Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Blijven zitten

<<

Anoniem270

Bericht 18 Apr 2019 19:57

Blijven zitten

Vanmiddag had ik een gesprekje met de juf en nu zei ze dat het haar beter lijkt als mijn zoon blijft zitten.
Ik ben hier best wel van geschrokken omdat het volgens mij best goed gaat. Hij zit in groep 1.
Reden hiervoor is dat hij speels is en snel afgeleid.

Ik had juist het idee dat het goed ging. Hij vindt het heel leuk om werkje te maken en kan ook al rekenen.
Met zijn motoriek loopt hij wel achter. Schrijven gaat nog niet zo goed. Dit is iets waar hij al vanaf zijn geboorte “last” van heeft.

Ben er niet echt op in gegaan verder maar hoe langer ik erover na denk vind ik speels zijn en snel afgeleid zijn geen reden om hem nu al te laten zitten. Ik vraag mij af waarom is hij snel afgeleid bijvoorbeeld.

Ben benieuwd hoe jullie hier over denken of hoe de juffen hier tegen aan kijken.
<<

Anoniem315

Bericht 18 Apr 2019 20:03

Re: Blijven zitten

Wij laten nooit kinderen in groep 1 zitten. De overgang 2 naar 3 is spannender. Als juf zijnde, zou ik elk kind gewoon naar 2 door laten gaan en halverwege 2 eens kijken hoe de vlag er bij hangt.
<<

Pitty

Bericht 18 Apr 2019 20:59

Re: Blijven zitten

In principe eens met Exo, maar soms zijn groep 1 kinderen echt nog ukkies en zou groep 1 nog een keer doen prima zijn. Welke maand en welk jaar is hij geboren?
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 18 Apr 2019 21:03

Re: Blijven zitten

Wat Exo zegt vertelde de juf hier ook. Onze oudste is van eind november en dus een “ twijfel” geval maar ze zei dat ze de kinderen sowieso door laten stromen naar groep twee en daar dan bekijken of ze door kunnen stromen naar groep 3 en dat ze kinderen liever groep twee over laten doen indien nodig.

Wellicht nog met de juf overleggen wat daar de mogelijkheden in zijn als dit niet goed voelt?

Mijn zoon kan trouwens nog niet rekenen hoor, de cijfers herkennen en optellen maar dat is het wel en ik denk dat hij net wel of net niet tien letters herkent en zijn naam kan schrijven. Maar goed hij zit ook pas 4.5 mnd op school.
Maar de juf gaf ook wel aan dat hij zich goed staande houdt in de klas, mee kan komen met de grotere kinderen ook, zelfstandig, actief aanwezig is in de kring ed en daarom zei ze dat ze geen problemen voorzag op dit moment om door te stromen naar groep twee en vervolgens ook naar groep drie, dat tellen en “ lezen” had ze het helemaal niet over eigenlijk.

Misschien fijn om nog even de juf te bespreken wat ze van je kind verwacht om door te kunnen naar groep twee en wat de voors en tegens zijn om nu het jaar over te doen of indien nodig groep twee over te doen?
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 18 Apr 2019 21:34

Re: Blijven zitten

Exogenesis schreef:Wij laten nooit kinderen in groep 1 zitten. De overgang 2 naar 3 is spannender. Als juf zijnde, zou ik elk kind gewoon naar 2 door laten gaan en halverwege 2 eens kijken hoe de vlag er bij hangt.

Ik ben geen juf maar zou het als ouder ook fijn vinden als hier zo mee om zou worden gegaan.

Zit hij in een klas met alleen groep 1 of groep 1/2?
<<

Anoniem270

Bericht 18 Apr 2019 21:39

Re: Blijven zitten

Ik denk er eigenlijk net zo over als jullie. In groep 2 nog maar eens kijken.
Volgens mij is het verschil tussen groep 1 en 2 ook niet heel groot.
Hij zit in een gecombineerde klas dus 1 en 2 samen.

Wil na de vakantie een gesprek met de juf plannen en wat meer uitleg vragen.
Vond het fijn om jullie reacties te lezen.
<<

Anoniem313

Bericht 18 Apr 2019 23:07

Re: Blijven zitten

Zou je in groep 1 al moeten kunnen rekenen en schrijven dan? Dat kon die van mij echt niet.
Succes met je gesprek!
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1028

Geregistreerd: 08 Dec 2013 13:23

Bericht 19 Apr 2019 08:12

Re: Blijven zitten

Mijn zoon is ook van eind november en wij kiezen wel bewust voor een verlengde kleuterperiode in groep 1 in plaats van doorstromen in naar 2 en daar eventueel langer blijven. Hier zijn het geen combineerde groepen. Daarnaast zijn alle kinderen van december en verder in een aparte instroomgroep gestart. Met de eerste starters daarvan scheelt hij twee weken in leeftijd. Die groep kinderen blijft na de zomer ook in groep 1.

Ik denk dat het echt per kind afhankelijk is. Hij is qua leeftijd de jongste van zijn groep, als laatste binnen gekomen. Sommigen uit zijn groep zijn (bijna) een jaar ouder. Sociaal emotioneel groeit er naar mijn idee van om niet de jongste te zijn. Cognitief komt hij prima mee, maar spelen vindt hij ook nog heerlijk. Er is voldoende aanbod om hem extra uit te dagen zo nodig, maar ik zie deze extra tijd in groep 1 vooral als rijping voor het verdere leerproces.

Daarbij zou ik het sneu vinden dat zijn groep straks nagenoeg volledig naar 3 gaat en hij eventueel achter blijft en weer in een totaal nieuwe klas komt. Ik heb ook een onderwijs achtergrond, dat speelt mee, maar dus ook hoe het het hier op school geregeld wordt. De kogel is hier overigens nog niet door de kerk, we wachten deze periode nog even af.
<<

Anoniem270

Bericht 19 Apr 2019 08:43

Re: Blijven zitten

Mijn kind gaat al een jaar naar school.Logischewijs zou hij dus naar groep 2 gaan na de zomer.

Claufield, rekenen en schrijven hoeft natuurlijk nog niet op die leeftijd.
Schrijven kan hij nog niet. Rekenen wel. Het is meer om aan te geven dat hij ook voor loopt
op bepaalde dingen.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 19 Apr 2019 08:50

Re: Blijven zitten

Mijn zoon ging ook al een volledig jaar naar school toen we (school en wij) besloten om hem nog een keer groep 1 te laten doen. Hij heeft dus drie volledige jaren gekleuterd. Verder eens met de middelste alinea van Ysa. Succes met je gesprek!
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1028

Geregistreerd: 08 Dec 2013 13:23

Bericht 19 Apr 2019 09:50

Re: Blijven zitten

Scott schreef:Mijn kind gaat al een jaar naar school.Logischewijs zou hij dus naar groep 2 gaan na de zomer.

Claufield, rekenen en schrijven hoeft natuurlijk nog niet op die leeftijd.
Schrijven kan hij nog niet. Rekenen wel. Het is meer om aan te geven dat hij ook voor loopt
op bepaalde dingen.


Dus hij heeft al een paar maanden groep 1 gedaan en vervolgens dit schooljaar nog een heel jaar zeg maar? Dan snap ik je vraagtekens wel. Goed om het gesprek aan te gaan om meer dingen duidelijk te krijgen. Het is belangrijk om er achter te komen welke doel ze voor ogen hebben en op welke vlakken hij dus blijkbaar nog meer moet groeien om door te kunnen stromen naar groep 2.

Je zegt dat hij kan rekenen, maar goed ook om te weten wat hij precies kan. Je kunt op de website van het SLO kijken naar de doelen die hiervoor landelijk gelden. Houd wel in je achterhoofd dat kunnen rekenen en schrijven niet dé criteria zijn voor een volgende groep, maar fijn dat hij het op gebied van tellen etc. goed doet! De sociaal emotionele ontwikkeling is ook belangrijk, evenals de ontwikkeling van de executieve functies (aandacht, concentratie, werkhouding, taakgerichtheid etc.). Misschien is het goed om je hiervan een beeld te vormen van je eigen kind, voor je het gesprek in gaat? Dan kun je de leerkrachten misschien nog specifieker bevragen? Mocht je er met de leerkracht niet uitkomen, kun je altijd een gesprek aanvragen met de intern begeleider. Succes!
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 19 Apr 2019 10:26

Re: Blijven zitten

Rekenen is natuurlijk een heel breed begrip, dus lastig om daar zo over te oordelen.

Als hij al een jaar naar school gaat, is hij dus van maart/april, dan is het helemaal nog niet logisch dat hij volgend jaar naar groep 2 zou gaan. Kinderen jarig na de kerstvakantie, kleuteren in principe 2.5 jaar.
<<

Elisabeth

Kletskop

Berichten: 920

Geregistreerd: 10 Jan 2019 17:59

Bericht 19 Apr 2019 16:47

Re: Blijven zitten

Lejow schreef:Rekenen is natuurlijk een heel breed begrip, dus lastig om daar zo over te oordelen.

Als hij al een jaar naar school gaat, is hij dus van maart/april, dan is het helemaal nog niet logisch dat hij volgend jaar naar groep 2 zou gaan. Kinderen jarig na de kerstvakantie, kleuteren in principe 2.5 jaar.


Maar dan zou hij vorig jaar maart/april zijn gestart in groep 1 (noemen ze bij ons groep 0) en dan na de zomervakantie starten in groep 1, waar hij nu dus al het hele schooljaar in zit. Dan zou het niet gek zijn als hij "gewoon" naar groep 2 gaat na de komende zomervakantie.

Zo is het bij mijn oudste die van maart is ook gegaan.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 20 Apr 2019 07:03

Re: Blijven zitten

Elisabeth schreef:
Lejow schreef:Rekenen is natuurlijk een heel breed begrip, dus lastig om daar zo over te oordelen.

Als hij al een jaar naar school gaat, is hij dus van maart/april, dan is het helemaal nog niet logisch dat hij volgend jaar naar groep 2 zou gaan. Kinderen jarig na de kerstvakantie, kleuteren in principe 2.5 jaar.


Maar dan zou hij vorig jaar maart/april zijn gestart in groep 1 (noemen ze bij ons groep 0) en dan na de zomervakantie starten in groep 1, waar hij nu dus al het hele schooljaar in zit. Dan zou het niet gek zijn als hij "gewoon" naar groep 2 gaat na de komende zomervakantie.

Zo is het bij mijn oudste die van maart is ook gegaan.



Oh ja... wacht even haha je hebt gelijk! Ik was niet helemaal scherp meer.
<<

Anoniem301

Bericht 28 Jun 2020 10:14

Re: Blijven zitten

Exogenesis schreef:Wij laten nooit kinderen in groep 1 zitten. De overgang 2 naar 3 is spannender. Als juf zijnde, zou ik elk kind gewoon naar 2 door laten gaan en halverwege 2 eens kijken hoe de vlag er bij hangt.


Bo is van november 2015 en gaat sinds november 2019 naar school. De juf heeft met ons besproken dat ze Bo graag nog in groep 1 wil houden en hoe wij daarover dachten. Ze wordt eind november 5. Had het idee dat ze onze mening, als we echt zouden pushen dat ze dan wel naar groep 2 zou mogen. Ik heb gezegd dat ik haar expertise vertrouw. Ze zit in een combinatieklas van groep 1 en 2 samen. Haar juf gaf aan dat ze meer speelt met kinderen uit groep 1, dus lekker van spelen houdt en in groep 2 moeten ze (op een laag niveau) ook al zelf taken indelen en dat ziet ze haar nog niet doen. En dat ze soms nog wat aan ons hangt bij het afscheid nemen, zelf ben ik het met dit stukje niet eens, eigenlijk. Nu met corona en afscheid nemen op het schoolplein wel ja maar dat lijkt me niet zo gek.

Nouja goed ik ging toch even hier zoeken en toen kwam ik uit op jouw reactie Exo en nu ga ik een beetje twijfelen.
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1028

Geregistreerd: 08 Dec 2013 13:23

Bericht 28 Jun 2020 11:08

Re: Blijven zitten

Vertrouwen op je gevoel Carrie. Ik werk ook als leerkracht en heb een zoon van eind november, dus ervaar het van twee kanten.

Wij hebben heel bewust wel gekozen voor langer kleuteren in groep 1. Mijn zoon is nu echt klaar voor groep 2. Dat was hij vorig jaar zomer zeker niet en ik vind persoonlijk dat je niet moet onderschatten wat overvraging met een kind kan doen. Plezier en welbevinden staat voorop wat mij betreft.

Goed om in je achterhoofd te houden dat wanneer ze vier weken later geboren was er geen sprake was van doorgaan naar groep 2. Omdat ze van november is, valt het onder langer kleuteren en voelt het misschien ineens als een ding. Terwijl een kind van eind december sowieso komend schooljaar in groep 1 blijft. De grens ligt officieel op 31-12.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 28 Jun 2020 11:34

Re: Blijven zitten

Als het goed is is er helemaal geen grens. Al hanteren veel scholen 31 december/1 januari als grens.
https://www.onderwijsinspectie.nl/docum ... ar-groep-3
Mijn dochter (jarig op 27 december) zat in een groep 1/2 klas en is na een half jaar groep 1 doorgestroomd naar groep 2. Dat wilden wij graag omdat de ontwikkeling van zulke jonge kinderen vaak in sprongen gaat en wat ze nu laten zien over 2 maanden heel anders kan zijn. Daarnaast hadden de juffen geen twijfel om haar door naar groep 2 te laten gaan, maar bij haar op school laten de juffen iedereen sowieso doorstromen naar groep 2. In groep 2 is er dan nog genoeg tijd om te bekijken of ze door kunnen naar groep 3.
Wij vonden het veel lastiger om de beslissing te nemen om haar na 1,5 jaar door te laten gaan naar groep 3 of haar nog een jaar te laten kleuteren. Maar onze twijfel zat daarbij vooral over met welke leeftijd ze dan naar de middelbare school zou gaan.
<<

Anoniem314

Bericht 28 Jun 2020 11:46

Re: Blijven zitten

Ik heb zelf geen herfstkind maar onze school heeft ook combinatieklassen 1/2 en laat herfstkinderen het 2e schooljaar ook vaak starten in groep 1. Als ze het goed oppakken kunnen ze snel aanhaken bij groep 2 en evt het jaar erop direct doorstromen naar groep 3. Dat gebeurt dit jaar ook bij een meisje uit dochters klas, al is die van oktober. Als het goed is, is er geen datumgrens en wordt er gekeken waar het kind aan toe is. Het lijkt erop alsof ze dat ook doen bij jouw dochter en aangezien ze toch in een combinatieklas zit, zou ik het wel doen.
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 28 Jun 2020 13:25

Re: Blijven zitten

Hier was mijn oudste van november die heeft groep 2 gedoubleerd ,in een combi 1/2 heeft de juf gewoon gekeken wat passend was. De jongste gaat misschien zelfs versnellen (van feb) maar door de corona ene boel gemist. De juf vooral van haar benoemt ze eerlijk. We hebben nu afgesproken rond de herfst te beslissen door naar groep 2 of niet. Misschien is dat ook een optie
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11210

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 28 Jun 2020 21:52

Re: Blijven zitten

Ik vind dit ook een lastige en dan vooral volgend jaar. Mijn zoon is 30 december 4 geworden en gaat na de zomer naar groep 2. Nu verandert er gelukkig weinig, want hij zit ook in een groep 1/2 combiklas. Hij doet nu al het liefst de werkjes van groep 2, maar vind het ook fijn om te spelen met kinderen die iets jonger zijn dan hij. Hij is qua leren al heel ver (hij leest al bijvoorbeeld), maar is sociaal nog zo’n klein jongetje. We zien in de loop van het volgende schooljaar wel hoe hij zich gaat ontwikkelen.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 29 Jun 2020 07:42

Re: Blijven zitten

Mijn zoon is een jaar ouder en dus ook van eind november. Ik heb hier niet het idee dat wij er echt inspraak in hadden of hij wel of niet door mocht naar de volgende groep. Wel werd zijn ontwikkeling wat extra onder een vergrootglas gehouden omdat hij zo jong is en werden wij daarvan op de hoogte gehouden. De juf wilde echt de juiste keus maken, maar uiteindelijk is de conclusie eigenlijk altijd geweest dat hij door moet naar groep 3.

Tijdens de Corona periode hebben we wat extra contact gehad met de juf omdat er voor de sluiting van de scholen nog een paar punten waren waarop hij nog niet helemaal voldeed om door te stromen naar groep drie (maar dat was dus een half jaar voordat groep 3 zou starten, dat is heel veel natuurlijk op een leeftijd van net vijf), na de eerste week school belde de juf ons al verbaasd op dat hij cognitief ( maar ook letterlijk in de lengte) zo enorm gegroeid was in die twee maanden thuis, hij heeft die twee maanden gewoon nodig gehad om wat verder te ontwikkelen/groeien kennelijk. Kinderen ontwikkelen zich in sprongen en blijkbaar had hij die tijd nog even nodig voor zijn natuurlijke leermoment.

Om die reden hadden mijn man en ik er eigenlijk ook niet echt een mening over of hij wel of niet door moest gaan naar groep drie, als hij net die tijd wel nodig had gehad om zichzelf te ontwikkelen en daardoor makkelijker de rest van zijn schooltijd zou doorkomen dan zou ik daar helemaal achter hebben gestaan.

Persoonlijk ben ik wel blij dat wij niet echt in deze keuze betrokken zijn. (Tot op zekere hoogte hoor, het overleg wat zo bij jullie plaats vind Carrie vind ik wel goed). Ik denk dat ik in dat geval nog aan de docent zou vragen wat de voordelen zijn van nog een jaar groep 1 ten opzichte van eventueel groep twee nog een keer doen en waarom deze keus gemaakt wordt. En verder zou ik persoonlijk inderdaad uitgaan van de expertise van de docent.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 29 Jun 2020 08:25

Re: Blijven zitten

Carrie:
Mijn dochter is 8 weken jonger dan Bo en blijft dus ook in groep 1 volgend schooljaar. Dat vind ik echt helemaal prima. Maar als je toch nog twijfelt zou ik nog een keer een gesprekje aanvragen met de juf.

Mijn oudste dochter is van eind februari 2014 en gaat aankomend schooljaar naar groep 3. Ook zij heeft iets korter dan 1,5 jaar groep 1 gedaan en 1 jaar groep 2. Ze is er enorm aan toe nu om naar groep 3 te gaan en ik vind de verschillen tussen haar en de kinderen uit haar klas die van eind november/december 2014 zijn echt heel groot. De meeste kinderen blijven dan ook nog een jaartje in groep 2. Onder andere haar beste vriendje en daar is ze heel verdrietig om.

Ik vind ‘blijven zitten’ overigens altijd zo zwaar klinken als het gaat om kleuters.
<<

Anoniem326

Bericht 29 Jun 2020 09:14

Re: Blijven zitten

Ik heb een tweeling van eind december (te vroeg geboren, eigenlijk hadden ze helemaal niet in december geboren moeten worden). Mijn zoon was er vorig jaar nog niet aan toe om naar groep 2 te gaan. Sowieso omdat hij zijn draai niet had gevonden op school en zich niet fijn voelde, maar ook omdat hij niet taakgericht was (is). Hij leert ontdekkend en in spel, maar niet door het doen van (verplichte) taakjes. De juf adviseerde mij hem nog een vol jaar groep 1 te laten doen. Daar was ik het mee eens door: zijn fysieke groeiachterstand en ziekenhuistraject, geen aansluiting oudere kindjes, niet fijn op school, niet taakgericht en het nog vrij willen spelen.

Zijn tweelingzus daarentegen is heel leergierig en taakgericht en deed in het eerste half jaar dat ze op school zat al taakjes van groep 2, omdat ze zo graag taakjes doet. Zij wil leren in plaats van spelen. Daarnaast trekt zij toe naar de oudere kinderen. Zij is wel doorgegaan naar groep 2. Ze zou op advies van de school nu doorgaan naar groep 3, maar dat heb ik tegen gehouden. Ze is sociaal niet erg weerbaar, perfectionistisch en ook zij is erg klein van stuk. En dat herkenden de leerkrachten ook, dus zij konden zich vinden in mijn voorkeur voor nog een jaar kleuteren. Ze krijgt dat wat extra taken aangeboden.

Ik denk dat de school wel een goed beeld heeft van het toe zijn aan taken en het taakgericht werken. Ik vind het sociale component ook zwaar wegen. En daar heeft de leerkracht van jouw dochter ook naar gekeken. Ze trekt meer naar de groep 1 kindjes toe. De grens is ook opgeschoven van 1 oktober naar 31 december. Als je een speels kind hebt dan zou ik zeker de mogelijkheid bieden om lang te mogen spelen. Het is ook niet echt blijven zitten, het is kleuterverlenging.
<<

Tsjip

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1323

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 29 Jun 2020 09:17

Re: Blijven zitten

Mijn oudste is van 4 december en heeft 2,5 jaar gekleuterd. Twee jaar geleden kon ze volgens de papieren door naar groep 2 maar ik vond haar sociaal-emotioneel echt nog wel wat te jong vergeleken bij haar klasgenootjes die ook naar groep 2 gingen. Niet gek natuurlijk want ze zat toen nog maar 5 maanden op school. Dus nog een jaar groep 1 gedaan, dit jaar groep 2 en na de vakantie naar groep 3. De leerkracht stond er hetzelfde in. Ik heb ook altijd gezegd dat ze langer blijft kleuteren als er ook maar een kleine twijfel was. Ik vind de kleuterperiode ontzettend waardevol, krijgen ze nooit meer terug dus ik ben echt blij met deze route. Ze is nu echt in alles klaar voor groep 3. Ze heeft trouwens in groep 1 wel wat extra aanbod gekregen want de verveling sloeg toe maar dat was eenvoudig te realiseren door de combi groep 1/2.

Ik praat trouwens niet over doublure hoor! Dat zeggen heel veel mensen wel. Op mijn werk maar ook op de school van mijn dochters noemen we het verlenging van de kleuterperiode en dat heeft geen consequenties voor een eventuele latere doublure.
Snel doorgaan kan, cognitief kunnen heel veel kinderen het nu aan maar denk ook eens aan de jaren die nog gaan komen. Ze zijn altijd de jongste in de groep. Om maar even een voorbeeld te noemen: Ze gaan met 11 jaar naar de middelbare, kunnen met 15 jaar naar het mbo en dan met 18 jaar kunnen ze aan het werk. Ik werk al jaren in groep 7/8 en de najaarskleuters die met 1,5 jaar kleuteren naar groep 3 zijn gegaan pik ik er meestal zo uit. Ik vind ze meestal een stuk jonger in gedrag dan klasgenoten en de aansluiting met de groep mist dan soms wel.

Kinderen afremmen moet absoluut niet maar veel ouders vergeten deze kant in het verhaal. Ik ben wat dat betreft wel blij dat mijn jongste in mei is geboren. Die kleutert gewoon zonder al deze afwegingen?
04-12-2013
03-05-2016



Instagram: Huis4_
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1064

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:01

Woonplaats: Den Haag

Bericht 29 Jun 2020 09:36

Re: Blijven zitten

Hier heeft de oudste 2,5 jaar gekleuterd en dat is alleen maar fijn geweest. Op het moment van overgaan naar groep 3 was hij er klaar voor. Een half jaar ervoor was hij echt nog niet toe aan leren lezen en was spelen veel belangrijker.
Ik zie ook een groot verschil met kinderen die in oktober/november jarig zijn. Die moeten vaak meer moeite doen.

In zijn klas zitten ook een paar kinderen die van november en december zijn en dus nog ouder zijn dan onze zoon. Het is dus helemaal niet gek en juist goed dat er naar een kind wordt gekeken en niet naar de leeftijd.
Afbeelding

Afbeelding
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers