Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Peuter slaapt niet in eigen bed

<<

opium

Noob

Berichten: 3

Geregistreerd: 03 Dec 2013 21:06

Bericht 15 Aug 2018 13:15

Peuter slaapt niet in eigen bed

Ik lees al een tijdje mee op het forum, maar ben zelf niet zo heel actief hier.

Ons zoontje is bijna 2,5 jaar en sinds hij ongeveer 5 maanden is slaapt hij bij ons in bed. Als baby had hij KMA, veel spugen en onrustig, hierdoor was het voor ons toen al wat makkelijker om hem bij ons in bed te nemen omdat hij daardoor goed sliep en zich fijner leek te voelen bij ons in bed. Dit is dus eigenlijk altijd zo gebleven. Sindsdien slaapt hij dus bij ons, het ergste vind ik dat ik er altijd bij moet blijven totdat hij in slaap valt, ook met de middagdutjes (1 per dag). Mijn man werkt veel ’s avonds en zoontje wil dat alleen ik hem naar bed breng. Dit is voor mij al een tijdje erg slopend, na werk heb ik eigenlijk amper avond meer omdat ik hem naar bed moet brengen en dit duurt altijd minimaal 1 uur, als ik pech heb soms 2 uur. Ben vaak genoeg pas om 23 uur weer beneden en dan kan ik zelf weer naar bed omdat ik vroeg op moet.

We hebben geprobeerd om hem in zijn ledikant te laten slapen, dat ging wel een paar keer maar toch moest ik erbij blijven. Steeds korter blijven lukte niet. Zijn ledikant staat nog op onze kamer, inmiddels hebben we een peuterbed voor hem aangeschaft die wel in zijn eigen kamer staat. Daar heeft hij 1 keer met moeite een middagdutje gedaan. Ik heb hem nooit erg lang laten huilen, ben er geen voorstander van en de keren dat ik het wel deed huilde hij zo hard dat hij ervan moest spugen.

Maar ik ben zo op, dat ik dat nu eigenlijk als enige optie zie. Vind het wel echt vreselijk en weet niet of het wel de juiste aanpak is. CB adviseert dit wel al een tijdje.

Waar ik eigenlijk op hoop is wat herkenning en goede tips hoe ik dit het beste kan aanpakken. Ik realiseer me wel dat het mijn eigen schuld is want hij weet niet beter maar toch denk ik dat ik wel iets moet proberen en dat het voor hem ook goed zal zijn om zelfstandig in slaap kunnen vallen in eigen bed.
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1026

Geregistreerd: 08 Dec 2013 12:23

Bericht 15 Aug 2018 15:19

Re: Peuter slaapt niet in eigen bed

Wat vervelend dat je je zo voelt! Al is het denk ik voor dit moment de beste motivatie om het aan te pakken. Gaat hij wel eens uit logeren en zo ja, hoe gaat het dan met het inslapen en doorslapen?

Ik herken veel dingen die je zegt in de situatie bij ons thuis. Om andere redenen sliep mijn zoon vanaf 1,5 jaar regelmatig bij ons in bed. Hij begon de nacht wel in zijn eigen kamer, maar kwam er dan later bij. Vanaf zijn 3e was ik ook zo op, dat hij ook de nacht begon in ons bed en dus elke nacht bij ons lag. Ik kon gewoon niet meer (vaak wakker 's nachts en dan niet even maar uren). Dan sliepen we allemaal het best. We hebben hem de wereld beloofd wanneer hij definitief in zijn eigen bed zou slapen, speelgoedwinkels afgelopen, stickers geplakt, een tof bed gekocht, noem maar op. Hij was er totaal niet gevoelig voor en wilde gewoon graag de nabijheid. Er bij neerleggen was hier de beste remedie.

Weet je waarom jouw zoontje niet in zijn eigen kamer wil slapen? Het is vast ook gewenning om samen te slapen, maar misschien kun je het alleen slapen wat aantrekkelijker voor hem maken? Eventueel een beloningssysteem, of samen een mooo dekbedovertrek of kleurtje op de muur uitzoeken? Daarnaast denk ik dat rust, ritme en regelmaat ook een heel belangrijke is rondom het naar bed gaan. Duidelijke patronen en voorspelbaarheid. Daarnaast kun je ook steeds een beetje verder van hem af gaan zitten bij het in slaap vallen. Van het bed naar bij de deur, op de gang, op de trap etc. Dan went hij stapsgewijs aan het alleen in slaap vallen.

Sinds drie weken (hij is nu 3,5) is hier de knop om en kiest hij zelf voor zijn eigen bed. Hij begrijpt nu het hoe en waarom en vindt het fijn om 's nachts in zijn eigen bed te liggen. Zonder gepush, beloningen of wat dan ook. De tijd is er nu rijp voor en dan gaat het heel easy merk ik. Anderzijds was ik er nu ook echt klaar mee, dus dat maakt dat ik wat meer volhardend kan zijn op het moment dat de situatie dat verlangt. Dus mijn advies is, als je er aan begint, blijf bij je plan. Dat schept duidelijkheid voor hem en hij weet waar hij aan toe is.

Ik zou eerst werken aan het slapen in zijn eigen kamer en vervolgens de nabijheid bij het in slaap vallen afbouwen. Dan ervaart hij in eerste instantie wel de veiligheid van jou en krijgt hij het vertrouwen. Hopelijk zijn dan de eerste stappen gezet! Sterkte!
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 15 Aug 2018 18:04

Re: Peuter slaapt niet in eigen bed

Wat gebeurd er precies als je hem in zijn ledikant legt en weg gaat? Erg overstuur?
Ik zou proberen om er steeds even naartoe te gaan, aai over de boo geven en zeggen dat het bedtijd is.
En dan proberen om er steeds ietsjes langer tussen te laten.
Of heb je dat al geprobeerd?
Ik begrijp overigens dat dat erg moeilijk is omdat hij huilt.
Maar zo laat je wel merken dat je in de buurt bent zonder dat je er altijd naast ligt.
2016
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 15 Aug 2018 18:07

Re: Peuter slaapt niet in eigen bed

Je schrijft trouwens dat je werkt.
Hoe gaat het dan? ( bij opvang ?)
2016
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 16 Aug 2018 06:50

Re: Peuter slaapt niet in eigen bed

Ik denk dat uiteindelijk iedereen er bij gebaat is als hij in ieder geval in zijn eigen bed slaapt.

Ik zou iets van een boekje zoeken over dit onderwerp en dat met hem lezen, hij heeft al wel de leeftijd dat hij dingen begrijpt, dus ik zou hem duidelijk maken dat hij een grote jongen is en dat die in hun eigen grote jongens bed slapen, eventueel nog samen met hem een dekbedovertrek of een pyjama of zo kopen voor in dat grote bed ed. om het aantrekkelijk te maken en hem dan dus in zijn eigen bed leggen.

Verder moet hij leren om zelf in slaap te vallen, kan hij op de opvang wel inderdaad? Ik zou een nieuw slaapritueel met hem bedenken, dus bijvoorbeeld een verhaaltje voorlezen, liedje zingen en daarna gaan papa of mama de kamer uit. En dat zou ik dan consequent elke dag hetzelfde doen en je man ook zodat hij daar houvast aan heeft en dat het verder dus niet uitmaakt wie hem naar bed brengt. Daarnaast zou ik hem duidelijk maken dat jullie er gewoon zijn en dat hij moet roepen als er iets is en dat jullie hem altijd horen.

En als je al die dingen hebt gedaan dan zou ik dus wel doorzetten en hem dus wel even laten huilen, wel om de minuut of 10 terug gaan, de eerste keer als hij huilt aangeven dat je hem hoort, dat jullie in de buurt zijn maar dat hij echt moet gaan slapen en daarna niet praten, geen lamp aan maar hem even knuffelen, aai over zijn hoofd, neerleggen en weg gaan. Zo weet hij wel dat je er bent, maar geef je hem niet zijn "zin".

Hopelijk heeft hij dan snel door dat het slapen in zijn eigen bed ook wel fijn is en krijgen jullie je avond terug, succes!
25-11-2014 & 09-06-2017

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers