Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Sollicitatiegesprek via Skype

<<

Roodkapje

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 363

Geregistreerd: 14 Sep 2013 21:05

Bericht 22 Feb 2019 07:28

Sollicitatiegesprek via Skype

Wie heeft dit ooit gedaan? Wat is je ervaring hiermee en ben je aangenomen ;)

Ik heb al 10 jaar niet meer gesolliciteerd maar heb deze week er een 'brief' uitgegooid en kreeg gister al een uitnodiging tot een Skype sollicitatiegesprek. Heb sowieso 0,0 Skype ervaring ;)
Travel is the only thing you buy that makes you richer.
<<

Patsy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1687

Geregistreerd: 01 Jan 2019 10:13

Bericht 22 Feb 2019 07:38

Re: Sollicitatiegesprek via Skype

Ik heb toevallig afgelopen maandag een sollicitatiegesprek via Skype gehad. Ik had ook totaal geen ervaring met Skype.

Ik heb meerdere keren zitten oefenen en uitproberen hoe het werkte. Mijn tip is om dat niet te vaak te doen. Het werkte enorm op mijn zenuwen. Tijdens het gesprek was ik enorm gespannen, wat ik anders niet ben voor een sollicitatiegesprek. Een beetje gezonde spanning wel, maar dit was veel erger.

Mijn geluk was dat dit het 2e gesprek was, met de HR-manager. Het eerste gesprek heb ik op locatie gehad met de persoon die mijn directe leidinggevende zou worden. Aan haar heb ik aangegeven dat ik deze manier van solliciteren helemaal niet prettig vond en daardoor totaal niet mezelf was. Zij stond zelf ook niet achter deze manier van solliciteren. Of ik ben aangenomen weet ik nog niet, ik hoor volgende meer.

Mijn tip is dus vooral, laat jezelf niet gek maken, als Skype werkt werkt het. Als er mensen in je omgeving zijn die Skype gebruiken, ga dan met hun een Skype gesprek aan, dan weet je een beetje wat je kunt verwachten.

Succes alvast!
💙 25 februari 2014
💙 5 juni 2015
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 22 Feb 2019 08:19

Re: Sollicitatiegesprek via Skype

Ik, maar dan vanaf de andere kant. Ik spreek regelmatig kandidaten die in het buitenland zitten en dat doe ik dan via Skype of WebEx. Ik kan me voorstellen dat het even wennen is maar uiteindelijk gaat het er om om even een gezicht te hebben bij de kandidaat waarmee je in gesprek bent. Mijn tip is om even te oefenen met hoe Skype werkt en je verder gewoon voor te bereiden op het gesprek, zoals je normaal ook zou doen.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 22 Feb 2019 11:37

Re: Sollicitatiegesprek via Skype

En zorgen dat je een rustige achtergrond hebt. Ik vond het wel relaxt. Ik zat op een voor mij fijne bekende plek. Je hoeft je niet volledig op te doffen. Als jij in een joggingbroek wil zitten kan dat ook. Het grote nadeel is dat je elkaar niet in de ogen kan kijken maar het heeft ook echt wel voordelen.
2015 💙
<<

Anoniem313

Bericht 22 Feb 2019 11:43

Re: Sollicitatiegesprek via Skype

Minx schreef:En zorgen dat je een rustige achtergrond hebt. Ik vond het wel relaxt. Ik zat op een voor mij fijne bekende plek. Je hoeft je niet volledig op te doffen. Als jij in een joggingbroek wil zitten kan dat ook. Het grote nadeel is dat je elkaar niet in de ogen kan kijken maar het heeft ook echt wel voordelen.


Ik zou dus zorgen dat je zelf wel de ander in de ogen kijkt door veel in de webcam te kijken en minder naar je scherm. Dat laat bij de andere een prettiger indruk na.
Een rustige achtergrond is inderdaad belangrijk. Qua 'opdoffen': ik zou hetzelfde aantrekken en me op dezelfde manier opmaken als bij een face-to-face sollicitatiegesprek. Al was het maar om me zelf net zo serieus en voorbereid te voelen.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 22 Feb 2019 11:51

Re: Sollicitatiegesprek via Skype

Ohh Harri gebruik jij ook Webex? Ik vind dat zo verschrikkelijk he. Het werkt vaak niet en altijd die vertraging...
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Patsy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1687

Geregistreerd: 01 Jan 2019 10:13

Bericht 22 Feb 2019 12:09

Re: Sollicitatiegesprek via Skype

Dat niet in de ogen kunnen kijken vond ik een groot nadeel. In mijn hoofd was ik erg druk met in de webcam kijken. Wanneer ik gewoon met iemand praat gaat dat vanzelf.

Een rustige achtergrond inderdaad en check van te voren even hoe je kleding overkomt op beeld.
💙 25 februari 2014
💙 5 juni 2015
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 22 Feb 2019 12:48

Re: Sollicitatiegesprek via Skype

Klinkt wel leuk en vernieuwend!
Veel succes.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 22 Feb 2019 13:00

Re: Sollicitatiegesprek via Skype

Zora schreef:Ohh Harri gebruik jij ook Webex? Ik vind dat zo verschrikkelijk he. Het werkt vaak niet en altijd die vertraging...

Haha ja vreselijk!
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 23 Feb 2019 10:15

Re: Sollicitatiegesprek via Skype

Harrison schreef:
Zora schreef:Ohh Harri gebruik jij ook Webex? Ik vind dat zo verschrikkelijk he. Het werkt vaak niet en altijd die vertraging...

Haha ja vreselijk!


Kan ook helemaal niet praten zoals ik wil dan. Met wat uhuh’s en ja’s tussendoor is het al helemaal niet te volgen maar ik vind het zo tegennatuurlijk gewoon helemaal geen teken van leven te geven...
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 15:20

Bericht 23 Feb 2019 10:27

Re: Sollicitatiegesprek via Skype

Ik heb mijn afstudeergesprek via Skype gedaan en ik vond het erg lastig! Je mist het oogcontact, omdat je dan naar de camera moet kijken ipv naar het scherm. Daarnaast miste ik de non-verbale communicatie een beetje en ook wat Zora geeft over het "geven van een teken van leven" herken ik wel. Daarnaast kan de verbinding slecht zijn en dat belemmert het gesprek ook.
<<

Henque

Kletskop

Berichten: 606

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:20

Bericht 23 Feb 2019 10:48

Re: Sollicitatiegesprek via Skype

Ik heb ook een keer een sollicitatie gehad via skype, ben aangenomen dus het heeft gewerkt ;) Heb overigens daarna nog wel een gewoon gesprek gehad, het skype sollicitatie gesprek was vooral mijn idee omdat ik vanwege de reistijd niet kon langskomen die dag.
Het voelt wat onwennig maar eerlijk gezegd vind ik dat met skypen altijd wel een beetje, dus in die zin is het niet anders!
<<

Roodkapje

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 363

Geregistreerd: 14 Sep 2013 21:05

Bericht 25 Feb 2019 01:38

Re: Sollicitatiegesprek via Skype

Dank jullie wel voor de reacties.

Voor diegene die aan de gesprekken afnemen, welke vragen stel je zoal? Echt de standaard vragen als je positieve en negatieve eigenschappen? Ik kan mij niets meer herinneren van mijn gesprek voor deze baan. Ik was denk ik al aangenomen voor ik binnenkwam.

Nu is het heel anders. Ik solliciteer nooit, doe dit werk al 10 jaar en heb weinig échte ambitie (behalve een kinderopvang/naschoolse/voorschoolloze leefomgeving voor mijn kids - vandaar ik hier ook alleen maar nachten werk).

Het gesprek is in het Engels. Iets waar ik extra zenuwachtig van word, ik kan mij best op reis redden met Engels maar over zakelijke dingen spreken is weer een heel ander ding. Ik heb hooguit met een angstige toerist die Engels spreekt te maken op mijn werk en die spreek ik hooguit 5 minuten en altijd hetzelfde soort riedeltje. :palm:

Verder ben ik gewoon doodsbang voor nieuwe situaties en vreemde mensen :cry:

@henque: hier is het ook via Skype ivm de afstand. Of er nog een gesprek volgt en of er meerdere kandidaten zijn weet ik niet. Ik weet eigenlijk ook nog niet heel veel over de vacature zelf. Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

Morgenavond is het zover :omg:
Travel is the only thing you buy that makes you richer.
<<

Patsy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1687

Geregistreerd: 01 Jan 2019 10:13

Bericht 25 Feb 2019 09:05

Re: Sollicitatiegesprek via Skype

Spannend Roodkapje. Veel succes alvast!
💙 25 februari 2014
💙 5 juni 2015
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 25 Feb 2019 09:10

Re: Sollicitatiegesprek via Skype

Lijkt mij dat een dergelijke gesprek niet heel erg veel afwijkt van een normaal gesprek dus ik zou de vacature er nog eens bijpakken en per functie-eis bedenken waarom je dat kan, waarom je daar goed in zou zijn en ik zou dit uitschrijven. ook al op z'n Engels, zodat je daar al wat meer woorden voor paraat hebt op het moment zelf.

Daarnaast zou ik me voorbereiden op je zwakke en positieve punten. Zwakke punten moet je alleen niet zo verwoorden maar meer als 'verbeterpunten'.

Ik zou me inlezen over het bedrijf, vragen stellen die daarmee te maken hebben en wederom dat ook al in het Engels opschrijven zodat je woordenschat wat uitgebreid wordt. Als het moment eenmaal daar is, moet je dat papiertje maar links laten liggen want dan kan het teveel lijken op voorlezen. Hou het spontaan, desnoods kijk je echt recht in de camera ipv naar het scherm en vergeet je dat die zelfs aanstaat.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 25 Feb 2019 13:32

Re: Sollicitatiegesprek via Skype

Eens met Caro! Als aanvulling daarop, ik zou per functie-eis of competentie ook vast een voorbeeld uit het verleden bedenken waarmee je kunt aantonen dat je dat kunt. Hoe concreter (dat betekent niet een heel lang verhaal haha) het voorbeeld hoe beter. Vaak interviewen mensen aan de hand van de star-methode.

http://www.carrieretijger.nl/carriere/s ... ieken/star
Hier kun je daar meer info over vinden.

En ik zou je goed voorbereiden maar niet alles tot in den treure oefenen of uitschrijven. Ik zou het dan bij steekwoorden laten (in het Engels). Omdat het anders inderdaad wellicht wat ingestudeerd/star kan overkomen. En als laatste tip, dit is ook voor jou de kans om te onderzoeken of het bedrijf en de functie wel bij je passen. Dus probeer jezelf te zijn en voel je echt vrij om de vragen die je hebt te stellen.
<<

Roodkapje

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 363

Geregistreerd: 14 Sep 2013 21:05

Bericht 27 Feb 2019 04:51

Re: Sollicitatiegesprek via Skype

Het gesprek is maandagavond geweest. Had mij voorbereid nav jullie tips (bedankt daarvoor) en filmpjes op Youtube. Ik heb er wel een goed gevoel bij, maar het was niet echt een sollicitatiegesprek. Meer over de historie van het bedrijf ( ik had de website al uitvoerig bestudeerd), wat zij doen in de markt en wat er van je wordt verwacht als je wordt aangenomen. De vrouw met wie ik sprak was wat ziekjes en het gesprek zou 30/45 min duren maar we waren met 15/20 min klaar. Ze zou mij nog mailen maar wanneer dat is weet ik niet. Er zijn ook andere kandidaten en de schrijftermijn op de vacature is tot eind maart. Ik weet niet of ze daar op wachten.
Ik heb gevraagd per wanneer zij iemand nodig hebben en dat was wel zo spoedig mogelijk. Ze hebben nu nog iemand die de taken waarneemt, maar eigenlijk al afscheid heeft genomen van het bedrijf.
Travel is the only thing you buy that makes you richer.
<<

Roodkapje

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 363

Geregistreerd: 14 Sep 2013 21:05

Bericht 03 Mrt 2019 02:15

Re: Sollicitatiegesprek via Skype

Ik heb donderdag een mail gekregen dat ze zich excuseerde ze ziek was en dat het gesprek korter was en of ik maandag tijd heb voor een 2e gesprek. :banaan:

Ik hoop dat dit betekent dat ze iig geinteresseerd is. De vacature staat nog steeds online dus er kan ook nog op geschreven worden. Ik ga nu dus maar weer wat Youtube filmpjes kijken ;)
Travel is the only thing you buy that makes you richer.
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 11:19

Bericht 04 Mrt 2019 09:24

Re: Sollicitatiegesprek via Skype

Spannend Roodkapje! Succes vandaag!
2012 & 2016
<<

Roodkapje

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 363

Geregistreerd: 14 Sep 2013 21:05

Bericht 04 Mrt 2019 18:08

Re: Sollicitatiegesprek via Skype

Dank je wel, Snoes.

Gesprek ging prima denk ik. Voelde iig fijn. Moest wel even snel een antwoord bedenken over wat ik goed vind aan mn manager. Het goede is dat hij soms verlof heeft ;) dat heb ik natuurlijk niet gezegd maar vond ik wel lastig. Er zijn nog meerdere sollicitanten deze week voor hun (2e) gesprek. Dus het is afwachten. Ze gaat het iig met haar manager erover hebben en als hij geïnteresseerd is, wil hij mij dan misschien ook nog spreken.
Travel is the only thing you buy that makes you richer.
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 11:19

Bericht 04 Mrt 2019 20:36

Re: Sollicitatiegesprek via Skype

Nou, spannend Roodkapje!

Is het weer een functie met nachtdiensten? Of iets helemaal anders?
2012 & 2016
<<

Roodkapje

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 363

Geregistreerd: 14 Sep 2013 21:05

Bericht 06 Mrt 2019 01:12

Re: Sollicitatiegesprek via Skype

Snoes schreef:Nou, spannend Roodkapje!

Is het weer een functie met nachtdiensten? Of iets helemaal anders?


Het is een fulltime functie overdag. Niet om die reden hierop gesolliciteerd trouwens.
Travel is the only thing you buy that makes you richer.
<<

Roodkapje

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 363

Geregistreerd: 14 Sep 2013 21:05

Bericht 11 Mrt 2019 01:27

Re: Sollicitatiegesprek via Skype

Even een update:

Ik ben het niet geworden ivm wat minder kennis betreft sales dan de andere kandidaat maar stiekem daar ook wel blij mee. Het was mijn eerste brief en meteen een reactie. Ook niet helemaal op de locatie die het meest praktisch is. Dus we kijken verder, iig sollicitatie via Skype ervaring rijker :smile:
Travel is the only thing you buy that makes you richer.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron