Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


(Hoe) bereid jij je kinderen voor op gevaar?

<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 12 Mrt 2019 09:06

(Hoe) bereid jij je kinderen voor op gevaar?

Nu ik sinds kort alleenstaande moeder ben, ga ik toch over bepaalde dingen nadenken. Wanneer leer je ze bijvoorbeeld hoe ze 112 moeten bellen?

Wat heb je je kind(eren) geleerd te doen in de volgende gevallen:

-brand in huis
-er gebeurt wat met jou
-met vreemde mensen praten/meegaan/etc.
-als ze verdwaald zijn/jou kwijt zijn
-wanneer ze onverhoopt niet worden opgehaald van school/sportclub/waar dan ook
-.....

Voel je vrij om in- en aan te vullen. Ook vanaf welke leeftijd je dit deed/gaat doen, of nooit van plan bent te doen :wink:
<<

Geranium

Noob

Berichten: 22

Geregistreerd: 04 Mrt 2019 21:46

Bericht 12 Mrt 2019 09:24

Re: (Hoe) bereid jij je kinderen voor op gevaar?

Ik heb ze verteld dat ze bij brand zo snel mogelijk naar buiten moeten gaan en geen spullen mee moeten nemen, omdat dat kan vertragen.

Over volwassenen die ze niet kennen die ze iets aanbieden of vragen of ze ergens mee heen willen gaan, heb ik gezegd dat ze kunnen zeggen dat dat van mij niet mag. Als iemand het vervolgens nog een keer vraagt: gelijk naar huis komen. Mijn jongste snapt dat nog niet hrlemaal, dus die mag ook niet zonder mij of haar zussen op pad.

De rest heb ik niet zozeer besproken. Als we verder van huis weg zijn, schrijf ik wel mijn telefoonnummer op hun armen.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 12 Mrt 2019 10:30

Re: (Hoe) bereid jij je kinderen voor op gevaar?

Bij brand heb ik gezegd dat ze meteen naar buiten moeten en bij 1 van de buren moeten aanbellen voor hulp of bij familie die in de buurt woont.
Als vreemde mensen vragen of ze meegaan mogen ze niet meegaan, maar altijd eerst aan ons komen vragen of ze mee mogen.
Als ze verdwaald zijn of mij kwijt zijn dan aan iemand vragen of ze mij op mogen bellen (bij voorkeur vragen bij iemand die aan het werk is waar ze mij kwijt zijn of bij een winkel bijv.).
Als ze niet opgehaald worden van school/sportclub enz altijd naar de juf/degene die sportles geeft.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 12 Mrt 2019 10:34

Re: (Hoe) bereid jij je kinderen voor op gevaar?

Vanaf welke leeftijd beginnen jullie hiermee? Mijn oudste is 4 die heb ik pas geleden uitgelegd hoe en wanneer je 112 moet bellen.
Mijn dochter van net drie, kent haar volledige naam en adres uit haar hoofd. (Vooral voor weglopen en kwijt raken)
<<

Bergkristal

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 605

Geregistreerd: 10 Feb 2019 14:50

Bericht 12 Mrt 2019 10:38

Re: (Hoe) bereid jij je kinderen voor op gevaar?

Liadan schreef:Bij brand heb ik gezegd dat ze meteen naar buiten moeten en bij 1 van de buren moeten aanbellen voor hulp of bij familie die in de buurt woont.
Als vreemde mensen vragen of ze meegaan mogen ze niet meegaan, maar altijd eerst aan ons komen vragen of ze mee mogen.
Als ze verdwaald zijn of mij kwijt zijn dan aan iemand vragen of ze mij op mogen bellen (bij voorkeur vragen bij iemand die aan het werk is waar ze mij kwijt zijn of bij een winkel bijv.).
Als ze niet opgehaald worden van school/sportclub enz altijd naar de juf/degene die sportles geeft.


Dit zijn precies dezelfde regels/afspraken/adviezen die ik heb. En vooral rustig blijven het komt altijd goed.
Carpe Diem
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 08:52

Bericht 12 Mrt 2019 10:38

Re: (Hoe) bereid jij je kinderen voor op gevaar?a

Oh goed onderwerp. Ik weet niet zo goed wanneer ik hier iets mee moet. M’n dochter is nu 3,5 en was tot nu toe eigenlijk nooit zonder ons/begeleiding. Maar gaat wel veranderen natuurlijk.

Ik wil haar alleen niet onnodig/te bang maken.
Ik was zelf als kind heel angstig aangelegd en zij lijkt wat dat betreft op mij. Niet dat ze nooit meer naar een speeltuin durft als ik haar een keer waarschuw voor vreemde mensen zeg maar. Dus zoek nog goeie vorm/balans.
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1297

Geregistreerd: 09 Sep 2013 17:27

Bericht 12 Mrt 2019 10:42

Re: (Hoe) bereid jij je kinderen voor op gevaar?

Ik heb toevallig vorige week onze zoon geleerd hoe hij de huistelefoon moet ontgrendelen en welke toets hij moet indrukken om naar mijn ouders te bellen. Ik heb hem toen verteld dat hij dat moet doen, mocht mama niet wakker worden. Vond het best naar om zo'n gesprek met hem te voeren. Maar mijn man werkt fulltime, en als we vakantie hebben zouden de kindjes de hele dag alleen in huis zitten als er iets met mij zou zijn gebeurd.

We hebben hem afgelopen zomer ook verteld dat hij niet meer zomaar mag wegfietsen. Hij is een keer weggefietst toen hij op het pleintje fietsen was met opa. Mijn vader kon hem niet bijhouden en weg was hij. Dat hij nog niet alleen mag oversteken en dat er ook mensen zijn die hem zouden kunnen meenemen (erg dat je zoiets moet vertellen eigenlijk).

Andere dingen zijn nog niet voorgekomen want zoon is nog te klein en dochter al helemaal. Bij brand kunnen ze niet zelf het huis uit. De deur zit op slot of er zit een haakje op.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9406

Geregistreerd: 25 Nov 2015 15:30

Bericht 12 Mrt 2019 10:49

Re: (Hoe) bereid jij je kinderen voor op gevaar?

Ik vind dit ook lastig hoor, onze oudste is 3,5 en denkt zoveel na over dingen dat ik bang ben haar onnodig bang te maken. We hebben wel eens gezegd dat als er brand is dat ze naar buiten moet gaan (toen zei ze maar mama ik kan niet mn jas van de kapstok pakken). Verder had ik tijdens de zwangerschap regelmatig een hele lage bloeddruk waardoor ik niet lekker was. Ze wist toen waar de dextro snoepjes lagen en kon die pakken voor mij, ook kan ze mijn telefoon aangeven maar zelf bellen nog niet. Misschien moeten we haar dat toch maar leren.
⁠♡♡♡
<<

Anoniem281

Bericht 12 Mrt 2019 12:11

Re: (Hoe) bereid jij je kinderen voor op gevaar?

Tobias wordt volgende maand 3 en tot nu is ie voorzichtig op straat. Hij kijkt voor ie oversteekt bijvoorbeeld.

In de keuken weet ie wat een brandmelder is en dat dingen heet zijn en hij zich eraan kan bezeren.

Sociaal weet hij dat ie niet met andere mensen mee mag maar of dat blijft hangen als er ooit s iemand hem vraagt mee te gaan?

Verder doen we nog niks, al probeer ik veel dingen wel spelenderwijs alvast aan bod te laten komen.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 12 Mrt 2019 12:19

Re: (Hoe) bereid jij je kinderen voor op gevaar?

MissBitchy schreef:Wanneer leer je ze bijvoorbeeld hoe ze 112 moeten bellen?
Ik heb ze van kleine af aan al geleerd hoe mijn telefoon werkt. Hoe ze papa en oma kunnen bellen ook als mn telefoon vergrendeld is. En ook uitgelegd dat ze 112 kunnen bellen. Maar denk dat ze toch eerst papa of oma zouden bellen. Maar goed als ze maar iemand bellen.

Wat heb je je kind(eren) geleerd te doen in de volgende gevallen:

-brand in huis
Naar buiten gaan
-er gebeurt wat met jou
Papa, oma of 112 bellen en eventueel naar de buren gaan om hulp te vragen.
-met vreemde mensen praten/meegaan/etc.
Altijd eerst aan papa of mama komen vragen of het goed is. Wij moeten het altijd weten voordat je met iemand mee gaat.
-als ze verdwaald zijn/jou kwijt zijn
Wachten waar je me kwijt bent en hulp vragen aan iemand van de winkel/park/enz. Als je die niet ziet hulp vragen aan een andere mama.
-wanneer ze onverhoopt niet worden opgehaald van school/sportclub/waar dan ook
Wachten en eventueel naar de juf of meester gaan. Nooit zelf naar huis gaan zonder dat papa of mama dat weet.

Dit zijn afspraken die we gemaakt hebben op de momenten dat het van toepassing was. Dus toen ze alleen buiten gingen spelen, toen ze op een club gingen enz. Over brand gewoon als het ter sprake komt al vanaf dat ze klein waren. Verdwalen elke keer als we ergens heen gaan waar het druk is. Ik ben dochter 1 keer kwijt geweest in een pretpark toen ze 3 was, toen heeft ze hulp gevraagd aan een andere moeder, dat had ze dus goed onthouden.

:
2010 2012
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 12 Mrt 2019 12:55

Re: (Hoe) bereid jij je kinderen voor op gevaar?

Onze oudste weet haar volledige naam en ons adres (straatnaam (meestal met huisnummer) en plaats) voor als ze ons kwijt is.
Daarnaast geven we, als het moment erom vraagt, aan dat ze niet met andere mensen mee mag lopen en altijd op ons moet wachten.
Brand, 112, dat soort dingen hebben we nog niet met haar besproken. Moet ze ook eerst het cijfer 2 eens gaan herkennen, haha (die slaat ze dus over, de 1, 3, 4 ed kent ze wel..).
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Wasmand

Kletskop

Berichten: 527

Geregistreerd: 09 Okt 2013 20:19

Bericht 12 Mrt 2019 18:48

Re: (Hoe) bereid jij je kinderen voor op gevaar?

Bij brand mag altijd naar de buren. Ook geleerd dat dit zonder jas en schoenen mag.
Ik heb epilepsie hij weet wat hij moet doen, naar de buren of 112 bellen. Ook weet hij welke sleutel hij moet hebben (de voordeursleutel heb ik rood gemaakt met nagellak)
Hij is 4 jaar we hebben beide nog nooit nodig gehad gelukkig.
Adres weet hij ook uit z'n hoofd en als hij ons kwijt is naar iemand die daar werkt (winkel, pretpark) of naar een andere moeder.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 12 Mrt 2019 19:30

Re: (Hoe) bereid jij je kinderen voor op gevaar?

Bij brand heb ik vertelt meteen naar buiten.

Als iemand op straat vraagt of die mee gaat heb ik altijd gezegd dat ik dan niet weet waar ze zijn dus dat ze eerst naar huis moeten komen om het aan mij te vragen en dat ze dan kunnen vertellen waar ze heen gaan.

Als wij ergens zijn waar het druk is of iets groots/massaal dan hebben ze een bandje om met hun naam en mijn telefoonnummer. Ik heb ze heel vaak vertelt dat ze naar iemand toe moeten lopen en vragen of ze het nummer willen bellen en als ze haar niet verstaan( in het buitenland) daar op wijzen dan begrijpen mensen het wel.
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem315

Bericht 12 Mrt 2019 20:55

Re: (Hoe) bereid jij je kinderen voor op gevaar?

Toevallig heb ik van de week met de oudste (5 jaar) besproken dat ze 112 moet bellen als er iets ergs gebeurt met ons of haar zusje. Maar dat drong niet echt door geloof ik. Komt vanzelf wel.

Ze kan wel al goed uitkijken bij de straat en is aardig voorzichtig.

Ze weet dat ze naar buiten moet als er brand is.

Ze weet haar eigen achternaam en ons adres en kan onze voor- en achternamen noemen.
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2382

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:09

Bericht 12 Mrt 2019 21:05

Re: (Hoe) bereid jij je kinderen voor op gevaar?

Als aanvulling hierop nog: wij hebben ze geleerd om in een gebouw met liften (hotel, ziekenhuis, noem maar op) altijd op 1 te drukken en daar uit te stappen mochten ze ooit onbedoeld alleen in de lift belanden. Het is ons ooit een keer op vakantie gebeurd, de oudste rende altijd heel enthousiast naar de liften in het hotel. Totdat de deuren ineens dicht gingen en de lift vertrok met alleen haar erin. Was echt in paniek toen, je hebt geen idee waar ze zal uitstappen en of ze zelf in paniek is of niet. Het liep toen gelukkig goed af, maar sindsdien hebben we dit dus afgesproken.
Begane grond staat in elke lift anders aangegeven (0, BG), maar een 1e verdieping is er eigenlijk altijd wel. Dan weten we in ieder geval waar we elkaar kunnen terugvinden.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5349

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:12

Bericht 12 Mrt 2019 23:32

Re: (Hoe) bereid jij je kinderen voor op gevaar?

Wat slim Pineco!
10.04.17
<<

Anoniem272

Bericht 12 Mrt 2019 23:58

Re: (Hoe) bereid jij je kinderen voor op gevaar?

Ooh, wat goed dat jullie al dat soort scenario's overdenken.

Ik scoor hier mama-minpunten. Mijn kinderen weten ons adres en mijn telefoonnummer uit hun hoofd, dat is eigenlijk het enige.

We gingen vorige week collecteren voor Jantje Beton. Toen was er een huis waar een meisje van een jaar of 11 uit het raam riep: 'sorry, ik mag niet opendoen als ik alleen thuis ben'. Toen dacht ik 'hmm, T. is wekelijks alleen thuis en hem heb ik nog nooit die instructie gegeven...' :redface:

Voor de diehards is dit ook een leuke trouwens: https://nos.nl/artikel/2275618-gelukkig ... eling.html
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:20

Bericht 13 Mrt 2019 20:24

Re: (Hoe) bereid jij je kinderen voor op gevaar?

Bij brand weet hij dat hij zo snel mogelijk naar buiten moet. Volgens mij heb ik ooit ook weleens verteld dat hij naar de buren kan gaan, of naar zijn vader of beppe want die wonen in de buurt. Maar dat zal ik nog eens herhalen.

Als er iets met mij gebeurd, daar hebben we het van de week nog over gehad toevallig. Ik heb verteld dat hij 112 mag bellen en hij weet ons adres.

Hij is daar zelf vrij naïef in maar ik heb hem op het hart gedrukt nooit met vreemde mensen mee te gaan, altijd eerst aan mij te vragen,

Ik probeer altijd op drukke plaatsen een verzamelpunt af te spreken.

Als hij bij school niet wordt opgehaald dan blijft hij gewoon bij juf en zij belt een van ons dan.
<<

Anoniem286

Bericht 14 Mrt 2019 00:55

Re: (Hoe) bereid jij je kinderen voor op gevaar?

Hmm ik moet maar eens een gesprekje hebben met S denk ik. We hebben behalve over met vreemden meegaan en dat niemand aan je mag zitten het nooit bewust over de punten hierboven gehad.
Wel toevallig laatst nog een gesprek over geheimpjes en dat je die altijd aan papa en mama mag vertellen ook al zegt iemand dat dat niet mag of dat ze jou of papa en mama pijn gaan doen als je dat doet. Dat is namelijk niet waar en dat wij heel goed geheimpjes kunnen bewaren. Dit nav een artikel over seksueel misbruik.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 14 Mrt 2019 07:21

Re: (Hoe) bereid jij je kinderen voor op gevaar?

S had vorig jaar zomer (toen hij dus 3- 3.5 jaar oud was) zo'n rubberen bandje met onze telefoonnummers. Die was nog wat te groot voor om zijn pols dus toen hebben we die om zijn enkel gedaan en dat heeft hij altijd gewoon om gelaten, hij had er geen last van en vond het wel best. Hij is hem met omkleden bij de gym op school kwijtgeraakt ( geen idee waarom hij hem toen wel af deed) maar ik denk dat ik een nieuwe ga bestellen voor als we dagjes weg gaan waar het druk is. Hij wist dus dat als hij ons kwijt was, hij naar een volwassenen moest gaan en dat bandje laten zien.

In principe heb ik nu nog de afspraak met hem dat hij niet verder mag gaan dan dat hij mij kan zien en andersom en dat hij niet alleen de weg over mag steken.

Hij kan niet zelf de voordeur open maken ( gaat heel stroef) en de achterdeur klemt dus ook dat lukt ook nog niet, net zoals zelf bellen met onze mobiele telefoons, een huistelefoon hebben we niet. Hij weet wel zijn voor en achternaam en de straat, huisnummer en plaats waar we wonen. Ook kent hij de buren goed en weet hij wel dat hij daar altijd terecht kan.

Vroeger hadden mijn ouders ook altijd de afspraak dat we alleen de trein in mochten stappen terwijl we onze ouders een hand gaven en niet dat de kinderen enthousiast naar binnen rennen en de ouders nog op het perron staan met de koffers en tassen en de deur dan dicht gaat. Nu zijn mijn kinderen nog jong en stappen ze nog niet zelf de trein in, maar dat is wel iets wat ik ze wil leren ook.
25-11-2014 & 09-06-2017

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers