Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


(Ooit) verhuizen of niet

<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 31 Jan 2019 10:38

(Ooit) verhuizen of niet

We weten niet goed wat wijsheid is.
We zitten nu in een gewoon rijtjeshuis in een super fijne wijk waar ik op zich niet weg zou willen. Grasveldje voor de deur, fijne buurt, school in de buurt, dorp op loopafstand. Met 3 kids is t ook zeker gewoon goed! Met 5 kids zou wat ruimer wonen mss wel mogen, maar die zijn er alleen om t weekend.
Beneden is uitgebouwd en meer dan prima. De tuin is niet super groot, maar een grotere is niet perse nodig. We hebben wel veel fietsjes die groter worden, is haalbaar hier, maar groter zou ook wel wat hrbben.
Boven is 1 slaapkamer niet heel groot, maar met een hoogslaper kun je daar ook wat meer ruimte creëren.
Badkamer is klein, een douche en wastafel. Een 2e toilet missen we ook. Masr aan de andere kant is dat straks van plannen en ervaren met meer personen.
Bovenverdieping zou ook verbouwd kunnen worden. Badkamer iets groter door 1 slaapkamer iets kleiner te maken. En mogelijk op de aanbouw de slaapkamers iets groter maken. Vriend is heel handig. Maar ja wel rommel dan.
Op zolder slaapt dochter, en om t weekend slapen dochters van vriend daar ook bij. 2 kamers van maken zou kunnen, dan is t niet super groot. Voor nu is 1 grote kamer prima, voor straks? Blijven ze t gezellig vinden, of willen ze straks toch meer privacy? Of komen ze hier dan minder omdat ze ouder worden en dus meer eigen leventje/vriendinnen waar ze iets mee willen doen?


Nu hebben we super lage maandlasten qua hypotheek, en zouden we mss eerder kunnen aflossen. Een groter huis is duurder. Kunnen we op zich wel prima betalen, maar de vrijheid om nu meer uitjes bijv te kunnen doen is ook fijn (En dat kost met meerdere kinderen ook meer).

Dus korte versie: ergens zitten we hier super! Is groter wonen echt verstandiger? En weegt dat ook tegen de duurdere kosten? Of is t met (kleine) aanpassingen te doen hier?
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem313

Bericht 31 Jan 2019 10:53

Re: (Ooit) verhuizen of niet

Hmm, ja, herkenbaar. Voor alles is wel wat te zeggen en de ideale oplossing bestaat misschien ook niet. Misschien is het ook nog zo dat, zeker in een samengesteld gezin, locatie van belang is, meer nog dan grootte van het huis. Kunnen de kinderen vanuit het huis waar je nu ziet makkelijk naar school, straks naar de middelbare, bso en dergelijke? Kunnen de kinderen die er halftijds zijn makkelijk naar jullie toe komen en weer naar hun andere huis? Als je bij een verhuizing te maken zou krijgen met veranderingen op dat vlak, zouden die (transactie-)kosten voor mij ook zwaar meetellen.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 31 Jan 2019 10:58

Re: (Ooit) verhuizen of niet

Geen idee welke regio je woont, want de prijzen verschillen namelijk nog al. Zo schrok ik gisteren van de prijzen bij Makelaars met een missie. 330.000 euro voor een oud rijtjeshuis in Heemsteden waar geen keuken in zat en eigenlijk helemaal gestipt was. Pff...

2e toilet zou ik wel een dingetje vinden met zoveel personen in huis. Die zou ik wel missen (zou ik nu al missen, want ik vind het toch wel fijn dat er ook een in de badkamer zit).

Persoonlijk zou ik voor verhuizen kiezen naar een 2 kapper met garage (voor oa de fietsen die alleen maar groter gaan worden) als dat budgettechnisch haalbaar is ten minste.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 31 Jan 2019 11:05

Re: (Ooit) verhuizen of niet

Ik zou aanpassen naar wat nu handig is en nu relevant is. In de toekomst zullen er weer andere wensen komen en dan kan je daarop inspelen. Wie weet is dat dan met een verbouwing te verhelpen of kan je alsnog verhuizen.

Het enige zinnige wat ik erover kan zeggen is dat ik het als best storend ervaar dat mijn vader er geen tot weinig rekening mee heeft gehouden dat hij nog drie volwassen kinderen heeft bij de aankoop van z'n nieuwe (intussen alweer tien jaar hoor) huis. In z'n vorige huis met z'n vrouw hadden ze een kamer waar drie bedden in stonden zodat z'n drie grote kinderen (ik, zus en broer) konden blijven slapen. Goed, dat zou nu met partners niet meer kunnen maar toch. In z'n huidige huis staat een slecht slaapbankje. M'n man en ik willen daar dus niet slapen met als gevolg dat we daar dus nooit meer slapen. Ik vind dat dus best vervelend. Ja het is onze keuze om er niet te willen slapen, maar ik vind het ook lastig dat hij dus niet rekening heeft gehouden bij de aankoop van z'n huis met meerdere kinderen. Ik had dat wel gewaardeerd.

En wat Caulfield zegt over locatie is ook een goede inderdaad.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem313

Bericht 31 Jan 2019 11:31

Re: (Ooit) verhuizen of niet

Marin schreef:
Het enige zinnige wat ik erover kan zeggen is dat ik het als best storend ervaar dat mijn vader er geen tot weinig rekening mee heeft gehouden dat hij nog drie volwassen kinderen heeft bij de aankoop van z'n nieuwe (intussen alweer tien jaar hoor) huis. In z'n vorige huis met z'n vrouw hadden ze een kamer waar drie bedden in stonden zodat z'n drie grote kinderen (ik, zus en broer) konden blijven slapen. Goed, dat zou nu met partners niet meer kunnen maar toch. In z'n huidige huis staat een slecht slaapbankje. M'n man en ik willen daar dus niet slapen met als gevolg dat we daar dus nooit meer slapen. Ik vind dat dus best vervelend. Ja het is onze keuze om er niet te willen slapen, maar ik vind het ook lastig dat hij dus niet rekening heeft gehouden bij de aankoop van z'n huis met meerdere kinderen. Ik had dat wel gewaardeerd.



Dit is een volledig zijpad wat ik nu ga bewandelen, excuses TO, maar hier denk ik de laatste tijd ook over na. Bij mijn schoonfamilie kunnen we ook niet echt slapen, met als gevolg dat we dat ook nooit doen. En dat vind/vond ik altijd best jammer, omdat het ook bepaalt hoe vaak/intensief je elkaar ziet. Dus, dacht ik dan altijd, ik wil later als de kinderen het huis uit zijn in een voldoende groot huis blijven wonen zodat ze altijd, eventueel later ook met partners en eventuele kinderen, kunnen blijven slapen.
Maar de laatste tijd denk ik daar ook anders over. We hebben namelijk zoveel ruimtegebrek in Nederland en tegelijkertijd een veel te hoog verbruik van energie en dergelijke. Dan is het eigenlijk raar en best egoïstisch misschien om, als je nog maar met z'n tweeën bent, zo'n groot huis te blijven bewonen voor als de kinderen eens een nachtje komen. Als je dat in ogenschouw neemt is het logischer om tegen die tijd naar een kleiner appartement te verhuizen en de gezinshuizen te laten aan de gezinnen. Dus die optie zit nu ook in mijn hoofd. Maakt voor nu niets uit verder en gaat pas met een jaar of 15 spelen, maar toch.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 31 Jan 2019 11:38

Re: (Ooit) verhuizen of niet

Fred schreef: 330.000 euro voor een oud rijtjeshuis in Heemsteden waar geen keuken in zat en eigenlijk helemaal gestipt was. Pff...



:ja:

En dat is zo'n beetje de ondergrens hierzo.
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 31 Jan 2019 11:41

Re: (Ooit) verhuizen of niet

Caulfield, ja dat is ook zeker een goed punt. Ik vind het lastig wel. Mijn moeder woont dus nog in mijn ouderlijke huis en zowel zij als haar kinderen vinden het enorme meerwaarde dat we daar nu met z'n allen kunnen komen, ook als samengesteld gezin (ik heb nog een stiefbroer en -zus). Later met alle kleinkinderen zal 't niet meer passen maar voor nu is 't echt fijn.
Ik vind 't wel lastig want het is voor mij dus wel een reden om nog minder bij m'n vader te komen (amongst other reasons natuurlijk).
Let's discover the world together.
<<

Reva

Yipyapper

Berichten: 1960

Geregistreerd: 18 Nov 2013 20:57

Bericht 31 Jan 2019 11:44

Re: (Ooit) verhuizen of niet

Slaapmogelijkheden bij je ouders, nieuw topic waard!
June schreef:Kruiden naar beschikbaarheid en emotie.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 31 Jan 2019 11:51

Re: (Ooit) verhuizen of niet

Ik heb eigenlijk altijd gezegd dat ik niet wil verhuizen (mits echt nodig). Nu sta ik er wel voor open, mits bepaalde voorwaarden idd.
Als we verhuizen dan is t sowieso nog in hetzelfde dorp. Even bedacht om een dorpje verderop te gaan kijken, omdat we dachten dat dat goedkoper zou zijn, maar dat valt nog mee, dus dan wil ik echt in dit dorp blijven. Dus qua locatie zullen die veranderingen wel meevallen.

We hebben verschillende opties. Ook omdat we overwaarde zullen hebben op dit huis. We kunnen een huis zoeken met hypotheek wat meer dan 100-150 duizend wordt. Dan is t huis iets groter, vaak met name de badkamer. Of 200-250 meer, en dan idd een 2kapper, hoekhuis oid. Dan heb je garage wat vriend wel erg fijn zou vinden. Dan zit je ook wel 'groot En luxe' te wonen. In t eerste geval zouden we 250-300 euro meer per maand betalen. In t 2e geval mss wel 500. Dat moet zeker lukken, maar heb ik dat er voor over.

We hebben nu een huis gezien in de 2e categorie. Instapklaar, netjes. Hobbykamer is om te toveren tot 5e slaapkamer, alleen zit die op de garage en dus vanaf boven niet bereiken. Daar zou no g wat mee gedaan moeten worden.. En de garage is omgebouwd tot bijna met. Leuke speelkamer voor de kids, minder leuk voor vriend haha. Maar dat ter zijde. Deze zit in een andere wijk, maar op zich wel fijne ligging.

We hebben een ander huis gezien. Goedkoper, maar moet nog veel aan gebeuren. Maar ook met hogere hypotheek om dit aan te pakken kom je nog goedkoper uit (scheelt mss 40k met t andere huis). Maar wel die garage en oprit, rete grote tuin (mij zelfs te groot maar). En hier een straat achter, dus qua school etc gaat er niks veranderen. Alleen staat dezed wel meer aan een grotere weg. Ipv voor t huis kunnen ze dan alleen in de tuin spelen (of naar speeltuintje in de wijk). En juist dat grasveldje hiervoor vond ik wel een leuke 'socializing' voor de kids.

Cauffield, hierboven beetje qua ligging/locatie
Fred, ik woon nabij Eindhoven. Vergeleken Eindhoven niet zo duur, maar een dorpje verder zou goedkoper zijn (maar weegt daar voor ons nu niet tegen op)
En mbt 2e toilet, ja dat is dus zo'n gevalletje luxer kan t altijd, maar t is zo wel ok te doen. En we weten al niet beter
Marin, ik snap jouw ding. Nu is t hier zo dat ze vanaf t begin al delen, en dit dus niet nieuw wordt voor ze.ja met partners wordt t lastiger, maar een huis met 6 grote slaapkamers wordt t nooit, wie zegt dat ze dan nog vaak hier komen. En anders moeten de jongste 2 1 of 2 nachtjes bij elkaar slapen zodat bijv de oudste dan voor die keer wat ruikmte heeft.
En mbt de toekomst, ja dat maakt t lastig, omdat je niet weet hoe dat straks gaat. Maar als we dan zouden moeten verhuizen dan t liefst nu, zodat de kinderen niet teveel vriendinnetjes achter laten.

Waarschijnlijk weer een lang verhaal, wel fijn om t even zo uit te schrijven
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem313

Bericht 31 Jan 2019 11:51

Re: (Ooit) verhuizen of niet

Marin schreef:
Fred schreef: 330.000 euro voor een oud rijtjeshuis in Heemsteden waar geen keuken in zat en eigenlijk helemaal gestipt was. Pff...



:ja:

En dat is zo'n beetje de ondergrens hierzo.


Jaja, de Heemsteden - waar je voor 3 ton een garagebox kan kopen! Wat krijg je voor dat geld in Kudelstaart Fred, vertel eens?
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 31 Jan 2019 11:53

Re: (Ooit) verhuizen of niet

Over t blijven slapen bij mn ouders, dit kom ik hier eigenlijk zelden tegen. Maar we wonen ook niet ver van elkaar, dat zal mss schelen
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 31 Jan 2019 11:54

Re: (Ooit) verhuizen of niet

Elroya schreef:Over t blijven slapen bij mn ouders, dit kom ik hier eigenlijk zelden tegen. Maar we wonen ook niet ver van elkaar, dat zal mss schelen

Ik bedoel meer al jullie kinderen bij jullie. Als die oudsten van je vriend straks 't huis uit zijn, of daar dan nog een plekje voor is.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem313

Bericht 31 Jan 2019 11:56

Re: (Ooit) verhuizen of niet

Lekker toch Elroya, beetje van je af schrijven, fijne manier van je gedachten ordenen.
Twee dingen die ik nog dacht:
- kamer boven de garage: heerlijk toch juist voor een puber en dikke prima dat ie niet van boven te bereiken is? Had ik als 15jarige echt geweldig gevonden :smile:
- heb je qua hypotheeklasten er rekening mee gehouden dat de rente nu veel lager is dan een paar jaar terug? Wij gaan verhuizen naar een duurder huis maar komen qua lasten niet eens zoveel hoger uit vanwege de gunstige rente.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 31 Jan 2019 11:57

Re: (Ooit) verhuizen of niet

Caulfield schreef:
Marin schreef:
Fred schreef: 330.000 euro voor een oud rijtjeshuis in Heemsteden waar geen keuken in zat en eigenlijk helemaal gestipt was. Pff...



:ja:

En dat is zo'n beetje de ondergrens hierzo.


Jaja, de Heemsteden - waar je voor 3 ton een garagebox kan kopen! Wat krijg je voor dat geld in Kudelstaart Fred, vertel eens?

I luf it dat jij Kudelstaart kent!

♥♥
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 31 Jan 2019 12:00

Re: (Ooit) verhuizen of niet

Daar heb ik net in een heeeeeel mooi huis gefotografeerd.
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 31 Jan 2019 12:01

Re: (Ooit) verhuizen of niet

Sorry voor het off topic gaan Elroya!
Let's discover the world together.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 31 Jan 2019 12:04

Re: (Ooit) verhuizen of niet

Marin, als er nu plek voor is dan is dat straks ook. Nu is t met een partner lastiger, dus dan ook.. Maar hier is t niet echt gewoonlijk om als je uit huis bent een nachtje te logeren

Cauffield. Ja helpt heerlijk haha.
Over de garage bedacht ik me ook later. Voor nu kunnen ze zo dan blijven slapen. Mochtern ze idd die behoefte aan privacy krijgen dan zijn ze ook oud genoeg om 'alleen' te slapen (alleen moeten ze dan door garasgd en woonkamer om naar toilet te gaan, maar dat is dan hun keuze haha)
En mbt lasten. Vriend dacht dat ook idd. Maar paar proefberekingen op internet viel t toch wat tegrn. Maar mss dat gesprek bij bank meer oplevert
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 31 Jan 2019 12:05

Re: (Ooit) verhuizen of niet

Marin schreef:Sorry voor het off topic gaan Elroya!


Haha maakt niet uit. Ik ga gewoon verder in mn eigen wereldje met spuien hier
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem279

Bericht 31 Jan 2019 12:08

Re: (Ooit) verhuizen of niet

Ik vind het eigenlijk een beetje egoïstisch om te verwachten dat ouders maar slaapruimte voor hun kinderen moeten hebben, en eigenlijk ook wel een beetje bijzonder. Wij slapen wel eens bij mijn schoonmoeder, zij woont in een driekamerappartementje en zij slaapt dan op de bank en wij in haar bed, maar zou dan niet kunnen dan boeken wij een hotel in de buurt. Ik bedoel, het is niet haar keuze geweest dat mijn vriend een vriendin heeft gevonden die zo ver weg woont en dat hij heeft besloten 250km verderop te gaan wonen. Hoeft zij ook niet voor een oplossing daarin te zorgen.
Mijn ouders wonen wel in de buurt, als ik niet meer thuis kom en het nodig zou zijn om bij hen thuis te crashen, dan heb ik het wel héél bont gemaakt, die avond :laughcry:
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 31 Jan 2019 12:12

Re: (Ooit) verhuizen of niet

Ik heb nog nooit van Kudelstaart gehoord, maar blijkbaar ligt het ook in de Randstad zag ik. Ook zo'n 350 ton voor een rijtjes woning. Moet niet gekker worden in die hoek.

@ Elroya, ga vooral op je gevoel af wat betreft verhuizen. Je kunt ook nog wachten tot dat de huizenprijzen weer wat zakken je meer hebt gespaard en je kids bijv 10 jaar zijn. Dan zijn ze groter en heb je echt wel meer ruimte nodig. Ook omdat ze dan meer hun privacy willen claimen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 31 Jan 2019 12:15

Re: (Ooit) verhuizen of niet

Weet je wat ze ook bij Kudelstaart in de Randstad hebben, Fred. Heel veel mooie natuur! Echt!

Elroya, snap ik hoor, lekker brainstormen. Soms zie je zelf ook even niet zo goed wat de opties zou zijn. Als ik het zo hoor, stellen jullie je als gezin flexibel genoeg op voor een kleinere woning, de noodzaak voor een verhuizing klinkt niet enorm groot. Fijn en gezellig juist bij jullie thuis, als ik 't zo hoor.
Let's discover the world together.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 31 Jan 2019 12:22

Re: (Ooit) verhuizen of niet

Fred, de oudste van vriend is nu 8.5, de andere 6.5. Maar in hoeverre willen zij echt privacy als t maar voor om t weekend is. En vroeger sliepen ze ook met meerdere op 1 kamer. Dochter is bijna 6. Gevoelsmatig verhuis ik dan liever nu dan over bijv 4 jaar, ivm vriendinnetjes etc.

Marin, t zou idd luxe zijn. Maar niet geheel luxe luxe zeg maar. Wel de overweging waard. Er is niet echt een punt wat echt de doorslag geeft om t wel of niet te doen. En dan neig je ff naar t ene, maar dan komen die ja maren weer kijken ;)
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem313

Bericht 31 Jan 2019 12:35

Re: (Ooit) verhuizen of niet

Haha, oh, ik dacht dat Kudelstaart in Brabant lag en dat Fred er daarom alles vanaf zou weten :smile: Sorry Elliot!
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 31 Jan 2019 12:42

Re: (Ooit) verhuizen of niet

Caulfield schreef:Haha, oh, ik dacht dat Kudelstaart in Brabant lag en dat Fred er daarom alles vanaf zou weten :smile: Sorry Elliot!

Hahaha nee joh het is onderdeel van de prachtige gemeente waarin ik woon :wink:
Betekent overigens ook meteen dat het in de randstad ligt en dat de huizenprijzen ook in dat get vrij hoog liggen :smile:

♥♥
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 31 Jan 2019 12:43

Re: (Ooit) verhuizen of niet

Haha Caulfield, nee joh, dat ligt vlakbij de Heemsteden.
Let's discover the world together.
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers