Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Verontschuldigen geen borstvoeding

<<

Anoniem186

Bericht 25 Okt 2013 09:31

Verontschuldigen geen borstvoeding

Het is me nu al zo vaak opgevallen. Als ik met moeders (die ik niet persoonlijk ken) praat over onze kinderen en het geven van borstvoeding. Dan merk ik dat andere moeders zich meestal bijna gaan verontschuldigen en uitleggen waarom ze zelf geen borstvoeding geven als ze gehoord hebben dat ik m'n kinderen lang bv geef.

Waarom is dat? Ik snap dat niet zo goed. Het wil echt niet zeggen dat ik iets tegen flesvoeding heb, alleen maat omdat ik zelf bv geef. Herkent iemand dat? En dan met name de moeders die flesvoeding geven. Heb je dat zelf ook wel eens gedaan aan een moeder die bv geeft?
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 25 Okt 2013 09:39

Re: Verontschuldigen geen borstvoeding

Denk dat er toch een gevoel van falen aan vastkleeft. Veel moeder proberen het immers maar stoppen er al vlot mee, ik denk niet dat jij die reacties krijgt van moeders die vanaf het eerste uur flesvoeding gaven.

Er wordt best op gehamerd dat het het allerbeste is voor je baby, dus als je dat dan niet geeft kun je er maar beter een verklaring bij doen, zoiets?
#teammaple🍁
<<

Anoniem12

Bericht 25 Okt 2013 09:39

Re: Verontschuldigen geen borstvoeding

Ik denk dat het komt omdat veel borstvoedende vrouwen wel bij de borstvoedingmaffia zitten. :D
<<

Steep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:52

Woonplaats: Arnhem

Bericht 25 Okt 2013 09:39

Re: Verontschuldigen geen borstvoeding

Ja ik herken het. Maar meer omdat ik zelf veel langer bv had willen geven. Dus eigenlijk maak ik in dat geval meer excuses naar mezelf.. Snap je wat ik bedoel?
Ruben: 22-07-2011
Mirthe: 25-12-2013
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3852

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 25 Okt 2013 10:01

Re: Verontschuldigen geen borstvoeding

Ik herken het ook! Ik voel me ook schuldig en rot dat ik gestopt ben met kolven. Aan de ene kant gaf het rust, aan de andere kant maakt het me onzeker.

Ik heb dus ook altijd het gevoel dat ik mezelf moet verdedigen waarom ik geen borstvoeding meer geef. Dit ligt niet zozeer aan de persoon tegenover me, maar aan mijzelf.
<<

Jelin

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 916

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:05

Bericht 25 Okt 2013 10:20

Re: Verontschuldigen geen borstvoeding

Ik ben gelijk begonnen met fv en vind het alleen maar goed als een moeder lang borstvoeding geeft. Ik zal zelf niet zeggen waarom ik geen bv heb gegeven. Ieder zijn keuze daarin.
J: 2 maart 2008
A: 5 maart 2013
<<

Anoniem85

Bericht 25 Okt 2013 10:22

Re: Verontschuldigen geen borstvoeding

Ik heb vanaf begin af aan fv.gegeven, ik verontschuldig mij niet tegenover anderen. Het was een bewuste keuze en daar sta ik achter. Echter merk ik het andersom, veel borstvoedende vrouwen vragen verklaring of hebben hun mening die ze laten doorschemeren. Zo ook op het forum hier, sommige praten alsof het geven van fv, gepureerd eten of potjes een schande is,.zo wordt in het dagelijks leven ook gepraat, is mijn ervaring.
<<

Anoniem162

Bericht 25 Okt 2013 10:29

Re: Verontschuldigen geen borstvoeding

-
Laatst gewijzigd door Anoniem162 op 25 Okt 2013 17:08, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Pinkel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:25

Bericht 25 Okt 2013 10:40

Re: Verontschuldigen geen borstvoeding

Precies wat Sun hierboven ook al zegt is ook mijn ervaring.

Ik heb al meerdere malen afkeurende blikken gehad als ik mijn dochtertje de fles gaf als we ergens waren. En 1x heeft iemand echt zo'n achterlijke opmerking gemaakt, dat ik even goed uit mijn plaat ben gegaan! Die vond het namelijk nodig om te zeggen dat flesvoeding slecht is voor baby's! En dat ze het belachelijk vond dat ik geen borstvoeding gaf, want in haar ogen had ik dus niet alles over voor mijn kindje!

Mijn dochtertje was toen net een paar weken oud, dus ik zat nog vol met hormonen en was dus erg recht voor zijn raap. Ik heb tegen haar gezegd dat ik ontzettend graag BV had willen geven, maar dat ging een beetje moeilijk als je de eerste 4 dagen na je bevalling in coma op de IC ligt en volgepropt wordt met medicijnen om in leven te blijven! Zegt ze doodleuk: dat kan ik toch niet weten?!! Euh nee, maar je kan het gewoon aan me vragen in plaats van gelijk te veroordelen als je het verhaal er niet achter kent.

Ik was echt pissed off op die vrouw, niet normaal meer. Gelukkig was dat wel de enige die zo absurd reageerde, als mensen het normaal aan mij vroegen gaf ik vaak als antwoord dat mijn bv niet op gang kwam en dat het dus niet gelukt is.

Mochten wij ooit een 2de kindje krijgen en alles gaat wel goed erna, dan ga ik zeker mijn best doen om de bv te laten slagen, want het lijkt me erg mooi om je kindje te voeden.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 25 Okt 2013 10:49

Re: Verontschuldigen geen borstvoeding

Wat een kreng, Pinkel. Die reactie ook, in plaats van dat ze zelf gewoon de conclusie trekt dat ze haar mond had moeten houden. Heeft ze zich uiteindelijk niet eens verontschuldigd? Dat ze zich niet doodschaamde na jouw reactie.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem166

Bericht 25 Okt 2013 10:54

Re: Verontschuldigen geen borstvoeding

Ik heb dat eigenlijk niet, maar buiten dit forum en buiten mijn moeder weet volgens mij niemand dat mijn dochter nog borstvoeding krijgt. Dus dan praat je er ook niet over.

Overigens vind ik borstvoedingsmaffia echt een rotwoord, net alsof elke moeder die borstvoeding geeft tot die maffia behoort. Dat is toch niet zo, je zegt toch ook niet dat elke moeder die flesvoeding geeft tot de flesvoedingsclan hoort. Over het algemeen vind ik de borstvoedingsmoeders respectvol naar flesvoedingsmoeders. De uitzonderingen zie je meer bij de verhalen op borstvoeding.com dan hier. Daar gaat het erom dat je flesvoeding kunstvoeding zou moeten noemen, omdat borstvoeding in de fles ook flesvoeding heet en niet verward mag worden met koemelkvoeding etc. Dat soort dingen lees ik hier nooit.
<<

Anoniem28

Bericht 25 Okt 2013 10:58

Re: Verontschuldigen geen borstvoeding

Ik merk wel dat er vaak een reden gegeven wordt waarom iemand geen bv (meer) geeft. Ik weet eigenlijk niet of ik dat gedaan heb bij de oudste. Nu zeg ik alleen dat de oudste geen bv heeft gehad en de jongste wel. Alleen als er doorgevraagd wordt geef ik de reden dat de oudste geen (of heel kort eigenlijk) bv gehad heeft.

Borstvoedingsmaffia vind ik ook een k*twoord. En zeker omdat je daar blijkbaar automatisch bij hoort als je langer dan een half jaar bv hebt gegeven.
<<

Anoniem83

Bericht 25 Okt 2013 11:20

Re: Verontschuldigen geen borstvoeding

Ik heb me nooit verschuldigd maar heb wel een keer een paar heel vervelende opmerkingen moeten incasseren toen ik mijn zoon van 2 weken de fles gaf in de buurtspeeltuin waar de oudste lekker aan het spelen was. Laat ik het erop houden dat ik niet het beste voor mijn kind wilde.
In mijn eigen kennissenkring ken ik niemand die zo oordeelt, dat zoiets dan in het openbaar door een vreemde gebeurd vind ik wel erg vervelend. Persoonlijk ken ik dus niemand waar tegenover ik me zou moeten of willen verantwoorden, moet ook eerlijk zeggen dat meeste daarvan wel fv gaven/geven.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 25 Okt 2013 11:21

Re: Verontschuldigen geen borstvoeding

Ik herken het eigenlijk niet.
Ik moet wel zeggen dat ik altijd wel nieuwsgierig ben waarom mensen meteen voor fv kiezen, zeker als ze zelf bijvoorbeeld erg allergisch zijn. Maar ik vraag het ze niet, misschien als ze echt heel dichtbij me staan, maar eigenlijk gaat het me ook helemaal niet aan.
Nu vertelde mijn ene schoonzus van de week dat ze straks geen bv wil geven en mijn andere sz vloog meteen in de aanval (terwijl die zelf geen kinderen heeft).
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 25 Okt 2013 11:24

Re: Verontschuldigen geen borstvoeding

Eens, ik vind borstvoedingsmaffia ook een rotwoord. Ik heb heel lang borstvoeding gegeven maar nooit iemand die dat niet deed ter verantwoording geroepen. Dat vooroordeel is net zo irritant als de opmerkingen die flesvoedende moeders krijgen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem166

Bericht 25 Okt 2013 11:25

Re: Verontschuldigen geen borstvoeding

Overigens heb ik ook heel lang vervelende opmerkingen gekregen toen mensen nog wisten dat ik borstvoeding gaf. Tot een half jaar vond iedereen het hartstikke goed, maar daarna begon het toch wel wat vervelend te worden. 'Geef je NOG STEEDS borstvoeding?' met 7 maanden, 'wanneer ga je NOU EENS stoppen?', 'we zullen je wel vertellen wanneer je te lang voedt, hoor'. Nadat ik gestopt ben met kolven en vrijwel niet meer in het openbaar voedt, zijn die opmerkingen opgehouden, maar vooral omdat ik dus niet meer laat zien dat ik borstvoeding geef.
<<

Anoniem12

Bericht 25 Okt 2013 11:33

Re: Verontschuldigen geen borstvoeding

Pinkel schreef:Ik heb al meerdere malen afkeurende blikken gehad als ik mijn dochtertje de fles gaf als we ergens waren. En 1x heeft iemand echt zo'n achterlijke opmerking gemaakt, dat ik even goed uit mijn plaat ben gegaan! Die vond het namelijk nodig om te zeggen dat flesvoeding slecht is voor baby's! En dat ze het belachelijk vond dat ik geen borstvoeding gaf, want in haar ogen had ik dus niet alles over voor mijn kindje!

Dit vind ik een goed voorbeeld van borstvoedingmaffia. Van die extreme pro-borstvoeding dames die dat overal en nergens lopen te verkondigen en daarbij flesvoeding (en de dames daarbij) compleet de grond inboren. Ik ken dat soort vrouwen helaas wel en dan heb ik nog geen eens kinderen.

En ik wist niet dat je daar schijnbaar automatisch bij hoort als je langer dan een half jaar borstvoeding geeft. Wat een onzin. Ik vind echt niet dat je je dan aangesproken hoort te voelen.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11153

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 25 Okt 2013 12:02

Re: Verontschuldigen geen borstvoeding

Ik hoor ook vaak excuses inderdaad. Dat het te veel pijn deed of niet op gang kwam. Ik ga er eigenlijk nooit op in, en veroordeel al helemaal niet. Alleen als ik weet dat iemand gelijk flesvoeding geeft met in mijn ogen rare redenen dan vind ik dat wel zonde, ik spreek dat niet uit.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem28

Bericht 25 Okt 2013 12:07

Re: Verontschuldigen geen borstvoeding

Rush schreef:
Pinkel schreef:Ik heb al meerdere malen afkeurende blikken gehad als ik mijn dochtertje de fles gaf als we ergens waren. En 1x heeft iemand echt zo'n achterlijke opmerking gemaakt, dat ik even goed uit mijn plaat ben gegaan! Die vond het namelijk nodig om te zeggen dat flesvoeding slecht is voor baby's! En dat ze het belachelijk vond dat ik geen borstvoeding gaf, want in haar ogen had ik dus niet alles over voor mijn kindje!

Dit vind ik een goed voorbeeld van borstvoedingmaffia. Van die extreme pro-borstvoeding dames die dat overal en nergens lopen te verkondigen en daarbij flesvoeding (en de dames daarbij) compleet de grond inboren. Ik ken dat soort vrouwen helaas wel en dan heb ik nog geen eens kinderen.

En ik wist niet dat je daar schijnbaar automatisch bij hoort als je langer dan een half jaar borstvoeding geeft. Wat een onzin. Ik vind echt niet dat je je dan aangesproken hoort te voelen.


Je zegt hierboven dat veel borstvoedende vrouwen bij die maffia zitten. Ik denk dat de groep die jij en pinkel in de quote schetsen juist een hele kleine groep is en dat juist het grootste gedeelte van de borstvoedende vrouwen helemaal niet zo extreem is. Ik zou bijvoorbeeld echt nooit iemand in het openbaar aanspreken op flesvoeding. Hier op het forum kom ik misschien wat extreem over, maar in real life zou ik er echt niemand op aanspreken en genuanceerder denken en reageren in veel gevallen. Ik snap ook niet wat je bezielt om iemand er zo op aan te spreken, maar andersom vind ik het ook heel vervelend dat ik nu ook met goed fatsoen niet meer kan zeggen dat ik bv geef zonder er rare opmerkingen over te krijgen.
<<

Anoniem186

Bericht 25 Okt 2013 12:09

Re: Verontschuldigen geen borstvoeding

Caroow schreef:Ik hoor ook vaak excuses inderdaad. Dat het te veel pijn deed of niet op gang kwam. Ik ga er eigenlijk nooit op in, en veroordeel al helemaal niet. Alleen als ik weet dat iemand gelijk flesvoeding geeft met in mijn ogen rare redenen dan vind ik dat wel zonde, ik spreek dat niet uit.


Maar wat is dan een rare reden? Ik kan er me namelijk geen één bedenken.
<<

Anoniem103

Bericht 25 Okt 2013 12:09

Re: Verontschuldigen geen borstvoeding

Ik ging ook altijd uitleggen waarom ik geen borstvoeding gaf als het onderwerp ter sprake kwam, vooral omdat ik me er zelf rot over voelde. Sommige mensen waren zo bijdehand om te zeggen dat iedereen borstvoeding kan geven en het dus eigenlijk niet kon dat mijn borstvoeding niet op gang kwam. Dat vond ik wel irritant, ik gok dat ik meer gelezen heb over borstvoeding dan de gemiddelde moeder die borstvoeding geeft. Dus ja ik wist dat sommige "experts" dat beweren maar blijkbaar kan het dus toch.
<<

Anoniem186

Bericht 25 Okt 2013 12:10

Re: Verontschuldigen geen borstvoeding

Steep schreef:Ja ik herken het. Maar meer omdat ik zelf veel langer bv had willen geven. Dus eigenlijk maak ik in dat geval meer excuses naar mezelf.. Snap je wat ik bedoel?


Ik had hier eigenlijk nog helemaal niet over nagedacht. Maar nu je het zegt snap ik het wel.
Ik betrok het eigenlijk op mezelf. Maar dat hoeft dus niet perse daar aan te liggen.
<<

Anoniem12

Bericht 25 Okt 2013 12:14

Re: Verontschuldigen geen borstvoeding

Rejoy op het forum vind ik het heel erg meevallen, het is trouwens wel een tijdje heel erg geweest, maar toen was ik jonger en nog niet met zulke dingen bezig. Maar ik merk het juist in real life wel, dat meiden bij wie het niet lukt of die direct voor FV kiezen er gewoon op aangesproken worden (door oudere dames/moeders). Als je niet stevig in je schoenen staat denk ik dat je daar heel onzeker van kan worden door al die hormonen en alles, dat vind ik echt sneu. In mijn leeftijdsgroep zijn er ook wel eens discussies over en ik meng me daar al niet eens in. Ik weet dat ik geen BV wil geven later, maar daar kreeg ik ook alleen maar nare reacties op, dus dat onderwerp is voor mij klaar.

En andersom lijkt het me absoluut net zo vervelend. Waar bemoeien anderen/onbekenden zich sowieso mee?

Ik heb me trouwens wel in moeten houden dat iemand zei geen borstvoeding te willen geven omdat ze dan niet meer makkelijk kon winkelen??? Dan denk ik daar wel wat van. Maar uitspreken? Nee.
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 25 Okt 2013 12:17

Re: Verontschuldigen geen borstvoeding

Ik heb vanaf dag 1 fv gegeven en ben nooit in de verdediging gesprongen. Als er mensen opmerkingen maakten ging ik er gewoon niet op in. :thumbup:

Ik vond/vind niet dat ik me moet verantwoorden naar iemand anders toe. Het is mijn keuze geweest en als iemand anders het niet eens is met die keuze is dat zijn/haar probleem. :yes:
Afbeelding
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11153

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 25 Okt 2013 12:23

Re: Verontschuldigen geen borstvoeding

Jans schreef:
Caroow schreef:Ik hoor ook vaak excuses inderdaad. Dat het te veel pijn deed of niet op gang kwam. Ik ga er eigenlijk nooit op in, en veroordeel al helemaal niet. Alleen als ik weet dat iemand gelijk flesvoeding geeft met in mijn ogen rare redenen dan vind ik dat wel zonde, ik spreek dat niet uit.


Maar wat is dan een rare reden? Ik kan er me namelijk geen één bedenken.


Omdat ze voor seks bedoeld zijn of omdat ze er van gaan hangen bijvoorbeeld.
R. 2013
D. 2016
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers