Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


extra verlof aanvragen basisschool

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43733

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 03 Apr 2019 19:27

Re: extra verlof aanvragen basisschool

Haha nee hoor, dat moet ik eerst zien en zelf geloven. Maar zes weken uiteten zou ik zelf wel heftig vinden. Maar Chiq misschien niet hoor! I don't know!
Let's discover the world together.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6818

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 03 Apr 2019 19:37

Re: extra verlof aanvragen basisschool

Dat is waar. Ik vind het wel een aanrader hoor! Komt vast goed bij jullie.
2016
<<

ChiQ

Bericht 03 Apr 2019 20:48

Re: extra verlof aanvragen basisschool

Ja man, dat lijkt me vreselijk. Ik wil ook wel eens sloeber zijn dat kan niet in een restaurant :smile: thuis wel. We gaan t meemaken jongens.
<<

Anoniem336

Bericht 03 Apr 2019 20:50

Re: extra verlof aanvragen basisschool

ChiQ schreef:
Elja schreef:
ChiQ schreef:Uit ervaring weet ik dat álles te kort voelt als je op familie vakantie gaat. Ik denk dat je aanvraag ook is afgewezen omdat je aansluitend je vakantie wil verlengen. Als je in die vakantie niet weg kon (je kan immers weg) zouden ze je die dagen wel towkennen. Er staat ook in de formulieren: je moet kunnen aantonen dat je geen enkele mogenlijkheid hebt in vakantie weg te gaan. Ik zou geen gesprek aangaan met directeur. Je kinderen zitten op school, ze zijn leerplichtig. Je zal je verlies moeten nemen en korter moeten gaan.


Wat ik mij herinner is dat jullie vd zomer ook wat dagen aan de vakantie hebben geplakt. Dat is toch hetzelfde als wat de TO wil?


Nee, dat waren wij niet hoor. Wij zijn keurig steeds in de vakanties weggegaan. Is tot nu toe ook niet nodig geweest, trouwens!

@Marin, we hebben voor volgend jaar zomer geboekt, we gaan 1’ste vakantiedag weg en komen 3 dagen vóór school weer begint terug!


Wil hier toch nog even op inhaken. Destijds heb je aangegeven dat jullie een week voor en een week na de zomervakantie wilden opnemen, en volgens de directrice van J zijn school geen probleem zou moeten zijn. Je was niet heel erg vriendelijk in dat topic. Topic over lange vakanties, zoiets.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43733

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 03 Apr 2019 20:52

Re: extra verlof aanvragen basisschool

Nou ja, Elja, ik kan me ook voorstellen dat Chiq dat eerst wilde en dat van plan was en dat 't nu toch niet mag (en ze 't ook niet wil) en en haar 'verlies' neemt. Het is wat het is, dan toch? Vanuit die ervaring adviseert ze Elisabeth nu blijkbaar.
Snap ik best.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem336

Bericht 03 Apr 2019 21:26

Re: extra verlof aanvragen basisschool

Kan zeker. Maar destijds waren wij de "misgunners" en reageerde ze (m.i. onterecht) nogal fel de personen die er gewoon een mening over hadden, dus vond het opvallend dat ze nu juist zegt "neem je verlies". Maar goed, we kunnen speculeren hoe of wat, heeft weinig zin. Ik laat het hierbij. Hoop dat de TO een goed gesprek heeft met de directie.

Overigens denk ik dat dit systeem niet de toekomst is. Volgens mij zijn ze al wel met een proef op enkele scholen bezig. Geen idee wat de uitkomst is, maar wellicht opent het deuren in de toekomst.
<<

Geranium

Noob

Berichten: 22

Geregistreerd: 04 Mrt 2019 22:46

Bericht 03 Apr 2019 21:27

Re: extra verlof aanvragen basisschool

In het gesprek met de directeur vrijdag kun je aangeven wat je hier ook zegt: dat het heel erg fijn zou zijn tijd door te brengen met de familie, omdat dat zo weinig kan vanwege de afstand. Denk ook dat het helemaal niet verkeerd is het uit emotie te vertellen, maakt juist duidelijk hoe belangrijk het is voor jullue als gezin. Als het sowieso kansloos was, had je vast niet op gesprek kunnen komen, dus wie weet.
<<

Geranium

Noob

Berichten: 22

Geregistreerd: 04 Mrt 2019 22:46

Bericht 03 Apr 2019 21:29

Re: extra verlof aanvragen basisschool

@Elja: Ja klopt, bij de school van mijn kinderen gaat binnenkort een proef lopen met een X aantal vrij in te plannen 'snipperdagen' voor de kinderen. Ik hoop op een zo hoog mogelijke X !
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 03 Apr 2019 23:17

Re: extra verlof aanvragen basisschool

Susan schreef:
Marsy31 schreef:Ik word altijd kriebelig van deze typische Nederlandse controle regeltjes. Je mag hier per jaar 10 extra dagen opnemen wanneer je wilt. Dus een dag winkelen met je dochter omdat die even een extra mama dagje nodig heeft, dat kan. Of langer op vakantie. Ik vind het een hele fijne regeling, geeft vrijheden die ik vind dat je als ouder ook mag hebben. Over 1 dag al tering moeilijk doen. Het is echt 1 van de redenen waarom ik in Nederland niet meer kan aarden. Ik zou het gesprek rustig aangaan, het is niet alsof je dit jaren doet. Als andere ouders scheef kijken hierdoor is er wat mis met ze. En als directeur niet akkoord ga zou ik de boete nemen. Het is lagere school, geen strafkamp. Kom op nou zeg. Een wéék..


Bij jullie zullen ongetwijfeld wel weer regeltjes zijn die wij hier niet hebben. Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat Nederland het enige land op de wereld is waar je niet zomaar een week extra vrij kan krijgen buiten de vakanties om.


Klopt. Positief: een uniform elke dag en dagelijks van 9-3 naar school. Negatief: ze krijgen huiswerk op de lagere school. Je laatste zin maakt nog niet dat ik vind dat Nederland veel te veel regeltjes heeft.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem315

Bericht 04 Apr 2019 12:19

Re: extra verlof aanvragen basisschool

Ja jeetje, regels zijn nu eenmaal nodig om de boel ordelijk en efficiënt te laten lopen. Hoe vaak wij als leerkrachten balen van ouders die verlof aanvragen (of het soms gewoon nemen) net op het moment dat er cito toetsen worden afgenomen. Dan moet je die ene leerling alle toetsen op een later moment laten inhalen. Je moet wachten op de resultaten voordat je je hele groep in kaart kan brengen en dat levert vertraging op. Ondertussen moet je ook rapporten schrijven, nieuwe plannen opstellen, etc. Het is een klein voorbeeld, maar ik wil hiermee aangeven dat het doorwerkt in het hele systeem. Regels zijn gewoon nodig om de boel binnen de perken te houden. Een dagje is vaak wel geoorloofd en behapbaar voor zowel leerling als leerkracht, maar een hele week is best een aanslag op het leerproces.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 04 Apr 2019 14:39

Re: extra verlof aanvragen basisschool

Hier heb ik 2 antwoorden op Exo:
1) ik ben ook leerkracht en ervaar dat niet zo
2) dit geldt dan ook als een kind ziek is, maar dan is flexibiliteit opeens wel okay. Zoveel mist een kind niet met een weekje (!!) afwezig zijn van school en al zeker niet vlak voor de (zomer)vakantie.
Het is veel meer een principekwestie en vasthouden aan regels en protocollen naar mijn mening.
Ik erger me hier al jaren aan dus vandaar dat ik zo fel ben in dit topic.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 04 Apr 2019 15:28

Re: extra verlof aanvragen basisschool

Ik ben geen leerkracht, maar ik snap Exo wel, ik zie ook hoe enorm druk de leerkrachten van mijn dochter het hebben en ik snap dat zij en alle andere leerkrachten hier niet ook nog eens ruimte hebben, tenzij het om iets noodzakelijks gaat.

En een kind dat ziek is kan daar niks aan doen, dat vind ik een nogal kromme vergelijking. Je kan moeilijk vinden dat flexibiliteit dan niet oké is, aangezien je een kind niet ziek naar school kan laten komen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Skyler

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1376

Geregistreerd: 06 Dec 2014 14:58

Bericht 04 Apr 2019 15:39

Re: extra verlof aanvragen basisschool

Ik begrijp dan weer niet zo goed waarom hier zo'n taboe op rust. Afgaande op het aantal vrije dagen van basisschoolleerlingen in Europa ligt Nederland zelfs ruim onder het gemiddelde. We hebben het over een leerplichtwet uit 1969. Hoeveel moeders werkten er toen? Oké, in de huidige situatie zou een systeem van snipperdagen een te grote aanslag zijn op een leerkracht. Misschien een andere discussie, maar zijn we in de maatschappij van nu niet enorm toe aan een ander onderwijssysteem?
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 04 Apr 2019 17:12

Re: extra verlof aanvragen basisschool

Ik begrijp de school in dezen wel. Je wil niet eerder met de kinderen op vakantie om bij de geboorte te zijn, de baby wordt al maanden eerder geboren dus er is geen urgentie om een week extra te gaan, het gaat puur om de luxe van langer samen tijd door brengen. Ik snap dat het voor jullie heel belangrijk is maar waar trekt een school dan op een gegeven moment de grens. Daarnaast wordt van de school natuurlijk ook verwacht dat ze de leerplicht handhaven.

Maar ik vind dit systeem eigenlijk best wel verouderd. We hebben inderdaad niet allemaal bouwvak of werken niet allemaal meer in de fabriek die in de zomer een paar weken dicht gaat. Daarnaast zijn er natuurlijk veel situaties zoals van de TO waarbij mensen graag langer of buiten de vakantie om weg willen, zijn vakanties schreeuwend duur omdat ze allemaal in dezelfde periode plaats vinden en legt het een korte periode een grote druk op o.a. de vakantieindustrie. Spreiden zou dus voor veel partijen voordelen hebben.

Ik heb al gelezen over proeven met flexibele vakantiedagen ed. Voor de scholen een hele aanpassing maar aan de andere kant ook weer prettig met inroosteren. Een school is dan bijvoorbeeld 50 weken per jaar open en naast de leerlingen kunnen ook de docenten in overleg met elkaar zelf hun vakanties plannen, op die manier kan de school dus ook flexers vast in dienst nemen om die vakanties van docenten op te vangen waardoor het makkelijker is om docenten te kunnen vinden ( omdat ze die dus een vast contract kunnen bieden ipv op inval basis) en de klassen zijn bekend met deze docenten dus ziekte e.d. van de vaste docent opvangen is ook makkelijker.

In deze link een voorbeeld van een soort vergelijkbare proef: https://www.aob.nl/nieuws/vakantie-on-demand/
Ik hoop dat we in de toekomst naar een soort gelijk systeem zullen gaan, maar vind een aantal snipperdagen per jaar zoals Marsy beschrijft ook al een goede eerste stap.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem315

Bericht 04 Apr 2019 19:18

Re: extra verlof aanvragen basisschool

Marsy, ik baal ook als kinderen ziek zijn. Ook dat levert extra werk op. Tijd die ik liever in andere bezigheden stop.

Met die gemiste week onderwijstijd bedoel ik vooral wanneer het verlof plaatsvindt in een belangrijke periode. Maar ja, je kunt niet de ene ouder weigeren in de winter en de andere akkoord geven in de zomer. Dat is discriminatie, denk ik.

Ik houd ook echt niet van al die regels, maar dit is er eentje waarin ik me wél kan vinden. Anders is het einde zoek denk ik. Wel ben ik vóór de invoering van meerdere, niet aaneengesloten, verlofdagen per jaar. Wij hanteren er nu 1, maar dat vind ik wel karig.
<<

Anoniem315

Bericht 04 Apr 2019 19:22

Re: extra verlof aanvragen basisschool

Minoessepoes, ik ken bovenstaande manier van roostervoering ook en ben daar best nieuwsgierig naar. Hoe werkt zoiets in de praktijk? Levert het niet een gigantische administratie op? Roostertechnisch lijkt het me een hele puzzel, en ik zou hierin, als leerkracht zijnde, absoluut geen proefkonijn willen zijn, maar het triggert wel! Het heeft vast de toekomst.
<<

Oreo

Kletskop

Berichten: 790

Geregistreerd: 24 Mei 2018 22:22

Bericht 04 Apr 2019 19:34

Re: extra verlof aanvragen basisschool

Zo’n school als Minoes noemt, staat oa in Pijnacker. Wij hebben (als we niet waren verhuisd) overwogen onze zoon naar die school te brengen. Maar je betaalt je scheel aan schoolgeld.
Overigens is dat een Montessorischool, maar dan niet zoals de nederlandse montessorischolen. Kinderen hebben er veel vrijheid, zitten met 4,5,6 jarigen 7,8,9 jarigen en 10,11,12 jarigen bij elkaar. Docenten zijn geen meester/juf, maar coaches, etc. Het concept sprak mij enorm aan. De kosten wat minder.
Overigens is in die school het óf 50wk per jaar open en je mag zelf bepalen wanneer je vrij neemt, óf regulier zoals in de rest van NL.


Ik snap overigens de keuze van de school om luxe verlof te weigeren. Aan de andere kant: heeft de directeur niet meer het mandaat om 10 dagen per jaar luxe verlof toe te kennen zonder dat de leerplichtambtenaar hierbij komt kijken?
Van vroegah weet ik nog wel dat ik een week vrij kreeg vlak voor de zomervakantie. Maar ik kreeg wel een stapel schoolwerk mee. Ik was gewoon in NL, maar mijn vader deed mee aan een wereldkampioenschap. Dat ik het schoolreisje en de verjaardag van de juf miste, vond ik niet erg. Ik kon de hele dag naar het subtropisch zwemparadijs enzo :)
22112014 / 10042019
<<

Anoniem282

Bericht 04 Apr 2019 20:16

Re: extra verlof aanvragen basisschool

Marsy31 schreef:Hier heb ik 2 antwoorden op Exo:
1) ik ben ook leerkracht en ervaar dat niet zo
2) dit geldt dan ook als een kind ziek is, maar dan is flexibiliteit opeens wel okay. Zoveel mist een kind niet met een weekje (!!) afwezig zijn van school en al zeker niet vlak voor de (zomer)vakantie.
Het is veel meer een principekwestie en vasthouden aan regels en protocollen naar mijn mening.
Ik erger me hier al jaren aan dus vandaar dat ik zo fel ben in dit topic.


Ik heet geen Exo, maar ik zie jou wel vaker de kaart trekken dat je je ergens aan ergert en daarom fel reageert, om vervolgens te ventileren hoe bekrompen zaken in NL zijn geregeld. Wat is je punt? Dat het in Australië beter is? Ik loop toch ook niet in meerdere topics te verkondigen dat het in mijn geboorteland juist bagger geregeld is (in vergelijking met NL). Ik vind het jammer (en onnodig) dat je al regelmatig hebt laten blijken dat NL het niet is voor je. Dat spreekt namelijk al impliciet uit het feit dat je bent vertrokken naar een ander land. Ik ben blij voor jou dat je je thuis hebt gevonden, maar er zijn (hier) ook genoeg mensen die in NL prima gedijen, onder welk "regime" dan ook.
<<

Anoniem301

Bericht 04 Apr 2019 21:27

Re: extra verlof aanvragen basisschool

He maar Marsy sta jij ook voor een klas met 20+ kinderen dan? Hoe groot is jouw klas?
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 04 Apr 2019 21:54

Re: extra verlof aanvragen basisschool

Exo: dan denken wij hetzelfde, alleen vind ik wel dat het aaneensluitend moet zijn vanwege de overzichtelijkheid.
Guattari: dat is natuurlijk heel logisch dat je dit zegt en is ook wel door me heengegaan hoor toen ik schreef. Ik besef dat het zo lijkt maar is het niet. Ik kraak Nederland niet af hoor, overal op de wereld zijn positieve en negatieve dingen natuurlijk. Maar qua schoolsysteem vind ik Nederland gewoon niet top. Behalve studeren, dat absoluut wel! Ik heb de luxe dat ik kán vergelijken met andere landen, zo kun je het ook zien.
Carrie: nu is mijn klas inderdaad 11 leerlingen, maar ik heb wel voor grotere klassen gestaan hoor!
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem301

Bericht 04 Apr 2019 22:01

Re: extra verlof aanvragen basisschool

Ah, ok!
<<

Anoniem282

Bericht 04 Apr 2019 22:04

Re: extra verlof aanvragen basisschool

Marsy31 schreef:
Guattari: dat is natuurlijk heel logisch dat je dit zegt en is ook wel door me heengegaan hoor toen ik schreef. Ik besef dat het zo lijkt maar is het niet. Ik kraak Nederland niet af hoor, overal op de wereld zijn positieve en negatieve dingen natuurlijk. Maar qua schoolsysteem vind ik Nederland gewoon niet top. Behalve studeren, dat absoluut wel! Ik heb de luxe dat ik kán vergelijken met andere landen, zo kun je het ook zien.


Zo komt het idd op mij over en dat is omdat ik het je vaker zie posten dat bepaalde zaken in NL niet jouw goedkeuring kunnen wegdragen in vergelijking met waar je nu woont. Ik kan ook vergelijken (in het buitenland studeren), maar voel die behoefte niet. Vind het soms wat naargeestig overkomen hoe je over NL post, terwijl je weet dat je op een forum zit waar 99% van de forummers in NL woont/leeft. Ik begrijp het doel van je posts dan niet, maar dat kan aan mij liggen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 04 Apr 2019 22:15

Re: extra verlof aanvragen basisschool

Eens met Guattari.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 04 Apr 2019 22:34

Re: extra verlof aanvragen basisschool

Ach, je ziet natuurlijk wat je wilt zien, zal ook wel soort van verdediging van jezelf zijn: ‘dit is mijn land en daar blijf je af’. Ik ben kritisch en dat ben ik niet alleen op Nederland. Nu even wel weer want het topic leent zich ervoor. Maar reageer ook wel over positieve van Nederland hoor, alleen blijft dat natuurlijk niet bij je hangen.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 04 Apr 2019 23:34

Re: extra verlof aanvragen basisschool

@ Marsy31 Op de BBC heb je een programma (Down under of zo heet het) over gezinnen uit Engeland die er aan denken om te immigreren naar Australië. Het programma laat ze een week of twee proef wonen, werken en leven (dus familie achter laten) in Australië. Daarna moeten ze een keuze maken of ze nog steeds graag naar Australië willen. Groot aantal gezinnen komen er dan achter dat het niet haalbaar is of ze missen de familie te veel. Best interessant om te zien...
VorigeVolgende

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron