Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Van 1 naar 2 kindjes

<<

Sunshine86

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 491

Geregistreerd: 13 Jan 2016 09:35

Bericht 20 Dec 2018 13:21

Van 1 naar 2 kindjes

Vroeg me even af hoe andere moeders dit ervaren.
Ik ben nu zwanger van de tweede en zo benieuwd hoe dat straks allemaal zal gaan met 2 kids. Uiteraard zal het drukker zijn maar ik denk ook aan praktische dingen. Voortaan in de avond douchen om tijd in de ochtend te besparen, kleding al klaarleggen etc. Maar ook veel onze dochter betrekken bij alles.

Heb ook een draagdoek gekregen en daar hoop ik veel plezier van te hebben. Lijkt me echt onmisbaar met 2 kindjes.

Hoe vonden jullie de overgang van 1 naar 2 kindjes en hebben jullie nog (praktische) tips??
Afbeelding
Afbeelding
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 20 Dec 2018 13:38

Re: Van 1 naar 2 kindjes

Ik vond de overgang van 1 naar 2 helemaal niet zwaar. Ik vind nu van 2 naar 3 veel zwaarder. Maar ik denk dat dat ook te maken heeft met t leeftijdsverschil, dochter was bij zoon ruim 4, zoon is nu 1.5 en dus nog niet zo zelfstandig.
Toen zoon een baby was en vriend late dienst had vracht ik dochter naar bed en als zoon wakker was nam ik hem mee en had ik hem evt vast en kon ik dochter mondeling aansturen. Nu bij zoon kan ik dochter niet vast houden omdat ik zoon moet helpen.
Ik heb bij zoon nooit een draagdoek nodig gehad. Nu trouwens ook nog niet. Tis ook erg afhankelijk hoe de baby is, maar ook hoe grote zus er op.reageert
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 20 Dec 2018 13:51

Re: Van 1 naar 2 kindjes

Ik vond het niet zwaar. S was precies 2.5jaar oud toen zijn broertje geboren werd.
Mijn verlof vond ik heel relaxt, ik wist al zoveel beter hoe alles werkte en wat te verwachten dan de eerste keer, dat maakte het voor mij echt veel makkelijker. M deed het meteen vanaf het begin heel goed en ik voelde me ook prima dus ik deed M in de draagdoek en ging lekker met S op pad. We hebben echt de hele zomer doorgebracht in het park, lunchen op het terras, gingen wekelijks naar Artis ed, heerlijk!
S was natuurlijk wel echt nog een peuter maar oud genoeg om te begrijpen dat hij even moest wachten als ik zijn broertje moest voeden bijvoorbeeld. Vaak gaf ik hem dan iets zodat hij ook even bezig was (een mandarijn bijvoorbeeld, dan was hij druk met pellen en eten en kon ik rustig voeden).
Zodra M op twee slaapjes zat heb ik ze een beetje in hetzelfde ritme gedrukt zodat beide jongens in de middag tegelijk in bed lagen. S natuurlijk nog maar kort toen, maar dan had ik in de middag meestal wel even een uurtje voor mijzelf.

Dingen die ik vooral lastiger vind en vond is het huis schoonmaken met twee kinderen die rond lopen. Want of ze slapen dus dan is stofzuigen bijvoorbeeld niet heel handig of er wil er altijd wel 1 bezig gehouden worden of opgetild of of of dus kwam ik wel aan het standaard werk toe maar echt een keer alles grondig doen schoot er bij in. Maar dat was eigenlijk ook maar 1.5 jaar zo want nu zit S sinds 3 weken op school en hebben we dat probleem dus niet meer. Zo ook met de boodschappen, de weekboodschappen halen met twee kinderen met de bakfiets ging allemaal wel M in het stoeltje van het winkelwagentje en S in het grote deel en dan alle boodschappen om hem heen meestal, maar nu hij op school zit realiseer ik me wel hoe makkelijk het leven was met maar 1 kind.
Maar goed al die praktische dingen waren ook wel weer op te lossen met een schoonmaker en een abonnement op Albert zodat de grote boodschappen bezorgd werden.

Uiteindelijk vind ik het vooral heel gezellig en de interactie tussen de twee jongens zo leuk :love:
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Meg

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1750

Geregistreerd: 20 Sep 2013 10:14

Bericht 20 Dec 2018 13:58

Re: Van 1 naar 2 kindjes

Baby is nu nog geen vier weken, maar tot nu toe vind ik de overgang helemaal niet groot. Nu is onze dochter bijna 3 en aardig zelfstandig... scheelt een boel.
En tja... soms huilt de baby iets langer omdat ik iets met/voor zijn zus moet doen. Dat is gewoon niet anders.

De draagzak heb ik amper nog gebruikt. Vind het eigenlijk helemaal niet zo handig in huis te gebruiken.
🩷 jan '16
💙 nov '18

instagram.com/draag_handgemaakt
<<

Anoniem304

Bericht 20 Dec 2018 14:09

Re: Van 1 naar 2 kindjes

Misschien heb je nog wat aan sommige reacties in dit topic; wanneer-een-tweede-t31303.html
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11204

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:38

Bericht 20 Dec 2018 14:10

Re: Van 1 naar 2 kindjes

Ik vond de overgang van 1 naar 2 kindjes eerlijk gezegd best zwaar. Mijn dochter was 2 jaar en 3 maanden en had mij nog heel erg nodig. Sowieso sliep zij niet overdag en had dat wel heel erg nodig, dus heb vooral heel veel gewandeld met 1 kind in de wagen en de ander op mijn buik of rug, zodat ze allebei sliepen. Maar dan had ik nog geen rust dus :thumbdown: Al heb ik ook wel heel erg genoten van die wandelingen toen ik zelf voldoende hersteld was hoor. Mijn vader paste 1 dag in de week op mijn dochter (dat deed hij daarvoor al en is hij tijdens mijn verlof blijven doen) en die dagen vond ik echt heerlijk relaxed. Ik wist dat zij het leuk had met opa en alle aandacht kreeg die ze verdiende en ik had alle tijd voor de baby. Op die momenten snapte ik echt niet waar ik het met 1 kind zo druk mee had gehad.
Nu herstelde ik zelf ook minder snel dan na de eerste, dat maakte het ook wel zwaarder. Toen ik me weer echt mezelf voelde, merkte ik ook dat alles ineens veel makkelijker ging. Tegen die tijd was iedereen natuurlijk ook al een beetje gewend aan de nieuwe situatie. Maar ik had wel gelijk zoiets van: mocht er nog een derde komen, dan wel met liefst iets meer leeftijdsverschil :)
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 20 Dec 2018 14:18

Re: Van 1 naar 2 kindjes

Tussen onze kindjes zit 16 maanden leeftijdsverschil. Onze zoon weet niet beter dan dat zijn zusje er is. In deze was het dus heel makkelijk. Andere kant is dat er wel 2 baby's in huis waren, kost wat meer tijd. Maar ik vond de overgang van 1 naar 2 veel makkelijker dan van 0 naar 1.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 08:52

Bericht 20 Dec 2018 14:20

Re: Van 1 naar 2 kindjes

Oeh leuk topic om te volgen.
Ik ben ook heel benieuwd en heb er veel zin in :D
Mijn dochter wou toen ze piepbaby was een periode wel heeeel veel op de arm. Ik heb nu zon marsupi draagzak echt voor newborn, mocht baby ook graag bij me liggen straks haha. Benieuwd of ik dat in t echt ook praktisch vindt ;)
<<

Brooke

Bericht 20 Dec 2018 14:47

Re: Van 1 naar 2 kindjes

A peace of cake.. Echt waar. Iedereen dacht (inclusief wij zelf) dat we het o zo extra zwaar zouden krijgen omdat onze oudste dochter zwaar beperkt is. En dan komt er ineens een baby bij.. Van tevoren ging ik ook van alles bedenken hoe ik alles voortaan zou aanpakken, alles zou organiseren, maar ik vind het reuze meevallen, ik doe het er wel even bij eigenlijk.

Ook ik heb een draagdoek en dat is inderdaad een hele uitkomst op sommige momenten, vooral in het begin droeg ik de baby heel erg veel.

Maar hoe jij het gaat ervaren is denk ik heel persoonlijk, dat hangt van veel factoren af o.a. de leeftijd van je eerste kind, zijn/ haar karakter etc.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 20 Dec 2018 15:03

Re: Van 1 naar 2 kindjes

Ik vond en vind de draagdoek/ draagzak vooral super handig buiten de deur. In huis heb ik ze nooit veel gebruikt maar buiten nog steeds heel veel, ik vind het super handig dat ik dan gewoon mijn handen vrij heb en de oudste dus aan de hand kan nemen, dat ik gewoon makkelijk een trap kan nemen, de roltrap ed niet altijd op zoek hoef naar de lift. En nu de oudste op school zit vind ik het er altijd best een beetje zielig uit zien dat de broertjes en zusjes alleen in de kinderwagen op de gang staan omdat de kinderwagen niet mee de klas in kunnen maar de ouders de kinderen wel de klas in brengen. Ik heb M dan dus in de draagzak en kan gezellig mee lopen.
Het geeft mij nog steeds veel vrijheid zo.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:47

Bericht 20 Dec 2018 15:26

Re: Van 1 naar 2 kindjes

het enige wat me tegenviel is dat er erg weinig tijd voor mezelf over bleef/blijft en mijn meiden wisselen elkaar altijd lekker af met ziek zijn/ snachts wakker etc
.en wat me nu wel eens zwaar valt is dat ik voor de oudste dingen moet( zwemles clubjes etc) en de jongste dan mee moet terwijl ze moe is. Geen onoverkomelijke dingen overigens, zij vindt bijna alles wel prima en slaapt zelfs op schoot aan de kant van het zwembad, maar ik zou haar dan graag haar rust/ritme gunnen
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 20 Dec 2018 21:26

Re: Van 1 naar 2 kindjes

Ik vond en vind het hebben van een tweede behoorlijk zwaar! Het is lastig het goed te beoordelen want we hebben allebei een drukkere baan gekregen, en ik werk nu ook nog eens veel meer dan toen ik er nog 1 had. Maar eerlijk gezegd denk ik dat werken we juist een beetje ‘sane’ houdt haha.

Ik vind het vooral zwaar dat er altijd 1 aan staat, en dat er dus bijna geen tijd is dat het even stil is, dat je niks hoeft. Dat ligt nu aan deze periode hoor, rond de eerste maanden was het makkelijker! Maar nu is het koud en regenachtig buiten, donker, en zijn de dagen steeds zo dat hun slaapjes elkaar afwisselen en dat je met een beetje mazzel rond 16u een keer naar buiten kan ergens voor. Poeh!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Oreo

Kletskop

Berichten: 790

Geregistreerd: 24 Mei 2018 21:22

Bericht 20 Dec 2018 21:32

Re: Van 1 naar 2 kindjes

ik ben ook benieuwd hoe het gaat bevallen hier. Gelukkig is zoon al 4 en zit al op school (en gaat naar de bio 4x pw) dus ik heb in mijn verlof ook gewoon echt alle aandacht voor baby en mijn herstel, behalve op mijn parttime dag. En we zien wel hoe dat verder zal gaan.

Ik kijk heel erg uit naar het dragen. Draagdoeken liggen al klaar :heart:
22112014 / 10042019
<<

Patsy

Bericht 20 Dec 2018 21:35

Re: Van 1 naar 2 kindjes

Zora schreef:
Ik vind het vooral zwaar dat er altijd 1 aan staat, en dat er dus bijna geen tijd is dat het even stil is, dat je niks hoeft.


Dat! Echt precies dat! Mijn zoons schelen maar heel weinig, dus toen de jongste geboren werd kon de oudste nog niks zelf, vooral dat vond ik pittiger dan verwacht. Het waren echt tropenjaren. Inmiddels zijn ze 3 en 4 en kunnen ze steeds meer zelf, dat scheelt enorm.

Ik vind de interactie tussen beide kinderen wel geweldig.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1936

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:18

Bericht 20 Dec 2018 21:44

Re: Van 1 naar 2 kindjes

Ik heb van 1 naar 2 echt als easy ervaren. Maar misschien ook vooral omdat ik van 0 naar 1 zo heftig vond. Mijn oudste was ook zeer onrustig en sliep weinig, terwijl de jongste gewoon meeging in hoe ons ritme was, sliep wanneer ze moe was etc.
Het enige zware vond ik de nachten, omdat onze oudste nog steeds heel erg slecht sliep. Dan was er dus altijd wel een kind wakker zeg maar.
Inmiddels, sinds een maand of 2 (jongste is nu 1j9m en oudste 3j5m) hebben ze zoveel aan elkaar dat ik het zo gemakkelijk heb als moeder. Ze hebben zoveel aan elkaar en sinds de jongste best goed praat zijn ze ook zo leuk samen, die interactie! Geweldig! Inmiddels slaapt de oudste ook eindelijk goed (sinds juli) en ben ik van dat 'drama' ook weer wat bekomen. Ik voel me echt de rijkste ouder op aarde met deze twee meiden!
Juli 2015
Maart 2017
<<

Sunshine86

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 491

Geregistreerd: 13 Jan 2016 09:35

Bericht 20 Dec 2018 23:09

Re: Van 1 naar 2 kindjes

Wat leuk om te lezen allemaal en wauw Pure, wat geweldig hoe je het beschrijft!!

Oreo, wat fijn zeg de ene al naar de basisschool. Dan heb je straks echt de rust tijdens je verlof en de extra tijd als de kleine er is.

Zora, dat niet naar buiten vind ik ook een ding. Nat en vies. Soms doe ik het wel gewoon en dan maar een extra keer omkleden. Die blije snoetjes ondanks een natte glijbaan en broek is goud waard!

Bolus26, ben ik ook zo benieuwd naar hoe ik dat straks zal ervaren de tijd voor mezelf

Minoessepoes, ja denk dat ik 'm ook voornamelijk buiten zal dragen. Afwachten hoe hij het vindt. Dochterlief later begonnen en die vond het niets. Met schoonmaken vraag ik me inderdaad ook wel af hoe dat straks allemaal te doen of boodschappen. Doe ik nu al vaak in de avond.

Elroya, hoop zo dat ik het ook als niet zwaar zal ervaren. Houd jullie op de hoogte haha

Brooke, heerlijk om te lezen zeg!!!

SophieZMY lekker meelezen hihi

Sam, ik denk ook wel dat ik het makkelijker zal ervaren omdat je veel al weet

Suus, jij bent in verwachting van een derde toch? Zitten samen in het najaar topic dacht ik of niet?

Cotton, dankjewel!!

Meg, S is straks 2.5 jaar en ook al best zelfstandig dus heb goede hoop ;)
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem272

Bericht 20 Dec 2018 23:20

Re: Van 1 naar 2 kindjes

Nu ze ouder zijn, vind ik het vooral zwaar dat je zoveel verschillende afspraken hebt elke week waar de kinderen naartoe moeten. Muziekles, scouting, sport, vieringen op school, kinderpartijtjes, de fysiotherapeut, logopedist, tandarts, noem maar op... Dat is met twee echt pittiger dan met één. Er blijft zo weinig tijd over om gewoon wat in huis bezig te zijn of een boswandeling te maken.

Verder viel de overgang me best mee, en heb ik bij de tweede nog veel meer genoten van borstvoeding geven, dragen, co-sleepen, knuffelen :love: Je bent je er bewuster van dat die dingen tijdelijk zijn.
<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1498

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:29

Bericht 20 Dec 2018 23:37

Re: Van 1 naar 2 kindjes

Ik vond van 1 naar 2 behoorlijk zwaar. Sowieso een relatief klein leeftijdsverschil (20 mnd) wat ik best pittig vond, maar daarnaast wel wat verzwarende omstandigheden. De eerste 1,5 jaar voelde vooral als overleven. Niet alleen dat er altijd wel 1 kind aan is zoals hier gezegd wordt, maar dat ik zelf ook altijd ''aan'' stond en 24/7 midden in die zorgrol zat terwijl er nauwelijks ruimte leek om even voor mezelf te zorgen. Dat is dan ook mijn belangrijkste tip: blijf goed voor jezelf zorgen! Want met twee kinderen vind ik dat - nog steeds - een veel grotere opgave dan met 1 (ook geen idee waar ik met enkel die eerste nou steeds zo druk mee was haha). Ik kan nu oprecht zeggen dat het steeds weer wat makkelijker word. Niet meer aan slaapjes etc gebonden zijn, veel betere nachten, meer ruimte voor mezelf, slechts 1 luier en doekjes in mijn tas proppen om even de deur uit te gaan met beide meiden. Fijn!

Overigens ben ik ondanks die pittige tropenjaren wel ontzettend blij met twee kinderen. De interactie tussen hen vind ik zo ontzettend mooi om te zien. Rustig is het hier nooit, ze kunnen elkaar behoorlijk in de haren zitten. Maar ze zijn ook dol op elkaar. Elke ochtend als ze wakker worden is het gelijk knuffelen, een kus of knuffel voor mij moet wachten: eerst zus(je). En dan hoor ik ze dingen tegen elkaar zeggen als 'goedemorgen lief zusje, ik heb je zo gemist!' en 'jij bent mijn allergrootste en allerliefste vriend' Zo puur, zo lief om te zien. Alleen voor dat momentje 's ochtends neem ik alle minder leuke momenten voor lief, daar word ik heel blij van.

Oh, en verder praktische tips: douchen vond ik de eerste tijd een ding. Hier werden beide kinderen wakker van de douche dus even douchen voor ze wakker worden gaat niet. Dus de eerste tijd zette ik oudste in een ikea kinderstoel in de badkamer, jongste in een wipstoel ernaast, stapte vlug onder de douche en dan zong ik liedjes :-) Verder Albert (of partner) voor de weekboodschappen want no way dat ik die met twee kleintjes kon doen. En ik ben het eerste jaar van de jongste erg blij geweest met de draagdoek, een meerijdplankje met zitje voor oudste aan de kinderwagen en onze volautomatische koffiemachine.
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1498

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:29

Bericht 20 Dec 2018 23:46

Re: Van 1 naar 2 kindjes

Ik heb met beide kinderen trouwens heel veel gewandeld in het eerste jaar. Ze sliepen niet graag in hun bedje, maar wel heel goed in de wandelwagen. Ruimte om zelf onderuit te ploffen op de bank was er dan even niet, maar voordeel was wel dat ik beweging kreeg, lekker naar buiten en dat ik dan jongste lekker in de wagen kon laten slapen terwijl ik dan met oudste even de speeltuin in kon!
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11204

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:38

Bericht 21 Dec 2018 09:03

Re: Van 1 naar 2 kindjes

Sunshine, ik ben inderdaad zwanger van de derde, maar we zitten niet in hetzelfde topic, ik ben pas in juni uitgerekend :)
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Anoniem328

Bericht 21 Dec 2018 10:32

Re: Van 1 naar 2 kindjes

Bij ons slapen de kinderen tegelijk 's middags. Ik denk dat dat een enorm verschil maakt. Ik heb dan echt 1 tot 1,5 uur rust en kan dan even opladen en wat voor mezelf doen. Als ik dat niet zou hebben dan zou ik het ook veel zwaarder vinden denk ik.

Bij ons zit er precies 2 jaar tussen en beide kinderen hebben nog veel verzorging en hulp nodig. Dus dat maakt het wel heel druk en lichamelijk ook zwaar.
En ik vind vooral de avonden pittig. Koken op het moment dat vooral de jongste wat jengelig wordt, eten met 2 jonge kinderen is verre van ontspannen. Daarna opruimen, kinderen in bad/douche, pyjama, naar bed, dat hele avondritueel. Ik slaak echt een zucht van verlichting als ze in bed liggen :)
<<

Puck

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 731

Geregistreerd: 28 Dec 2013 08:10

Bericht 21 Dec 2018 12:38

Re: Van 1 naar 2 kindjes

Ik vond van 1 naar 2 wel te doen, maar dat kwam vooral omdat de 2e een redelijk makkelijke en tevreden baby was. Als onze 3e als 2e was geboren dan had ik het als vele malen heftiger ervaren omdat hij zeer onrustig was, verborgen reflux bleek te hebben en de eerste 3,5 maand overdag alleen in de drager rustig was en sliep. Ik denk dat het dus erg afhangt van je baby en zijn gedrag en karakter en niet zozeer of het nummer 1,2 of 3 is.
13-04-2014
02-03-2016
10-03-2018
25-08-2020
<<

Anoniem272

Bericht 21 Dec 2018 13:09

Re: Van 1 naar 2 kindjes

O ja, daar ben ik het ook erg mee eens. Onze eerste was een erg onrustige baby, als we hem als tweede hadden gekregen, was de balans heel anders geweest.
<<

Anoniem328

Bericht 21 Dec 2018 13:31

Re: Van 1 naar 2 kindjes

Ja dat speelt ook zeker mee. Bij ons was/is de tweede ook makkelijker en relaxter. Andersom was denk ik lastiger geweest. Onze tweede doe je er vrij makkelijk 'even bij'.
<<

Anoniem247

Bericht 21 Dec 2018 13:38

Re: Van 1 naar 2 kindjes

Ik vond van 0 naar 1 kind veel heftiger dan van 1 naar 2. Het scheelt ook wel dat mijn jongste echt heel makkelijk is. Op de eerste 2,5 jaar niet doorslapen na.. Mijn oudste is wat dat betreft altijd een echte handenbinder geweest.

Een draagdoek is inderdaad een heel fijn ding. Daar heb ik toen ook echt veel aan gehad. En mijn ervaring is dat je bij een tweede gewoon veel makkelijker bent. Ik kon meer dingen loslaten.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers