Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Onderpresteren op school (9 jaar)

<<

Buurvrouw Jansen

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 122

Geregistreerd: 28 Sep 2018 11:12

Bericht 21 Feb 2019 10:54

Onderpresteren op school (9 jaar)

Gisteren hebben wij 10 minuten gesprek gehad van de oudste (9 jaar, groep 5). Hij heeft langer gekleuterd waardoor hij nu in groep 5 zit i.p.v. groep 6.

Al vanaf groep 2 werd duidelijk dat hij goed mee kan komen op school. Maakte cito's altijd nagenoeg foutloos, heeft inmiddels AVI uit, kan heel goed rekenen etc. Hij krijgt pluswerk en levelwerk om hem uitgedaagd te houden. Hij zit in een grote klas (30 kinderen) met veel druktemakers en een aantal zorgkinderen. Zoon is rustig, kan heel geconcentreerd werken en je hebt geen last van hem. Zoals de juf zei "ik wou dat ik er zo meer in de klas had".

Zijn laatste cito's laten ineens wat anders zien. Zijn score's duikelen naar beneden en inmiddels zit hij overal gemiddeld qua score. Op zich nog prima natuurlijk maar het klopt niet met de werkelijkheid zeg maar. Gister 10 minuten gesprek gehad en de leraar is ervan overtuigd dat hij aan het onderpresteren is. Als ik Google kom ik tot dezelfde conclusie, inclusief het stukje over faalangst wat hier vaak bij hoort. We zien dit bijvoorbeeld ook terug bij de voetbal.

Met school gaan ze hier nu hard mee aan de slag. Hij moet leren leren en ook ontdekken dat fouten maken mag, niet erg is. Op dit moment was er niet echt iets wat wij thuis konden doen.

Zijn hier ouders met ervaring? Hebben jullie tips/adviezen?

Het is natuurlijk helemaal niet erg als hij straks gewoon een gemiddelde leerling is, maar je ziet dat hij niet lekker in zijn vel zit en daar willen/moeten we natuurlijk wel iets mee. Het is dus niet zo dat we hem persé naar het VWO willen hebben of zo, maar dat hij gewoon lekker in zijn vel zit en met plezier naar school blijft gaan.
2009~2011~2014
<<

Anoniem315

Bericht 21 Feb 2019 11:06

Re: Onderpresteren op school (9 jaar)

Het levelwerk kan enerzijds uitdagend werken, motivatieverhogend, maar anderzijds kan het het opnemen van de basisstof ondermijnen. Een poosje meedoen aan het basiswerk om het fundament te versterken kan dan goed werken, mits op een interessante manier aangeboden.

Thuis kun je sites als leestrainer.nl bezoeken (zit een boel cito oefenstof op, op alle vakgebieden) of junior einstein, zodat je zelf een beetje een indruk krijgt van zijn niveau. Misschien vindt hij het wel prettig om dit met jou samen te doen en voelt hij zich gesteund.

Weten jullie wat zijn leervermogen is? Is er al eens een intelligentietest afgenomen? Dat kan jullie en de leerkrachten helpen in de beeldvorming betreffende het onder- of overvragen.
<<

Anoniem315

Bericht 21 Feb 2019 11:09

Re: Onderpresteren op school (9 jaar)

Heeft hij trouwens het idee dat hij 'gezien' wordt? Hij valt misschien wat minder op tussen de druktemakers en zoekt misschien waardering en bevestiging.
<<

Buurvrouw Jansen

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 122

Geregistreerd: 28 Sep 2018 11:12

Bericht 21 Feb 2019 11:21

Re: Onderpresteren op school (9 jaar)

Dankje Exo!

Nee hij is verder nooit getest, behalve dat hij weleens cito's van groep 6 heeft moeten maken begin dit jaar en die waren foutloos. Wat je zegt over het niet gezien worden dat is een goede, daar ga ik het eens voorzichtig met hem over hebben.
2009~2011~2014
<<

Rejoy

Kwebbel

Berichten: 319

Geregistreerd: 16 Dec 2018 00:18

Bericht 21 Feb 2019 15:01

Re: Onderpresteren op school (9 jaar)

-
Laatst gewijzigd door Rejoy op 23 Feb 2019 16:56, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Pollepel

Kwebbel

Berichten: 298

Geregistreerd: 25 Okt 2018 19:14

Bericht 21 Feb 2019 15:28

Re: Onderpresteren op school (9 jaar)

Volgens mij heb je al fijne ideeen en ervaringen opgedaan met bovenstaande antwoorden.
Als aanvulling zou ik Rots en Water trainingen willen toevoegen. Vaak worden deze trainingen in elke plaats wel gegeven. Deze trainingen worden voor veel doelgroepen gegeven. Mijn ervaring is dat het kinderen zelfverzekerder kan maken in groepen. Het is een fysieke training, en dat kan voor denkers soms heel prettig zijn. Ervaren door het lichaam.
Let wel op met de groepssamenstelling, bekijk kritisch of de gegeven training ook groepssamenstelling ook bij je kind past.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 21 Feb 2019 16:04

Re: Onderpresteren op school (9 jaar)

Pollepel, rots en water gaat erg over weerbaarheid en grenzen. Daar lees ik niets over in de berichten van de to, jij wel?
#teammaple🍁
<<

Pollepel

Kwebbel

Berichten: 298

Geregistreerd: 25 Okt 2018 19:14

Bericht 21 Feb 2019 16:47

Re: Onderpresteren op school (9 jaar)

Urban Naked schreef:Pollepel, rots en water gaat erg over weerbaarheid en grenzen. Daar lees ik niets over in de berichten van de to, jij wel?

Rots water gaat ook over zelfvertrouwen en leren staande houden in een groep. Daar lees ik wel wat over.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 21 Feb 2019 16:57

Re: Onderpresteren op school (9 jaar)

Ja, omdat de groep zo groot is (30 leerlingen). Daar kan geen mens lekker in leren en goed gezien worden denk ik. Ik ben heel erg fan van r&w (ben zelf gecertificeerd en geef ook die lessen) maar in dit geval zou ik dit niet direct adviseren.
#teammaple🍁
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 21 Feb 2019 17:01

Re: Onderpresteren op school (9 jaar)

Edit: ook niet afraden want iedereen kan er wat aan hebben. Maar als je in dit specifieke geval zit met een kind dat onderpresteren zou ik eerst m’n pijlen op de stof en de aanpak richten.
#teammaple🍁
<<

Pollepel

Kwebbel

Berichten: 298

Geregistreerd: 25 Okt 2018 19:14

Bericht 21 Feb 2019 17:35

Re: Onderpresteren op school (9 jaar)

Urban Naked schreef:Edit: ook niet afraden want iedereen kan er wat aan hebben. Maar als je in dit specifieke geval zit met een kind dat onderpresteren zou ik eerst m’n pijlen op de stof en de aanpak richten.

Ieder mag zijn verschil van visie hebben op het thema onderpresteren. En daarbij de aanpak hoe je iemand hierbij het beste kan helpen.
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 22 Feb 2019 15:11

Re: Onderpresteren op school (9 jaar)

Buurvrouw Jansen, wat vervelend om te merken dat je kind niet lekker in zijn vel zit. Heb je het idee dat het een momentopname is, deze lagere cito-scores? Of is hij echt aan het afglijden qua prestaties? Ik lees in je latere reacties dat hij aan het begin van het jaar cito's van groep 6 heeft moeten maken en dat deze toetsen foutloos waren. Weet je waarom hij deze toetsen heeft gemaakt en wat school met de uitslagen heeft gedaan?

Zoals je je zoon in je bericht omschrijft heeft hij altijd met gemak hoge scores gehaald. En als hij aan het begin van groep 5 al cito's van groep 6 foutloos wist te maken, dan roept dat bij mij de vraag op of hij ooit écht geprikkeld wordt. Want in feite heeft hij dan (de plusklas uitgezonderd), de afgelopen maanden en misschien wel jaren, onder zijn niveau gewerkt. Bovendien lees ik terug dat hij in een pittige klas zit, een autonome houding heeft en weinig aandacht vraagt. Zou het zo kunnen zijn dat de basisstof voor hem zó saai is, dat hij mentaal is afgehaakt?

Wat ook nog zou kunnen spelen is dat hij zo gewend is alles zonder problemen en vrijwel foutloos te maken, dat hij ervan schrikt als hij iets niet direct snapt. En als hij nooit heeft geleerd om aan de juf of meester om hulp te vragen, omdat hij dat als falen beschouwt ('hulp hebben alleen domme kinderen nodig'), dan kan het een onmogelijke opgave worden om toe te geven dat je ergens afhaakt. En blijf je in je eentje aanmodderen zonder dat iemand merkt dat je eigenlijk hulp of ondersteuning nodig hebt. In plaats van door een leerkuil te gaan, waar je uiteindelijk sterker weer uit komt, blijf je dan hangen in strategieën die niet werken en haal je lagere resultaten dan op basis van je potentie mogelijk zou zijn.

Als ik je bericht zo lees, dan kan ik me voorstellen dat het heel fijn voor je zoon zou zijn om één-op-één ondersteuning te krijgen en uit te zoeken waar er precies iets niet lekker loopt. Verveelt hij zich, heeft hij hiaten opgelopen, voelt hij zich niet veilig in de klas, etc.? Ik zou hem in ieder geval zeker niet uit de plusklas halen: waarschijnlijk zou dat voor hem als een straf of degradatie voelen, terwijl dat misschien de enige momenten zijn dat hij wél lekker bezig kan zijn, in een kleine groep en meer op zijn niveau gericht qua uitdaging.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers