Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Fietsen met baby: wel of geen helmpje op?

<<

Geel

Bericht 04 Mrt 2019 16:59

Re: Fietsen met baby: wel of geen helmpje op?

Hier geen helm. Ik vind het niet suf als anderen het doen, maar ik ben wel een beetje van het kamp 'we zijn een fietsnatie en leren al decennia lang fietsen zonder helmen en dat gaat prima, dus het hoeft niet'. Nu is het verkeer wellicht wel veranderd qua drukte, maar als je dat voorzichtig en rustig aanpakt en je kind langzaam begeleidt in steeds een stukje verder fietsen, komt dat vast wel goed zonder veel ongelukken.
Laatst gewijzigd door Geel op 05 Mrt 2019 13:16, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2375

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:36

Bericht 04 Mrt 2019 17:24

Re: Fietsen met baby: wel of geen helmpje op?

Niekske schreef:Wij hebben er niet eens over nagedacht :laughcry: M heeft dus geen helm op. Het is veiliger maar in een fietsland als Nederland (met fatsoenlijke fietspaden etc en het hele verkeer houdt er rekening mee) naar mijn idee niet nodig.


Hier precies zo. Serieus nog nooit over nagedacht :palm:
<<

Anoniem315

Bericht 04 Mrt 2019 18:09

Re: Fietsen met baby: wel of geen helmpje op?

Nee. Wij fietsen niet met helm. Maar de wegen hier zijn heel rustig en niet zo chaotisch als in een grote stad. Wellicht dat ik het dan wél zou overwegen.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:34

Bericht 04 Mrt 2019 18:10

Re: Fietsen met baby: wel of geen helmpje op?

Geel schreef:Hier geen helm. Ik vind het niet suf als anderen het doen, maar ik ben wel een beetje van het kamp 'we zijn een fietsnatie en leren decennia fietsen zonder helmen en dat gaat prima, dus het hoeft niet'. Nu is het verkeer wellicht wel veranderd qua drukte, maar als je dat voorzichtig en rustig aanpakt en je kind langzaam begeleid in steeds een stukje verder fietsen, komt dat vast wel goed zonder veel ongelukken.


Zo sta ik er ook in ja.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Oreo

Kletskop

Berichten: 790

Geregistreerd: 24 Mei 2018 21:22

Bericht 04 Mrt 2019 18:34

Re: Fietsen met baby: wel of geen helmpje op?

Zora schreef:Nou, dat de fiets omvalt lijkt me dan wel weer een reëel gevaar maar dan moet je dáár gewoon op letten.



Ik meen me te herinneren dat deze forumster hier niks aan kon doen, dat haar fiets viel. Of dat ze net op dat moment bezig was de oudste op de fiets te zetten. Iets in die richting.
Maar, net als in het voorbeeld van Marin: je fiets kan zomaar omvallen. En dat gewicht aan je stuur ís gewoon zwaar.

Dat is voor ons een reden om onze kids wel een helmpje op te zetten. Ze hebben er geen last van :)
22112014 / 10042019
<<

Pitty

Bericht 04 Mrt 2019 18:55

Re: Fietsen met baby: wel of geen helmpje op?

Wij hebben geen helm. Bij de oudste wel gehad toen hij zelf ging fietsen, maar die zat niet goed en had daarom ook geen nut. Bij skieen overigens wel een helm, net als bij kitebuggy’en. Als mijn kinderen zouden gaan mountainbiken of bmx oid dan natuurlijk wel. Maar bij gewoon simpel woon-school verkeer geen helm.

Zoon 2 stond eens op een duwkar toen deze weg werd getrokken en hij dus op z’n achterhoofd viel. Veel bloed en een hersenschudding. Je kunt je kind niet overal tegen beschermen, maar een beetje het risico inschatten em doen waar jij je goed bij voelt.
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 04 Mrt 2019 19:10

Re: Fietsen met baby: wel of geen helmpje op?

Wij hebben wel een helm, al vanaf dat hij mee mocht op de fiets (zelfde helm als pippa van bobike). Mijn schoonouders zijn al een keer stilstaand met M gevallen gelukkig had hij z’n helm op want hij kukelde dus wel mooi met z’n hoofd op de stoep. Nu was het windscherm op z’n neus geknakt en was dat helemaal blauw maar er had dus meer schade kunnen zijn.
Voor ons een kleine moeite en ik vind het wel een fijn idee. Ik ben erg van het risicovol spel, maar wat mij betreft zijn er aanvaardbare risico’s en niet aanvaardbare risico’s en ik vind dit dus makkelijk te vermijden.

Ik snap het standpunt van de Fietsersbond wel als het fietsen dus afneemt, maar daar ben je natuurlijk ook zelf bij.
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2813

Geregistreerd: 19 Okt 2013 10:39

Bericht 04 Mrt 2019 19:48

Re: Fietsen met baby: wel of geen helmpje op?

Hier geen helmpje. Nooit over nagedacht eigenlijk, maar ik vind het ook niet nodig. Ik vind fietsen met een kindje voorop ook niet anders dan alleen op een fiets zonder stoeltje. Wel pas ik mijn fietsstijl aan, niet nog even op laatste moment oversteken ofzo.
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:42

Bericht 04 Mrt 2019 20:02

Re: Fietsen met baby: wel of geen helmpje op?

Hier geen helmpjes (gehad), ook niet overwogen. Misschien dat als ik in een drukkere stad zou wonen, ik er wel over na zou denken maar wij wonen in een dorp.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1934

Geregistreerd: 23 Apr 2015 09:55

Bericht 04 Mrt 2019 20:09

Re: Fietsen met baby: wel of geen helmpje op?

Bij zeer jonge kinderen schijnt een helmpje juist te kunnen zorgen voor nekproblemen.
https://vvn.nl/dossier/fietshelm

Onze kinderen hebben in het fietszitje nooit een helm gedragen. De jongste zit nu in het voorzitje zonder helm. Toen ze leerden fietsen droegen ze wel een helm, maar inmiddels hebben de oudste twee beide geen helm meer op.
2011 2012 2017
<<

Bergkristal

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 605

Geregistreerd: 10 Feb 2019 14:50

Bericht 04 Mrt 2019 20:09

Re: Fietsen met baby: wel of geen helmpje op?

Geen, zie zelf de noodzaak niet. Mocht ik nu slecht kunnen fietsen, problemen hebben met balans oid dan had ik het zeker gedaan. Vindt het niet raar om te zien je weet nooit de beweegredenen van iemand om het wel te doen.
Carpe Diem
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 04 Mrt 2019 20:16

Re: Fietsen met baby: wel of geen helmpje op?

Oreo schreef:
Zora schreef:Nou, dat de fiets omvalt lijkt me dan wel weer een reëel gevaar maar dan moet je dáár gewoon op letten.



Ik meen me te herinneren dat deze forumster hier niks aan kon doen, dat haar fiets viel. Of dat ze net op dat moment bezig was de oudste op de fiets te zetten. Iets in die richting.
Maar, net als in het voorbeeld van Marin: je fiets kan zomaar omvallen. En dat gewicht aan je stuur ís gewoon zwaar.

Dat is voor ons een reden om onze kids wel een helmpje op te zetten. Ze hebben er geen last van :)


No offence naar Marin, maar volgens mij valt je fiets nooit ‘zomaar’.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 04 Mrt 2019 20:21

Re: Fietsen met baby: wel of geen helmpje op?

Nee in mijn geval kwam het omdat m'n jas achter m'n zadel bleef haken toen ik afstapte bij een stoplicht. En het af stappen lukte me niet goed omdat ik te klein ben om normaal bij een stoplicht te stoppen. Ik móet naar voren afstappen omdat ik niet bij de grond kan anders. En zelfs met een moederfiets lukt me dat niet qua ruimte tussen stoeltje en zadel. En dus viel ik. (maar verder hoeft die val of waarom ik er niet goed op kan fietsen niet verder uitgelicht te worden hoor, want ik heb wat al heel vaak tips over gehad maar het is gewoon niet zo'n denderend succes geworden)
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 04 Mrt 2019 20:27

Re: Fietsen met baby: wel of geen helmpje op?

Ik had trouwens wel verwacht dat er veel meer mensen zijn die een helmpje gebruiken. Ik geloof dat ik het hier in de omgeving best vaker zie dan dat hier op het forum het gemiddelde lijkt. Ik ga er eens goed op letten! No judgment naar anderen hoor maar had het meer verwacht eigenlijk.
Let's discover the world together.
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3476

Geregistreerd: 11 Apr 2017 10:46

Bericht 04 Mrt 2019 20:50

Re: Fietsen met baby: wel of geen helmpje op?

Ik merk andersom juist dat mensen toch wel een soort van kijken Marin, als zoon helm op heeft.. Vooral als hij enorm huilt met opzetten.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 04 Mrt 2019 21:11

Re: Fietsen met baby: wel of geen helmpje op?

Jaa nee dat weet ik hoor Marin! Jij en de moederfiets zijn blijkbaar nog ff geen match :) uitleggen hoefde ook niet natuurlijk!

Ik zie hier in de omgeving trouwens best wat kindjes met helm op in zitjes.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem281

Bericht 04 Mrt 2019 21:18

Re: Fietsen met baby: wel of geen helmpje op?

Hm in m'n (directe) omgeving zie ik ze niet, kleintjes met helmpjes. Ook niet bij grotere kinderen.

Ik heb er nooit bij stilgestaan en Tobias heeft dus ook geen helm. We hebben hier ook geen opvallende drukte ofzo op de weg en ik heb wel een grote, stevige fiets, die in elk jaar laat controleren en onderhouden. Alles is prima afgesteld en ik heb vertrouwen in mezelf. Natuurlijk kan je nooit alles voorspellen en zegt het niet alles, dat ik normaal fiets; een aanrijding kan alsnog gebeuren. Maar ik weet niet of een helmpje dan direct het verschil maken.

Helmpjes vind ik trouwens ook niet suf, hoor! Tis alleen niet voor ons, denk ik.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1953

Geregistreerd: 19 Jan 2015 12:10

Bericht 04 Mrt 2019 21:40

Re: Fietsen met baby: wel of geen helmpje op?

Hier allebei wel een helmpje toen ze klein waren. En kleuterzoon fietst ook nu nog met helm omdat hij nergens bang voor is en een enorme brokkenpiloot. Voor mijn gemoedsrust toch wel net wat beter zo’n helmpje. Niet dat je altijd en overal alles kunt voorkomen, maar als ik hem af en toe zie scheuren hou ik mijn hart vast. En je hoofd is nu eenmaal kwetsbaar.

Ik vind er verder trouwens niks van, wel of geen helmpje. Het overgrote deel van de mensen in Nederland lijkt zonder te rijden en zelf draag ik bijvoorbeeld ook geen helm. Dus kan me best voorstellen dat lang niet iedereen er voor kiest. Toch had ik zelf bij de kinderen toen ze baby waren heel sterk de voorkeur voor een helmpje, gewoon een stukje extra veiligheid voor mijn gevoel.
<<

Anoniem316

Bericht 04 Mrt 2019 22:18

Re: Fietsen met baby: wel of geen helmpje op?

Hier ook geen helmpje. Ik zie het nut er niet van in. De kans dat dit gebeurd is zo nihil. Ik zorg ervoor dat ik goed bij de grond kan en kijk goed om me heen. Sowieso is het hier ook rustig met fietsen.
Als L straks zelf gaat fietsen krijgt ze de 1e periode misschien wel een helm op.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 04 Mrt 2019 22:25

Re: Fietsen met baby: wel of geen helmpje op?

In Nederland geen helm, hier zeker wel (is ook verplicht of $200 boete). Komt omdat Nederland gewend is aan fietsen. Ik vertrouw mezelf wel maar andere weggebruikers niet. Hier ben je als fietser onzichtbaar en dus een gevaar en zodra iets gevaarlijk wordt bescherm ik mezelf en zoon ertegen.
Laatst gewijzigd door Marsy31 op 05 Mrt 2019 02:05, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 04 Mrt 2019 22:35

Re: Fietsen met baby: wel of geen helmpje op?

J droeg in het begin wel altijd een helm nu niet meer. Als hij zelf zonder zijwieltjes gaat fietsen dan zeker met helm.
2015 💙
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 05 Mrt 2019 01:16

Re: Fietsen met baby: wel of geen helmpje op?

Luisa schreef:Hier geen helmpje. Nooit over nagedacht eigenlijk, maar ik vind het ook niet nodig. Ik vind fietsen met een kindje voorop ook niet anders dan alleen op een fiets zonder stoeltje. Wel pas ik mijn fietsstijl aan, niet nog even op laatste moment oversteken ofzo.

Ja, dit.
30-04-2017
<<

Islandgirl

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1155

Geregistreerd: 08 Aug 2017 06:14

Bericht 05 Mrt 2019 07:43

Re: Fietsen met baby: wel of geen helmpje op?

Hier heb ik echt niet over nagedacht dus J draagt geen helmpje. Ik vind het hier ook niet nodig. Overal zijn overzichtelijke fietspaden en het verkeer is hier vrij rustig dus ik zie de noodzaak niet zo. Ik heb wel als vereiste bij een fiets dat ik met mijn voeten bij de grond moet kunnen komen als ik op het zadel zit zodat ik extra kan remmen of sneller de fiets tegen kan houden als ik dreig te vallen. Overigens pas ik mijn rijgedrag ook aan met J op de fiets.

Wellicht als ik in een drukke stad zou wonen dat ik dan wel een helmpje nodig vind.
11-4-2018
Instagram

Afbeelding
<<

Pitty

Bericht 05 Mrt 2019 09:01

Re: Fietsen met baby: wel of geen helmpje op?

Marin, wellicht omdat jouw woonomgeving wat drukker is? Dan zou ik ook wel een helm overwegen.

En omdat je niet een match bent met de moederfiets, is een driewielbakfiets niet wat voor jou? Hoef je ook niet steeds af te stappen. Daarbij, ik weet dat jullie voor een tweede kindje willen gaan ooit, en O gaat natuurlijk naar de basisschool. Met twee kindjes fietsen is al een stuk lastiger en met een bakfiets kun je ook nog eens een speelafspraak voor O meenemen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 05 Mrt 2019 09:25

Re: Fietsen met baby: wel of geen helmpje op?

Nee een bakfiets hoef ik niet zo nodig. Peuterspeelzaal en school is op 400 meter lopen en de winkels ook zoiets. Dus daar is niet zoveel behoefte aan. Met een tweede ga ik dan ook gewoon niet fietsen haha. Misschien tzt dat ik dan O achterop zet en m'n man een tweede voorop bij hem.
Let's discover the world together.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers