Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Welke compactcamera?

<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 09:52

Bericht 02 Nov 2018 11:38

Welke compactcamera?

Ik weet dat er hier wat camera experts zitten, dus hoop dat jullie kunnen helpen. Ik ben op zoek naar een compact systeem camera. Ik ben echt een amateur en wil m vooral gebruiken om leuke foto’s en evt filmpjes te maken van de baby straks en bijv op vakantie. Mijn eisen/wensen:

- echt compact / makkelijk mee te nemen. Als ie te groot is vrees ik dat ie in de kast blijft liggen
- goede kwaliteit foto’s en zou leuk zijn als je er ook aardige filmpjes mee kunt maken
- makkelijk over te zetten op computer en/of telefoon (met WiFi bijvoorbeeld)
- ik zou t leuk vinden er ook wat meer portretfotos mee te maken, met de achtergrond iets meer onscherp bijvoorbeeld. Heb je dan iets met een opzet-lens nodig of hoeft dat niet per se?
- makkelijk te bedienen ;)

Alvast bedankt!!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 02 Nov 2018 12:18

Re: Welke compactcamera?

Ik vind zelf de Canon Powershot lijn wel fijn. Ik heb alleen geen idee welk type nu actueel is. En ik weet je budget ook niet.

Het effect wat jij bedoelt heeft met scherptediepte te maken wat je kunt bereiken met een lichtsterke lens (waarbij je onderwerp dus scherp is en je achtergrond vervaagd).
De wat meer geavanceerde compact cameras hebben ook wel mogelijkheid tot het vergroten of verkleinen van het diafragma (waarmee je dit dus kunt krijgen) en bij de geavanceerde modellen kun je dit dan wel handmatig instellen, maar het is nooit helemaal het beste van het beste zoals bij een spiegelreflex.

Sommige compact cameras hebben ook wel een portretstand waarbij de instellingen automatisch veranderen zodat je dit krijgt zonder dat je het zelf moet instellen.

Ik heb even voor je gekeken en dit model heeft bijvoorbeeld een portret modus (scène noemen ze het bij canon) en WiFi connectie. Maar er zijn er ongetwijfeld veel meer.

https://www.coolblue.nl/product/776896/ ... zwart.html
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 02 Nov 2018 12:22

Re: Welke compactcamera?

Overigens maak ik tegenwoordig veel meer foto's met m'n telefoon met écht goede camera. Daar is het gebruik zoveel makkelijker van, altijd bij je.
Ik heb wel een compact camera maar ik heb'm net uitgeleend aan m'n zus voor de geboorte van haar baby en ik zag dat de laatste foto's die wij gemaakt hebben van de geboorte van onze zoon waren. Ik investeer zelf dus liever in een telefoon met goede camera maar dat is denk ik ook persoonlijk.
Let's discover the world together.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 02 Nov 2018 12:37

Re: Welke compactcamera?

Ik ben heel blij met de Panasonic Lumix DMC-LX15. Mooie heldere foto's, mooi scherp en licht. Het enige nadeeltje vind ik dat de kleurverzadiging soms wat hoog is als er veel licht is. Op zich is dat redelijk makkelijk bij te werken in Photoshop, maar daar moet je wel zin in hebben. Ik heb in april gefotografeerd bij de Koningsspelen van school, het weer was wat wisselend en het verschil in kleur tussen foto's waar het net even bewolkt was en waar de zon scheen was best groot.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 09:52

Bericht 02 Nov 2018 12:55

Re: Welke compactcamera?

Dank alvast voor deze tips! Ik ga ze eens even bekijken.

Marin, ik herken wel t foto’s maken met telefoon. Dat doe ik nu ook heel veel (heb een iPhone 6s met een aardig goede camera volgens mij). Maar dacht met een aparte camera wellicht toch nog net betere kwaliteit? (En ik ben nu een beetje telefoon verslaafd en heb m dus altijd dichtbij voor foto’s, met gevolg dat ik dan ook even snel whatsapp kijk of m’n mail of dit of dat haha. Dus dacht met aparte camera kan ik ook de telefoon bewust wegleggen :P)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 02 Nov 2018 13:04

Re: Welke compactcamera?

Ik denk dat de camera van de iPhone 6 wel zodanig verouderd is dat die niet meer onder 'een goede telefoon camera' valt maar ik heb geen verstand van de specs. Je zou natuurlijk kunnen investeren in een nieuwere telefoon (iPhone X is degene met de top camera toch?) maar dat is wel duurder dan een nieuwe compact camera. En je gebruikt het veel intensiever.
Ik gebruik voor 99 procent van m'n privé foto's alleen nog maar m'n telefoon, daarom wilde ik dit je toch even als tip geven. Kijk maar op https://www.instagram.com/little.bee.family/ als je de foto's daarmee wilt zien. (ik heb de Google Pixel 2XL maar die is vergelijkbaar met de IPhone X). Deze beven een bepaalde portretstand ook (iPhone X met een dubbele lens en mijn telefoon met software) waardoor de foto's ook een onscherpe achtergrond krijgen. Voor echte fotoshoots gebruik ik uiteraard professionele camera's maar voor dagelijks gebruik met een kind vind ik dit heel fijn.

Maar ik snap jouw beweegreden voor een compact camera ook. Je gaat bewuster foto's maken en dat kan heel leuk zijn!
Let's discover the world together.
<<

Anoniem281

Bericht 02 Nov 2018 21:00

Re: Welke compactcamera?

Wij hebben een Nikon Coolpix, ik heb alleen geen idee welk nummer verder. Er zit een waanzinnige zoomfunctie op, die nog scherpe foto's ook maakt! En 't scherp is te kantelen, da's leuk met een kindje, dan hoef je niet als een idioot op je buik te liggen of zo. Je kan dan je camera omlaag houden, 't scherm kantelen en het zo goed zien.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9419

Geregistreerd: 25 Nov 2015 16:30

Bericht 02 Nov 2018 21:25

Re: Welke compactcamera?

Wij hebben ook een Panasonic lumix camera. Al wel een oudere maar qua foto's nog steeds prima. Fijn in gebruik. Leg hem ook weer klaar om straks foto's van de baby te maken. Was toch handig vorige keer voor de kraamzorg.
⁠♡♡♡

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron