Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vanaf wanneer kind alleen thuis?

<<

Anoniem331

Bericht 10 Dec 2018 22:00

Vanaf wanneer kind alleen thuis?

Naar aanleiding van het nieuwsbericht gisteren deze vraag.

In Tilburg is gisteravond een jongetje (7) door de brandweer van een richel gered nadat zijn ouders hem alleen thuis hadden gelaten. Vorige maand lieten Rotterdamse ouders hun baby en peuter alleen thuis voor een avondje bios. Pedagoog Bas Levering is helder: "Een kind van 7 moet je echt 's avonds niet zomaar alleen thuislaten."
Buurtbewoners zagen het Tilburgse jongetje in een drijfnatte pyjama staan, op de rolluikkast onder het slaapkamerraam van zijn ouders die niet thuis waren. "Je schrikt flink. Het was ook heel aandoenlijk; hij had zijn knuffel in zijn hand", zegt een buurtbewoner die te hulp schoot. "Hij heeft daar zo'n halfuur gestaan, in de regen."



Uiteraard vind ik dit niet kunnen, en zit dat denk ik misschien wel op het randje van verwaarlozing. Je moet er toch ook niet aan denken hoe zo'n jochie zich heeft gevoeld.
Nu is mijn dochter van 9 best wel eens alleen thuis, niet in de avond, en al helemaal niet een hele avond. Maar zo nu en dan dus best wel eens, een half uurtje ook wel.
Mijn zoon van 8 dan weer niet, die word daar niet blij van en zou zich heel ongelukkig voelen ook.
<<

ChiQ

Bericht 10 Dec 2018 22:04

Re: Vanaf wanneer kind alleen thuis?

Ik vond dit zo heftig te lezen. Ik denk dat het geen toeval is dat die ouders 1x weg zijn gegaan en het kind wakker is geworden. Ik denk dat dit vaker gebeurd en dat een kind dan nu een keer wakker is geworden.
Julian wordt zeer zelden wakker meestal is er iets aan de hand, pijn, ziek etc. Ik moet er echt niet aan denken dat er dan een leeg huis is, en je geen flauw idee hebt waar je ouders zijn. Ik vind het écht niet op een randje, het is een enstige vorm van verwaarlozing.

Pas geleden ook, waren twee kinderen alleen. Die twee schapen van ouders waren naar de bios.
<<

Anoniem331

Bericht 10 Dec 2018 22:08

Re: Vanaf wanneer kind alleen thuis?

Ik denk inderdaad ook niet dat het de eerste keer is geweest nee. Bijzonder dat sommige ouders blijkbaar echt niet snappen dat zoiets niet kan. Ik zorg zelf altijd dat het niet nodig is. Nu heb ik een hond, en die moet zijn laatste plasje echt nog wel even doen voor de nacht, maar dan steek ik de straat over naar het grasstrookje en verder ga ik niet. Ik zorg altijd dat hij zijn loopje heeft gehad voor de kinderen naar bed gaan.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6200

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 10 Dec 2018 22:10

Re: Vanaf wanneer kind alleen thuis?

Och wat vreselijk zeg.
Ik denk dat ik het vanaf 8 jaar af en toe voor korte periode vind kunnen, en sowieso niet s avonds. En ook afhankelijk van het kind ja.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 10 Dec 2018 22:10

Re: Vanaf wanneer kind alleen thuis?

Het verschilt denk ik heel erg per kind. Vanaf groep 3 zou ik het overwegen om mijn kind wakker thuis te laten voor een kwartiertje, maar dus wel kijkend naar het karakter van het kind.
's Avonds heb ik het met de babyfoon ook wel eens gedaan. Hij kan niet uit het ledikant en ik kon binnen vijf minuten weer thuis zijn als ik hem hoorde. De tweede spookt nog vaak, dus dat doe ik niet. Als ze ouder zijn, zou ik het ook doen met een tablet op de gang waarbij ik zicht heb op hun slaapkamerdeuren en ze ook vertellen dat ze via de tablet tegen ons kunnen praten.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11589

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 10 Dec 2018 22:13

Re: Vanaf wanneer kind alleen thuis?

Van dat jochie in Tilburg las ik vandaag een reactie van iemand die zei dat het haar zoon was. Ik kan dit natuurlijk niet checken maar in dag bericht stond dat zij en de vader van die jongen uit elkaar zijn. Hij was voor het weekend bij zijn vader. Ze heeft hem direct gehaald toen ze het hoorde.

Verder vind ik dit echt niet kunnen kinderen van 7 zijn nog van die piepkuikens. Veel te jong om zo lang alleen thuis te zijn.
2015 💙
<<

Anoniem331

Bericht 10 Dec 2018 22:15

Re: Vanaf wanneer kind alleen thuis?

Oh wat lijkt me dat naar om mee te maken ook. Als moeder zijnde moet je er toch van uit kunnen gaan dat de vader net zo goed voor zijn kind zorgt als dat jij dat doet.
En inderdaad, 7 jaar. Piepkuikens, ze zouden toch eerst nooit een oog weer dicht doen. Bang dat je weer alleen gelaten word.
<<

Buurvrouw Jansen

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 122

Geregistreerd: 28 Sep 2018 11:12

Bericht 10 Dec 2018 22:18

Re: Vanaf wanneer kind alleen thuis?

Hier blijft de oudste van 9 wel eens alleen thuis. Maar: alleen overdag, max. een half uurtje en of mijn man of ik zijn in de buurt. Ook wonen opa en oma op een steenworp afstand en weet hij dat hij daar altijd naartoe kan. We hebben duidelijke afspraken en daar houdt hij zich goed aan. Hij start Fortnite op, gaat spelen en als ik weer thuis ben zit hij nog in dezelfde houding :)

De middelste laat ik wel eens met hem alleen maar nooit langer dan een kwartier. Ze maken geen ruzie. Heel soms blijft zij even alleen thuis, maar dat gebeurd dan echt voor maar max. 5 minuten.

De jongste mag de komende jaren nog niet alleen blijven, dat is een ongeleid projectiel :smile:

's avonds of voor een aantal uur zou ik ze voorlopig nog niet alleen laten. Geen idee wanneer wel maar nu echt nog niet.
2009~2011~2014
<<

Anoniem247

Bericht 10 Dec 2018 22:19

Re: Vanaf wanneer kind alleen thuis?

Mijn zoon van 8 blijft soms alleen thuis. Als ik bijvoorbeeld met de jongste drie kwartier weg ben naar de logopedie. Hij kan dit gewoon en vind het zelf ook stoer. Ik laat dat een mobieltje achter zodat hij kan bellen als er iets is en hij mag de voordeur niet open doen als er aangebeld wordt. Hij luistert hier goed naar en ik vertrouw hem wel. Hij is nooit langer dan een uur alleen thuis geweest en nooit in de avonden. Alleen overdag. Dit gebeurd denk ik twee keer per maand ofzo. Voor de avonden of voor dingen die langer dan een uurtje duren komt er een oppas of mijn moeder komt dan even in huis.
<<

Pluis

Kletskop

Berichten: 522

Geregistreerd: 20 Mrt 2016 14:19

Bericht 10 Dec 2018 22:19

Re: Vanaf wanneer kind alleen thuis?

Wij wonen naast m’n ouders waardoor de situatie alweer anders is en ze nooit moederzielalleen zijn. We hebben een gedeelde achtertuin en gaan meerdere keren per dag zelf naar opa en oma. Onze zoon van 8 is wel eens even alleen thuis als ik een boodschap ga halen. Dan vertel ik hem ook waar ik naar toe ben en doe dat alleen als m’n ouders ook daadwerkelijk thuis zijn of bij het bedrijf 50 meter verder. Mijn ouders weten daar dan ook van. Op vrijdagmiddag heeft hij school en is zijn zusje naar zwemles. Dat is beide om dezelfde tijd klaar. Als mijn ouders er niet zijn krijgt hij een sleutel en loopt mee naar huis met de moeder van een vriendje. Dan is hij 10 minuten alleen.

Onze dochter van 6 is heel graag thuis en wil bijvoorbeeld in de vakanties niet steeds naar opa en oma als wij werken en blijft dan thuis. M’n moeder gaat dan af en toe even kijken maar ze heeft ook zelf de mogelijkheid om naar opa en oma toe te gaan. Ze slaapt dan uit en gaat tv kijken of spelen.

‘s Avonds zou ik ze ook zeker niet alleen laten.
<<

Anoniem244

Bericht 10 Dec 2018 22:24

Re: Vanaf wanneer kind alleen thuis?

Ik vond dat beeld op het journaal echt vreselijk. Dat arme jochie in zijn pyjama met zijn knuffeltjes op de luifel.. vreselijk!

Maar vanaf wanneer alleen? Tja afhankelijk van het kind, de situatie, tijdstip etc.
Vanaf 12 jaar s avonds denk ik en dan altijd met achtervang van buren.
Overdag vanaf een jaar of 10
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 10 Dec 2018 22:30

Re: Vanaf wanneer kind alleen thuis?

Een peuter en baby alleen laten voor een avondje bios? Waar zit je dan met je hoofd...
7 vind ik ook echt te jong! Arm mannetje..
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem331

Bericht 10 Dec 2018 22:31

Re: Vanaf wanneer kind alleen thuis?

Ik denk dat zolang de kinderen logeren leuk vinden dat ik ze liever laat logeren dan dat ik ze alleen thuis laat.
Ik vind dat gewoon geen prettig idee ofzo.
Ik weet dat wij vroeger een avond alleen thuis waren en toen het bericht kregen dat er een dorp verderop een man was vermoord. Ik kan me nog herinneren hoe akelig ik me voelde die avond zonder ouders.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 10 Dec 2018 22:32

Re: Vanaf wanneer kind alleen thuis?

Ik zie het filmpje nu.. Krijg er tranen van.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 16:48

Bericht 10 Dec 2018 22:34

Re: Vanaf wanneer kind alleen thuis?

Ik denk ook dat het heel afhankelijk is van het kind. Ik was met 10 jaar 's avonds wel eens alleen thuis, meestal was er dan wel een vriendinnetje bij me. Ik wist waar mijn ouders waren, de buren wisten er ook van en ik wist dat ik daar ook heen kon en mijn broer kwam dan vaak rond 22.30 thuis van zijn werk. Maar ik was niet bang, heel verantwoordelijk en rustig. Maar ik ken ook genoeg 10-jarigen die ik dat niet toe zou vertrouwen.
Plus ik woonde ik een dorp waar heel veel sociale controle is.
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1307

Geregistreerd: 17 Dec 2014 21:51

Bericht 10 Dec 2018 22:37

Re: Vanaf wanneer kind alleen thuis?

'S avonds zou ik het absoluut never nooit niet doen totdat ze een jaar of 12 zijn. Misschien wel ouder.
Maar dochter van 5 blijft wel eens een kwartiertje alleen thuis als ik naar de winkel ga of zoon haal van kdv. Dan wil ze niet mee. De winkel en kdv zijn een straat verderop.

Maar.. toch gek hoe tijden veranderen. Toen ik 8 was bleef ik regelmatig alleen thuis. Ook 'S avonds als mijn moeder aan het werk was bijvoorbeeld. Wij hadden nooit een oppas.
<<

Anoniem331

Bericht 10 Dec 2018 22:40

Re: Vanaf wanneer kind alleen thuis?

In deze vind ik het dan niet erg dat tijden veranderen geloof ik. Ik denk dat ik ook best even moet slikken wanneer ze oud genoeg zijn om zonder oppas in huis te zijn als ik werk bijvoorbeeld.
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 10 Dec 2018 22:54

Re: Vanaf wanneer kind alleen thuis?

Mijn dochter is 6 en zit in groep 3, maar het zou nog niet in mij opkomen om haar alleen thuis te laten. Laat staan 's avonds.
Vorig jaar heb ik haar een keer 'alleen' beneden gelaten om wat op te halen bij de buurtsuper.
Maar mijn man lag toen boven te slapen na zijn nachtdienst.

Ik maak mijn zoon van ruim 2 ook altijd wakker om mee zijn zus uit school te halen 's middags.
En toen hij een keer ziek was en ik hem niet wakker wilde maken, heb ik de babyfoon bij de buren gebracht.
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 10 Dec 2018 22:56

Re: Vanaf wanneer kind alleen thuis?

Toen ik 14 was en mijn broertje 11, hadden we ook nog gewoon oppas s avonds. Ik vond het spannend om dan alleen thuis te zijn.
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
<<

Anoniem304

Bericht 11 Dec 2018 00:00

Re: Vanaf wanneer kind alleen thuis?

Jezzie schreef:Toen ik 14 was en mijn broertje 11, hadden we ook nog gewoon oppas s avonds. Ik vond het spannend om dan alleen thuis te zijn.

Ik heb ook bij m'n nichtje nog lang opgepast, zeker tot 13 jaar. Haar broer is 2 jaar ouder, maar toch vond ze het fijn als ik er was.
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5362

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:12

Bericht 11 Dec 2018 00:16

Re: Vanaf wanneer kind alleen thuis?

Ik vind dat ook echt niet kunnen. Wij staan wel eens buiten met wat buren te kletsen en drinken, maar hebben de beeld babyfoon dan bij ons en staan practisch voor de deur.
In geval van nood zou ik misschien de babyfoon bij de buren neerzetten, maar dan moet er wel echt wat aan de hand zijn. Echt niet voor een avondje uit ofzo, dan zorg ik dat er oppas is of ik ga gewoon niet.
10.04.17
<<

Anoniem272

Bericht 11 Dec 2018 08:58

Re: Vanaf wanneer kind alleen thuis?

Over overdag alleen laten ('s avonds na kinderbedtijd alleen laten vind ik echt niet kunnen onder de 11/12 jaar):

Ik vind de drempel wel lager nu er mobiele telefoons zijn. Mijn zoon kan me, als hij alleen thuis is, gewoon bellen als er iets is.

Sinds T. een jaar of 7 is, blijft hij regelmatig overdag even alleen thuis. Nu is het wel een jongen met een groot verantwoordelijkheidsgevoel die geen gekke dingen doet.
In de meeste gevallen was ik boodschappen gaan doen. Daar heeft hij een hekel aan.

Nu is hij 10, en wil hij niet meer naar de naschoolse opvang. Hij wil liever alleen thuis zijn. We hebben dat nu een paar keer getest, en het gaat erg goed. Hij is één middag per week alleen thuis tussen 14:00 en 18:00. Ik zorg dat er een briefje voor hem klaarligt waar op staat wat hij moet doen en wat hij te eten mag pakken.
Als ik dan thuiskom heeft hij keurig zijn huiswerk gedaan, geoefend voor de muziekles, wat gegeten en gedronken, en gespeeld. (hij mag niet gamen als hij alleen thuis is). Laatst was hij twee uur lang buiten gaan spelen met een vriendje uit de buurt, ook prima, hij doet de deur van het huis dan netjes op slot. En hij belt me minstens één keer om iets te overleggen, maar ik vermoed ook dat hij dan gewoon even mijn stem wil horen :heart:

Hoe we het met dochter gaan aanpakken weet ik nog niet. Als haar broer een jaar of 12 is, kan hij ook wel een beetje oppassen eventueel. Maar I. acht ik eerder in staat om stiekeme dingen te doen. Dat moeten we wel goed in de gaten gaan houden. Net als Boerenkool durf ik het nu al wel aan voor een kwartiertje, als ik even naar de buren ga of naar een winkeltje om de hoek.

Toen ik 12 was, had ik al een bijbaantje als (avond)oppas, en zelf echt geen oppas meer nodig. Maar dat verschilt erg per kind denk ik.
<<

Wasmand

Kletskop

Berichten: 528

Geregistreerd: 09 Okt 2013 21:19

Bericht 11 Dec 2018 09:02

Re: Vanaf wanneer kind alleen thuis?

Ach dat arme kind. Mijn zoon van 4.5 laat ik nooit alleen thuis. Toen hij van de zomer buiten aan het spelen was en ik ging een boodschap doen vertelde ik dat ik wegging en ook daarbij naar welke buurvrouw hij kon.
Ik denk dat hij met een jaar of 7/8 wel even alleen thuis kan zijn. En s avonds alleen thuis met 14 ofzo pas, maar dat zie ik dan wel. Het moet voor beide veilig aanvoelen.
<<

Anoniem301

Bericht 11 Dec 2018 10:05

Re: Vanaf wanneer kind alleen thuis?

Ik vind toch nog steeds 5 minuten best lang duren wanneer een kindje overstuur wakker wordt en nog 5 minuten moet wachten tot papa of mama er is. Als je het niet van te voren uit kunt leggen dan he, zodat het kind het begrijpt.

Mijn moeder ging een keer, één keer in haar leven sigaretten halen toen ik sliep en ik was 6 vertelde ze van de week. Ik werd wakker, helemaal overstuur, ben naar de buren gegaan, en zij belden mijn oma. Dus toen ze thuis kwam na 10 minuten stond ik bij de buren en was oma boos onderweg. Ze deed dat echt nooit, oma helemaal boos, dacht dat mijn moeder vaker hele avonden weg was. Zal je altijd zien. Daarna heeft ze dat nooit meer gedaan.

Dit verhaal vertelde ze me omdat ik haar vertelde dat ik Bo 7 minuten thuis heb gelaten. Ik had haar van de peuterschool opgehaald en toen ik thuis kwam kwam ik tot de conclusie dat ik mijn telefoon daar had laten liggen. Ik moest dus terug en zij wilde niet mee. Nu ben ik natuurlijk de ouder, dus als ik wil dat ze mee gaat, dan gaat ze mee. Maar ik heb dus met haar gepraat want ze zei ga maar mama, ga je telefoon maar ophalen, ik blijf thuis en ga Mega Mindy kijken. Dus ik zei, als mama weg gaat, dan ben ik even weg maar wel heel ver, dus als je moet huilen, dan ben ik er niet he? Vind je dat dan niet spannend? Nee mama. Ik weer: weet je het zeker? Ja mama, ik weet het zeker. Ik vroeg, wat ga je doen dan? Tv kijken mama en een plakje worst eten. Dus ik zei weer, doe dat maar niet ik wil niet dat je eet als ik er niet ben, wacht maar even tot ik terug ben. Ok mama. Ok ik ga nu, weet je het zeker? Jaaahaa mama ga nou maar.

Nou en toen ging ik. De juffen zeiden dat het best even kon, Bo kennende. Ze is best een stoere verstandige dame. Nou en toen ik thuis kwam zat ze rustig op de bank tv te kijken, ze zei ik moest niet huilen mama en ik vond het ook niet spannend! Ik wel :smile: Ik ga vanaf nu ook niet af en toe naar de supermarkt ofzo, maar voor zo een keertje was het goed te doen.
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2520

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:42

Bericht 11 Dec 2018 10:09

Re: Vanaf wanneer kind alleen thuis?

Wauw Filoria, wat een voorbeeldige zoon! Wat heerlijk dat hij zo goed doet wat je op je briefje schrijft!

Wij hebben twee dochters van bijna 10 en 6 jaar. Overdag zijn ze heel zelden even met z'n tweeën alleen thuis. De oudste soms wat vaker alleen maar ook voor minder dan 1 uur. De avonden laten we ze absoluut niet alleen.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers