Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Alleenstaande moeders & alimentatie

<<

Bergkristal

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 605

Geregistreerd: 10 Feb 2019 15:50

Bericht 10 Feb 2019 19:40

Alleenstaande moeders & alimentatie

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw in het forum (zie welkomstopic voor wat informatie dan hebben jullie een beeld :)). Ik ben alleenstaande moeder sinds 6 maanden. Het contact met mijn ex is gelukkig goed als het om de omgangsregeling en opvoeding gaat. Het enige waar we wat problemen mee hebben is de alimentatie wij waren samen een bedrag overeen gekomen €200 maar nu is mijn ex minder gaan werken bij zijn huidige werkgever omdat de kans dat hij ontslagen werd anders heel groot was en het hem kosten in de opvang scheelt. Nu hebben we de alimentatie op dezelfde manier herberekend en het percentage dat zijn inkomen daalt, daalt de alimentatie nu ook. Alleen ga ik hiermee niet rondkomen het nieuwe bedrag is nu €138 ik kon met die €200 al krap rondkomen maar hiermee lukt het dus niet. Ben al druk bezig met een nieuwe baan maar helaas is het mij tot op heden nog niet gelukt. Werk nu 2 dagen (16 uur) tegen minimum loon, verdien onder de bijstandsnorm maar als ik aanvullende bijstand aanvraag wordt de alimentatie weer afgetrokken dus ga ik er niet echt op vooruit bij de gemeente kan ik helaas ook niet terecht voor gemeentelijke regelingen zag ik al. Ik twijfel nu of ik mijn ex moet vragen om mij het oude bedrag aan alimentatie over te maken omdat ik op deze manier niet rond kan komen voor mijn dochter. Hij is natuurlijk ook veel in inkomen gedaald maar ik heb het vermoeden zeker sinds zijn nieuwe relatie (vriendin met volgens mij een normaal inkomen werkt 24 uur) dat hij wel rond kan komen. Ik snap dat zijn nieuwe partner niet hoeft mee te betalen aan onze dochter maar evt zou zij toch wel mee kunnen betalen aan de boodschappen ed. Ze zijn nog niet heel lang samen dus ik ben bang dat hij het raar vindt dat ik eigenlijk om meer geld vraag terwijl dat ze nog niet alle dagen samen wonen (ze heeft mijn dochter nog niet ontmoet dus die dagen is ze er niet, ik heb haar ondertussen al wel ontmoet). Ik zit ook met de gedachte te denken om het bedrag evt als lening te vragen alleen zie ik dan niet bij extra uren de mogelijkheid om dat snel terug te betalen en stel dat mijn ex daar in de toekomst moeilijk over gaat doen en ik het in 1 keer moet terug betalen ( heb geen spaargeld oid). Is er iemand die hun ex ook om meer alimentatie heeft gevraagd of in een soortgelijke situatie heeft gezeten(mag ook via PM).Ik vind het erg lastig om dit met mijn eigen kring te bespreken omdat die hem ook allemaal kennen.
Carpe Diem
<<

Anoniem313

Bericht 10 Feb 2019 19:50

Re: Alleenstaande moeders & alimentatie

Ik zou dat door een professional laten berekenen.
<<

Bergkristal

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 605

Geregistreerd: 10 Feb 2019 15:50

Bericht 10 Feb 2019 20:14

Re: Alleenstaande moeders & alimentatie

Ik heb wel meerdere berekeningen mbv internet gedaan en een goede vriendin van mij is juriste. Ik ben dan ook tot de conclusie gekomen dat ik dan minder zou krijgen aan kinderalimentatie. Dus een jurist, professional of rechtszaak wil ik eigenlijk vermijden omdat ik dan waarschijnlijk in mijn eigen vingers ga snijden.
Carpe Diem
<<

Radler

Yipyapper

Berichten: 1711

Geregistreerd: 31 Dec 2018 18:26

Bericht 10 Feb 2019 20:33

Re: Alleenstaande moeders & alimentatie

Je kan het natuurlijk altijd aan hem vragen, ik weet niet hoe meegaand hij hierin zal zijn.

Het is idd zo dat als je aanvulling van de bijstand krijgt de allimentatie hier van afgetrokken wordt.
Hier zat de ex van vriend in de bijstand en wat hij aan alimentatie overmaakte naar haar werd van de bijstand afgetrokken en betaalde de gemeente minder.
Hij moest ook elk jaar een formulier invullen wat hij betaalde, wat zijn hypotheek, salaris etc etc is.

Maar is het niet zo dat je vanuit de bijstand meer recht heb op toeslagen etc?
De ex van vriend had het best goed in de bijstand door alle toeslagen etc wat ze kreeg.
Juli 2019
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 10 Feb 2019 20:49

Re: Alleenstaande moeders & alimentatie

Heb je al je toeslagen idd al uitgezocht en zo snel mogelijk meer gaan werken, 16 uur dat is echt weinig. In welke sector ben je op zoek? Je kunt het je ex sowieso vragen, je bent de moeder van zijn kind en kan me niet voorstellen dat hij wil dat jullie beide het niet redden in de maand.
<<

Pitty

Bericht 10 Feb 2019 20:53

Re: Alleenstaande moeders & alimentatie

Eventueel een krantenwijk erbij doen?
<<

Bergkristal

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 605

Geregistreerd: 10 Feb 2019 15:50

Bericht 10 Feb 2019 20:55

Re: Alleenstaande moeders & alimentatie

Heb gelukkig wel de alleenstaande ouderkop van het kindgebonden budget omdat onze dochter op mijn adres ingeschreven staat. Zorgtoeslag, huurtoeslag en kinderopvangtoeslag krijg ik ook. Het nadeel is dat ik een dure zorgverzekering en huur heb. Zorgverzekering kan ik helaas niet goedkoper ivm hoge tandartskosten, fysiotherapie, hydrotherapie en bezoeken homeopaat heb deze gelukkig wel via de gemeente af kunnen sluiten waardoor het eigen risico meeverzekerd is dit scheelt mij sinds begin van het jaar al €54,00 per maand (eigen risico €32,50 pm meegerekend) dit komt groot en deels door de bijdrage van de gemeente. Mijn huur ligt relatief hoog na aftrek toeslagen ben ook druk opzoek naar een goedkopere woning maar was allang blij dat ik zo snel een woning kreeg toegewezen. Probeer boodschappen tussen de €30/€40 per week te houden en energie kosten liggen al enorm laag omdat ik zonnepanelen heb en veel terug lever waardoor ik het overschot kan gebruiken voor mijn gas rekening. Mijn uitgaven hou ik zo laag mogelijk en meer besparen lukt dan ook niet. Een hoger inkomen probeer ik te creëeren door meer te gaan werken in theorie ben ik wel voordeliger uit in de bijstand door de gemeentelijke regelingen waar ik dan recht op zou hebben (kwijtschelding, kledingnormen, zwemlessen, sport, jarige job etc. etc.) maar dit wil ik eigenlijk voorkomen wil juist werken en niet afhankelijk zijn van uitkeringen ed. In een ideale situatie zou ik niet eens alimentatie willen ontvangen en zelf mijn dochter kunnen onderhouden op de dagen dat ze bij mij is (voor-ouderschap). Het is wel lastig door de grenzen wordt voor mij de bijstand juist heel aantrekkelijk dan zou ik namelijk wel rond kunnen komen volgens mijn berekeningen. Maar via toeslagen haal ik er dus al het maximale uit.....
Carpe Diem
<<

Anoniem331

Bericht 10 Feb 2019 20:58

Re: Alleenstaande moeders & alimentatie

Welkom in Nederland. Ik verdien als alleenstaande ouder die werkt, mindet dan een alleenstaande ouder in de bijstand. Met een paar uurtjes werk erbij verdien ik teveel voor toeslagen en kom ik helemaal niet meer rond. Bijstand is soms zo slecht nog niet.
<<

Anoniem313

Bericht 10 Feb 2019 20:59

Re: Alleenstaande moeders & alimentatie

Ik begrijp het niet helemaal geloof ik. Het gaat om de kinderalimentatie neem ik aan? Dat hoef je toch niet te vragen in de hoop dat hij akkoord gaat - jullie hebben samen een kind en de verzorging daarvan kost per maand een x bedrag waar je samen voor verantwoordelijk bent. Als ik je goed begrijp werken jullie beiden parttime en verdienen jullie daarmee niet genoeg om je kind van te onderhouden. Dan moet je dus allebei zorgen dat je dat benodigde bedrag kan betalen iedere maand.
<<

Bergkristal

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 605

Geregistreerd: 10 Feb 2019 15:50

Bericht 10 Feb 2019 21:00

Re: Alleenstaande moeders & alimentatie

Popcorn schreef:Welkom in Nederland. Ik verdien als alleenstaande ouder die werkt, mindet dan een alleenstaande ouder in de bijstand. Met een paar uurtjes werk erbij verdien ik teveel voor toeslagen en kom ik helemaal niet meer rond. Bijstand is soms zo slecht nog niet.



Klopt bijstand is voor mij veel gunstiger maar wil dit echt niet kan ook zeker niet ‘thuis’ zitten. Werk zelfs liever meer waardoor ik geen toeslagen meer krijg maar moet natuurlijk nog wel rond kunnen komen, zonder toeslagen had ik het helemaal niet gered.
Carpe Diem
<<

Bergkristal

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 605

Geregistreerd: 10 Feb 2019 15:50

Bericht 10 Feb 2019 21:05

Re: Alleenstaande moeders & alimentatie

Caulfield schreef:Ik begrijp het niet helemaal geloof ik. Het gaat om de kinderalimentatie neem ik aan? Dat hoef je toch niet te vragen in de hoop dat hij akkoord gaat - jullie hebben samen een kind en de verzorging daarvan kost per maand een x bedrag waar je samen voor verantwoordelijk bent. Als ik je goed begrijp werken jullie beiden parttime en verdienen jullie daarmee niet genoeg om je kind van te onderhouden. Dan moet je dus allebei zorgen dat je dat benodigde bedrag kan betalen iedere maand.


Het gaat inderdaad om de kinderalimentatie ik vermoed dat hij wel meer kan betalen maar de draagkracht moet natuurlijk wel in verhouding meegenomen worden. Onze inkomens voor scheiding bij elkaar zorgden ervoor dat we makkelijk in het onderhoud konden voorzien maar nu zijn er natuurlijk 2 woningen en aan zijn kant een lager inkomen, zit echt in een spagaat tussen gevoel, angst en verstand.... Volgens berekening ontvang ik al meer dan de berekening weergeeft maar mede door mijn dure woning redt ik het dus niet. Ben bezig met meer werk en goedkopere woning maar tot nu toe geen succes.
Carpe Diem
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 10 Feb 2019 21:08

Re: Alleenstaande moeders & alimentatie

Bergkristal schreef:
Caulfield schreef:Ik begrijp het niet helemaal geloof ik. Het gaat om de kinderalimentatie neem ik aan? Dat hoef je toch niet te vragen in de hoop dat hij akkoord gaat - jullie hebben samen een kind en de verzorging daarvan kost per maand een x bedrag waar je samen voor verantwoordelijk bent. Als ik je goed begrijp werken jullie beiden parttime en verdienen jullie daarmee niet genoeg om je kind van te onderhouden. Dan moet je dus allebei zorgen dat je dat benodigde bedrag kan betalen iedere maand.


Het gaat inderdaad om de kinderalimentatie ik vermoed dat hij wel meer kan betalen maar de draagkracht moet natuurlijk wel in verhouding meegenomen worden. Onze inkomens voor scheiding bij elkaar zorgden ervoor dat we makkelijk in het onderhoud konden voorzien maar nu zijn er natuurlijk 2 woningen en aan zijn kant een lager inkomen, zit echt in een spagaat tussen gevoel, angst en verstand.... Volgens berekening ontvang ik al meer dan de berekening weergeeft maar mede door mijn dure woning redt ik het dus niet. Ben bezig met meer werk en goedkopere woning maar tot nu toe geen succes.


Waarom leg je de situatie dan niet gewoon aan hem voor? Je kunt ook moeilijk doen om het moeilijk doen hoor.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6200

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 10 Feb 2019 21:09

Re: Alleenstaande moeders & alimentatie

Ik zou de alimentatie officieel vast laten stellen en aanvullend bijstand vragen. Dan weet je gewoon zeker dat je op het minimum zit. En zolang je er recht op hebt, ook gebruik maken van eventuele regelingen vanuit de bijstand. En als de situatie het toe laat zsm werk zoeken waardoor bijstand niet meer nodig is en je de alimentatie als extra hebt. Je maakt het jezelf (en eventueel je ex) anders onnodig moeilijk.
<<

Radler

Yipyapper

Berichten: 1711

Geregistreerd: 31 Dec 2018 18:26

Bericht 10 Feb 2019 21:49

Re: Alleenstaande moeders & alimentatie

Maar als ze het officieel laat berekenen zal er waarschijnlijk minder allimentatie uitkomen dan wat ze nu krijgt. Althans dat vermoed ze nav berekeningen online en overleg met vriendin die juriste is.

Ik weet niet of het voor 1 of meer kinderen is die 138,-
Juli 2019
<<

Anoniem270

Bericht 10 Feb 2019 22:04

Re: Alleenstaande moeders & alimentatie

Als hij vrijwillig minder is gaan werken mag hij niet zomaar het alimentatiebetalingen wijzigen.
Dat mag alleen wanneer het noodgedwongen is.
<<

Rejoy

Kwebbel

Berichten: 319

Geregistreerd: 16 Dec 2018 00:18

Bericht 10 Feb 2019 22:20

Re: Alleenstaande moeders & alimentatie

Maar als kinderallimentatie van de bijstand wordt afgetrokken, dan schiet je er toch niks mee op om meer alimentatie te vragen, netto ga je er dan niks op vooruit.

Verder zou ik er echt voor zorgen dat je financieel onafhankelijk wordt. Investeren in werk dus, met twee dagen werken kan volgens mij bijna niemand rondkomen.
<<

Bergkristal

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 605

Geregistreerd: 10 Feb 2019 15:50

Bericht 10 Feb 2019 22:23

Re: Alleenstaande moeders & alimentatie

Scott schreef:Als hij vrijwillig minder is gaan werken mag hij niet zomaar het alimentatiebetalingen wijzigen.
Dat mag alleen wanneer het noodgedwongen is.


Ik weet van zijn werksituatie af en ben dan ook blij dat hij deze keuze heeft gemaakt ik weet dat praktisch alle mensen met 40 uur per week contracten er uit gaan dus en dan is zijn inkomen dus nog lager waardoor de alimentatie nog veel lager zou zijn. In die zin snap ik het dus wel.
Carpe Diem
<<

Bergkristal

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 605

Geregistreerd: 10 Feb 2019 15:50

Bericht 10 Feb 2019 22:25

Re: Alleenstaande moeders & alimentatie

Rejoy schreef:Maar als kinderallimentatie van de bijstand wordt afgetrokken, dan schiet je er toch niks mee op om meer alimentatie te vragen, netto ga je er dan niks op vooruit.

Verder zou ik er echt voor zorgen dat je financieel onafhankelijk wordt. Investeren in werk dus, met twee dagen werken kan volgens mij bijna niemand rondkomen.


Ik heb daarom tegenwoordig dus geen (aanvullende) bijstand wel zou ik in de bijstand beter uit zijn gezien de gemeentelijke regelingen die er in deze gemeente zijn. Ik investeer ook veel tijd in solliciteren ed zoals hier boven ook staat net als een goedkopere woning vinden voor mij hoog. 1 van deze problemen aanpakken zou er voor zorgen dat dit onderwerp helemaal geen probleem zou zijn.
Carpe Diem
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1956

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 10 Feb 2019 22:26

Re: Alleenstaande moeders & alimentatie

Ik zou het probleem dan denk ik toch voorleggen aan je ex, als je met het oude bedrag eventueel net rond zou kunnen komen en nu niet.. Je weet nooit, wellicht wil hij het oude bedrag toch wel betalen of is bereid om mee te denken naar een oplossing. Zolang je geen andere baan vindt / meer uren kunt werken zou ik de bijstand wel overwegen overigens, wanneer je anders niet rond kunt komen. Natuurlijk is de bijstand ook niet ideaal en ik zou zeker proberen er niet in te komen of er zo snel mogelijk weer uit te komen. Maar als het voor even een oplossing kan zijn, dan zou ik er toch gebruik van maken denk ik.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1956

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 10 Feb 2019 22:28

Re: Alleenstaande moeders & alimentatie

En met een beetje geluk is het dus tijdelijk als ik zo lees, tijdelijk wat meer geld van je ex wanneer dat mogelijk is, of tijdelijk in de bijstand als het echt niet anders kan? Hopelijk is het dan weer opgelost wanneer je een andere baan vindt of een goedkopere woning.
<<

Rejoy

Kwebbel

Berichten: 319

Geregistreerd: 16 Dec 2018 00:18

Bericht 10 Feb 2019 22:30

Re: Alleenstaande moeders & alimentatie

Bergkristal schreef:
Rejoy schreef:Maar als kinderallimentatie van de bijstand wordt afgetrokken, dan schiet je er toch niks mee op om meer alimentatie te vragen, netto ga je er dan niks op vooruit.

Verder zou ik er echt voor zorgen dat je financieel onafhankelijk wordt. Investeren in werk dus, met twee dagen werken kan volgens mij bijna niemand rondkomen.


Ik heb daarom tegenwoordig dus geen (aanvullende) bijstand wel zou ik in de bijstand beter uit zijn gezien de gemeentelijke regelingen die er in deze gemeente zijn. Ik investeer ook veel tijd in solliciteren ed zoals hier boven ook staat net als een goedkopere woning vinden voor mij hoog. 1 van deze problemen aanpakken zou er voor zorgen dat dit onderwerp helemaal geen probleem zou zijn.


Je hebt geen aanvullende bijstand, maar als je dat zou hebben, dan zou je financieel gezien wel beter uitkomen? Waarom vraag je dan geen bijstand aan? Als dat boven het bedrag komt van de alimentatie, dan kun je toch veel beter dat doen? Ondertussen inderdaad investeren in solliciteren en zodra je er financieel wat beter voorstaat stopt de bijstand en heb je de alimentatie daar nog weer bij bovenop.
<<

Anoniem316

Bericht 10 Feb 2019 22:37

Re: Alleenstaande moeders & alimentatie

De alimentatie wordt niet gekort. De alimentatie wordt aangevuld met een uitkering.
#rantuit
<<

Rejoy

Kwebbel

Berichten: 319

Geregistreerd: 16 Dec 2018 00:18

Bericht 10 Feb 2019 22:56

Re: Alleenstaande moeders & alimentatie

Dee schreef:De alimentatie wordt niet gekort. De alimentatie wordt aangevuld met een uitkering.
#rantuit



Aah, ik wist niet dat dit op deze manier wordt bekeken! Heb jij ook enig idee of de alimentatie voor de bijstand dan als een soort inkomen wordt gezien en waarom dat dan niet het geval is voor andere instanties?
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11590

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 10 Feb 2019 23:07

Re: Alleenstaande moeders & alimentatie

Rejoy schreef:
Dee schreef:De alimentatie wordt niet gekort. De alimentatie wordt aangevuld met een uitkering.
#rantuit



Aah, ik wist niet dat dit op deze manier wordt bekeken! Heb jij ook enig idee of de alimentatie voor de bijstand dan als een soort inkomen wordt gezien en waarom dat dan niet het geval is voor andere instanties?


Omdat het anders niet te controleren is. Stel iemand ontvangt 1500 euro alimentatie en daarbovenop nog eens 900 euro alimentatie. Dan heb je dus 2400 euro netto, terwijl je van die 1500 ook rond zou moeten kunnen komen. De bijstandsnorm is echt het minimum. Al moet ik zeggen dat het gevoelsmatig wel heel zuur is want dat geld is bedoeld voor je kind.
2015 💙
<<

Bergkristal

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 605

Geregistreerd: 10 Feb 2019 15:50

Bericht 10 Feb 2019 23:19

Re: Alleenstaande moeders & alimentatie

Lees net alles terug en begrijp dat ik alles niet helemaal duidelijk heb opgeschreven waardoor er wat verwarring ontstaat probeer het hieronder dan ook te schetsen.

Mijn inkomen uit werk is onder de bijstandsnorm. De gemeente telt echter de (kinder)alimentatie mee in het inkomen. Door deze berekening kom ik incl alimentatie dus boven de bijstandsnorm.

Als ik zou stoppen met werken kom ik in de bijstand de bijdrage van de gemeente zal in dit geval lager zijn omdat de alimentatie van dit bedrag wordt afgetrokken. Het voordeel hiervan is dat ik wel in aanmerking kom voor gemeentelijke regelingen. Als ik dat voordeel bekijk (de gemeente waar ik woon heeft heel veel minima regelingen waar ik nu net boven zit). Dit voordeel berekend op maand niveau kom ik op een bedrag uit wat voor mij gemiddeld per maand een voordeel zal brengen van ongeveer €93.

De bijstand is een situatie waar ik geen gebruik van wil maken dit omdat ik graag meer wil en kan werken iets waar ik dan ook al een poos druk mee bezig ben.

Mijn ex heeft er onder andere voor gekozen om minder te werken omdat de kans dat hij anders werd ontslagen 99,9% is (dit was vlak voor de scheiding al bekend). Dit is dus financieel voor ons beide de beste keuze bij werkloosheid zou zijn inkomen nog lager zijn waardoor de alimentatie nog lager zou zijn en hij zelf ook veel minder geld kan uitgeven voor zijn tijd met onze dochter.

Ik ben druk bezig met een nieuwe baan, uitbereiding van uren of een extra (bij)baan. Voor de periode april t/m oktober kan ik in ieder geval extra werken (16 uur) op een vakantiepark in de buurt. Ik hoop natuurlijk eerder wat anders te vinden. Ook ben ik opzoek naar een goedkopere woning.

Het is dus puur tijdelijk in ieder geval tot eind april (ivm loon uitbetaling). Ik verwacht dan ook dat ik daarna of meer werk of een goedkopere woning heb.

Ik denk toch dat ik hem ga vragen of hij (met terugwerkende kracht) februari en de toekomstige maanden maart en april nog het oude bedrag wil overmaken. Ik hoop dat onze verstandhouding hier niet door veranderd aangezien het net zo goed gaat.

Ik hoop gewoon dat het allemaal snel over is en ik mijn huisje (of een andere) met alle kosten die erbij komen zelf kan betalen. (En voor de toekomst natuurlijk een super leuke baan in mijn werkveld waarmee ik ook nog elke maand wat kan sparen voor mijn dochter en eventueel een kampeervakanie: dromen mag altijd)
Carpe Diem
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers