Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Nieuwe baan en zwanger?

<<

Lovely

Kwebbel

Berichten: 497

Geregistreerd: 04 Jan 2019 17:03

Bericht 02 Mei 2019 11:34

Nieuwe baan en zwanger?

Tsja zoals je misschien wel hebt gelezen (of niet), had ik vanmorgen weer een positieve test in mijn handen. Super blij! Maar die rollercoaster van emoties (en wellicht hormonen?) is ook weer begonnen. (al eerder, vandaar ook de test)

Ik zal even uitleggen wat mijn vraag is. Ik werk momenteel in het voortgezet onderwijs. Best een leuke baan alleen momenteel gaan dingen gewoon niet erg fijn op school. Het lesgeven en omgaan met mijn leerlingen vind ik nog fantastisch. Maar de directie maakt rare beslissingen en fouten waardoor de sfeer echt ruk is op het moment. Daarop heb ik besloten om te solliciteren in het Speciaal Voortgezet Onderwijs. Daar een leuk gesprek gehad en aangegeven dat ik eerst een dag wil meelopen om te kijken of het echt wat voor me is. 5 dagen na het gesprek (nog geen meeloopdag gehad) had ik een positieve test in mijn handen dus van baan verwisselen in september leek me daarom niet zo handig. Dus besloten om nog een jaar op mijn huidige school te blijven. De meeloopdag werd wel gepland (echt 6 weken later pas door allerlei omstandigheden) en die zou ik wel doen en dan wellicht zeggen dat ik niet kom werken ivm zwangerschap.

Maar alles liep anders.. na 3 weken kreeg ik een miskraam. Dus “kon” ik ineens wel van baan wisselen. Vorige week de meeloopdag gehad en ik vond het echt wel aantrekkelijk. Een fijne, werk sfeer. Een heel ander type kind maar ook echt leuk, leuke mensen/collega’s, dichterbij huis, enz. Dus ik had min of meer besloten om het gewoon te gaan doen.

Maar nu had ik vanmorgen (precies 4 weken na miskraam) weer een positieve test in mijn handen. En nu? We gaan ook over 3 weken verhuizen naar een (voor mij) nieuwe woonplek. Niet erg ver van ons huidige woonplek en ook niet van mijn huidige school. Maar wel altijd weer even wennen.

Mijn vraag aan jullie. Wat vind je wijsheid? Van baan veranderen of toch nog een jaar in mijn huidige baan blijven? Is het verstandiger om mijn werk even te houden voor wat het is aangezien ik ook al aan een nieuw huis en woonplek moet wennen?

Maar jemig, in 1 week sleutels nieuw huis, nieuwe baan aangeboden en een positieve test. Damn! :-)
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9777

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 02 Mei 2019 11:39

Re: Nieuwe baan en zwanger?

Eerlijk, ik zou gewoon voor die nieuwe baan gaan. Hoe blijer en relaxed jij naar je werk gaat, hoe fijner voor die baby in je buik.

Mocht het je alsnog dwars liggen, kun je natuurlijk open kaart spelen en kijken naar hun reactie. Mochten ze alleen maar blij voor je zijn, dan weet je dat je daar op de juiste plek komt te zitten.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 02 Mei 2019 11:39

Re: Nieuwe baan en zwanger?

Allereerst gefeliciteerd! Fijn dat je weer een positieve test hebt.

Ik zou met name kijken naar de lange termijn. Waar word je gelukkiger van? Als dat die baan in het speciale onderwijs is, zou ik toch daar voor gaan.
Dit klinkt misschien rotter dan dat ik het bedoel, maar je kunt toch niet elke keer afwachten of een zwangerschap door zet of je wel of niet een nieuwe baan aan gaat. Ik bedoel, je zegt nu dat je na die miskraam tóch verder bent gaan kijken naar die nieuwe baan, terwijl je direct ook weer bezig ging met zwanger worden (logisch ook). Die dingen kunnen toch prima naast elkaar bestaan? Ik zou je leven niet on hold zetten omdat je zwanger bent, ongeacht of het dit keer goed gaat (hopelijk!) of niet. Stel je krijgt nu weer een miskraam, zou je dan toch weer afhaken wat je nieuwe baan betreft? Ik zou dat dus niet doen. Ik zou gaan voor wat je écht wil, ongeacht hoe het qua planning uit komt. Ja, het is misschien rottig om te beginnen met een nieuwe baan en dan vrij snel nadat je begonnen bent te moeten zeggen dat je zwanger bent en ze weer vervanging moeten zoeken. Maar anders betekent dat dat jij bij je huidige baan blijft omdat je zwanger bent. Dat klopt eigenlijk ook niet.

Of het teveel voor je in één keer is, kan ik niet over oordelen. Anderszijds kan je ook zeggen dat je nu in één keer het roer om gooit en dat je dan maar went.
Let's discover the world together.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4411

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 02 Mei 2019 17:27

Re: Nieuwe baan en zwanger?

Als eerste: gefeliciteerd!

Ik ga je vraag even van de andere kant beantwoorden, ik ben ook docent VO en ik heb al twee keer te maken gehad met een nieuwe collega die al vrij vlot in het schooljaar aangaf zwanger te zijn en dan halverwege het schooljaar met verlof ging (en in beide gevallen niet meer terugkwam erna, maar dat is een ander verhaal) voor ons als zittende collega's was dit natuurlijk niet prettig. Iemand wordt ingewerkt, leert de klassen en de school kennen en op het moment dat het allemaal loopt, gaat ze met verlof en begin je weer opnieuw met de vervanger. In mijn vak zijn vervangers moeilijk te vinden en als het dan ook om examenklassen gaat, is dat wel een ding. Collega's, leerlingen, ze rekenen op je, je bouwt een band op en dan ben je na een paar maanden alweer weg.

Uiteraard snap ik dat zwangerschap en de keuze voor het wisselen van baan allemaal je eigen keuzes zijn en dat niemand daar verder iets mee te maken heeft, maar ik wilde dit toch benoemen.
december 2016
juli 2019
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 02 Mei 2019 18:13

Re: Nieuwe baan en zwanger?

Gefeliciteerd!

@ Nienske... Ik snap jou kant, maar aan de andere kant zijn er ook genoeg werkgevers (en vast ook scholen) die bij zwangerschap of ziekte van een medewerker op een niet zo fijne manier van zo'n medewerker af willen.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4411

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 02 Mei 2019 19:33

Re: Nieuwe baan en zwanger?

Dat was hier niet aan de orde. Eentje koos om thuis te blijven bij haar baby en voorlopig niet meer te willen werken en de ander had een andere baan gevonden.
Maar je hebt wel gelijk Fred. Je zit dan op een jaarcontract en als ze van je af willen (of misschien te weinig van je gezien hebben door het verlof) verlengen ze het contract gewoon niet.

Lovely, ik begrijp dat je dus in principe aangenomen bent? Wanneer wil je vertellen dat je zwanger bent? Dan bedoel ik voor of na je een contract getekend hebt
december 2016
juli 2019
<<

Lovely

Kwebbel

Berichten: 497

Geregistreerd: 04 Jan 2019 17:03

Bericht 02 Mei 2019 21:24

Re: Nieuwe baan en zwanger?

Bedankt voor de reacties en felicitaties.

Niekske, ik deel wat je zegt. Ik vind het ook vervelend om iemand in te werken, wegwijs te maken, enz. als iemand vervolgens met verlof gaat en er weer maanden uit is. Dat is gewoon super onhandig.
Als ik besluit om de nieuwe baan aan te nemen, het is dus aan mij, dan wil ik gelijk open kaart spelen. Het is nog super pril maar dat kan ik erbij vertellen maar wil niet pas in september vertellen dat ik zwanger ben. Mits alles goed gaat, dan ben ik dan al 20 weken. Dus kan het dan vast niet meer verbergen. Maar open kaart spelen voelt ook beter.

En toch neig ik naar op mijn huidige school blijven. Want dan kan ik ook wat meer op de automatische piloot werken. Ik werk hier nu 9 jaar en het is gewoon prettig om precies te weten hoe een schooljaar is opgebouwd, wat er van me verwacht wordt, ik ken de mensen dus weet aan wie ik wat heb, enz. Ik denk dat ik wel om kan gaan met de slechte sfeer omdat ik zelf privé bezig ben met leukere zaken. Klinkt misschien vreemd maar daardoor kan ik de slechte dingen wat in perspectief zien.

Maar ga nog even de komende dagen zien hoe het gaat. Ik moet uiteindelijk zondag beslissen. En misschien heeft iemand hier nog een andere visie, waar ik zelf nog niet aan gedacht heb.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 03 Mei 2019 06:13

Re: Nieuwe baan en zwanger?

En voor nu blijven waar je bent en dan na je verlof de switch maken? Kun je denk ik bij beide scholen een eerlijke open kaart spelen.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Lovely

Kwebbel

Berichten: 497

Geregistreerd: 04 Jan 2019 17:03

Bericht 03 Mei 2019 08:39

Re: Nieuwe baan en zwanger?

Ja heb ik inderdaad ook over nagedacht. Al betekent dat wel een heel jaar nog op deze school.
In april op een nieuwe school starten is niet zo fijn. En in april weggaan ook niet.

Maar goed, ik kan inderdaad zeggen dat ik volgend jaar om deze tijd wel contact wil over hoe en wat. Ze zoeken wel steeds mensen in het SVO dus wellicht kan dat inderdaad.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers