Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vacatures waarbij ze vragen om je profielfoto.

<<

Anoniem301

Bericht 24 Apr 2019 11:53

Re: Vacatures waarbij ze vragen om je profielfoto.

CBL ik snap dat je het raar vindt, dat vind ik ook. Ik heb zelf ook een fotootje van mezelf op mijn cv, maar dat ze het je verplichten bij deze vacature vind ik redelijk absurd.
<<

caribbeanlover

Bericht 24 Apr 2019 12:55

Re: Vacatures waarbij ze vragen om je profielfoto.

Caro schreef:
Joey schreef:Eens met Luisa!


Ook eens. En ik snap ook zeker dat je ertegen aan loopt CBL! Het mag dan tegenwoordig eerder regel dan uitzondering zijn, het maakt het nog niet juist. Mensen beoordelen voor een deel echt wel op een foto en als je je er niet prettig bij voelt je foto mee te sturen dan vind ik dat dat moet kunnen. Een foto is mijn inziens optioneel, niet verplicht.


Bij deze kan ik het formulier niet versturen zonder dus ze verplichten de sollicitant best raar. Ik kan wel een plaatje van een bloem oid sturen, maar da's ook zo raar.

Het is een ander voorbeeld, maar op dat moment dacht ik echt wtf?!
Jaren geleden ging ik uit en stond met mijn vriendengroepje te wachten bij de deur totdat de uitsmijter/portier ons naar binnen liet. Een collega van hem stond er vlak bij waarmee hij aan het overleggen was.Dus hij zei terwijl wij het gewoon konden horen niet teveel donkeren toelaten anders worden het er teveel.
Ik had er eigenlijk wat van moeten zeggen, want het was pure discriminatie! De kans dat ik daardoor niet naar binnen had gemogen was groot, maar dan had ik daar ook niet willen zijn alleen omdat ik er terecht van wat zou zeggen.
Mijn moeder heeft wel eens gezegd dat het voor mij net iets lastiger kan zijn en dat ik iets meer moeite moet doen en dan klopt ook wel.
<<

Pollepel

Kwebbel

Berichten: 298

Geregistreerd: 25 Okt 2018 19:14

Bericht 24 Apr 2019 17:32

Re: Vacatures waarbij ze vragen om je profielfoto.

Discriminatie is van alle dag. Ik maak het helaas vaak mee.

Ik vind overigens een receptioniste met 3 neuspiercings en een zichtbare tatoeage prima kunnen. Het gaat er toch om of ze haar werk goed doet?

Er zijn nu eenmaal verschillende mensen op de wereld, dat verschil is toch alleen maar leuk?

Ik heb zelf een piercing. Ooit in een sollicitatiegesprek vroegen ze of ik deze ook uit wilde doen. Waarop ik haar vroeg, 'wat hoopt u dan dat er gebeurt?'
De vrouw werd rood en stamelde wat.
Ik had mijn punt gemaakt :-)
<<

caribbeanlover

Bericht 24 Apr 2019 17:50

Re: Vacatures waarbij ze vragen om je profielfoto.

Pollepel schreef:Discriminatie is van alle dag. Ik maak het helaas vaak mee.

Ik vind overigens een receptioniste met 3 neuspiercings en een zichtbare tatoeage prima kunnen. Het gaat er toch om of ze haar werk goed doet?

Er zijn nu eenmaal verschillende mensen op de wereld, dat verschil is toch alleen maar leuk?

Ik heb zelf een piercing. Ooit in een sollicitatiegesprek vroegen ze of ik deze ook uit wilde doen. Waarop ik haar vroeg, 'wat hoopt u dan dat er gebeurt?'
De vrouw werd rood en stamelde wat.
Ik had mijn punt gemaakt :-)


Ja idd uiterlijk zegt totaal niks! Iemand met tattoos kan zijn of haar werk net zo goed doen als iemand zonder. Iemand zonder kan het werk ook slecht(er) doen.
Goed gedaan joh wat je zei bij die sollicitatie. Ben je toen aangenomen? Mogen ze dat eigenlijk wel vragen van de werknemers, geen zichtbare piercings ed? Bedrijven hebben nogal een handje van zelf spontane eisen stellen of ze nou wel of niet zwart op wit staan. Ook al staat het op papier, dan vraag ik me af of het wel mag.
<<

caribbeanlover

Bericht 24 Apr 2019 19:23

Re: Vacatures waarbij ze vragen om je profielfoto.

Als ze ergens om een foto vragen en je kan het zonder ook versturen zouden jullie dat doen?
Is een foto waarbij ik onze hond dicht tegen mij aanhoud raar of niet? Zijn nl de enige waar ik enigzins normaal op sta (ben totaal niet fotogeniek).
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11593

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 24 Apr 2019 19:34

Re: Vacatures waarbij ze vragen om je profielfoto.

Ja ik zou een foto mee sturen en een foto waarbij je je hond dichtbij je houd zou ik niet doen.
2015 💙
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11153

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 24 Apr 2019 19:59

Re: Vacatures waarbij ze vragen om je profielfoto.

Ik stuur altijd een foto maar ik vind mijn open houding een goede kant van mezelf en ik hoop dat te laten zien op de foto. Mijn man met Nederlandse voornaam maar Surinaams uiterlijk stuurt geen foto, om niet daar al op af gewezen te worden. Ik vind dat als een bedrijf je op je uiterlijk afwijst, je er helemaal niet moet willen werken.

Ik zou geen foto met je hond doen. Misschien kun je eens foto's op LinkedIn bekijken en zoiets van jezelf namaken? Mijn foto is ook gewoon tegen een witte muur in m'n huis gemaakt.
R. 2013
D. 2016
<<

caribbeanlover

Bericht 24 Apr 2019 20:17

Re: Vacatures waarbij ze vragen om je profielfoto.

Spencer schreef:Ik stuur altijd een foto maar ik vind mijn open houding een goede kant van mezelf en ik hoop dat te laten zien op de foto. Mijn man met Nederlandse voornaam maar Surinaams uiterlijk stuurt geen foto, om niet daar al op af gewezen te worden. Ik vind dat als een bedrijf je op je uiterlijk afwijst, je er helemaal niet moet willen werken.

Ik zou geen foto met je hond doen. Misschien kun je eens foto's op LinkedIn bekijken en zoiets van jezelf namaken? Mijn foto is ook gewoon tegen een witte muur in m'n huis gemaakt.


Ik begrijp jouw man als geen ander! Helaas vertellen bedrijven niet vaak waarom ze iemand niet aannemen en al helemaal niet omdat men een tint heeft. Meestal zeggen ze je bent niet aangenomen en dan mag je ''blij'' wezen dat ze uberhaupt iets laten horen wat lang niet het geval is!
Belachelijk eigenlijk, want ooit hebben die mensen ook gesolliciteerd dus zouden ze zelf ook niet leuk vinden.
Oke foto met hond ga ik niet doen!
<<

Anoniem270

Bericht 25 Apr 2019 17:26

Re: Vacatures waarbij ze vragen om je profielfoto.

Ik ben het met jullie eens dat een foto niet verplicht moet zijn bij een sollicitatie.

Zelf ben ik werkzaam in de werving en selectie en ik vind het voor bepaalde vacatures wel fijn als mensen een foto meesturen. Wij vragen er niet om. Functies waarbij je veel face to face klantcontact hebt bijvoorbeeld. De foto die men gebruikt vind ik ook wat zeggen over de persoon. Zo had ik eens een vacature voor een tandartsassistente in een ziekenhuis waar iemand op reageerde die een foto erbij had gedaan met een duckface en enorm veel make up. Als dat dan je meest representatieve foto is :palm: Er waren meer dan 50 reacties dus als je dan keuzes moet maken valt zo iemand wel af. Daarnaast voldeed ze ook niet helemaal aan het profiel.

Zelf heb ik ook een foto op mij CV en denk wel dat het helpt.
<<

caribbeanlover

Bericht 25 Apr 2019 17:52

Re: Vacatures waarbij ze vragen om je profielfoto.

Dat snap ik dat je niet voor die persoon bent gegaan, want diegene snapt het niet zo.

Mijn man had het laatst met zijn leidinggevende erover dat ik werk zoek. Zij zei heel eerlijk dat ze iemand als mij niet gauw zou aannemen als ze mij ziet lopen. Dat is waar ik tegen aan loop. Mijn man zei al dat zodra ze mij zien de kans klein is dat ik word aangenomen, maar hij wil wel graag dat ik ook ga werken en dat wil ik zelf ook.
Dus ik vroeg aan hem of ik dan moet wachten totdat ik volledige hersteld ben dus weer normaal kan lopen wat in september pas zal zijn. In die tijd ervoor kan ik ook wel solliciteren en kan ik aangenomen worden al acht ik die kans zeer klein in net als hij.
Ik heb vandaag op 8 vacatures gesolliciteerd en ben er nog niet klaar mee.
Eigenlijk is het te bespottelijk voor woorden als ze mij goed vinden, maar hierdoor afwijzen. Het komt nl goed!
Zo zijn er mensen die altijd zo zijn dat is toch niet eerlijk en zo krijgen die bijna geen kans.
Ik ben niet gehandicapt dus wil me niet aanmelden bij een organisatie die mensen helpt die lichamelijk wat beperken.
Laatst gewijzigd door caribbeanlover op 25 Apr 2019 19:48, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25128

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 25 Apr 2019 18:10

Re: Vacatures waarbij ze vragen om je profielfoto.

Ik heb een selfie op m'n cv staan. :P Gewoon een normale foto, je ziet m'n hoofd en een stukje schouders. Dat zou je ook kunnen doen, gewoon net zoveel foto's maken tot je tevreden bent!
❤ 7 juni 2018
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 25 Apr 2019 20:27

Re: Vacatures waarbij ze vragen om je profielfoto.

Ik heb geen foto op mijn cv en die komt er ook niet. Ik zou dat als ik jou was dus ook niet doen CBL. Ik kan me namelijk best voorstellen dat het in je nadeel werkt. Als er echt om gevraagd wordt heb je niet echt veel keus. Daarvoor zou ik gewoon wat foto’s van je gezicht maken tegen een witte muur oid. Niet geforceerd lachen, dan komt er vast wel iets bruikbaars uit.
<<

caribbeanlover

Bericht 25 Apr 2019 20:51

Re: Vacatures waarbij ze vragen om je profielfoto.

Luisa schreef:Ik heb geen foto op mijn cv en die komt er ook niet. Ik zou dat als ik jou was dus ook niet doen CBL. Ik kan me namelijk best voorstellen dat het in je nadeel werkt. Als er echt om gevraagd wordt heb je niet echt veel keus. Daarvoor zou ik gewoon wat foto’s van je gezicht maken tegen een witte muur oid. Niet geforceerd lachen, dan komt er vast wel iets bruikbaars uit.


Jij zou dus nooit op een vacature reageren die dat eist ondanks dat het je droombaan is?
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 25 Apr 2019 21:05

Re: Vacatures waarbij ze vragen om je profielfoto.

caribbeanlover schreef:
Luisa schreef:Ik heb geen foto op mijn cv en die komt er ook niet. Ik zou dat als ik jou was dus ook niet doen CBL. Ik kan me namelijk best voorstellen dat het in je nadeel werkt. Als er echt om gevraagd wordt heb je niet echt veel keus. Daarvoor zou ik gewoon wat foto’s van je gezicht maken tegen een witte muur oid. Niet geforceerd lachen, dan komt er vast wel iets bruikbaars uit.


Jij zou dus nooit op een vacature reageren die dat eist ondanks dat het je droombaan is?


Jawel, zo bedoel ik het niet. Dan is er niet echt een keuze. Maar ik ga zeker geen foto op mijn cv zetten of een foto meesturen als daar niet om wordt verzocht. Ik ben overigens blank en blond, niet bang voor discriminatie. Vind het gewoon echt onzin. Zie oprecht niet waar het aan bijdraagt, terwijl het denk ik wel kan zorgen voor aannames en selectie op basis van uiterlijke voorkeuren. Al dan niet bewust. Want was is bijvoorbeeld representatief? Iemand met gezicht vol getatoeëerd wellicht niet. Maar is iemand met een zichtbare piercing in gezicht wel of niet representatief? Is denk ik vrij subjectief en m.i. ook niet altijd goed te bepalen aan de hand van een foto. En iemand die arrogant over komt op een foto hoeft dat natuurlijk helemaal niet te zijn.
<<

Anoniem317

Bericht 26 Apr 2019 18:09

Re: Vacatures waarbij ze vragen om je profielfoto.

Ik heb een pasfoto op m’n CV staan. Wel eentje waar ik normaal op kijk en lach.
<<

Anoniem282

Bericht 26 Apr 2019 18:18

Re: Vacatures waarbij ze vragen om je profielfoto.

Spencer schreef:Ik stuur altijd een foto maar ik vind mijn open houding een goede kant van mezelf en ik hoop dat te laten zien op de foto. Mijn man met Nederlandse voornaam maar Surinaams uiterlijk stuurt geen foto, om niet daar al op af gewezen te worden. Ik vind dat als een bedrijf je op je uiterlijk afwijst, je er helemaal niet moet willen werken.

Ik zou geen foto met je hond doen. Misschien kun je eens foto's op LinkedIn bekijken en zoiets van jezelf namaken? Mijn foto is ook gewoon tegen een witte muur in m'n huis gemaakt.


Maar hierbij is denk ik het probleem dat dit niet als reden wordt gegeven.

Sluit me aan bij luisa, zie ook de meerwaarde niet in van een pasfoto. Dit leidt misschien tot een selectie die er anders had uit kunnen zien als er puur was gekeken naar de gevraagde ervaring en competenties. Vind het soms zelfs wat afleiden op een cv, maar dat is misschien omdat ik lang niet alle foto's (die ik voorbij heb zien komen) geschikt vind om zakelijk te gebruiken. Er heeft mij ook nog niemand kunnen uitleggen wat de meerwaarde is.
Vorige

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers