Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kans op meisje/jongen volgens onderzoek

<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 29 Apr 2019 07:54

Kans op meisje/jongen volgens onderzoek

Jongen of meisje? De kans op een zoon of dochter is erfelijk, aldus onderzoek

Ben je zwanger en kun je niet wachten tot de 20-weken echo om te ontdekken of je een jongen of meisje krijgt? Door de familie van de vader eens goed te bekijken, kun je al een goede gok wagen. Want de kans op een zoon of dochter is erfelijk, zeggen onderzoekers.

Dat het geslacht bepaald wordt door de vader, is al langer bekend. Een snel lesje biologie: vader en moeder leveren allebei een geslachtschromosoom aan hun kind. Vrouwen hebben alleen X-chromosomen om door te geven. Mannen hebben X- en Y-chromosomen, dus die geven of een X- of een Y-chromosoom door. Afhankelijk daarvan krijg je een meisje (XX) of een jongetje (XY).

Gelijke kans

De kans op een jongen of meisje 50/50? Nee, zeggen onderzoekers van de universiteit van Newcastle. Na het analyseren van ruim negenhonderd familiestambomen, kwamen ze tot de conclusie dat ook de kans op het krijgen van zonen of dochters genetisch bepaald is. Als een man meer zonen dan dochters heeft gekregen, hebben zijn zonen vaak ook jongens, zo bleek. En een man met veel zussen heeft meer kans op dochters.

Genen

De onderzoekers suggereren dat de hoeveelheid X- en Y-chromosomen die mannen aanmaken, genetisch bepaalt is. Sommige mannen maken veel meer Y- spermacellen en krijgen dus vaker jongens. Anderen hebben veel meer spermacellen met een X. Zo kun je het geslacht van een baby dus een beetje voorspellen. Heeft je partner alleen maar broers, zet dan maar vast je geld in op een jongen.



Ik kwam dit tegen, en begon te denken of dit hier klopte.
Maar niet echt. Ex heeft nog 2 broers, maar we hebben een meisje
Vriend heeft een zus, dus daar samsam. heeft zelf in totaal 3 dochters en 1 zoon
Maar schoonbroer komt uit gezin van 4 zonen, en heeft zelf 3 meisjes
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Patsy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1689

Geregistreerd: 01 Jan 2019 11:13

Bericht 29 Apr 2019 07:59

Re: Kans op meisje/jongen volgens onderzoek

Mijn man heeft 3 zussen, wij hebben 2 zoons. Dus hier klopt het niet.
💙 25 februari 2014
💙 5 juni 2015
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9419

Geregistreerd: 25 Nov 2015 16:30

Bericht 29 Apr 2019 08:10

Re: Kans op meisje/jongen volgens onderzoek

Mijn man heeft een broer en een zus. Zijn vader 3 broers en een zus dus ook hier gaat het niet op want wij hebben 2 meiden.
⁠♡♡♡
<<

Anoniem304

Bericht 29 Apr 2019 08:20

Re: Kans op meisje/jongen volgens onderzoek

Mijn vader heeft 4 zussen en heeft 3 zoons en een dochter. Mijn broers hebben alleen maar zoons.

Mijn schoonvader heeft 3 broers en 2 zussen. Hij heeft 2 zonen en 1 dochter. Zijn zoon heeft met mij een dochter gekregen.
<<

Anoniem284

Bericht 29 Apr 2019 08:26

Re: Kans op meisje/jongen volgens onderzoek

Mijn vriend heeft 2 broers. Mijn schoonvader een broer en een zus. En wij hebben een dochter. Gaat dus niet helemaal op hier.
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5361

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:12

Bericht 29 Apr 2019 08:26

Re: Kans op meisje/jongen volgens onderzoek

Mijn vriend heeft alleen drie halfzussen, maar dat zijn de dochters van zijn moeder en tellen dus hiervoor niet mee.

Verder in de familie klopt het wel, hij heeft twee ooms en weer een generatie terug waren het ook alleen maar mannen.

Wij hebben een zoon.
10.04.17
<<

Anoniem313

Bericht 29 Apr 2019 08:37

Re: Kans op meisje/jongen volgens onderzoek

Nou, mailtjes sturen naar de uni van Newcastle dan maar.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 29 Apr 2019 08:49

Re: Kans op meisje/jongen volgens onderzoek

Bij mijn man in de familie hebben jongens duidelijk de overhand over de vaderlijn. Zijn opa heeft 3 zonen en 1 dochter, 10 kleinzonen en 2 kleindochters, 3 achterkleinzonen.
Gezien deze stamboom en dat mijn man uit een gezin van drie jongens komt en wij nu twee jongens hebben, verwacht ik dat een derde ook een jongen zal zijn.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 29 Apr 2019 09:26

Re: Kans op meisje/jongen volgens onderzoek

Ik geloof wel dat een man meer x of meer y chromosomen heeft en in dat opzicht dus een aanleg heeft voor meer jongens of juist meiden. Maar dat het erfelijk bepaald is en dus overgedragen wordt? Hier gaat dat ook absoluut niet op.
Mijn schoonouders hebben drie jongens en 1 meisje. Maar vier kleindochters, en 1 kleinzoon.
Mijn vader komt uit een gezin met vier broers en vier zussen en heeft zelf drie meiden (en een stilgeboren dochtertje)
Juli 2015
Maart 2017
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4410

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 29 Apr 2019 09:31

Re: Kans op meisje/jongen volgens onderzoek

Mijn vriend heeft een broer en 2 zussen. Wij hebben een dochter en krijgen een zoon. Mijn oudste schoonzus heeft ook een zoon en een dochter, dus dat 50/50 klopt tot daar. Mijn schoonbroer heeft een zoon en mijn andere schoonzus verwacht een zoon, dus de jongens zijn toch in de meerderheid. Maar dat ligt dan misschien aan dat mijn schoonvader 1 broer en 1 zus had, dus daar is het 1:2 En dat klopt dan wel weer met zijn kleinkinderen.
december 2016
juli 2019
<<

Anoniem301

Bericht 29 Apr 2019 09:33

Re: Kans op meisje/jongen volgens onderzoek

Caulfield schreef:Nou, mailtjes sturen naar de uni van Newcastle dan maar.

Haha!
<<

Anoniem315

Bericht 29 Apr 2019 09:44

Re: Kans op meisje/jongen volgens onderzoek

Zowel mijn man als ik hebben een broer en een zus. Zijn vader heeft ook een broer en een zus. We hebben twee meisjes. En nee, ik ga niet verder met het ondersteunen van dit onderzoek ;)
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4410

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 29 Apr 2019 10:06

Re: Kans op meisje/jongen volgens onderzoek

Ik geloof best dat dit waar is trouwens, maar ik denk dat je er geen conclusies aan kan verbinden als iemand 'maar' 2/3/4/5 kinderen heeft. Met alleen een grotere kans op het ene geslacht, moet je al wel aardig wat kinderen werpen om die kans tot uiting te laten komen.
december 2016
juli 2019
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 29 Apr 2019 10:17

Re: Kans op meisje/jongen volgens onderzoek

Ik dacht dat deze onderzoeken alweer achterhaald waren.

Bij ons klopt het niet. Na 2 generaties mannen aan mijn vriends kant zijn de volgende generatie de meisjes in de meerderheid (3-1) tot dusver.
<<

Anoniem268

Bericht 29 Apr 2019 11:37

Re: Kans op meisje/jongen volgens onderzoek

Het zien van een d/t-fout in het artikel doet mij al twijfelen aan de kwaliteit :’)
<<

Anoniem304

Bericht 29 Apr 2019 11:46

Re: Kans op meisje/jongen volgens onderzoek

Lissa schreef:Het zien van een d/t-fout in het artikel doet mij al twijfelen aan de kwaliteit :’)

Dus omdat een pagina/site schrijft over een onderzoek, twijfel jij door een d/t-fout in het artikel aan de kwaliteit van het onderzoek.
Logisch.
<<

Mickey

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1533

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:20

Bericht 29 Apr 2019 13:46

Re: Kans op meisje/jongen volgens onderzoek

Mijn opa en oma kregen 2 zoons. Mijn vader heeft mij en mijn zus gekregen, mijn oom en tante 3 dochters... De vader van mijn vriend heeft 4 broers en 1 zus, toch hebben die bij elkaar opgeteld maar 3 jongens en wel 11 meisjes gekregen, waarbij die ene zus ook 1 zoon heeft. Dus de 5 broers bij elkaar maar 2 jongens. Mijn vriend heeft alleen een halfzus, zelf hebben we 2 jongens.
07.12.2011
11.12.2014
<<

Anoniem316

Bericht 29 Apr 2019 19:11

Re: Kans op meisje/jongen volgens onderzoek

Aan de kant van mijn vader klopt het. Hij heeft 3 zussen, wij zijn ook met 3 meiden. Ook heeft hij maar 1 kleinzoon van de 5 kleinkinderen ;). Er is een nieuwe op komst waar we binnenkort het geslacht van weten dus ben vet benieuwd.

Aan de kant van mijn man klopt het niet. Mijn schoonvader heeft een broer en een zus, kreeg zelf 2 zoons. En wij hebben een dochter en 2 nichtjes en een neefje aan die kant van de familie.
<<

Vlaai

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1374

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 29 Apr 2019 19:15

Re: Kans op meisje/jongen volgens onderzoek

Nee mijn man heeft 2 zussen en mijn man heeft 3 zonen.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 29 Apr 2019 19:21

Re: Kans op meisje/jongen volgens onderzoek

Mijn man heeft aan de kant van z’n vader 1 zus en 3 broers, en zelf 1 zoon en straks 2 dochters. Klopt dus niet echt aan die kant.

Mijn vader heeft een zus en een broer en kreeg twee dochters. Was 50/50 ook natuurlijk :smile:

♥♥
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2087

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 29 Apr 2019 19:48

Re: Kans op meisje/jongen volgens onderzoek

Hier klopt het ook niet.

Maar goed, een beetje voorspellen is natuurlijk ook net zo'n onzin als een beetje zwanger ;).
Laatst gewijzigd door DronkenTaart op 08 Jul 2019 21:38, in totaal 1 keer gewijzigd.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Anoniem313

Bericht 29 Apr 2019 20:19

Re: Kans op meisje/jongen volgens onderzoek

DronkenTaart schreef:
Maar goed, een beetje voorspellen is natuurlijk ook net zo'n onzin als een beetje zwanger ;).


Nou, nee. Voorspellen gaat in een bepaalde mate, zwanger ben je wel of niet.
<<

Anoniem272

Bericht 30 Apr 2019 09:38

Re: Kans op meisje/jongen volgens onderzoek

Tja, als er in één pot knikkers (ik vergelijk de zaadvoorraad van onze mannen nu even met potten knikkers :smile:) meer rode dan blauwe zitten, en in een andere pot meer blauwe dan rode knikkers, kun je nog steeds uit de eerste pot een blauwe pakken en uit de tweede pot een rode.

De kans dat de theorie zichzelf bewijst in jouw persoonlijke gezinssituatie wordt dus inderdaad groter als je een flink aantal kinderen baart. Maar zelfs dan: als er 90 blauwe knikkers in een pot zitten en 10 rode, is er een (superkleine, maar aanwezige) kans dat je precies die 10 rode pakt als je 10 keer trekt.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 30 Apr 2019 09:43

Re: Kans op meisje/jongen volgens onderzoek

Maar de vraag van dit topic is toch enkel of deze theorie in je eigen gezinssituatie klopt? Dat heeft verder niets met de kwaliteit van het onderzoek te maken, het is toch gewoon leuk om te kijken of bepaalde theorieën kloppen in jouw situatie?
Er zijn naast dit onderzoek ook wel 100 bakerpraatjes over het voorspellen van het geslacht, daarvan vind ik het ook leuk om te controleren of ze van toepassing zijn op mijn zwangerschappen. Als dat toevallig zo blijkt te zijn is dat bakerpraatje niet meteen waar, net zoals dit onderzoek niet meteen onjuist is als het niet op alle situaties van toepassing is.

♥♥
<<

Anoniem272

Bericht 30 Apr 2019 10:18

Re: Kans op meisje/jongen volgens onderzoek

Ik trek het onderzoek ook niet in twijfel (juist niet), daar is een steekproef van 900 stambomen gebruikt.

Maar zo'n reactie als die van Pure, die zich lijkt af te vragen of de erfelijkheid wel klopt, gezien het bij haar gezinssituatie niet zo is.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Sublimo, Taeda