Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Konijnen vraag(kaal plukken)

<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 05 Mrt 2019 22:24

Konijnen vraag(kaal plukken)

Wij hebben twee konijnen. Broer en zus. Broer is geholpen (was al zo toen we ze kregen).
Vorige week zag ik dat het mannetje een kale plek had. Goed opgelet en toen gezien dat het vrouwtje dat
Bij hem doet. Opvallend vind ik dat hij vaak gewoon blijft zitten als zijn zus dat bij hem doet. Zij plukt dus zijn haren.

Ik heb gegoogeld veel mensen schrijven erover dus het is iets wat vaker gebeurd. Er komen tips als meer vermaak dat is iets wat we kunnen regelen. Er wordt gesproken over ruimte gebrek. Tja ik vind dat ze best veel ruimte hebben maar ik kan kijken wat we daar nog in kunnen veranderen. Ook lees ik dat je het konijn dat kaal geplukt word kan insmeren dat het andere konijn het vies vind en het niet meer doet. Maar ja met wat dan? Het mag niet gevaarlijk zijn voor beide konijntjes. Op internet lees ik tee trea olie.

En ik heb vanmorgen de dierenarts gebeld. Ze herkent het gedrag (hormonen voorjaar)wel maar vaak plukken de vrouwtjes het uit hun eigen borst. Het kan op zich geen kwaad zolang je roze huid ziet en geen wondjes. Zij zegt niet nodig uit elkaar te halen en kijk het nog even kort aan.

Hebben jullie hier tips voor? Wat is leuk vermaak voor konijntjes? En waar zou ik het konijn eventueel mee kunnen insmeren?
:heart: :heart: 2011
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 06 Mrt 2019 00:40

Re: Konijnen vraag(kaal plukken)

Het kan zijn dat ze nesteldrang heeft. Eens in de zoveel tijd maakt hier het vrouwtjes konijn een nest en daarbij gebruikt ze ook haren. Meestal van haar zelf. Ook al krijgt ze geen jonkies. We laten het nest dan een tijdje in het nachthok liggen en verschonen dat gedeelte niet tot dat ze geen interesse meer in het nest heeft.

Qua speeltjes is een bal waar je voer in kunt doen waar ze achteraan kunnen lopen en af en toe voer uit komt leuk. Ook een zandbak met een dun laagje zand doet het goed hier. Vrouwtje graaft daar vaak in of ze chillen erin. Verschillende houten speeltjes waar ze aan kunnen knagen. Hier hebben ze een grote hok met daaraan gekoppeld een groot buitenverblijf.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 06 Mrt 2019 06:26

Re: Konijnen vraag(kaal plukken)

Een andere optie die ik zelf altijd aanraadde was het vrouwtje ook laten castreren. Grote kans dat het gedrag dan verdwijnt en ze een stuk rustiger word. Wel even een goede konijnen-dierenarts zoeken.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 06 Mrt 2019 10:05

Re: Konijnen vraag(kaal plukken)

Soleil de dierenarts gaf dit ook aan maar zei ook kijk het nog even aan. Tis verder geen druk konijntje ofzo. Ik schrok zelf wel een beetje van de prijs van het laten steriliseren van het konijn.

Fred, bedankt voor je tips! Houten speeltjes uit de winkel is dat beter dan een houtje uit het bos? Bos ligt hier achter namelijk kan ik genoeg houtjes uit halen. Ze hebben een hok met drie verdiepingen, voor de uitgang van de onderste ren heb ik een buiten ren vast gemaakt voor extra ruimte.
Ik zie ze vaak apart van elkaar maar dan ook wel weer gezellig naast elkaar. Het vrouwtje maakt geen nestje, de haartjes liggen overal beneden (zie ook niks in een van de boven hokken) ze maakt er geen nestje mee en veel haartjes waaien dus ook gewoon weg.
:heart: :heart: 2011
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5349

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:12

Bericht 06 Mrt 2019 10:33

Re: Konijnen vraag(kaal plukken)

Je mag niet zomaar alle houtsoorten aan een konijn geven. Hout van fruitbomen kan wel prima, en van bepaalde wilgenbomen.
10.04.17
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1951

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:58

Bericht 06 Mrt 2019 16:34

Re: Konijnen vraag(kaal plukken)

Ik zou het vrouwtje laten castreren, dan neemt de kans op kanker ook meteen af.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 06 Mrt 2019 19:16

Re: Konijnen vraag(kaal plukken)

Saga schreef:Je mag niet zomaar alle houtsoorten aan een konijn geven. Hout van fruitbomen kan wel prima, en van bepaalde wilgenbomen.


Dankje mijn ouders hebben fruitbomen dus daar gaan we morgen even langs!
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem294

Bericht 07 Mrt 2019 08:40

Re: Konijnen vraag(kaal plukken)

Derpy schreef:Ik zou het vrouwtje laten castreren, dan neemt de kans op kanker ook meteen af.


Dit, en ze worden ook zachter van karakter. Onze voedster had al tumoren zitten toen we haar lieten steriliseren.
Het is idd wel een kostenpost maar het echt waard. Onze tweede voedster wordt binnenkort ook gesteriliseerd. De oudste was 185,- en deze zal 165,- zijn omdat ze een stuk kleiner is.

Heb je haar zien plukken? Zou het kunnen zijn dat ze nu met de voorjaarkriebels op hem rijdt en er dan plukjes haar uit trekt? Meestal bijten konijnen in de vacht van t konijn dat ze berijden (om t konijn soort van vast te houden) en dan trekken ze die plukjes eruit.

Of plukt ze ze er gewoon zomaar tijdens het zitten/liggen uit?

Hoe groot is je ren aan het hok? Kunnen ze er echt lekker rennen?
<<

Bergkristal

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 605

Geregistreerd: 10 Feb 2019 14:50

Bericht 07 Mrt 2019 08:45

Re: Konijnen vraag(kaal plukken)

Heb 1 jaar een konijn met een kale buik gehad hierdoor. Wat belangrijk was is het nestje wat ze maken weghalen en de kooi wat vaker te verschonen. Dit om er voor te zorgen dat er geen valse hoop komt. Het was even een gevecht maar op een gegeven moment gaf ze op. We hadden destijds een binnen konijn waardoor we er gelukkig bovenop zaten. En gewoon lekker laten rennen en evt nieuw speelgoed om maar af te leiden.
Carpe Diem
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 07 Mrt 2019 19:41

Re: Konijnen vraag(kaal plukken)

Ze maken geen nestje..de plukjes liggen alleen beneden overal verspreid,dus op de stenen, op de twee bovenverdiepingen liggen geen haartjes.
Ze zitten naast elkaar, en dan begint zij aan hem te plukken, gewoon terwijl ze zitten.En 9 van de 10 keer blijft hij dan zitten. Ze rijden niet op elkaar (nou ja dan niet zullen ze vast eens doen)

Ze hebben dus een hok van 3 verdiepingen,daar had ik een buitenkooi aan gemaakt ik heb nu nog zo'n extra kooi gemaakt, dus ze hebben nu buiten meer ruimte. We hebben bij mijn ouders takken gehaald waar ze aan kunnen knagen, ik heb een wilgentunnel gekocht dus daar kunnen ze mee spelen. En omdat Fred zei dat zij konijntjes een zandbak hebben, hebben we dat vanmiddag ook nog gemaakt in een teiltje.
Er is dus nu veel meer vermaak en een grotere kooi.

Wat betreft het steriliseren, de kosten vind ik idd behoorlijk hoog. Voor een gedragsverandering van het konijntje zelf hoeven we het niet te doen want het is een lief konijntje. Maar nu ik hier lees over tumoren, ga ik me er nog eens in verdiepen.
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem294

Bericht 08 Mrt 2019 07:23

Re: Konijnen vraag(kaal plukken)

Wat goed dat jullie al zoveel vermaak hebben geregeld vandaag.
Laten jullie ze ook weleens los zodat ze echt goed rond kunnen rennen?

Bij ons vinden ze het alle 4 erg leuk om groente/fruit/bladeren te happen op de manier van koek happen maar dan met een wasknijper aan het touw. Vinden je meiden vast leuk om te maken. En een toiletrol gevuld met voer die is dichtgevouwen en ze dus moeite moeten doen om het eruit te krijgen.
Pinterest heeft ook leuke ideeën voor hun vermaak.

Wat steriliseren betreft, de kans dat ze het wel krijgt is groter dan het niet te krijgen. Hst beste is om ze voor hun 2de jaar te laten steriliseren. Hoe oud is ze nu?
Misschien kun je elke maand vast een 10-15 euro apart leggen zodat het op het moment vd operatie als een minder grote kostenpost voelt.

Zoek dan wel een goede konijnkundige dierenarts, zij gebruiken sinds kort een betere narcose en zijn veel kundiger in het goed uitvoeren ervan.
Als je er niet uit komt mag je me een pb'tje doen. De mijne heeft ze alle 3 thuis voor de deur in een mobiele dierenkliniek geopereerd zodat ze geen stressvolle reis hoefden te ondergaan. In de woonkamer onder narcose gebracht en ook daar uit laten slapen.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 08 Mrt 2019 11:43

Re: Konijnen vraag(kaal plukken)

coco, ik las meer over die toiletrollen, maar ben beetje bang dat ze dan dat ook opeten? Kan dat geen kwaad?
Rondrennen in de tuin gaat helaas niet, hij is niet overal afgesloten en we wonen aan een stukje bos dan zijn ze echt zo weg en kwijt.
:heart: :heart: 2011
<<

Bergkristal

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 605

Geregistreerd: 10 Feb 2019 14:50

Bericht 08 Mrt 2019 14:22

Re: Konijnen vraag(kaal plukken)

Studiebol schreef:coco, ik las meer over die toiletrollen, maar ben beetje bang dat ze dan dat ook opeten? Kan dat geen kwaad?
Rondrennen in de tuin gaat helaas niet, hij is niet overal afgesloten en we wonen aan een stukje bos dan zijn ze echt zo weg en kwijt.


Ons konijn at de toiletrol op en zag het echt als speelgoed.
Carpe Diem
<<

Anoniem294

Bericht 08 Mrt 2019 16:25

Re: Konijnen vraag(kaal plukken)

Ze eten hier ook toiletrollen op. Kan geen kwaad.
We zijn net terug van vakantie en ik had voor we weg gingen nog een kartonnen kattenhuisje bij de action gekocht, die is nu ook half op.

Je moet alleen zorgen dat ze geen bedrukt papier eten, zoals kranten etc. En even lijm resten van de rol verwijderen als die er op zitten.

Hebben jullie een garage waar ze eventueel wel rond kunnen rennen als de meiden bijv erbij zijn zodat ze hun energie kwijt kunnen? Of af en toe een uurtje binnen onder toezicht als het knagers zijn?
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 14 Apr 2019 21:00

Re: Konijnen vraag(kaal plukken)

Even een update.. het gaat goed met de konijntjes!

een nadeel, nu ze meer ruimte hebben,poepen ze daar ook heeel veel. Dat vind ik toch een wat minder prettige bijkomstigheid, maar goed we hebben geen konijn meer met kale plekken.
:heart: :heart: 2011

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron