Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Dubbele achternaam kind

<<

Reva

Yipyapper

Berichten: 1960

Geregistreerd: 18 Nov 2013 20:57

Bericht 30 Jan 2019 11:26

Dubbele achternaam kind

Er is gisteren gestemd, jeej!

'Kinderen kunnen in de toekomst de achternaam van beide ouders krijgen. De Tweede Kamer heeft het kabinet gevraagd de wet te wijzigen om dat mogelijk te maken.' (Bron: nu.nl)


Zouden jullie dit willen voor je toekomstige kinderen of boeit het je niet? Of zou je het zelfs met terugwerkende kracht willen voor kinderen die je al hebt of had je het toen gedaan als je de mogelijkheid had?

Het idee zou dan zijn dat er altijd maar 2 achternamen blijven, een kind met een dubbele achternaam heeft na het trouwen niet opeens nog meer achternamen.
June schreef:Kruiden naar beschikbaarheid en emotie.
<<

Anoniem304

Bericht 30 Jan 2019 11:42

Re: Dubbele achternaam kind

Nee niets voor ons.

Maar fijn voor diegene die het wel wil!
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:34

Bericht 30 Jan 2019 11:44

Re: Dubbele achternaam kind

Nee, een dubbele achternaam vind ik niks toevoegen.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Anoniem286

Bericht 30 Jan 2019 11:47

Re: Dubbele achternaam kind

Zelf heb ik niet dezelfde achternaam als man en dochter ondanks dat ik getrouwd ben, bewuste keuze. Ik zou mijn dochter geen dubbele achternaam willen geven en als helemaal niet als er tzt weer eentje opgegeven moet worden, lijkt me mogelijk voor een loyaliteitsconflict kunnen zorgen. Maar voor de mensen die het graag willen is het natuurlijk fijn, ergens is het ook wel een mooi idee omdat het zo duidelijker is dat een kindje van beiden is.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 30 Jan 2019 11:48

Re: Dubbele achternaam kind

Nee het lijkt me onhandig.
Let's discover the world together.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 30 Jan 2019 11:51

Re: Dubbele achternaam kind

Hoewel ik het soms best stom vind dat ik een andere achternaam heb als mijn dochter, vind ik een dubbele achternaam dan weer een beetje raar voor een kind. Ik vind dat mijn vriend mij gewoon ten huwelijk moet vragen en dan hebben we allemaal dezelfde achternaam :P
december 2016
juli 2019
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 30 Jan 2019 11:53

Re: Dubbele achternaam kind

Ik zou dit wel overwogen hebben als dit eerder had gekund. Maar ik ga het zeker nu niet meer met terugwerkende kracht aanpassen. Het is prima zoals het is.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 30 Jan 2019 11:54

Re: Dubbele achternaam kind

Ik heb trouwens ook een andere achternaam dan zoon, maar ik heb daar echt totaal geen moeite mee. Ik heb bewust mijn eigen naam gehouden en ik zou dat absoluut niet willen veranderen.
<<

Anoniem284

Bericht 30 Jan 2019 12:29

Re: Dubbele achternaam kind

Nee, ik vind een dubbele achternaam helemaal niks. Ik wil zelf ook geen dubbele achternaam.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9734

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 30 Jan 2019 12:31

Re: Dubbele achternaam kind

Ik vind het geweldig! Hier is overigens de achternaam ook echt een discussiepunt. Ik vind het dus stom dat mensen automatisch denken dat ons kind mijn vriend zijn achternaam krijgt. Ik draag het kind toch? Dus waarom niet gewoon mijn naam?

Met een dubbele achternaam is het kind straks van ons beide gewoon.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 30 Jan 2019 12:35

Re: Dubbele achternaam kind

O misschien wel. Wij hebben nl ook allebei twee achternamen. Van man - van mij.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Skyler

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1376

Geregistreerd: 06 Dec 2014 13:58

Bericht 30 Jan 2019 12:39

Re: Dubbele achternaam kind

Tabbie schreef:
Met een dubbele achternaam is het kind straks van ons beide gewoon.


Die identiteit zit toch wel in meer dan alleen een gedeelde achternaam?

Ik vind het een goede zaak dat de mogelijkheid er gaat komen. Of we er in de toekomst gebruik van zullen maken weet ik niet. Ik vind het voor ons vooralsnog niet direct een toegevoegde waarde hebben.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 30 Jan 2019 12:44

Re: Dubbele achternaam kind

Ik vind het een goede zaak, ik zei voor dit plan er was altijd al dat ik het jammer vond dat het hier niet zoals in Spanje is. Eva Jinek heeft er een mooi stuk over geschreven, waar ik me goed in kan vinden. https://evajinek.kro-ncrv.nl/artikelen/ ... XbhVZTkuqo
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9734

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 30 Jan 2019 12:53

Re: Dubbele achternaam kind

Dat klopt skyler, maar waarom moet je maar 1 naam geven dan? Waarom moet je kiezen?

En het scheelt ook aardig wat papier werk als je op vakantie gaat met je kind met een andere achter aan dan de jouwe.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 30 Jan 2019 12:54

Re: Dubbele achternaam kind

Het lijkt mij ook onhandig, bovendien schuif je de beslissing alleen maar door naar het kind, als hij of zij zelf weer kinderen krijgt, dan moet er alsnog gekozen worden.

Mijn kinderen hebben de achternaam van mijn man en daar heb ik echt geen moeite mee. Een dubbele achternaam is alleen maar onnodig lang en mijn achternaam wordt ook nog eens altijd verkeerd gespeld.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 30 Jan 2019 12:56

Re: Dubbele achternaam kind

Tabbie schreef:
En het scheelt ook aardig wat papier werk als je op vakantie gaat met je kind met een andere achter aan dan de jouwe.


Officieel heb je die documenten gewoon altijd nodig als je zonder de andere ouder reist, een achternaam bewijst nog niks. Anders zou een of andere vage achterneef van mijn man, of iemand die niet eens familie is maar toevallig dezelfde naam heeft, onze kinderen zonder meer mee kunnen nemen terwijl ik als moeder toestemming moet hebben.

En het gaat ook niet alleen om bewijzen dat je de ouder bent, het is gewoon iets waar beide ouders toestemming voor moeten geven.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 30 Jan 2019 13:22

Re: Dubbele achternaam kind

Als dit 6 jaar geleden was geweest had ik wel geweten wat ik met mijn dochter had gedaan.. toen vond ik het al lastig om haar de naam van mn ex te geven, iets waar ik gevoelsmatig nu nog steeds spijt van heb. Als mijn achternaam erbij had gestaan had ik het anders gevonden.
Dat mij zoontje en babydochter ook andere achternamen hebben vind ik dan minder erg. Inderdaad nog niet altijd 'leuk' en 'makkelijk' maar dat is nog te herleiden naar vriend
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 30 Jan 2019 14:51

Re: Dubbele achternaam kind

Het zou bij ons wel passen omdat man en ik allebei ook een dubbele achternaam hebben. Maar ik vind het ook weer erg lang voor een kind, en vind het nu ook wel prima dat we 1 van de namen hebben gekozen

♥♥
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 30 Jan 2019 14:52

Re: Dubbele achternaam kind

Ik vind er weinig van. Prima dat het straks kan, maar toen het niet kon was het ook prima. Het voelt voor mij een beetje als een “ first world problem”.

Straks moet je kind dan weer beslissen welke naam ze van die twee weer door gaan geven aan zijn/ haar kind als de partner ook een naam door wil geven, of welke naam ze laten vallen als ze gaan trouwen bijvoorbeeld. Voelt ook wel een beetje als gedoe/ potentieel loyaliteitsconflict, maar goed over 20 jaar vinden we het heel normaal natuurlijk en denkt niemand daar meer zo over waarschijnlijk.

Hier hebben de kinderen de achternaam van mijn man ( is ook de mooiere achternaam en mijn broer is stamhouder en heeft een zoon en dochter dus de naam gaat ook gewoon verder). Ik heb niet de achternaam van mijn man aangenomen ( ook bij de gemeente doorgegeven niet zo aangeschreven te willen worden) maar de naam wel in mijn paspoort laten zetten, mijn man heeft precies hetzelfde gedaan. In de praktijk ben ik dus de enige met een andere naam in huis, maar ik heb hun naam wel in mijn paspoort en mijn man mijn naam ook, zo zijn we voor mijn gevoel voldoende verbonden.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9734

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 30 Jan 2019 14:57

Re: Dubbele achternaam kind

Tja, hier geen stamhouder in onze familie en we zijn ook niet getrouwd (of partners van elkaar). Dus ik heb niets met zijn achternaam te maken zeg maar. Ik vind het daarom een lastige kwestie en dan is dit een mooie oplossing.
<<

Anoniem304

Bericht 30 Jan 2019 15:00

Re: Dubbele achternaam kind

Minoessepoes ik weet niet hoe het hier gaat werken, maar mijn neefje in Canada heeft ook 2 achternamen. De achternaam van zijn vader (mijn broer) komt eerst en dat is ook de achternaam die hij doorgeeft als hij gaat trouwen of kinderen krijgt.
Hij kan zijn tweede achternaam (van moeder) niet doorgeven.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 30 Jan 2019 15:04

Re: Dubbele achternaam kind

Ja, volgens mij was ( en is) het ook zo in de Spaanstalige landen waar het altijd al zo geweest is. Dan is er ook geen sprake van een loyaliteitsconflict, maar als ik het goed begrepen heb krijg je hier dan volledig zelf de keus welke naam je doorgeeft als het er maar maximaal 2 zijn.
Dus 1 naam vader of beide namen vader, 1 naam moeder of beide namen moeder of een naam van de vader en de moeder en dan in het laatste geval zouden de ouders dus kunnen kiezen of ze de naam van hun vader of moeder doorgeven. Best veel keuze mogelijkheden dus.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 30 Jan 2019 15:17

Re: Dubbele achternaam kind

Ik vind het een beetje onnodig geloof ik. Op zich supermooi dat het kan voor diegenen voor wie het echt voor hun gevoel uitmaakt voor hun identiteit (sommige geadopteerden bijvoorbeeld), maar voor andere gevallen.. tja, leuke optie, maar ook weer best een luxeprobleem. En het stuit me tegen de borst dat mensen zich hier mee bezig hebben gehouden en hoeveel geld dit allemaal heeft gekost en gaat kosten.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 30 Jan 2019 15:30

Re: Dubbele achternaam kind

Waarom stuit dat je tegen de borst Zora? Ik kan me echt wel voorstellen dat het voor sommigen een lastige kwestie is om uit twee namen te moeten kiezen, net zo goed als dat anderen er 0 waarde aan hechten. Ik vond de achternaam van onze zoon (en dus ook de tweeling straks) erg belangrijk en heb daar veel over gesproken met mijn man. Het is wel iets wat een kind voor altijd met zich meedraagt. Ik vind het alleen maar goed dat alle opties straks mogelijk zijn en dat de mensen die geen keuze kunnen of willen maken, dat ook niet hoeven.

♥♥
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 30 Jan 2019 15:38

Re: Dubbele achternaam kind

Ja het is ook een wat onbestemd gevoel, maar ik had gewoon een beetje zo'n primaire reactie dat ik het idee had dat ze al het geld wat de ambtenaren achter deze wet- en regelgeving kosten wel beter konden besteden. Maar idd, voor velen zal het gewoon echt een hele fijne optie zijn, dat is mooi.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers