Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Functioneringsgesprek

<<

Anoniem282

Bericht 30 Mrt 2019 21:06

Functioneringsgesprek

Hoi!

Voor degenen die deze gesprekken voeren: hoe steken jullie dit in als je niet tevreden bent over het functioneren?

Ik merk dat ik er wel enigszins tegenop zie om dit gesprek aan te gaan, omdat deze medewerker voorheen wel naar tevredenheid functioneerde. Dit heb ik echter alleen van horen zeggen, omdat ik toen nog deels ziek was en deels re-integreerde. Sinds 3 maanden coördineer ik het project weer zelf en valt mij op dat deze medewerker zich niet aan gemaakte afspraken houdt en hier ook geen enkel probleem in lijkt te zien. Als ik deze persoon erop aanspreek, volgt er uiteindelijk een excuses en de volgende keer is het weer bingo.

Over 4 maanden loopt dit contract af en moet de opvolg(st)er ingewerkt worden. Eerder stoppen is dus geen optie.

Ik wilde beginnen met vragen hoe het gaat, in de hoop dat deze medewerker eerlijk zal aangeven als er iets speelt. Dan kan ik er rekening mee houden. Dan is het probleem opgelost en heb ik meer begrip, ook al had ik het professioneler gevonden als ik er zelf niet om had hoeven vragen. Als deze persoon aangeeft dat alles goed gaat, zou ik toch echt graag willen dat de gemaakte afspraken nagekomen worden. Tot dusver wordt 'ja' gezegd en anders gehandeld. Hoe zouden jullie dit aanpakken?
<<

Anoniem272

Bericht 30 Mrt 2019 21:13

Re: Functioneringsgesprek

Ik zou vooraf een korte gespreksagenda delen / bespreken met diegene, waarbij je om voorbereiding van de medewerker vraagt, en ook alvast voorzichtig aangeeft op welke punten jij kritiek hebt.

Anders voelt diegene zich tijdens het gesprek waarschijnlijk overvallen, en daar wordt het geen beter gesprek van.
<<

Anoniem282

Bericht 30 Mrt 2019 21:45

Re: Functioneringsgesprek

Die gespreksagenda delen is een goed idee. Thanks! Ik heb al wel aangegeven dat ik wil bespreken hoe het gaat, maar niet specifiek op wat ik graag anders zou zien. Zal maandag de gespreksagenda delen. :)
<<

Pollepel

Kwebbel

Berichten: 298

Geregistreerd: 25 Okt 2018 19:14

Bericht 31 Mrt 2019 08:18

Re: Functioneringsgesprek

360 graden feedback formulieren laten invullen. Want zo kan ze jou ook feedback geven, zodat er meer ruimte is voor gesprek.
Verder zou ik het gewoon zeggen zoals het is. Jullie maken samen afspraken, en je ziet dat dat niet altijd lukt, wat maakt dat dat niet lukt? Hoe ervaart ze dat zelf? Is dat een thema van de laatste tijd of speelt dat al langer? Wat heeft ze nodig zodat het wel lukt?

Weet ze al dat haar contract niet wordt verlengd? Want dat kan natuurlijk ook een reactie van demotivatie en soms zelfs sabotage oproepen.
Als ze het weet of vermoed zou ik dat zeker uitgebreid bespreken. Wat heeft zij nodig om deze periode goed af te sluiten. Wat hebben jullie van haar nodig? Hoe gaan jullie er samen voor zorgen dat zij/jullie beide positief terug kijkt op deze werkgever en/of deze periode.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 31 Mrt 2019 09:48

Re: Functioneringsgesprek

Inderdaad als ze al weet dat ze vervangen gaat worden is ze gedemotiveerd. Dat zal iedereen zijn in die situatie.

Ik was zelfs gedemotiveerd na een paar weken in mijn nieuwe functie bij een nieuwe werkgever. Dit omdat de administratie heel ineffectien was waardoor ik er veel langer over doe bij verwerking. Ook waren ze niet flexibel qua werktijden. Uiteraard heb ik hierover iets gezegd, maar dat werd mij blijkbaar niet in dank afgenomen. In plaats van meedenken in oplossingen (waarmee ik ook ben gekomen) hiervoor kreeg ik als werknemer te horen dat dit niet gaat veranderen.
Gevolg is dat je een gedemotiveerde werknemer krijt.
<<

Anoniem313

Bericht 31 Mrt 2019 13:43

Re: Functioneringsgesprek

Jij, gedemotiveerd op je werk Fred? Je bent juist altijd zo positief!
<<

Anoniem282

Bericht 31 Mrt 2019 15:16

Re: Functioneringsgesprek

Caulfield schreef:Jij, gedemotiveerd op je werk Fred? Je bent juist altijd zo positief!


:smile:

Thanks voor de tips! Deze medewerker weet dat het contract niet nog een keer wordt verlengd - het gaat hier om een uitzendkracht. Dat is al gecommuniceerd bij aanvang van de dienstbetrekking, omdat het aanvankelijk voor een half jaar is en bij goed functioneren maximaal een half jaar erbij. Dat idee van gedemotiveerd zijn lijkt me dus in dit geval niet heel logisch en stel dat dit wel zo is, dan nog loopt het contract tot ergens in augustus en zijn er nog een paar maanden te gaan.

Ik heb even gekeken naar het 360 graden feedback formulier. Dit zou ik wel kunnen gebruiken als insteek voor het gesprek. Het formulier waar medewerkers van de organisatie zelf mee werken is voor deze persoon niet relevant.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 31 Mrt 2019 15:47

Re: Functioneringsgesprek

Kan het niet zijn dat ze als uitzendkracht al iets anders heeft gevonden en haar tijd bij het bedrijf waar je voor werkt Guarttari maar uit zingt, omdat het precies aansluit na haar uitzendperiode. Als dat zo is zou ik namelijk ook niet echt meer gemotiveerd zijn. Sowieso zou ik niet gemotiveerd zijn als ik al wist dat de aanstelling, maar voor een half jaar is zonder verlenging (tenzij het een interimklus is en ik was ingehuurd via een eigen bedrijfje, zit ik wel eens aan te denken om dat te gaan doen namelijk).

Succes met het gesprek.
<<

Anoniem282

Bericht 31 Mrt 2019 16:14

Re: Functioneringsgesprek

Er kan zoveel zijn, maar dat hoor ik dan graag van die persoon zelf i.p.v. dat ik ernaar moet raden. :) Nogmaals, het gaat nog om 4 maanden en welbeschouwd dus 2/3 van haar dienstverband zit er nu op. Dat vind ik vrij vroeg om al de kantjes ervan af te lopen. En ik vind het ook niet opgaan dat als je weet waar je op solliciteert, namelijk een functie voor aanvankelijk een half jaar, dat je daarna in je gedrag laat blijken dat je gedemotiveerd bent omdat het een vrij korte periode betreft. Deze medewerker heeft nog een verlenging gekregen van een half jaar, dus al met al gaat het om een jaar werken.

Het zal wel goedkomen met dat gesprek; thanks.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 01 Apr 2019 09:13

Re: Functioneringsgesprek

Ik denk dat het allerbelangrijkste is dat het doel van het gesprek voor iedereen van te voren duidelijk is zodat iedereen zich er op kan voorbereiden en dat het gesprek zelf zo gestructureerd en objectief mogelijk is.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 01 Apr 2019 10:25

Re: Functioneringsgesprek

Fred schreef:Kan het niet zijn dat ze als uitzendkracht al iets anders heeft gevonden en haar tijd bij het bedrijf waar je voor werkt Guarttari maar uit zingt, omdat het precies aansluit na haar uitzendperiode. Als dat zo is zou ik namelijk ook niet echt meer gemotiveerd zijn. Sowieso zou ik niet gemotiveerd zijn als ik al wist dat de aanstelling, maar voor een half jaar is zonder verlenging (tenzij het een interimklus is en ik was ingehuurd via een eigen bedrijfje, zit ik wel eens aan te denken om dat te gaan doen namelijk).

Succes met het gesprek.


Dan ben je dus niet professioneel. Als je zelf ene dienstverband aangaat voor zes maanden, dan ga je daarmee akkoord en behoor je dus ook je maximale inzet te tonen. Anders moet je er niet aan beginnen. Ik vind het heel, heel slap om hiermee aan te komen. Je gaat er immers zelf mee akkoord dat dat de arbeidsvoorwaarden zijn.

@Guattari, ik zou het gesprek open houden. Niet teruggrijpen naar het verleden, immers: daar kan je geen oordeel over vellen. Tenzij er iets over de vorige gesprekken op papier staat. Dan kan je kijken of je daar punten in ziet die je terug ziet komen: bijv afspraken niet of te laat nakomen, dan heb je een haakje om aan te geven dat dat nu nog steeds niet beter gaat.
Laat haar in het begin praten, inderdaad kan je vragen of er iets speelt. Wat ze er zelf van vindt, etc etc. Je kan dat aan de hand van een formulier doen als dat je meer houvast geeft. Maar dan zou ik haar daar van te voren op voorbereiden: 'aanstaande xx april staat ons gesprek gepland, bij deze alvast de punten die ik met je wil bespreken'. En dan de ruimte geven ook voor eigen inbreng.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 01 Apr 2019 10:52

Re: Functioneringsgesprek

Het is me trouwens niet helemaal duidelijk of deze werknemer ook officieel aan jou rapporteert Guattari?
<<

Anoniem282

Bericht 01 Apr 2019 19:08

Re: Functioneringsgesprek

Hey Caro en Harri, fijn jullie reacties. Dank! Ik zal later nog even fatsoenlijk reageren, maar het klopt idd dat deze werknemer officieel aan mij rapporteert. En ik baseer mij puur op wat ik de afgelopen (bijna) 3 maanden van deze persoon meekrijg, omdat ik idd verder alleen maar iets weet van horen zeggen en daar wil ik niet op varen.

Even eten en dan reageer ik verder!
<<

Anoniem282

Bericht 02 Apr 2019 14:20

Re: Functioneringsgesprek

Hier was ik nog even: ik hoop dat de mail überhaupt gelezen wordt voordat het gesprek plaatsvindt. Dat is één van mijn punten: werkmail wordt soms een week niet bekeken en ik weiger nog langer mijn mails naar de werkmail en het persoonlijke account te sturen. Ik verwacht dat de werkmail regelmatig(er) wordt gelezen als dit het e-mailadres is waar mensen jou op moeten kunnen bereiken.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 02 Apr 2019 15:03

Re: Functioneringsgesprek

Dat zou ik inderdaad weigeren. Je hebt een officieel communicatiekanaal, vanuit daar vindt dan ook de officiële communicatie plaats. Wat bizar dat iemand een week zijn werkmail niet leest zeg. Ik zou dat zeker ook aankaarten, 'zoals je hebt kunnen lezen...'en als ze dat niet heeft, dan is het vanuit haar een gebrek aan voorbereiding. En eigenlijk vind ik net zoals een werkgever informatieplicht heeft, dat je als medewerker de plicht hebt die informatie daadwerkelijk tot je te nemen.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11577

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 02 Apr 2019 20:18

Re: Functioneringsgesprek

Ik vind dat ook echt niet meer dan normaal dat je je werkmail leest. Ik zou serieus de functionaris gegevenbescherming op Mn dak krijgen als ik mails zou sturen naar een privéadres als iemand ook een werkadres heeft.

Wij krijgen bij ons functioneringsgesprek de agenda van te voren al. De organisatie heeft ook een standaard formulier, dat wordt samen met de leidinggevende ingevuld.
2015 💙
<<

Anoniem282

Bericht 03 Apr 2019 10:30

Re: Functioneringsgesprek

Ja, ik verbaas me er ook over dat deze mail zo weinig wordt gelezen, omdat hier alles op binnenkomt van het project: allerlei afspraken maar het is ook het contactadres van 90 mensen die meedoen aan dit project. Ik zie het ook niet als mijn verantwoordelijkheid als morgen zou blijken dat de mail niet is gezien en er dus ook niet is voorbereid.

Minx, ik bedoelde niet haar Gmail o.i.d., maar het studentenaccount dat deze persoon heeft van de universiteit waar ik werk. Er is speciaal een e-mailaccount geregeld voor dit project die voorgangers ook gebruikten; studentenaccounts zijn daar niet voor bedoeld.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 03 Apr 2019 10:47

Re: Functioneringsgesprek

Dat zou ik sowieso direct aankaarten. Hoe kan ze anders dit project uitvoeren?
<<

Anoniem313

Bericht 03 Apr 2019 11:01

Re: Functioneringsgesprek

Guattari schreef:Ja, ik verbaas me er ook over dat deze mail zo weinig wordt gelezen, omdat hier alles op binnenkomt van het project: allerlei afspraken maar het is ook het contactadres van 90 mensen die meedoen aan dit project. Ik zie het ook niet als mijn verantwoordelijkheid als morgen zou blijken dat de mail niet is gezien en er dus ook niet is voorbereid.

Minx, ik bedoelde niet haar Gmail o.i.d., maar het studentenaccount dat deze persoon heeft van de universiteit waar ik werk. Er is speciaal een e-mailaccount geregeld voor dit project die voorgangers ook gebruikten; studentenaccounts zijn daar niet voor bedoeld.


Oh, het gaat om een student-assistent die je begeleidt? Ik had niet gereageerd want geen ervaring als leidinggevende, maar SA’s, daar ging ik razendsnel doorheen :smile: Het is een andere doelgroep dan ‘gewone’ werknemers. Natuurlijk zijn er SA’s die heel bright en gemotiveerd zijn maar veel zijn gewoon met hun studie en studentenleven bezig en hebben ff wat extra geld nodig en misschien de vermelding op het cv.
Niet reageren op e-mail en afspraken niet nakomen is werkweigering. Als het een cv jager is kun je dat gebruiken: kun je dit dus niet op je cv zetten. Als iemand echt niet functioneert kun je altijd nog een ander inzetten: wat kost een SA nou helemaal?
<<

Anoniem282

Bericht 03 Apr 2019 11:09

Re: Functioneringsgesprek

Caulfield: Klopt, een SA. Wilde niet teveel van deze persoon vrijgeven op internet, dus hield het wat vaag. Ik denk idd dat het contrast zo groot is omdat de vorige het wel serieus nam en er echt iets van maakte. Een jaar SA zijn mag wat mij betreft op het cv gezet worden, maar met deze houding krijgt ze van mij alleen een getuigschrift en geen referentie. Ik kan niet meer van deze persoon af; er moet een nieuwe worden ingewerkt en dat staat begin juni gepland. En voor een studentenbijbaan vind ik het toch best leuk verdienen - er zijn genoeg bijbanen die aanzienlijk minder verdienen. De formulieren die iig worden gebruikt bij vaste medewerkers zijn op een SA niet van toepassing die via een uitzendbureau binnenkomt. Ik ben benieuwd morgen; vooral of ze op tijd is en zo niet, of er voor de eerste keer excuses voor aangeboden wordt, of van tevoren wordt gebeld/gemaild dat het wat later wordt.
<<

Libelle'

Kwebbel

Berichten: 404

Geregistreerd: 04 Nov 2016 13:06

Bericht 03 Apr 2019 20:27

Re: Functioneringsgesprek

Wel vervelend inderdaad.
Wat voor type is het? Want zou de aanpak daarop baseren. Is het iemand die stilvalt bij kritiek of iemand die overal een woord terug op heeft?
In eerste geval zou ik namelijk de punten al sturen en vooral haar laten praten.Misschien wat minder direct zijn zodat diegene minder snel aangevallen voelt en dichtslaat. Als je namelijk heel defensief doet werkt dat averechts denk ik.
In tweede geval kan je best een stuk directer zijn.
Ik zou er wel achter willen komen waarom diegene zo weinig gemotiveerd is. Is dat omdat de opdracht niet leuk is, omdat het via een uitzendbureau is en mensen zich vaak minder betrokken voelen bij bedrijf. Of misschien heeft diegene al wat anders op het oog, of spelen er prive dingen?
<<

Anoniem282

Bericht 04 Apr 2019 08:36

Re: Functioneringsgesprek

Dank je wel voor je reactie, Libelle. Ze is wel mondig en komt enthousiast over als ze vertelt over haar werkzaamheden. Ik ben benieuwd straks. Ik wil idd graag achterhalen of er iets speelt waardoor ze minder gemotiveerd kan zijn geraakt. Hopelijk wordt het opgehelderd; dan kunnen we vanaf dat punt verder kijken. :)
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11577

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 07 Apr 2019 14:50

Re: Functioneringsgesprek

Hoe is het gesprek gegaan guat?
2015 💙
<<

Anoniem282

Bericht 07 Apr 2019 15:05

Re: Functioneringsgesprek

Wat lief dat je eraan denkt, thanks!

Het gesprek was niet voorbereid (mail wel gelezen), opdracht die uitgevoerd zou worden was niet gedaan en de onverschilligheid was van het gezicht af te lezen en ook te merken in de antwoorden. Geen idee waarom; het ging allemaal goed met deze persoon, zowel qua studie als privé.

We hebben duidelijke afspraken gemaakt, waarbij ik wekelijks een update per mail krijg (ook met urenverantwoording) en om de week hebben we een overleg. Dan maar zo; wel jammer want ik vind het niet leuk als ik iemand zo kort moet houden.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11577

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 07 Apr 2019 15:30

Re: Functioneringsgesprek

Wat vervelend. En idd gek dat ze zo onverschillig was. Zo’n iemand loopt uiteindelijk toch tegen de lamp zou je denken.
2015 💙

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers