Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11846

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 27 Okt 2018 08:51

Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

https://www.gelderlander.nl/arnhem/na-zwarte-piet-ligt-nu-ook-de-pepernoot-onder-vuur~ad5de60a/

Kort samengevat. Er zijn klachten gekomen over de pepernoten omdat ze worden aangeprijst doordat ze met VOC-kruiden worden gemaakt. Wat dus een verwijzing is naar een stukje Nederlandse historie, waarin niet alles zo netjes is gegaan zoals wij het nu graag zouden zien.

Natuurlijk heeft Nederland in het verleden dingen gedaan waar we nu niet meer trots op zullen zijn, maar wat ons toen wel welvaart heeft gebracht. Moeten we dan nu alles van het verleden gaan verbieden en gaan veranderen om zo afstand te doen van de geschiedenis? Ik vraag mij echt af in Nederland waar we mee bezig zijn. Er kan niks meer gezegd worden, of iemand is wel op zijn teentjes getrapt om iets uit het verleden. Gaan we echt toe naar een pamper maatschappij?

Hetzelfde dat er in een stad straatnamen onder vuur staan omdat ze verwijzen naar personen die groots waren voor de Nederlands histori, maar het allemaal niets zo netjes gedaan hebben.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem246

Bericht 27 Okt 2018 08:58

Re: Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

Er is geen dag dat er niet iets nieuws is gevonden om even lekker tegen de Nederlandse geschiedenis te trappen of om iets te verbieden wat al jaren normaal is geweest. Elke dag een nieuwe discussie en nu zelfs over de kruidnoten, omdat ze met authentieke VOC-kruiden zijn bereidt. Het VOC wat in de geschiedenisboeken mag voorkomen, maar waar je vandaag de dag niets meer mee mag doen. En wat is het volgende? Want volgens mij stopt dit nooit.

Ik lees het al; De straatnamen. We moeten gewoon Nederland verloochenen. Goed of kwaad, we praten er nooit meer over. Dat het ons gebracht heeft waar we nu zijn, het is allemaal slecht en dat er iets goeds uit voortgekomen is, moeten we zo snel mogelijk vergeten.
<<

Anoniem248

Bericht 27 Okt 2018 09:17

Re: Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

Volgens mij gaat het meer om de fabrikant die aanprijst dat ze met unieke VOC-kruiden zijn gemaakt. Dat het VOC-verleden wordt ingezet als marketingstrategie, dat is tegen het verkeerde been. En niet de kruidnoot/pepernoot an sich.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6200

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 27 Okt 2018 09:26

Re: Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

Maple schreef:Volgens mij gaat het meer om de fabrikant die aanprijst dat ze met unieke VOC-kruiden zijn gemaakt. Dat het VOC-verleden wordt ingezet als marketingstrategie, dat is tegen het verkeerde been. En niet de kruidnoot/pepernoot an sich.

Klopt en dat vind ik nog wel wat anders dan hoe het nu snel geschetst wordt.

Dat eventueel aanpassen van straatnamen als we nu vinden dat die personen nogal fout waren, vind ik trouwens best logisch. Niet alleen om de straatnaam, maar vooral om ons idee over de geschiedenis realistischer te schetsen en om het besef te laten ontstaan of te vergroten over hoe onze geschiedenis van invloed geweest is op anderen. Kun je juist ook van leren waarom dingen nu zijn zoals ze zijn. Maar ik vind zulke dingen vooral interessant dat zulke dingen van meerdere kanten belicht worden en het voelt voor mij dan niet of er iets afgepakt wordt oid.
<<

Jordana

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 457

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:33

Bericht 27 Okt 2018 10:21

Re: Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

Maple schreef:Volgens mij gaat het meer om de fabrikant die aanprijst dat ze met unieke VOC-kruiden zijn gemaakt. Dat het VOC-verleden wordt ingezet als marketingstrategie, dat is tegen het verkeerde been. En niet de kruidnoot/pepernoot an sich.


Klopt...

Dat over straatnamen is ook wel ergens te begrijpen maar waar ik dan aan denk hoe en wat gaan ze dat dan doen? Een grote adreswijziging?
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11846

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 27 Okt 2018 10:48

Re: Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

Het gaat er mij vooral om dat we steeds meer moeten opletten wat we zeggen of wat we doen omdat we wel iemand kunnen beledigen o.i.d om iets wat Nederland in het verleden heeft gedaan, of dat een groepering op de teentjes wordt getrapt.

Een straat met de naam hobo moest veranderen naar piccolo, want hobo leek teveel op homo. Tja, je woont wel in een wijk waar allen straten naar muziekinsturmenten zijn vernoemd.
Een attractie in een pretpark moest een naam veranderen omdat het Devils House de christen zou beledigen.

Het gaat er mij echt niet om of er iets wordt afgepakt o.i.d. Maar om nu overal rekening mee te moeten gaan houden, omdat iemand misschien wel beledigd of zich aangesproken voelt dat gaat in mijn ogen erg ver.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem245

Bericht 27 Okt 2018 10:51

Re: Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

Ik ben het eens met SO. Ik vind het zo'n enorm grote onzin.
<<

Anoniem249

Bericht 27 Okt 2018 11:07

Re: Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

Silly-One schreef:https://www.gelderlander.nl/arnhem/na-zwarte-piet-ligt-nu-ook-de-pepernoot-onder-vuur~ad5de60a/

Kort samengevat. Er zijn klachten gekomen over de pepernoten omdat ze worden aangeprijst doordat ze met VOC-kruiden worden gemaakt. Wat dus een verwijzing is naar een stukje Nederlandse historie, waarin niet alles zo netjes is gegaan zoals wij het nu graag zouden zien.

Natuurlijk heeft Nederland in het verleden dingen gedaan waar we nu niet meer trots op zullen zijn, maar wat ons toen wel welvaart heeft gebracht. Moeten we dan nu alles van het verleden gaan verbieden en gaan veranderen om zo afstand te doen van de geschiedenis? Ik vraag mij echt af in Nederland waar we mee bezig zijn. Er kan niks meer gezegd worden, of iemand is wel op zijn teentjes getrapt om iets uit het verleden. Gaan we echt toe naar een pamper maatschappij?

Hetzelfde dat er in een stad straatnamen onder vuur staan omdat ze verwijzen naar personen die groots waren voor de Nederlands histori, maar het allemaal niets zo netjes gedaan hebben.

Niet zo netjes is wel een understatement hoor...
<<

Anoniem313

Bericht 27 Okt 2018 11:18

Re: Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

Ik ben blij dat we in Nederland steeds beter nadenken over hoe namen, feesten of andere uitingen mensen kunnen kwetsen en zo ja, hoe we dat anders kunnen doen. Dat is een teken van beschaving.
<<

Anoniem313

Bericht 27 Okt 2018 11:25

Re: Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

Overigens vind ik het artikel in de openingspost een bijzonder stukje framing. Pepernoten liggen niet onder vuur. Een producent heeft een lijn pepernoten op de markt gebracht ‘met VOC kruiden’. Da’s niet handig. En daar komt nu reactie op. Dat is iets anders dan ‘hellepie, de buitenlanders komen onze pepernoten afpakken’.

Dat van die hobostraat heb ik eens even gegoogled, ik ben niet bekend met de Zaandamse gemeentepolitiek. Maar dat blijkt dus ff wat anders te liggen, zie https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b03e0fdb/
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2530

Geregistreerd: 04 Okt 2017 09:46

Bericht 27 Okt 2018 11:33

Re: Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

Caulfield schreef:Ik ben blij dat we in Nederland steeds beter nadenken over hoe namen, feesten of andere uitingen mensen kunnen kwetsen en zo ja, hoe we dat anders kunnen doen. Dat is een teken van beschaving.

Helemaal mee eens.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6200

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 27 Okt 2018 11:34

Re: Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

Ik vind de beeldvorming echt vreselijk. Ik dacht eerst: heh? Willen ze nou echt dat die kruiden niet meer gebruikt worden? Willen ze pepernoten verbieden?? Maar nee, ze willen dat een tijd waarin Nederland volkeren onderdrukte en uitmoordden niet verheerlijkt wordt. Totaal iets anders en goed punt lijkt me.
<<

Anoniem248

Bericht 27 Okt 2018 11:56

Re: Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

Kira schreef:Ik ben het eens met SO. Ik vind het zo'n enorm grote onzin.

Mwah. Ik vind het VOC-kruiden als marketingstrategie gebruiken ook onzin. Of in elk geval niet over na gedacht.
<<

Anoniem282

Bericht 27 Okt 2018 12:57

Re: Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

Kira schreef:Ik ben het eens met SO. Ik vind het zo'n enorm grote onzin.


Misschien moet ik me niet tot deze vraag laten verleiden. Alleen vraag ik me in jouw reactie af waaraan je refereert als je zegt dat je het zo'n grote onzin vindt. Wat is 'het'? Ik begrijp niet wat je bedoelt.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 27 Okt 2018 13:00

Re: Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

Caulfield schreef:Dat van die hobostraat heb ik eens even gegoogled, ik ben niet bekend met de Zaandamse gemeentepolitiek. Maar dat blijkt dus ff wat anders te liggen, zie https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b03e0fdb/

Oh wow, dit is echt triest. Vooral omdat de associatie met ‘homo’ blijkbaar onsmakelijk is, maar ook omdat men dus denkt dat bij hobo ook de klemtoon op de eerste lettergreept ligt. :palm:

Wat die pepernoten betreft, volledig eens met June en Caulfield. Zucht.
<<

Anoniem315

Bericht 27 Okt 2018 13:22

Re: Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

Misleidende koppen en dus stemmingmakerij. Meer valt er niet over te zeggen.
<<

Anoniem245

Bericht 28 Okt 2018 09:25

Re: Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

Guattari schreef:
Kira schreef:Ik ben het eens met SO. Ik vind het zo'n enorm grote onzin.


Misschien moet ik me niet tot deze vraag laten verleiden. Alleen vraag ik me in jouw reactie af waaraan je refereert als je zegt dat je het zo'n grote onzin vindt. Wat is 'het'? Ik begrijp niet wat je bedoelt.



Ik heb alleen gereageerd op dat de kruidnoten onder vuur lagen, de achterliggende reden wist ik nog niet. Dat ze reclame maken met VOC kruiden vind ik niet goed, zeker niet.
Ik bedoel meer dat je tegenwoordig echt zo moet oppassen wat je zegt, doet, want voor je het weet ben je een rascist. Dat bedoel ik met "het".
Straatnamen etc veranderen, tja, het is wel onderdeel van de geschiedenis allemaal. Moeten we dat dan echt vergeten?
Mogen we dan alleen de goede, leuke dingen onthouden?
<<

Anoniem248

Bericht 28 Okt 2018 09:53

Re: Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

Oh echt? Ik vind het wel bijzonder dat je straatnamen veranderen onzin vind ‘omdat het onderdeel van de geschiedenis is’. Dus een Adolf Hitlerlaan en een Deportatiestraat zou jij oké vinden? Is immers onderdeel van de geschiedenis.
<<

Anoniem249

Bericht 28 Okt 2018 10:25

Re: Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

Kira ik denk dat het feit dat je roept het grote onzin te vinden zonder uberhaupt het artikel te hebben gelezen het probleem is. Mensen horen 5% van het verhaal en hebben meteen een mening. Het is onzin, zij komen ons land overnemen, alles is ineens racisme, je kunt niks meer zeggen tegenwoordig etc. Maar als je dan het hele verhaal hoort ben je het er eigenlijk wel mee eens.
<<

Rose.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2364

Geregistreerd: 04 Sep 2013 21:13

Bericht 28 Okt 2018 10:29

Re: Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

Nog even en we mogen ook geen schoen meer zetten, omdat dat zielig is voor de 2e van het paar...
Ik vind het gewoon erg dat ze steeds nieuwe dingen bedenken/zoeken om te verbieden...
Mijn blog: http://www.enjoycelife.nl

Want de allermooiste bloemen, groeien vlak langs het ravijn
En om die te kunnen plukken moet je durven bang te zijn ♥
<<

Anoniem328

Bericht 28 Okt 2018 10:40

Re: Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

Rose sorry maar ik vind dit echt zo'n typische ondoordachte reactie die je overal voorbij ziet komen.
Wat een vergelijking :palm:

Een oprechte vraag. Snap je niet waarom het aanprijzen van de VOC kruiden gevoelig ligt?
<<

Anoniem245

Bericht 28 Okt 2018 10:42

Re: Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

Claire**** schreef:Kira ik denk dat het feit dat je roept het grote onzin te vinden zonder uberhaupt het artikel te hebben gelezen het probleem is. Mensen horen 5% van het verhaal en hebben meteen een mening. Het is onzin, zij komen ons land overnemen, alles is ineens racisme, je kunt niks meer zeggen tegenwoordig etc. Maar als je dan het hele verhaal hoort ben je het er eigenlijk wel mee eens.


Ik roep niks, en wat ik onzin vind heeft helemaal niks met dit artikel te maken maar in zijn algemeenheid,dat overal tegenwoordig iets van te vinden is.
Een hitlerlaan zou voor mij niet hoeven nee, en dat er altijd meteen zo in uitersten gepraat wordt ben ik ook een beetje klaar mee.
<<

Anoniem248

Bericht 28 Okt 2018 10:51

Re: Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

Kira schreef:
Claire**** schreef:Kira ik denk dat het feit dat je roept het grote onzin te vinden zonder uberhaupt het artikel te hebben gelezen het probleem is. Mensen horen 5% van het verhaal en hebben meteen een mening. Het is onzin, zij komen ons land overnemen, alles is ineens racisme, je kunt niks meer zeggen tegenwoordig etc. Maar als je dan het hele verhaal hoort ben je het er eigenlijk wel mee eens.


Ik roep niks, en wat ik onzin vind heeft helemaal niks met dit artikel te maken maar in zijn algemeenheid,dat overal tegenwoordig iets van te vinden is.
Een hitlerlaan zou voor mij niet hoeven nee, en dat er altijd meteen zo in uitersten gepraat wordt ben ik ook een beetje klaar mee.

Ik vind niet dat ik in uitersten praat, ik geef expres een voorbeeld van een stuk geschiedenis waar wij allemaal van op de hoogte zijn en waarvan het dus voor de hand ligt dat het gevoelig ligt. Er zijn genoeg andere voorbeelden in de geschiedenis die voor heel veel anderen ook gevoelig liggen maar waar wij niet bij stil staan (geschiedenis was nou eenmaal niet mijn sterkste kant).
<<

Anoniem249

Bericht 28 Okt 2018 10:54

Re: Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

Precies Maple. Als de straatnaam van een slavendrijver is dan moeten we ons niet zo aanstellen. Is toch onderdeel van de geschiedenis? Maar Hitler, nee dat is wel gelijk heel extreem.
<<

Anoniem249

Bericht 28 Okt 2018 10:54

Re: Pepernoten onder vuur, waar gaat dat allemaal heen?

Kira schreef:
Claire**** schreef:Kira ik denk dat het feit dat je roept het grote onzin te vinden zonder uberhaupt het artikel te hebben gelezen het probleem is. Mensen horen 5% van het verhaal en hebben meteen een mening. Het is onzin, zij komen ons land overnemen, alles is ineens racisme, je kunt niks meer zeggen tegenwoordig etc. Maar als je dan het hele verhaal hoort ben je het er eigenlijk wel mee eens.


Ik roep niks, en wat ik onzin vind heeft helemaal niks met dit artikel te maken maar in zijn algemeenheid,dat overal tegenwoordig iets van te vinden is.
Een hitlerlaan zou voor mij niet hoeven nee, en dat er altijd meteen zo in uitersten gepraat wordt ben ik ook een beetje klaar mee.

Wat is dan wel een voorbeeld van wat je onzin vindt?
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers