat je dat toen gedaan hebt. Bevalt dat goed?
<<

DaMax

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 38

Geregistreerd: 11 Jan 2019 15:43

Bericht 06 Mei 2019 12:11

Re: Omscholen.. Wie heeft dit gedaan? Tips gezocht!

Niekske schreef:Ik ben vanuit het wetenschappelijk onderzoek de lerarenopleiding gaan doen, als zij-instromer. Dus meteen voor de klas en daarnaast de studie. Is nu ruim 6 jaar geleden dat ik begonnen ben. Wel een heel ander vakgebied dan waar jij nu zit...

Ja precies. Want ik vraag me eigenlijk af wat ik nog meer mee zou kunnen.
<<

Radler

Yipyapper

Berichten: 1706

Geregistreerd: 31 Dec 2018 18:26

Bericht 06 Mei 2019 12:29

Re: Omscholen.. Wie heeft dit gedaan? Tips gezocht!

DaMax schreef:
Radler schreef:En als je bv niveau 3 gaat doen en dan gericht op groepen waar minder adl nodig is?
Dagbesteding bv als je ook wat meer regelmaat wil

Dat is ook nog een mogelijkheid idd.
Maar als ik niv 3 zou doen dan betekend dat dus wel dat ik toch nog weer met de adl bezig ben.
Met de vig iig. Toch?


Ligt eraan op welke doelgroep je je dan meer toespitst.
Je zou dan bv social work niveau 3 of 4 kunnen doen. Als je in de zorg wil blijven althans
Als je bepaalde doelgroepen kiest dan heb je minder adl (mensen met een iets hogere verstandelijke beperking op een dagbesteding bv). Vaak komt daar geen adl bij kijken.
Juli 2019
<<

Anoniem308

Bericht 06 Mei 2019 12:31

Re: Omscholen, omhoog laten scholen? Tips gezocht!

DaMax schreef:
AMM schreef:Volgens mij kan je ook een 21+ toelatingstoets doen bij sommige scholen. Misschien heb je dan meer mogelijkheden?

In een winkel filiaal assistent oid?

Nog nooit van gehoord. Wat is een 21+ toelatingstest dan anders dan een andere opleiding?


Je moet via die toets bewijzen dacht ik dat je het niveau aankan ipv een havo of mbo4 diploma te hebben
https://www.inholland.nl/inschrijven/to ... ingstoets/
<<

Anoniem300

Bericht 06 Mei 2019 16:26

Re: Omscholen.. Wie heeft dit gedaan? Tips gezocht!

DaMax schreef:
Newby9 schreef:Niet echt om laten scholen hier, maar ik ben wel van adl (niveau 2) naar medewerker maatschappelijk zorg gegaan (niveau 4)(2014 begonnen, 2017 geslaagd, BBL variant) ik werk nu nog wel onregelmatig maar op een griep waar geen verzorging vanuit mij nodig is. Deze opleiding is meer gericht op het begeleiden (je zou met deze opleiding bv ook ambulant mensen kunnen gaan begeleiden)

Wat gaaf dat jij dat gedaan hebt. 3 jaar over gedaan dus?
Vond je het een moeilijke opleiding?
Wat doe je dan zoal op de groep?
Medewerker maatschappelijke zorg is wel weer anders dan verpleegkundige niveau 4.
Wat kan je er dan anders mee?
Heb je de opleiding via je instelling gedaan waar je werkt?


Ja 3 jaar over gedaan inderdaad, had wel sneller gekund als ik echt had gewild,maar ha toen al 2 kinderen en wilde gewoon mijn tijd ervoor kunnen nemen.
Ik vond de opleiding niet moeilijk, je leert hier vooral over verschillende psychische aandoeningen enzo.(autisme, down enz). Wel heb ik het stukje verpleegtechnische handelingen erbij gedaan, zodat kk met mijn diploma eel ook medicatie mag geven, sondevoeding, spuiten enz.
Heb dit inderdaad via de instelling waar ik nu werk gedaan (toen gesolliciteerd op een speciale opleidingsvacature).
Ik ben nu vooral, voor mijn huidige groep, een luisterend oor, begeleiden bij met geld omgaan, helpen met koken, boodschappen doen etc. Mijn cliënten zijn allemaal auditief beperkt (doof) en licht verstandelijk beperkt.
Adl is 0.0.
Je hebt natuurlijk ook groepen waar ze verstandelijk lager zijn maar daar kan je zelf (deels) in kiezen wat je wel en niet wil.
Je kunt hiermee ook op een dagbesteding werken bv.
Wel moet je goed kijken naar het niveau van de cliënten daaraan kun je vaak afleiden in hoeverre adl nodig is.
<<

DaMax

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 38

Geregistreerd: 11 Jan 2019 15:43

Bericht 07 Mei 2019 16:20

Re: Omscholen.. Wie heeft dit gedaan? Tips gezocht!

Newby9 schreef:
DaMax schreef:
Newby9 schreef:Niet echt om laten scholen hier, maar ik ben wel van adl (niveau 2) naar medewerker maatschappelijk zorg gegaan (niveau 4)(2014 begonnen, 2017 geslaagd, BBL variant) ik werk nu nog wel onregelmatig maar op een griep waar geen verzorging vanuit mij nodig is. Deze opleiding is meer gericht op het begeleiden (je zou met deze opleiding bv ook ambulant mensen kunnen gaan begeleiden)

Wat gaaf dat jij dat gedaan hebt. 3 jaar over gedaan dus?
Vond je het een moeilijke opleiding?
Wat doe je dan zoal op de groep?
Medewerker maatschappelijke zorg is wel weer anders dan verpleegkundige niveau 4.
Wat kan je er dan anders mee?
Heb je de opleiding via je instelling gedaan waar je werkt?


Ja 3 jaar over gedaan inderdaad, had wel sneller gekund als ik echt had gewild,maar ha toen al 2 kinderen en wilde gewoon mijn tijd ervoor kunnen nemen.
Ik vond de opleiding niet moeilijk, je leert hier vooral over verschillende psychische aandoeningen enzo.(autisme, down enz). Wel heb ik het stukje verpleegtechnische handelingen erbij gedaan, zodat kk met mijn diploma eel ook medicatie mag geven, sondevoeding, spuiten enz.
Heb dit inderdaad via de instelling waar ik nu werk gedaan (toen gesolliciteerd op een speciale opleidingsvacature).
Ik ben nu vooral, voor mijn huidige groep, een luisterend oor, begeleiden bij met geld omgaan, helpen met koken, boodschappen doen etc. Mijn cliënten zijn allemaal auditief beperkt (doof) en licht verstandelijk beperkt.
Adl is 0.0.
Je hebt natuurlijk ook groepen waar ze verstandelijk lager zijn maar daar kan je zelf (deels) in kiezen wat je wel en niet wil.
Je kunt hiermee ook op een dagbesteding werken bv.
Wel moet je goed kijken naar het niveau van de cliënten daaraan kun je vaak afleiden in hoeverre adl nodig is.

Dit klinkt wel als een hele leuke baan Newby9.
Maar je kon dus van Helpende naar niveau 4? Hoeveel uur werkte je dan toen je de opleiding deed in combi met je gezin?
Merk je bij jezelf lichamelijke verschil tussen toen en nu? Mag ik vragen bij wat voor instelling je werkt?
Het stukje verpleegtechnische handelingen hoort normaal gesproken niet bij die opleiding?
<<

Anoniem300

Bericht 08 Mei 2019 15:05

Re: Omscholen.. Wie heeft dit gedaan? Tips gezocht!

DaMax schreef:
Newby9 schreef:
DaMax schreef:Wat gaaf dat jij dat gedaan hebt. 3 jaar over gedaan dus?
Vond je het een moeilijke opleiding?
Wat doe je dan zoal op de groep?
Medewerker maatschappelijke zorg is wel weer anders dan verpleegkundige niveau 4.
Wat kan je er dan anders mee?
Heb je de opleiding via je instelling gedaan waar je werkt?


Ja 3 jaar over gedaan inderdaad, had wel sneller gekund als ik echt had gewild,maar ha toen al 2 kinderen en wilde gewoon mijn tijd ervoor kunnen nemen.
Ik vond de opleiding niet moeilijk, je leert hier vooral over verschillende psychische aandoeningen enzo.(autisme, down enz). Wel heb ik het stukje verpleegtechnische handelingen erbij gedaan, zodat kk met mijn diploma eel ook medicatie mag geven, sondevoeding, spuiten enz.
Heb dit inderdaad via de instelling waar ik nu werk gedaan (toen gesolliciteerd op een speciale opleidingsvacature).
Ik ben nu vooral, voor mijn huidige groep, een luisterend oor, begeleiden bij met geld omgaan, helpen met koken, boodschappen doen etc. Mijn cliënten zijn allemaal auditief beperkt (doof) en licht verstandelijk beperkt.
Adl is 0.0.
Je hebt natuurlijk ook groepen waar ze verstandelijk lager zijn maar daar kan je zelf (deels) in kiezen wat je wel en niet wil.
Je kunt hiermee ook op een dagbesteding werken bv.
Wel moet je goed kijken naar het niveau van de cliënten daaraan kun je vaak afleiden in hoeverre adl nodig is.

Dit klinkt wel als een hele leuke baan Newby9.
Maar je kon dus van Helpende naar niveau 4? Hoeveel uur werkte je dan toen je de opleiding deed in combi met je gezin?
Merk je bij jezelf lichamelijke verschil tussen toen en nu? Mag ik vragen bij wat voor instelling je werkt?
Het stukje verpleegtechnische handelingen hoort normaal gesproken niet bij die opleiding?


Ja van 2 naar 4 moet wel zeggen 3 en 4 scheelde bijna niks in theorie, wel beginnen op niveau 3 (1ste jaar gedaan) daarna iom werk en school overgestapt op 4, hun gaven voornamelijk aan dat ik al 10 jaar daarvoor als helpende heb gewerkt( waarvan laatste 3 jaar als helpende plus)dus dat ik makkelijk aan kon.
Ik werkte toen 28 uur, wel veel maar kon helaas net minder icm opleiding. Werk heeft ook mijn volledige opleiding betaald.
Ik werk in de gehandicapten zorg(mocht je de naam van de instelling Willen weten pb ik hem je). Weet niet of je toevallig in nb woont, zag dat wij wel weer plekken hebben voor bblers namelijk.
Ik merkte vooral aan mezelf dat ik toen in vergelijking met 10 jaar geleden wel de rust en tijd nam voor mij opleiding en de wil was erg groot!.
Verpleegtechnische handelingen was niet verplicht, maar mocht je zelf voor kiezen. Moet hier wel bij zeggen dat ik de handelingen die ik binnen mijn werk moet doen via de instelling ik nog moet bewijzen.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers