29 Jun 2020 09:14 door Anoniem326
Ik heb een tweeling van eind december (te vroeg geboren, eigenlijk hadden ze helemaal niet in december geboren moeten worden). Mijn zoon was er vorig jaar nog niet aan toe om naar groep 2 te gaan. Sowieso omdat hij zijn draai niet had gevonden op school en zich niet fijn voelde, maar ook omdat hij niet taakgericht was (is). Hij leert ontdekkend en in spel, maar niet door het doen van (verplichte) taakjes. De juf adviseerde mij hem nog een vol jaar groep 1 te laten doen. Daar was ik het mee eens door: zijn fysieke groeiachterstand en ziekenhuistraject, geen aansluiting oudere kindjes, niet fijn op school, niet taakgericht en het nog vrij willen spelen.
Zijn tweelingzus daarentegen is heel leergierig en taakgericht en deed in het eerste half jaar dat ze op school zat al taakjes van groep 2, omdat ze zo graag taakjes doet. Zij wil leren in plaats van spelen. Daarnaast trekt zij toe naar de oudere kinderen. Zij is wel doorgegaan naar groep 2. Ze zou op advies van de school nu doorgaan naar groep 3, maar dat heb ik tegen gehouden. Ze is sociaal niet erg weerbaar, perfectionistisch en ook zij is erg klein van stuk. En dat herkenden de leerkrachten ook, dus zij konden zich vinden in mijn voorkeur voor nog een jaar kleuteren. Ze krijgt dat wat extra taken aangeboden.
Ik denk dat de school wel een goed beeld heeft van het toe zijn aan taken en het taakgericht werken. Ik vind het sociale component ook zwaar wegen. En daar heeft de leerkracht van jouw dochter ook naar gekeken. Ze trekt meer naar de groep 1 kindjes toe. De grens is ook opgeschoven van 1 oktober naar 31 december. Als je een speels kind hebt dan zou ik zeker de mogelijkheid bieden om lang te mogen spelen. Het is ook niet echt blijven zitten, het is kleuterverlenging.