Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Financiële opvoeding

<<

Anoniem236

Bericht 01 Aug 2018 09:28

Financiële opvoeding

Ik weet even geen betere titel, maar naar aanleiding van het sparen voor je kind topic, zat ik te denken, hoe pakken andere ouders dat aan? Of hoe deden jouw ouders dat?

Mijn kinderen zijn nog op een leeftijd dat ze denken dat geld uit de muur komt. Ze zijn zich nog niet bewust van de waarde van geld.
En op welke leeftijd krijgen kinderen meer inzicht in wat iets kost en als iets bijvoorbeeld als 6,99 is geprijsd, dat ze weten dat dat 7 euro is? Of krijgen ze het inzicht hoeveel 0,20 muntjes 2 euro is? Kunnen ze geld tellen?
Zelf heb ik het gevoel dat zakgeld geven pas zin heeft als ze prijzen snappen of zie ik dat verkeerd?
Hoe stimuleer je dit?

En wat wil je je kids meegeven over omgaan met geld? Wat is belangrijk? En hoe geef je dat mee?
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 01 Aug 2018 09:37

Re: Financiële opvoeding

Mijn zoontje krijgt zakgeld vanaf dat hij 4 was denk ik en dochter vanaf dat ze twee was dan omdat ik ze toen gewoon allebei een euro per week gaf voor in hun spaarpot. Dochter begreep dat toen natuurlijk niet maar ik vond het niet eerlijk om haar niks te geven. Inmiddels hebben ze allebei een eigen bankrekening met pasje (ze zijn 6 en 8) en stort ik elke maand 5 euro op hun rekening. Als ze iets willen kopen mogen ze dat van hun eigen geld doen (behalve snoep) en op is op. Dat begrijpen ze inmiddels prima dus ze kopen niet meer zomaar wat ervan. Als ze geld van oma krijgen ofzo gaat dat in hun spaarpot en daar mogen ze ook gewoon van kopen wat ze willen.

Ze kunnen allebei goed geld tellen, op school krijgen ze hier geld leren tellen vanaf groep 3.

Geen idee of dit een goede manier is, ik doe maar wat :smile:
2010 2012
<<

Anoniem304

Bericht 01 Aug 2018 09:43

Re: Financiële opvoeding

Lotus schreef:
En wat wil je je kids meegeven over omgaan met geld? Wat is belangrijk? En hoe geef je dat mee?

Geen geld uitgeven dat je niet hebt. Dus niet lenen voor een auto of een televisie op afbetaling kopen.

Mijn ouders hadden het niet breed en ik wilde graag uit huis, dus ik had als puber al goed uitgezocht wat dat me allemaal zou gaan kosten en mijn ouders hadden het daar ook wel gewoon over. Mijn vriend had toen hij op zichzelf ging wonen echt geen idee wat energie of zorgverzekering kost of boodschappen voor bijv. een gezin. Zijn ouders spraken daar ook niet over.
Ik wil onze dochter (kinderen) als ze oud genoeg zijn in ieder geval wel meegeven wat 'het leven' zo ongeveer een beetje kost, vooral om te voorkomen dat ze dan straks als 18-20 jarig geen idee heeft wat betreft financiën (zoals mijn vriend dus, nog steeds :P ).

Zakgeld enzo weet ik natuurlijk allemaal nog niet haha.
<<

Anoniem281

Bericht 01 Aug 2018 09:47

Re: Financiële opvoeding

Hier wil ik vooral openheid van zaken geven. Niet dat-ie hoeft te weten wat wij tot op de cent nauwkeurig op de spaarrekening hebben staan, maar wel dat-ie begrijpt dat er bedrag x binnenkomt en bedrag y eruit gaat en dat-ie zich goed bewust is, dat alles geld kost. Maar bijv. ook dat niet alles nieuw hoeft te zijn; kleding en speelgoed, kan ook tweedehands gekocht worden. Ik wil 'm meegeven dat daar niks raars of stom aan is. (Mijn broer gruwelde vroeger van tweedehands, dat was niet 'cool')

Zakgeld weet ik nog niet, maar hij moet er wel iets voor doen; helpen afruimen, tuin vegen. Geen idee wat, maar hij moet wel snel leren dat je moet werken voor geld. Hij zal verder niks te kort komen en van alles krijgen, maar wij werken er ook hard genoeg voor, dat mag-ie mooi ervaren.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 01 Aug 2018 14:57

Re: Financiële opvoeding

Mijn kinderen krijgen zakgeld vanaf 6 jaar. Mijn dochter begreep de waarde van het geld toen al vrij goed, mijn zoon moest het nog een beetje leren. Maar door steeds te tellen hoeveel geld hij had (en uit te leggen wat de waarde van de verschillende munten is) en in de winkel te kijken hoe duur het was wat hij wilde hebben, ging hij het steeds beter begrijpen.
Mijn dochter kan goed sparen, geeft alleen af en toe wat uit aan kleine dingen. Mijn zoon geeft zijn zakgeld vaak meteen uit. Ze hebben allebei heel goed door dat ze alleen iets kunnen kopen als ze geld hebben.
Met koningsdag hebben ze speelgoed verkocht en zo leren ze dat ze op die manier ook geld kunnen 'verdienen'. Soms doen ze wat extra klusjes zoals de auto wassen waar ze wat extra mee kunnen verdienen.
En verder rekenen ze zelf af bij de kassa als ze iets van hun zakgeld kopen. Mijn dochter gaat inmiddels ook in haar eentje naar de winkel en leert zo ook weer.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google [Bot]