Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Deeltijd studie ervaring (of een zij-instroom traject)

<<

Sneeuwwitje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1342

Geregistreerd: 05 Sep 2013 19:33

Bericht 04 Apr 2019 10:35

Deeltijd studie ervaring (of een zij-instroom traject)

Wie van jullie heeft een deeltijd studie gedaan? Of wellicht een zij-instroom traject kunnen volgen.

Ik ben benieuwd naar ervaringen! Dus vertel :-)

Zelf wil ik graag een studie (pabo naar alle waarschijnlijkheid) gaan oppakken, al heeft een zij-instroom kans mijn voorkeur.
Zoon 08.2010 Zoon 02.2013
Dochter 03.2016 Zoon 06.2018
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 04 Apr 2019 10:41

Re: Deeltijd studie ervaring (of een zij-instroom traject)

Ja dat wil ik ook heel graag. Helaas hier alleen geen stichting die dit doet. Wellicht in de toekomst.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Snirp

Major Yipyapper

Berichten: 4823

Geregistreerd: 22 Nov 2013 08:57

Bericht 04 Apr 2019 11:19

Re: Deeltijd studie ervaring (of een zij-instroom traject)

Ik heb deeltijd PABO gedaan, gestart in 2009 en afgestudeerd in 2012 (dus wel 3 jaar over gedaan ipv de 2 jaar die er officieel voor staan).

Deze vertraging kwam vooral door een stage die veel te laat is afgebroken, het klikte uiteindelijk vanuit beide kanten niet.
Ik werkte toen 3,5 dag, liep 1 dag stage en ging 2 avonden in de week naar school.
<<

Sneeuwwitje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1342

Geregistreerd: 05 Sep 2013 19:33

Bericht 04 Apr 2019 11:38

Re: Deeltijd studie ervaring (of een zij-instroom traject)

Was het te doen Snirp naast je baan?

Hier duurt het sneltraject deeltijd 2,5 jaar. Vind ik nog te overzien.
Ik zou 2 dagen moeten werken, 1 dag stage en 1 dag naar school.

Hoeveel zelfstudie had jij dan nog?

En was het een goede keuze? De pabo?
Zoon 08.2010 Zoon 02.2013
Dochter 03.2016 Zoon 06.2018
<<

Snirp

Major Yipyapper

Berichten: 4823

Geregistreerd: 22 Nov 2013 08:57

Bericht 04 Apr 2019 11:46

Re: Deeltijd studie ervaring (of een zij-instroom traject)

Ik vond het wel te doen naast mijn baan, maar dat kwam (denk ik) ook wel omdat ik toentertijd nog geen kinderen had.

Qua zelfstudie was ik vaak in het weekend aan het studeren en in de avonden dat ik niet op school was, was ik ook aan het leren/opdrachten maken.

Ik heb uiteindelijk amper wat met mijn diploma gedaan, maar dat kwam ook omdat in die tijd er weinig vraag was naar leraren en mijn huidige baan ineens ook veel beter ging lopen.
Ik heb een aantal keer ingevallen, denk nu dat mijn laatste keer voor de klas een jaar of 3 geleden is.
Mocht het hele logopedie-wereldje nog eens instorten (denk aan 'niet meer in basisverzekering', 'geen nieuwe aanmeldingen') kan ik er altijd nog op terugvallen, al denk ik dat het wel lastig instromen is, na zoveel jaar geen werk-ervaring meer.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 04 Apr 2019 14:03

Re: Deeltijd studie ervaring (of een zij-instroom traject)

Ik studeer en werk momenteel al een paar jaar en ik vind de combinatie zwaar. De studiebelasting is vrij hoog, het tempo ligt ook ( ik loop nu al 2 jaar uit) en aangezien ik een eenverdiener ben moet ik wel bepaalde aantal uur werken wil ik kunnen rondkomen.

Naast mijn werk als wiskunde docent geef ik ook wiskunde en vooral nu rond de examens is de werkdruk hoog en natuurlijk heb ik in dezelfde periode ook de tentamens van mijn eigen opleiding. Dus iedere keer zijn de piek momenten tegelijkertijd. Proefwerk week/ rapportvergaderingen etc. Die vallen iedere keer rondom de tentamens. Dus je hebt dan een dubbel piek moment en ik vind die combinatie heel zwaar. Even bijkomen lukt niet, want na je tentamen beginnen de volgende vakken gelijk weer.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Pollepel

Kwebbel

Berichten: 298

Geregistreerd: 25 Okt 2018 19:14

Bericht 04 Apr 2019 19:05

Re: Deeltijd studie ervaring (of een zij-instroom traject)

Ik heb jaren geleden een deeltijd opleiding (4jaar) gedaan en 2 jaar terug een 1 jarige opleiding.

Bij de 4 jarige opleiding was onzs dochter er nog niet. En kon ik me naast mijn werk mij volledig toewijden aan de opleiding. Dat ging me goed en redelijk gemakkelijk af. Ik was er denk ik 2 dagen per week mee bezig.

De 1 jarige opleiding was pittiger, maar prima te doen. Ik had het zo geregeld dat onze dochter 1 dag pee week extra werd opgevangen, zodat ik een echte studiedag creëerde. Op die dag ramde ik er dan alles doorheen. Die druk vond ik pittig maar ook prettig, duidelijk afgebakend door mijzelf.
<<

Anoniem317

Bericht 04 Apr 2019 19:22

Re: Deeltijd studie ervaring (of een zij-instroom traject)

Ik heb een master gedaan naast 4 dagen per week werken. Ik vond het wel te doen. Het vraagt alleen wel iets van je en je moet goed plannen. In het weekend en op mn vrije dag studeerde ik. Mijn master was trouwens deeltijd en ik ging één avond per week naar school (4 uurtjes).
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 04 Apr 2019 20:52

Re: Deeltijd studie ervaring (of een zij-instroom traject)

Ik heb een Bachelor gedaan in de avonduren, in 2 jr naast mijn werk. Ik vond dit heel goed te doen maar had toen net als Snirp ook nog geen kinderen. Echt een gigantisch verschil wat mij betreft. Zou het nu als heel zwaar ervaren vrees ik...
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Sneeuwwitje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1342

Geregistreerd: 05 Sep 2013 19:33

Bericht 04 Apr 2019 22:01

Re: Deeltijd studie ervaring (of een zij-instroom traject)

Ik denk ook zeker niet dat het makkelijk wordt.
Heb nu ook een HBO papiertje op zak, maar daar heb ik helaas vrij weinig aan.
Ik moet dus een studie gaan oppakken om weg te komen bij mijn huidige werkgever.
Binnenkort start ik een loopbaantraject. Hopelijk hebben die nog tips.
Zoon 08.2010 Zoon 02.2013
Dochter 03.2016 Zoon 06.2018
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4411

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 04 Apr 2019 22:33

Re: Deeltijd studie ervaring (of een zij-instroom traject)

Ik heb als zij-instromer mijn eerstegraads lesbevoegdheid voor wiskunde gehaald. Ik vond het erg pittig en heb er bijna 3 jaar over gedaan, terwijl de indicatie 2 jaar was. Ik werkte 3 dagen en had 1 vaste dag studie. Dan werden de vakken als onderwijskunde en vakdidactiek gegeven. De inhoudelijke vakken moest ik met de reguliere studenten doen en daarvan kon ik dus niet altijd colleges volgen door mijn baan. Veel zelfstudie en video colleges kijken enzo.

Ik vond het werken wel echt een meerwaarde hebben, stage lopen leek me helemaal niks. Ik weet nog goed dat wij als pubers op de middelbare school de stagiaires het altijd moeilijk maakten en als docent wordt je veel serieuzer genomen dan als stagiair. En je leert meteen veel meer als je zelf de verantwoordelijkheid hebt over een klas.
december 2016
juli 2019
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11578

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 05 Apr 2019 12:37

Re: Deeltijd studie ervaring (of een zij-instroom traject)

Ik ben gestopt omdat het niet meer te combineren viel met mijn werk. Dat lag ook te ver uit elkaar. Ik overweeg we om een aantal modules nu van onderwijswetenschappen te gaan doen. Dat ligt veel dichter bij mijn huidige werk en eigenlijk vind ik dat ook supertof.
2015 💙
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4411

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 05 Apr 2019 13:01

Re: Deeltijd studie ervaring (of een zij-instroom traject)

Sam schreef:Ja dat wil ik ook heel graag. Helaas hier alleen geen stichting die dit doet. Wellicht in de toekomst.


Wat bedoel je hiermee precies?
december 2016
juli 2019
<<

Sneeuwwitje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1342

Geregistreerd: 05 Sep 2013 19:33

Bericht 05 Apr 2019 18:23

Re: Deeltijd studie ervaring (of een zij-instroom traject)

Niekske schreef:Ik heb als zij-instromer mijn eerstegraads lesbevoegdheid voor wiskunde gehaald. Ik vond het erg pittig en heb er bijna 3 jaar over gedaan, terwijl de indicatie 2 jaar was. Ik werkte 3 dagen en had 1 vaste dag studie. Dan werden de vakken als onderwijskunde en vakdidactiek gegeven. De inhoudelijke vakken moest ik met de reguliere studenten doen en daarvan kon ik dus niet altijd colleges volgen door mijn baan. Veel zelfstudie en video colleges kijken enzo.

Ik vond het werken wel echt een meerwaarde hebben, stage lopen leek me helemaal niks. Ik weet nog goed dat wij als pubers op de middelbare school de stagiaires het altijd moeilijk maakten en als docent wordt je veel serieuzer genomen dan als stagiair. En je leert meteen veel meer als je zelf de verantwoordelijkheid hebt over een klas.


Leuk te horen! Zij instromer spreekt mij ook meer aan omdat net wat je zegt je hebt meteen je eigen klas.
Plus ook op mijn werk hebben we stagiaires en tja die krijgen wel de rotklusjes (kreeg ik ook weet ik nog goed..)
Wat was je achtergrond en was het een grote switch naar wiskunde leraar?
Zoon 08.2010 Zoon 02.2013
Dochter 03.2016 Zoon 06.2018
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4411

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 05 Apr 2019 21:06

Re: Deeltijd studie ervaring (of een zij-instroom traject)

Ik had al een technische studie afgerond, dus ik had wat vrijstellingen voor een paar wiskunde vakken. Na die eerste studie ben ik begonnen aan een promotie, maar dat was niks voor mij. Ik had enkele onderwijstaken daarbij en dat vond ik wel leuk.

De switch vond ik alsnog erg groot, maar wel in positieve zin. Na al dat gestruggel met die promotie, zat ik als docent meteen op mijn plek. Het was aanpoten en heel erg wennen, meteen die verantwoordelijkheid en ook de vrijheid om alles zelf in te delen enzo. Maar het voelde al heel snel als 'dit had ik veel eerder moeten doen!'
december 2016
juli 2019
<<

GeKKiE

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4998

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:30

Bericht 06 Apr 2019 07:47

Re: Deeltijd studie ervaring (of een zij-instroom traject)

In welke regio woon je, Sneeuwwitje?
Wij hebben op school, in Amsterdam, veel zij-instromers via onderstaande:
https://www.schoolbureau.nl/basisonderwijs/
<<

Sneeuwwitje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1342

Geregistreerd: 05 Sep 2013 19:33

Bericht 06 Apr 2019 10:34

Re: Deeltijd studie ervaring (of een zij-instroom traject)

Helaas niet in de buurt van Amsterdam ...
Woon in de regio Arnhem-Nijmegen.
Zoon 08.2010 Zoon 02.2013
Dochter 03.2016 Zoon 06.2018

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers