Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


BSO

<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17385

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 17 Sep 2018 08:24

BSO

Hoi!

We zijn ons (OMG stop de tijd) aan het oriënteren op BSO. Op de school waar T heen zal gaan werken ze samen met 2 BSO-toko's: eentje die BSO op de school zelf, in een apart lokaal, aanbiedt. En eentje waar de kinderen worden opgehaald voor naar een andere locatie.

De locatie van die externe opvang spreekt me aan. Groot, veel buiten, en het is van de instelling waar de jongste ook opvang van krijgt (handig met facturen en vakanties regelen. Ofzo?).
De locatie van de interne lijkt handig want dan hoeven ze niet naar een ander gebouw.

Ik vind het moeilijk me hier een mening in te vormen dus ik lees graag jullie ervaringen/meningen! Een buurvrouw die haar kinderen op de externe heeft, legt uit dat ze dat heeft gedaan zodat het voor de kinderen duidelijk en fijn is: op school is voor leren en echt schooltijd zeg maar, de BSO is voor spelen en ontspannen. Dat vond ik eigenlijk wel een mooie insteek...

Hebben jullie nog andere invalshoeken?
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6723

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 17 Sep 2018 08:33

Re: BSO

Voor beide valt wat te zeggen denk ik.

Wij hebben gekozen voor een BSO die elders is (was op school geen optie), en waar ze lopen naar toe gaat of met een busje gehaald wordt. Dit wisselt de BSO af. De locatie is groot (50 kindjes op een volle dag) en heeft ook veel buitenruimte. Ze ondernemen veel met de kinderen, zowel binnen als buiten (denk aan: hutten bouwen en spelen op de hei).

Op zich ben ik heel tevreden over de BSO, maar N had het er de eerste maanden heel moeilijk. Ze kwam van een klein KDV (16 kindjes op volle dagen) en ze ging natuurlijk van oudste naar jongste. Daarnaast is wennen op school al heftig en energie vretend. Daarna nog naar de BSO moeten was een extra stap. Een hoge drempel. Wéér nieuwe kindjes, nieuwe juffen en een nieuwe omgeving. Daar heeft ze het eerste half jaar het heel moeilijk mee gehad.

Puur wat dat betreft zou ik toen ook wel een inschoolse opvang hebben overwogen.

Daarentegen heeft ze nu haar draai wel gevonden en zie ik vooral de voordelen van het grote aanbod van deze BSO. Ze gaat bijv ook naar Theaterles. Dit wordt geregeld door de bso en ze wordt gebracht en gehaald. Dit kan bijv ook met sportclubjes, muziek- en zwemles. Doet de Bso op school dat ook?
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17385

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 17 Sep 2018 08:48

Re: BSO

Oeh dat laatste is inderdaad even het uitzoeken waard.. Jemig, wat een nieuwe wereld dit zeg.

Wat sneu dat N het zo wennen vond. Heel logisch wel lijkt me idd.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Patsy

Bericht 17 Sep 2018 08:57

Re: BSO

Wij hebben juist gekozen voor een BSO die in de school zit. Hier zit ook een KDV en Peuterspeelzaal bij waar de jongste naartoe gaat. Wij vonden het minder prettig wanneer de oudste met een busje naar een andere locatie zou moeten. Daar heb ik geen goede reden voor, was puur een gevoel.
Ook vonden wij het prettig dat er dan niet te veel veranderingen zouden zijn. Voordat de oudste naar school ging gingen de jongens naar de gastouder. Vooral het naar school gaan was voor de oudste erg wennen, als hij dan ook nog naar een andere plek moest voor de BSO leek ons dat te veel verandering.

Nou moet ik wel zeggen dat wij er erg blij mee zijn dat de jongste en de oudste op één locatie zijn. Als dat niet mogelijk geweest was hadden we misschien wel voor een externe locatie gekozen.
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 17 Sep 2018 09:15

Re: BSO

Ook ik ben me druk aan ‘t oriënteren. Bij de school waar onze kinderen naartoe gaan, zit de bso er niet in, ze moeten sowieso naar een andere locatie. 1 van de bso’s hier in ‘t dorp zit in een school, en die trekt me toch minder. Weer een klaslokaal om de rest van de middag in door te brengen. Nou moet ik ook zeggen dat er op de school waar ik werk bso in de school zit en het er niet zo leuk uitziet steeds. En dat zit echt in een ruimte waar gedurende de dag les gegeven wordt, dus je bent dan echt nog op school.
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 17 Sep 2018 09:21

Re: BSO

Wij zijn 8 maanden voordat S naar school moet verhuisd, toen moest hij ook al aan een nieuwe opvang wennen dus hebben we bewust een opvang gekozen waar ze ook BSO hadden zodat hij niet opnieuw zou moeten wennen. Dit is dus niet een opvang bij de school ( heeft de school overigens ook niet).

Hij is nu nog geen 4 dus ik weet nog niet hoe de BSO bevalt, maar hij gaat nu al wel meerdere keren per week een verdieping hoger spelen bij de BSO. Een deel van zijn vriendjes is de afgelopen tijd al vier geworden en daar mag hij dan mee gaan spelen, ook leert hij de leidsters zo al kennen. Straks zal het wennen aan de BSO dus wel mee vallen, denk ik en is het vooral wennen aan het naar school gaan. Dat vinden wij wel prettig aangezien er met de verhuizing al zoveel veranderd is begin van het jaar.

Ander voordeel voor ons is dat beide kinderen nu op dezelfde locatie op de opvang zitten wat met halen en brengen wel heel praktisch is. Ook bieden ze VSO aan, wat voor ons wel een must is, anders kunnen we pas na half 10 op ons werk zijn.

Naar mijn weten bieden ze geen sportclubjes, zwemles en andere dingen aan, dat vind ik ergens wel jammer, lijkt me ideaal als dat kan!
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 17 Sep 2018 09:27

Re: BSO

Ik werk als t.oezichthouder in de kov en zie daardoor heel veel locaties. Zonder te generaliseren (want er zijn natuurlijk echt uitzonderingen!), ervaar ik dat de doorsnee BSO in de school weinig extra’s biedt. Het is echt opvang, weinig bijzonders: tekenen, knutselen en als je geluk hebt gaan ze soms naar de gymzaal als die in het gebouw zit. De leukste BSO’s die ik tegenkom zijn de sport en buiten BSO’s. Daar trekken ze er vaak echt op uit of doen gestructureerde activiteiten waarbij de kinderen veel meer lol hebben.

Aan de andere kant: met name op sport BSO’s zie ik vaak dat de jongste kinderen toch een beetje ‘overspoeld’ raken door de oudere kinderen. Bij dat soort locaties zou ik als ouder zelf een sterke voorkeur hebben voor horizontale groepen, zodat ze in ieder geval een deel van de tijd ‘rustig’ met leeftijdsgenoten kunnen zijn.

En het hangt natuurlijk van het kind af: de een houdt van drukte, de ander meer van rust en dan passen de ‘saaie’ BSO’s misschien beter.

Check sowieso even het GGD rapport: kijk daarbij vooral naar de pedagogiek en check het pedagogisch beleid van de locatie. Dan weet je in ieder geval wat meer over hun filosofie en werkwijze.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 17 Sep 2018 09:35

Re: BSO

Mijn dochter gaat naar de bso in school. Waarom? Zij was op dat moment de enigste. En t was in verhouding met andere bso's niet duur.
Nu zoon er is hebben we ze dus op verschillende locaties. Zit wel bij elkaar om de hoek, dus logistiek valt t voor mij nog om te doen.
Ik wil haar niet naar de bso doen waar ook de kdv zit van zoon. Dit is ze gewend, het is goedkoper, maar gewoon goed. Ze gaat er gemiddeld 1x per week even heen. Het is idd vooral spelen, knutselen. Heerlijk toch na school? In de vakanties organiseren ze iedere week een thema, met diverse uitjes.
Hier idd wel alle leeftijden bij elkaar, maar dochter heeft daar geen last van
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Patsy

Bericht 17 Sep 2018 09:43

Re: BSO

Er zit idd veel verschil in BSO's. Wij zijn net verhuisd en de oudste gaat nu dus hier in het dorp naar de BSO. Op de oude locatie werd nooit wat bijzonders gedaan. Nu is hij sinds de zomervakantie al naar verschillende dingen geweest (belevingsbos, blote voeten pad, speeltuin).

Wat wij ook belangrijk vinden is dat er vaste leidsters zijn. Op de oude BSO wisselde dat enorm, vaak 1 vast gezicht maar de andere leidster was steeds onbekend voor ons en voor de kinderen (ook op het kdv bij de school was dat zo, vooral de jongste had hier erg veel last van) op de huidige BSO zijn vaste gezichten, natuurlijk gebeurt het wel eens dat er een invalster is, maar dat zijn ook vaste gezichten.

Het aparte is dat beide BSO's onder dezelfde organisatie vallen.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 17 Sep 2018 10:04

Re: BSO

Veel buiten zijn vind ik wel een belangrijke. Dat heeft weinig met de grootte van de locatie te maken als wel met het beleid. Onze Bso heeft als regel dat ze zoveel mogelijk naar buiten gaan, behalve als het regent.

Om op jouw twijfel terug te komen: 2 kinderen op dezelfde plek ophalen is wel heel erg relaxed hoor! Zeker met een kleintje. Hoe vaak ik al niet met m’n eerst baby, toen peuter voor een dichte deur van de Bso heb staan wachten omdat ze nog ergens aan het spelen waren.. en al zijn ze wel gewoon op de locatie: om 17.15 is iedereen moe en chagrijnig dus hoe meer je daar je organisatie kunt versimpelen hoe beter zou ik zeggen.
Maar vooral zou ik er even langsgaan om de juffen/meesters even mee te maken en de sfeer te proeven.
#teammaple🍁
<<

Romie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1128

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:38

Bericht 17 Sep 2018 10:10

Re: BSO

Onze kinderen gaan met een busje vanuit school naar een grote locatie (50 kinderen max). Ze hebben er de beschikking over een peuterspeelzaal lokaal, een klein lokaal met banken ed voor de oudere kinderen en een groot speellokaal. Buiten hebben ze nog 2 grote ruimtes waar ze afgesloten kunnen spelen en als het rustig is gaan ze ook met de kinderen de wijk in, of iets bakken of sporten. De leidsters wisselen nog weleens, dat vindt ik wel jammer.

Ik wordt zelf horendol als ik daar 10 min ben om ze op te halen haha, maar onze kinderen vinden het geweldig! De oudste is heel rustig en trekt vaak zijn eigen plan, dat kan hij daar heel goed, de jongste is veel drukker en die kan ook goed zijn ei kwijt daar, zijn altijd boos als ik ze kom ophalen.
<<

Anoniem291

Bericht 17 Sep 2018 10:13

Re: BSO

Mijne is nog niet zover, maar we hebben hem aangemeld voor de BSO in school, omdat het voor hem denk ik het rustigst is. Hij gaat nu al naar de peutergroep en dat is hetzelfde lokaal. De BSO op school is tm groep 4 en daarna is het op een externe locatie dus ik vind dat wel erg fijn voor hem want dan kan hij rustiger overgaan.
<<

Anoniem313

Bericht 17 Sep 2018 10:15

Re: BSO

Ja, op dezelfde locatie beide kinderen zou mij goud waar zijn. Wij hebben bso tekort dus geen keuze, en hebben een bso in een andere wijk dan de crèche. Dat betekent dat wij ons altijd moeten opsplitsen: vriend haalt de jongste en ik de oudste. Als een van ons tweeen iets heeft qua werk-borrel-etentje, dan moet de ander een half uur eerder weg van werk en een dollemansrit door de stad rijden.
Dat je keuze hebt is dus best een luxe :) als ik die had zou ik ze vooral op dezelfde plek willen en een gestructureerd aanbod: dus niet alleen maar ‘spelen op het plein’ maar ook knutselen bijvoorbeeld. Als ze zwem- of andere sportles zouden aanbieden zou dat geweldig zijn, daar kan ik alleen van dromen.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17385

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 17 Sep 2018 10:38

Re: BSO

Urban Naked schreef:Veel buiten zijn vind ik wel een belangrijke. Dat heeft weinig met de grootte van de locatie te maken als wel met het beleid. Onze Bso heeft als regel dat ze zoveel mogelijk naar buiten gaan, behalve als het regent.

Om op jouw twijfel terug te komen: 2 kinderen op dezelfde plek ophalen is wel heel erg relaxed hoor! Zeker met een kleintje. Hoe vaak ik al niet met m’n eerst baby, toen peuter voor een dichte deur van de Bso heb staan wachten omdat ze nog ergens aan het spelen waren.. en al zijn ze wel gewoon op de locatie: om 17.15 is iedereen moe en chagrijnig dus hoe meer je daar je organisatie kunt versimpelen hoe beter zou ik zeggen.
Maar vooral zou ik er even langsgaan om de juffen/meesters even mee te maken en de sfeer te proeven.


helaas is dit sowieso geen optie haha. Ik bedoelde dezelfde stichting, niet dezelfde locatie jammer genoeg. Blijft dus either way een ding.

Dank voor iedereens ervaringen! Ik vind de tip om eens rapporten te bekijken wel een erg goeie. Aan de andere kant moet je het ook gewoon zelf ervaren, én hangt het (inderdaad) gewoon vooral erg af van je kind.

Wat genoemd wordt mbt 'gewoon' een klaslokaal staat me van die inschoolse opvang inderdaad ook wat tegen.

Het staat sowieso op de planning eens langs te gaan! Daarbij zegt het al heel veel vind ik dat veel buurtkindjes ook naar die externe gaan. Voor zover we zelf nog moeilijk onze mening kunnen vormen, vind ik dat ook wel een goeie om naar te kijken.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17385

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 17 Sep 2018 10:40

Re: BSO

Urban Naked schreef:Veel buiten zijn vind ik wel een belangrijke. Dat heeft weinig met de grootte van de locatie te maken als wel met het beleid. Onze Bso heeft als regel dat ze zoveel mogelijk naar buiten gaan, behalve als het regent.

Om op jouw twijfel terug te komen: 2 kinderen op dezelfde plek ophalen is wel heel erg relaxed hoor! Zeker met een kleintje. Hoe vaak ik al niet met m’n eerst baby, toen peuter voor een dichte deur van de Bso heb staan wachten omdat ze nog ergens aan het spelen waren.. en al zijn ze wel gewoon op de locatie: om 17.15 is iedereen moe en chagrijnig dus hoe meer je daar je organisatie kunt versimpelen hoe beter zou ik zeggen.
Maar vooral zou ik er even langsgaan om de juffen/meesters even mee te maken en de sfeer te proeven.


Oh en nu je dit zo zegt bedenk ik me dat ik dat misschien ook wel 1 van de belangrijkste factoren vindt. Niet alleen is die externe toko veel groter, met een groter buiten. Ze zouden dan ook dmv een mooi wandelingetje daarheen moeten. Da's ook best lekker zo na je schooldag lijkt me.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1307

Geregistreerd: 17 Dec 2014 21:51

Bericht 17 Sep 2018 11:35

Re: BSO

Ik denk dat ik wat dit betreft naar mijn kind zou kijken. Dochter kan niet goed tegen te veel wisselingen, veranderingen en veel verschillende locaties. Dus haar zou ik op de interne school zetten.
Zoon is gemakkelijker wat dat betreft en maakt overal vrienden en vindt alles best. Om die reden zou ik voor hem kiezen voor een rijkere omgeving met meer buitenspeel mogelijkheden.

Sowieso denk ik dat een kind hoe dan ook went aan een situatie. Dus wat dat betreft zou ik de locatie kiezen waar je je zelf het fijnst bij voelt.
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11210

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 17 Sep 2018 12:24

Re: BSO

Mijn dochter gaat op woensdagmiddag naar de BSO en wij hebben gekozen voor de locatie die aan de school vastzit, het zit in dezelfde ruimte als de peuterspeelzaal 's ochtends zit. Wij hebben voor deze gekozen, omdat ze de ruimte al kende van de peuterspeelzaal en ook de begeleiders kende ze als invallers op de peuterspeelzaal. Ze hebben een mooie buitenruimte waar ze veel gebruik van maken, maar ze maken ook regelmatig uitstapjes. Er komen maximaal 35 kinderen geloof ik, maar op woensdag is het heerlijk rustig met 7 kinderen, waaronder een vriendinnetje uit haar klas. Het bevalt ons heel goed! Helaas moeten we op zoek naar een nieuwe BSO, vanwege onze verhuizing.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 09:52

Bericht 17 Sep 2018 12:51

Re: BSO

Ohh inderdaad stop de tijd!
Als ik je zo hoor klinkt die in school niet zo leuk.
Zou ik lekker voor die andere locatie gaan. Het wisselen van school naar die locatie valt denk ik nog wel voor die kinderen, is ook gelijk even frisse lucht.

Hier gaat ze naar de BSO die aan de opvang vastzit.
Daar is ze in theorie al gewend + onze jongste gaat daar ook heen. Maar ik zie er alsnog wel wat tegenop: volgens mij is er 1 bso-ruimte dus alle kinderen van 4-11/12(?) bij elkaar, dat lijkt me wel heftig voor m’n dochter. Maar verder schijnt t wel een hele leuke bso te zijn en kent ze er als t goed is al wel wat kinderen (die nu bij haar op de opvang zitten dus). Een andere opvang in de buurt heeft nog een paar horizontale groepen op leeftijd. Maar ja dan moet ze toch weer wisselen en naar iets helemaal nieuws, dat doen we denk ik toch maar niet.
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 09:52

Bericht 17 Sep 2018 13:01

Re: BSO

Bij ons worden ze trouwens met busjes opgehaald, dat is wel iets minder. Is te ver om te lopen. Voordeel dan wel is dat ze eigen busjes hebben dus ook heel veel met de kids op pad gaan naar t bos en dergelijke!
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:43

Bericht 17 Sep 2018 13:09

Re: BSO

Eens met moederkloekje. Kijk vooral naar het beleid en wat ze een beetje aanbieden qua activiteiten, dat is toch het (voor mij) het belangrijkste uitgangspunt.

Een kind zit al bijna de hele dag binnen dus daarna buiten ontladen is voor mij een voorwaarde.
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17385

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 17 Sep 2018 15:42

Re: BSO

Ja goeie punten Siep.

Sophie, daar zou ik ook wel tegenop zien als ik jou was! Nu staat T op zijn huidige opvang wel zijn mannetje maar dat komt omdat hij daar iedereen kent, en inmiddels wel durft. Dat is vaak wel anders, helemaal als ze daar dan juist de jongsten zijn. Lastige keuzes! Busje zou ik ook niet lyrisch van worden nee, maar idd wel handig!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3852

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 17 Sep 2018 18:58

Re: BSO

Wij hebben gekozen voor een BSO die niet in de school zit. Dit was geen moeilijke keus omdat de BSO op dezelfde locatie zit als het kdv waar ze al heen ging. 1 verandering tegelijk en beide kinderen 's avonds op dezelfde locatie ophalen.

De BSO waar ze nu geen gaat valt onder een groene kinderopvang en heeft een grote tuin met veel speelruimte, een moestuin, boomhutten, kippen, konijnen etc. Daarnaast vind ik het fijn dat ze geen dagen van 7-17.00 op school zit, maar dus de variatie heeft van een andere locatie. Op de 'losse' BSO zitten ook kinderen van andere scholen, dus weer een andere dynamiek. Daarnaast is er ook de mogelijkheid om met haar zusje op te trekken. Ik kan geen nadeel bedenken.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1956

Geregistreerd: 23 Apr 2015 10:55

Bericht 17 Sep 2018 19:14

Re: BSO

Ik heb ervaring met beide. Er was eerst geen kinderopvang of BSO op de school van mijn kinderen. Ze werden opgehaald met een taxi en naar de BSO gebracht. Daar zat de jongste ook op de kinderopvang overdag. Sinds dit jaar is er ook kinderopvang en BSO op de school van mijn kinderen. Zij wilden zelf heel graag overstappen. Deze nieuwe BSO is veel kleinschaliger en alle vriendjes van school gaan er ook naar toe. Ze hebben het er nu veel meer naar hun zin dan op de oude BSO. De jongste hebben we nu nog op de andere kinderopvang omdat er op zijn opvangdag nog geen andere dreumesen zijn op de nieuwe opvang. Dat sociale contact vind ik wel belangrijk. Dus nu hebben we twee verschillende opvanglocaties. Niet heel handig, maar ik vind het prima te doen.
2011 2012 2017
<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1510

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:29

Bericht 17 Sep 2018 23:34

Re: BSO

Wij hebben geen BSO nodig voor oudste, die net twee weken naar school gaat. Maar ze stond in eerste instantie wel aangemeld voor de locatie die hier om de hoek is. Hoofdzakelijk daarvoor gekozen vanwege de korte afstand naar school en huis, het feit dat de locatie al bekend is omdat ze daar ook naar psz/kdv ging (en jongste daar ook heen gaat) en omdat vriendinnetjes naar die locatie gaan.

Dingen die ik zou overwegen:
- School is intensief en vermoeiend, zeker voor de kinderen in de eerste klassen. Ik zie en hoor het van al mijn buren en vriendinnen en zie het nu ook bij mijn oudste. Veel mensen om mij heen proberen bso zo lang mogelijk uit te stellen en/of zo weinig mogelijk in te hoeven zetten omdat het gewoon veel is om na een drukke schooldag ook nog naar een drukke bso te moeten. Ik zou daarom juist sneller kiezen voor iets kleinschaliger en dichterbij school om de belasting voor vooral een jonge kleuter net iets minder te maken.
- Heeft je zoon straks continu rooster of moet hij overblijven op opvangdagen? In dat laatste geval heb je kans dat overblijf ook in hetzelfde bso-lokaal zou plaatsvinden en zou dat een pré kunnen zijn om toch voor die bso te kiezen ivm zo min mogelijk wisselingen op een dag.
- Qua activiteiten zou ik kijken naar structuur en of er van kinderen verwacht wordt dat zij altijd meedraaien in de aangeboden activiteiten of ook de vrijheid krijgen om iets anders te gaan doen.
- Logistiek; is bso en kdv van beide kinderen op 1 locatie echt niet mogelijk? Zo niet, dan zou ik ook kijken welke bso logistiek handiger is op woon-werk routes en wanneer je langs zowel bso als kdv moet. Van de vier stellen om mij heen die eerst wilden kiezen voor 2 verschillende locaties zijn er overigens twee binnen een jaar toch overgestapt naar 1 locatie voor beide kinderen en 1 stel heeft beide kinderen al voor start school naar 1 nieuwe locatie laten overstappen, omdat het logistiek echt heel onprettig en onpraktisch was.
- Wat Boerenkool zegt ben ik het verder ook mee eens; kijk naar je kind, waar zou hij het beste op zijn plek zijn?
- Tot slot: vraag rond naar ervaringen van anderen. Even rondkijken op de betreffende locatie en een praatje met de leidsters geeft een beeld, maar ik vond met schoolkeuze bijv. de verhalen van buren juist ook heel prettig om een realistisch beeld te krijgen van de echte plus- en minpunten.
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

Anoniem250

Bericht 18 Sep 2018 10:03

Re: BSO

Ik heb het voor het eerste schooljaar kunnen regelen dat ze, behalve vakantie BSO, niet naar de BSO hoeven. Maar ik heb voor de kdv van de jongste wel gekozen voor de kdv op school. Dat scheelt me erg veel tijd. Nu kan ik kiezen tussen het kdv op school of the kids company, maar de laatste valt voor mij sowieso af.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers