Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Roken

<<

Anoniem313

Bericht 04 Feb 2019 08:03

Re: Roken

Mede-gestopten: dromen jullie ook weleens dat je rookt? En dat je je dan zo schuldig voelt als je wakker wordt?

Het hangt qua roken idd enorm af van in welke groep je je bevindt. Roken correleert negatief met sociaal-economische status. Dat wil zeggen dat er meer wordt gerookt door mensen met een lage SES (lager opgeleid, lager beroepsniveau en lager inkomen).
<<

Anoniem262

Bericht 04 Feb 2019 09:51

Re: Roken

Gympie schreef:
Fedora schreef:De meeste mensen in mijn omgeving zijn gestopt. Ik nog niet. Maar ik rook ook niet dramatisch veel. Het is wel een beetje dat opstartmomentje van de dag met een kop koffie. Voor de rest ben ik er nog zo weinig mee bezig dat ik ze vaak vergeet mee te nemen of vergeet dat ze in huis liggen. Het leven zonder sigaret bevalt wel, maar stoppen is nog een brug te ver.


Als je nog opstart met een sigaret, heb je geen leven zonder sigaret volgens mij ;).


Volgens mij zitten er 24 uren in een dag en als ik opstart met een sigaret, heb ik nog 23 uur en 50 minuten leven zonder sigaret. Je kunt het zo zwart of wit zien als je wilt, maar je kunt het ook nuanceren. ;)
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 04 Feb 2019 09:53

Re: Roken

@ Caulfield, dat van roken en lage SES klopt wel al vraag ik mij dan altijd af waar betalen ze dat van dan? Roken is immers kei duur geworden.

De afname is in mijn optiek al gestart toen ze roken gingen verbieden in de horeca. Met name in restaurants was dat een hele openbaring, want eindelijk kon ik het eten eens goed proeven zonder rooklucht/smaak. Destijds werkte ik nog in de accountancy en ik had ook horecaklanten en die waren er niet blij mee. In hun kroeg moesten ze verplicht een aparte rookruimte maken (kost natuurlijk extra geld) en door het verbod zouden ze omzet mislopen.
<<

Anoniem262

Bericht 04 Feb 2019 09:56

Re: Roken

Roken wordt altijd gelinkt aan opleidingsniveau en status. De mensen mét een (hoge) opleiding en (goede) baan, zouden minder, dan wel niet, roken. Prachtig onderzoek van degene die het heeft uitgevoerd, want het komt overal terug, maar roken is hetzelfde als drugsgebruik, ze/we doen het allemaal, alleen zijn de hoogopgeleiden over het algemeen beter in het verdoezelen van hun 'verslavingen'. De laag opgeleiden in mijn omgeving zijn allemaal gestopt met roken, dan al niet nooit begonnen, terwijl de hoogopgeleiden er lustig op los dampen (en een lijntje absoluut niet schuwen). Ik vind het hele onderzoek naar rokers e.d. waarbij opleidingsniveau en status wordt bekeken discutabel.
<<

Anoniem304

Bericht 04 Feb 2019 10:20

Re: Roken

Ohja, dus alle hoogopgeleiden die roken liegen daarover?
Het is net alsof je het gevoel hebt dat je je moet verdedigen Fedora, dat hoeft toch niet?
Het is uit onderzoek gebleken, wat maakt het in hemelsnaam uit??

In onze vriendengroep zijn de meeste ook niet verder gekomen dan MBO en inderdaad, ze roken bijna allemaal. En zijn daar ook mee opgegroeid trouwens. Vrijwel al die ouders roken ook.
Ik heb zelf ook gerookt. Bijna 10 jaar, maar ben in 2011 gestopt. Of was het 2012? Geen idee eigenlijk.
Gelukkig wordt er steeds minder gerookt, al zou het beter zijn voor mijn beurs dat een groot deel van NL blijft roken. Ze betalen een hoop accijns en belasting. Als er minder binnenkomt, gaat dat geheven worden op andere producten.
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 04 Feb 2019 10:24

Re: Roken

In mijn omgeving rookt alleen mijn moeder (nog).
Mijn vrienden rookten eigenlijk nooit/amper en zelf heb ik ook nooit gerookt.
<<

Anoniem262

Bericht 04 Feb 2019 10:25

Re: Roken

Dit heeft niets met verdedigen te maken. Het gaat niet om mijn persoon. Het gaat om wat ik in mijn omgeving (straatarm, steenrijk, hoogopgeleid, laagopgeleid) zie. Het zijn altijd de laagopgeleiden die de slechtste keuzes maken volgens de overheid en dat vind ik, nogmaals, heel erg discutabel.

Ik rook, ik ben niet laagopgeleid, dus ik voel me niet aangesproken. :)
<<

Anoniem304

Bericht 04 Feb 2019 10:27

Re: Roken

Maar jouw omgeving is toch niet representatief voor de rest van het land?
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6196

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 04 Feb 2019 10:29

Re: Roken

In mijn omgeving rookten veel mensen en nu nog weinig. Heb ook het idee dat rokers het wat meer verbergen/discreter zijn en dat het steeds minder als normaal gezien wordt.

Ja Caulfield dat droomde ik onlangs nog. Had volgende dag afgesproken met vriendin die rookt en ik droomde dat ik met haar ging roken while pregnant. Ik voel me dan met wakker worden schuldig maar ook blij dat ik dat niet meer hoef te doen.
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 04 Feb 2019 10:30

Re: Roken

Cotton schreef:Maar jouw omgeving is toch niet representatief voor de rest van het land?

Precies dit.
Er zijn niet voor niks vele onderzoeken die dit presenteren.
Dan kan het nog zo zijn dat het in jouw omgeving totaal niet klopt, dat heb je altijd.
Zo is het volgens mij zo dat hoogopgeleide mensen dan weer meer drinken? Althans, dat staat me bij. Nou, dat gaat bij mij ook niet op, want ik drink geen druppel.
<<

Anoniem262

Bericht 04 Feb 2019 10:31

Re: Roken

Cotton schreef:Maar jouw omgeving is toch niet representatief voor de rest van het land?

Gelukkig niet. Het zegt wel dat ik betwijfel of het echt zo zwart-wit is als onderzoeken schetsen. Maar goed, dat is mijn persoonlijke interesse en geen reden voor discussie, haha. In mijn omgeving rookt er bijna niemand meer en wie nog wel rookt is niet laagopgeleid met hier en daar een uitzondering daargelaten.
<<

Anoniem313

Bericht 04 Feb 2019 10:55

Re: Roken

Ik kan honderden artikelen hier plaatsen, single studies maar ook meta-analyses, uit Nederland maar ook internationaal, die laten zien dat roken, net als veel andere vormen van ongezond gedrag (alcohol drinken uitgezonderd), meer voorkomt onder mensen met een lage SES. Wat je in je omgeving ziet verandert daar niets aan. Het is overigens ook niet zozeer de overheid die dat 'vindt', maar wetenschappers die de data bestuderen.
Maar goed, wetenschappelijk onderzoek heeft ook weer aangetoond dat mensen, wanneer ze eenmaal een mening hebben, deze niet vaak bijstellen aan de hand van bewijs dat het anders zit. Dus ik zal die links niet plaatsen :smile:
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 04 Feb 2019 12:59

Re: Roken

Dank je CF. Ik had daarstraks een hele reactie maar halverwege besloot ik dat ik er te moe voor was.

Ik rook niet meer en ik ben er heel blij mee. Ook heb ik er geen enkele behoefte meer aan en dat is nog het fijnste. Ook niet als ik anderen zie roken en ook niet als ik met een wijntje op het terras zit. Dan is het tenminste niet meer dat gevecht dat je wel wil maar het niet mág.
<<

Anoniem313

Bericht 04 Feb 2019 13:00

Re: Roken

Fred schreef:@ Caulfield, dat van roken en lage SES klopt wel al vraag ik mij dan altijd af waar betalen ze dat van dan? Roken is immers kei duur geworden.


Een lage(re) sociaal-economische status wil niet direct zeggen dat je straatarm bent natuurlijk. Genoeg mensen met VMBO/MBO die een redelijk salaris verdienen waarvan ze kunnen wonen, eten, hun hobby's kunnen uitoefenen, en roken. Dan kun je misschien niet ook nog eens 4 weken door ZO-Azie reizen, maar goed, dat wil ook niet iedereen. En zelfs beneden-modaal, bijvoorbeeld in een uitkeringssituatie, zijn er genoeg mensen die roken.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 04 Feb 2019 13:05

Re: Roken

En soms kiezen mensen er dan voor te roken ipv te eten, of om kleren te kopen. Zo diep kan een verslaving gaan. Voor hen is het een eerste levensbehoefte.
<<

Anoniem313

Bericht 04 Feb 2019 13:05

Re: Roken

Caro schreef:
Ik rook niet meer en ik ben er heel blij mee. Ook heb ik er geen enkele behoefte meer aan en dat is nog het fijnste. Ook niet als ik anderen zie roken en ook niet als ik met een wijntje op het terras zit. Dan is het tenminste niet meer dat gevecht dat je wel wil maar het niet mág.


Oh good for you Caro. Ik ben nu 7,5 jaar gestopt en nog steeds heb ik heel af en toe zin in een sigaret. Vooral op festivals, als je met je hoofd in de zon lekker een biertje aan het drinken bent. Maar ik moet het nooit meer doen want ik ben verslaafd. En zoals mijn zuster het zo mooi kan zeggen 'dan moet je nog een keer gaan stoppen en dat heb je nu juist al achter de rug'.
<<

Anoniem284

Bericht 04 Feb 2019 15:20

Re: Roken

Caulfield, dat dromen over dat ik rook heb ik als ex-roker wel eens ja. Vooral sinds ik zwanger ben. Nog ergere combinatie. Gelukkig is het uiteindelijk nooit waar ;).
<<

Anoniem304

Bericht 04 Feb 2019 15:22

Re: Roken

Gympie schreef:Caulfield, dat dromen over dat ik rook heb ik als ex-roker wel eens ja. Vooral sinds ik zwanger ben. Nog ergere combinatie. Gelukkig is het uiteindelijk nooit waar ;).

Toen ik zwanger was kon ik alleen maar aan alcohol denken. Ik dronk voor m'n zwangerschap hooguit 2x per jaar een paar wijntjes en toen ik zwanger was wilde ik echt zo graag whisky zuipen ofzo. Vreselijk vond ik dat.
<<

Anoniem284

Bericht 04 Feb 2019 18:39

Re: Roken

Haha, raar hè!
<<

Anoniem313

Bericht 04 Feb 2019 20:19

Re: Roken

Grappig dat jullie dat ook hebben. Ik droom ook weleens dat ik weer vlees eet :smile:
<<

Anoniem284

Bericht 04 Feb 2019 22:07

Re: Roken

Misschien is het een soort waarschuwing. Je onderbewuste die zegt dat je dit nooit meer moet doen ofzo. Of je waarschuwt voor het gevaar. Ik heb wel eens zoiets gelezen volgens mij. Bijvoorbeeld als je op een hoog gebouw of op het perron staat dat de rare gedachte om te springen door je hoofd gaat terwijl je je gelijk bedenkt dat je dat helemaal niet wilt.
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 12:19

Bericht 11 Feb 2019 10:46

Re: Roken

In onze vriendengroep rookt er niemand. In mijn familie rookt alleen één neef en de vriend van mijn tante. Daarbuiten ken ik echt niemand die rookt, ook geen enkele collega ofzo.
2012 & 2016
<<

Anoniem317

Bericht 11 Feb 2019 10:54

Re: Roken

Mijn vriend en ik roken allebei niet. In onze omgeving zijn er wel wat mensen die roken. Al hebben wij in onze omgeving meer mensen die niet roken.
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1385

Geregistreerd: 11 Sep 2013 13:24

Bericht 24 Mei 2021 17:42

Re: Roken

Grappig, het schoot 2 1/2 jaar later weer eens door mijn hoofd. Hoe zou het met het roken zijn. Caulfield, jij nog clean? :)

Ik merk het nu nog een slag sterker, sinds corona, je komt nergens meer, je spreekt eigenlijk zelden rokers, maar zou dat aantal nog verder gezakt zijn, nu, of zou dat thuis opgesloten zijn juist een negatieve impact hebben?
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25109

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 24 Mei 2021 18:32

Re: Roken

Ik ben er na bijna zes jaar nog steeds van af en mis het totaal niet! Vind het ook echt stinken als er iemand rookt op het terras. Mag van mij verboden worden!

Ik denk dat het roken in het algemeen wel is afgenomen, maar dat de verstokte rokers alleen maar meer zijn gaan roken in coronatijd.
❤ 7 juni 2018
VorigeVolgende

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers