Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kalmeringsspulletje?

<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17385

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 27 Mrt 2019 08:18

Kalmeringsspulletje?

Ik weet even niet in welke pijler dit moet, sorry BM’s!

Ik ben al m’n hele leven buitenproportioneel gespannen voor presentaties geven. Voorheen werd ik dan ook echt rood en ging het niet per se heel goed, maar omdat ik de laatste jaren meer heb moeten presenteren gaat het aan de buitenkant, voor anderen, echt goed. Ik presenteer ook echt leuk en ontspannen, haha.

Van binnen echter.. het lijkt echt meer lichamelijk dan mentaal. Ik denk best dat ik het kan namelijk, afgezien van dat het retespannend is! Maar lichamelijk dus; dagen zenuwachtig, stoelgang ontregeld, niet kunnen slapen of eten, de uren ervoor ga ik ecjt bijna nokkie van de zenuwen. Ik heb het de laatste tijd iets beter onder controle maar moet nu over een maand spreken op een groot congres in Amerika en ik ben er nu al ZO zenuwachtig voor. Dat gaat natuurljk allen maar erger worden.

Helpen van die valeriaanpilletjes oid hiertegen? Kan en mag de ha hier iets voor geven of is dat onzin? Wat zijn jullie ervaringen? Dit is iig wel echt way beyond wat ontspanningsdingen doen iig.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1430

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:26

Bericht 27 Mrt 2019 08:33

Re: Kalmeringsspulletje?

Gewoon doen hoor! Ik kreeg voor toetsen/examens altijd een betablokker. Dan was m'n hartslag lager en ik dus rustiger en kon ik nadenken. Hier kan de HA absoluut iets mee en is helemaal niet gek :)
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 27 Mrt 2019 08:35

Re: Kalmeringsspulletje?

Hee Zoor, allerseerst wat knap dat je al zo goed bent geworden in het verbergen van je zenuwen en dat je dus op een normale manier een presentatie kunt geven. Wel heel vervelend dat je daar in de aanloop er naar toe zo’n last van hebt. Wellicht helpt iets homeopathisch, het is het proberen waard. En anders misschien toch eens in overleg met je huisarts om te lijken of hij/zij iets weet?
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 27 Mrt 2019 08:44

Re: Kalmeringsspulletje?

Iets homeopatisch is gewoon placebo effect maar je kunt het proberen. Ik zou je vraag voorleggen aan je apotheker en dan niet de assistente maar de apotheker zelf, klinkt raar maar die weet veel meer van de werking van medicijnen af dan de huisarts.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 27 Mrt 2019 08:47

Re: Kalmeringsspulletje?

Heel herkenbaar en het enige dat mij hielp waren betablokkers. Dat houdt je hartslag laag.
(Ooit eens geslikt toen ik rijexamen had en enorme faalangst had).
Toen ik in een hele nare periode zat en toen ook mijn scriptie verdediging had (waar voor mij op dat moment alles van af hing, omdat ik los probeerde te komen van mijn narcisitische ex), heb ik aan de huisarts opnieuw betablokkers gevraagd en werkte echt super.
Doordat ik die hartkloppingen niet had en daardoor rustig bleef, was ik veel helderder, kon rustiger praten zonder buiten adem te raken etc.
Maar geen idee of je dat sowieso mee mag nemen naar Amerika?
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 27 Mrt 2019 08:50

Re: Kalmeringsspulletje?

Ik kreeg van m'n huisarts ook iets voor mijn rij examen, dus lijkt me ook dat 't voor zoiets kan? Overigens zelf ook goede ervaringen met valeriaan en bach rescue.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 27 Mrt 2019 09:34

Re: Kalmeringsspulletje?

Pure* schreef:Ik kreeg van m'n huisarts ook iets voor mijn rij examen, dus lijkt me ook dat 't voor zoiets kan? Overigens zelf ook goede ervaringen met valeriaan en bach rescue.


https://skepsis.nl/bachbloesemremedies/ :smile: ook placebo effect. Maar prima wanneer je erin gelooft.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6818

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 27 Mrt 2019 09:38

Re: Kalmeringsspulletje?

In jouw geval zou ik met de assistente van de huisarts eens overleggen voor Propranolol.
Is een betablokker. Wat Sawadee dus ook zegt.
2016
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 27 Mrt 2019 10:34

Re: Kalmeringsspulletje?

Ja propranolol vragen aan de huisarts hoor! Is echt niet gek.
Let's discover the world together.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17385

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 27 Mrt 2019 13:50

Re: Kalmeringsspulletje?

Ja ja Lady! :D Dat vind ik ook fijn idd.

Wat goed dat zovelen van jullie ervaring hiermee hebben, en weten dat het dus niet per se gek is er wat voor te vragen bij de HA. Ik zal binnenkort eens informeren. Zo'n betablokker heeft dan dus geen invloed om je (werk)geheugen?
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17385

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 27 Mrt 2019 13:50

Re: Kalmeringsspulletje?

Goeie trouwens dat ik moet kijken of dat mee mag naar Amerika Sawadee!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem272

Bericht 27 Mrt 2019 14:22

Re: Kalmeringsspulletje?

Ik gebruik valeriaan of oxazepam bij paniekaanvallen, maar daar word je wat suffig van. Vooral oxazepam zou ik niet gebruiken als je een belangrijke presentatie moet geven! Valeriaan kan wel, maar als ik jouw verhaal zo lees, geeft dat misschien niet genoeg effect.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 27 Mrt 2019 14:26

Re: Kalmeringsspulletje?

Ik geloof dat je wat prima mee mag nemen Zora. Eventueel medische verklaring vragen maar denk niet eens dat dat nodig is.
Let's discover the world together.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 27 Mrt 2019 15:00

Re: Kalmeringsspulletje?

Ik vind het eindelijk best nogal wat dat bètablokkers zo makkelijk voorgeschreven worden om zenuwen te onderdrukken. Maar ja, oxazepam oid heeft natuurlijk invloed op je helderheid en dat is ook niet wat je wilt. Maar persoonlijk zou ik geen bètablokker gaan slikken, die vervolgens mijn hartslag gaat doen afnemen.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 27 Mrt 2019 15:15

Re: Kalmeringsspulletje?

Van Oxazepam word je inderdaad wel heel slaperig. Ik heb het een paar keer geslikt en toen kon ik amper nog op mijn benen staan. Je slaapt er heel goed op en het haalt zeker de angel uit de paniek, maar voor tijdens een presentatie lijkt het me niks.

Met die andere dingen heb ik geen ervaring, ja, met Rescue Remedy Spray en Passiflora tabletjes, dat soort homeopathische middeltjes, maar ik weet ook niet of dat sterk genoeg is voor nu (al heb ik wel eens gelezen dat Passiflora voor sommige mensen net zo effectief is als oxazepam in het onderdrukken van zenuwen).
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 27 Mrt 2019 15:33

Re: Kalmeringsspulletje?

Ja precies, ik slaap na nachtdiensten ook op oxazepam. Dus dat is niet heel handig voor een belangrijke presentatie.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 27 Mrt 2019 15:39

Re: Kalmeringsspulletje?

Lady schreef:Ik vind het eindelijk best nogal wat dat bètablokkers zo makkelijk voorgeschreven worden om zenuwen te onderdrukken. Maar ja, oxazepam oid heeft natuurlijk invloed op je helderheid en dat is ook niet wat je wilt. Maar persoonlijk zou ik geen bètablokker gaan slikken, die vervolgens mijn hartslag gaat doen afnemen.


Ik ben zelf geen medicus natuurlijk maar ik weet dat mijn vader het prima vond als wij dat namen voor dergelijke dingen (hij is cardioloog). Nou is dat ook maar de mening van één ieamdn maar toch. Daar vertrouwde ik zelf dan wel op dat oordeel.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem272

Bericht 27 Mrt 2019 15:45

Re: Kalmeringsspulletje?

Bètablokkers of 'pammetjes', Marin? Dat zijn verschillende dingen toch? Ik heb er niet zo veel verstand van.

Tof dat je vader cardioloog is trouwens!
<<

Anoniem272

Bericht 27 Mrt 2019 15:48

Re: Kalmeringsspulletje?

Ah, internet vertelt me dit:

Oxazepam is een benzodiazepine. Deze middelen worden vooral afhankelijk van hoe snel en lang ze werken gebruikt als angstdemper of slaapmiddel. Ze werken spierverslappend, kunnen een epileptische aanval afbreken en worden soms gebruikt om een 'roesje' te creëren bij een vervelend medisch onderzoek. Ze werken op een neurotransmittersysteem in je hersenen (GABA) dat in verschillende delen van je hersenen een remmend effect heeft. In elk deel van je hersenen heeft het een ander effect: het maakt je rustig, dempt angst, maar het maakt je vaak ook wat suf en je kunt er vergeetachtig, verward en duizelig van worden. Je mag er niet mee autorijden. Ze worden alleen in specifieke gevallen vergoed.

Een bijwerking als sufheid is één van de redenen dat bij mensen die bijvoorbeeld bij een optreden of presentatie erg zenuwachtig zijn, soms bètablokkers worden gebruikt in plaats van een angstdemper als oxazepam. Bètablokkers zijn eigenlijk bedoeld voor mensen met bepaalde hartproblemen en/of hoge bloeddruk. Het zorgt ervoor dat je bloeddruk en hartslagfrequentie daalt en je hart wat minder moeite hoeft te doen om voldoende zuurstof rond te pompen. Voor mensen met angstproblemen is het voordeel dat het daarmee de fysieke verschijnselen van angst onderdrukt. Normaal gesproken gaat bij angst je hart sneller kloppen, gaat je bloeddruk omhoog en soms ga je zweten of trillen. Een bètablokker onderdrukt dit, waardoor mensen zich vaak minder angstig voelen. Het werkt dus NIET op de angst zelf, maar doordat je lichaam minder reageert op je angst, voel je je vaak rustiger. Mensen hebben namelijk de neiging om nog angstiger te worden als hun lichaam angstig reageert. Een bètablokker onderbreekt deze negatieve feedback-spiraal. Bijwerkingen zijn vooral vermoeidheid en duizeligheid, orthostatische hypotensie (zorgt voor duizeligheid bij opstaan) en koude handen en voeten.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 27 Mrt 2019 15:53

Re: Kalmeringsspulletje?

Filoria schreef:Bètablokkers of 'pammetjes', Marin? Dat zijn verschillende dingen toch? Ik heb er niet zo veel verstand van.

Tof dat je vader cardioloog is trouwens!


Bètablokkers bedoelde ik, propranolol. Je lichaam is onder controle daarmee, maar je mind nog helder.

Pammetjes vallen volgnds mij onder de Opiumwet en moet je volgens mij sowieso een medische verklaring voor mee als je daarmee wilt vliegen. Maar daar heb ik verder geen verstand van.
Laatst gewijzigd door Marin op 27 Mrt 2019 15:54, in totaal 1 keer gewijzigd.
Let's discover the world together.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 27 Mrt 2019 15:53

Re: Kalmeringsspulletje?

Ik zag laatst op tv een behandeling waarbij mensen met een fobie eerst exposure kregen, dus in dit geval een vrouw met een spinnenfobie die een spin in een bak onder haar neus kreeg, daarna kregen ze een bètablokker en de keer daarna voelden ze geen angst meer bij die spin. Wel bijzonder om te zien, ik vraag me af of dat echt blijvend is.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 27 Mrt 2019 15:54

Re: Kalmeringsspulletje?

Ik heb oxazepam geslikt toen ik voor het eerst ging vliegen, ik had echt enorme vliegangst. Ik geloof dat ik toen inderdaad een verklaring mee had. Ik ging toen wel naar Griekenland, misschien is het voor Amerika nog strenger.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 27 Mrt 2019 16:11

Re: Kalmeringsspulletje?

Het ligt ook aan de dosering natuurlijk. Ik nam 1 pilletje propranolol een uurtje van te voren.

Ik zou dan weer geen oxazepam nemen, daar wordt je wel echt suf van.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 27 Mrt 2019 16:15

Re: Kalmeringsspulletje?

Marin schreef:
Filoria schreef:Bètablokkers of 'pammetjes', Marin? Dat zijn verschillende dingen toch? Ik heb er niet zo veel verstand van.

Tof dat je vader cardioloog is trouwens!


Bètablokkers bedoelde ik, propranolol. Je lichaam is onder controle daarmee, maar je mind nog helder.

Pammetjes vallen volgnds mij onder de Opiumwet en moet je volgens mij sowieso een medische verklaring voor mee als je daarmee wilt vliegen. Maar daar heb ik verder geen verstand van.


Inderdaad en nog veel helderder dan wanneer je stijf staat van de spanning. Als ik moest presenteren normaal dan raakte ik zo gespannen, dat ik er wel stond maar er niet écht was, voelde alsof ik zweefde en in een achtbaan tegelijkertijd zat. Stotteren, slap gevoel, wazig zicht, oorsuizen etc.
Met 1 propranolol had ik dat allemaal niet. Natuurlijk wel spanning maar was zelfs bijna gezonde spanning.
<<

Palmyra

Noob

Berichten: 240

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:10

Bericht 27 Mrt 2019 16:39

Re: Kalmeringsspulletje?

Als je liever iets op plantaardige basis hebt zou je valeriaanwortelextract tabletten kunnen proberen. Zou alleen een lage dosering hiervan innemen (minder dan 300- 450mg) omdat je er ook suf van kunt worden. De werking hiervan treedt binnen 30 minuten in en houdt ongeveer 4 uur aan.

Betablokkers worden veel gebruikt als men examenvrees heeft. Het ligt natuurlijk aan de de dosis hoe erg de hartslag vertraagd wordt. Bij eenmalig gebruik is het effect ook anders dan bij dagelijks gebruik. Je neemt 10 of 40 mg propranolol een half uur tot 2 uur van te voren. Wel is het handig om het van te voren een keer uitgeprobeerd te hebben, zodat je weet hoe je erop reageert.
A negative mind will never give you a positive life.
Volgende

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers