Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Basisschool kiezen

<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 01 Jun 2018 18:24

Re: Basisschool kiezen

Ik zou me even verdiepen in het christelijk onderwijs.. hoeveel wordt bepaald door het geloof. Hier in het dorp zijn er verschillende scholen met christelijk onderwijs waarvan de een er veel meer de nadruk op legt dan de andere.

Wij wonen denk ik het verst van de school van de klasgenoten van mijn dochters. Ik vind het prima en ik hoor hun er ook niet over. Met afspraken maken is het geen probleem, ouders komen hun kinderen gewoon weer ophalen. Op werkdagen breng ik ze met de auto want dan rij ik door naar mijn werk. Op dagen dat ik niet werk, dan gaan we vaak op de fiets. Fietsen we dik 10 minuten over. De afstand is hier geen probleem en het is wel de school die denk ik het beste bij ons past.
:heart: :heart: 2011
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11204

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:38

Bericht 01 Jun 2018 19:04

Re: Basisschool kiezen

Ja, sorry Minoessepoes, is een beetje een pijnpuntje bij mij. Ik vind het zelf best erg dat mijn dochter nu van school moet wisselen, maar het is niet anders en het komt vast wel goed.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:32

Bericht 02 Jun 2018 12:17

Re: Basisschool kiezen

Fred schreef:Dat christelijke moet je loslaten. Hier in het zuiden van het land heb je allemaal katholieken scholen. Enige wat ik er van mijn jeugd van heb gemerkt is de adventkalender en kerstmis. Elke dag bidden in de klas en voor het eten enzo gebeurd echt niet meer volgens mij.


Mijn kinderen zitten op een christelijke school en hebben een half uur godsdienst per dag. Er zijn hier maar twee scholen waar dat niet zo is
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

teletascha

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 446

Geregistreerd: 07 Sep 2013 08:00

Bericht 02 Jun 2018 20:21

Re: Basisschool kiezen

Wat een verschil: mijn kinderen zitten nu op een openbare school, en oudste heeft 30 min godsdienst per 2 weken. Mochten wel wel kiezen of ze daar wel of niet aan mee zou doen.

Ze gaan (vanwege verhuizing) naar een katholieke school na de zomervakantie, en dan krijgen ze geen godsdienstles meer.

Ik zou dus vooral eens goed navragen per school!
Afbeelding
Afbeelding
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11204

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:38

Bericht 02 Jun 2018 21:16

Re: Basisschool kiezen

Op de openbare school waar we geweest zijn krijgen ze ook godsdienst, dat vinden we sowieso geen probleem. Maar een half uur per dag vind ik wel heel veel en elke dag bidden vind ik ook niet zo nodig. Maar we gaan het zien!
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1392

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:33

Bericht 03 Jun 2018 11:28

Re: Basisschool kiezen

Oreo schreef:Wij hebben bewust niet voor de dichtsbijzijnde school gekozen. Die school sprak ons totaal niet aan. Massaal, weinig persoonlijk, teveel gericht op het stoplicht-onderwijs. Daar voelen wij ons niet fijn bij. Nu gaat hij naar een school die relatief ver van ons huis ligt (hij zal pas rond zijn 10e jaar zelfstandig met de fiets kunnen vrees ik), maar waar wij ons het fijnste bij voelden.


Hoe reageerden de buren, buurtgenoten, wijkgenoten toen jullie besloten je zoon niet naar de dichtstbijzijnde school te doen? Toen wij daarover nadachten werd ons alleen maar gezegd denk erom je mist straks de aansluiting met het dorp, speelafspraken worden op school gemaakt. Dus de vriendjes die ie maakt zullen nooit in dezelfde straat wonen etc.
T zit nu bijna een jaar op een school waar wij nog niet een goed gevoel bij hebben. Voordeel is, het is op 300meter afstand en hij kan als hij wil zelfstandig naar huis, het hele dorp gaat naar deze school.
Nadeel is, het is heel erg kleinschalig. Zitten niet meer dan 60 leerlingen op de hele school. En we hebben deze week te horen gekregen dat er straks met ingang van de vakantie 3 juffen weg gaan. Of dat de school ten goede zal doen?
Mijn vriend zegt nu dan ook. Als wij merken dat T er meer hinder van ondervind dan plezier gaat hij daar weg. Maar dan wordt het wel een school op 4km afstand.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 03 Jun 2018 12:09

Re: Basisschool kiezen

Silver, wat maakt de reactie van de buren hier uit? Je moet een school kiezen waar jij en en kind je prettig bij voelen. Speelafspraakjes kunnen ook worden gemaakt met kindjes die iets verder wonen. Ben je ietsje langer bezig met ophalen.
#teammaple🍁
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1392

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:33

Bericht 03 Jun 2018 12:16

Re: Basisschool kiezen

Urban Naked schreef:Silver, wat maakt de reactie van de buren hier uit? Je moet een school kiezen waar jij en en kind je prettig bij voelen. Speelafspraakjes kunnen ook worden gemaakt met kindjes die iets verder wonen. Ben je ietsje langer bezig met ophalen.


Wij wonen in een heel klein dorp. En toen wij voor de keuze stonden welke school. Stonden wij echt in twijfel. En menigeen om ons heen zei. Dat ze nooit aansluiting hadden met het dorp omdat ze op een andere school zaten. Ze hoorden er gewoon niet bij. En dat was iets wat we T en M niet aan wouden doen.

De de mening van de buren om ons heen telden wel mee met waar doen we de kinderen naar school. En iedereen wou onze beredenatie ook weten waardoor we zouden twijfelen. We werden wel een soort van voor het blok gezet. Uiteindelijk hebben we toch gekozen voor de afstand. Maar wat ik zeg mochten wij desondanks niet tevreden zijn. Gaat T alsnog naar die andere school.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 03 Jun 2018 12:19

Re: Basisschool kiezen

Maar dat is wat anders, als het echt een klein dorp is en je hoort van ervaringsdeskundigen dat het tegenvalt, ja dat lijkt me nuttige info. Maar je vroeg hoe de buurt reageerde en dat klinkt mij in de oren alsof je bang bent voor afkeurende meningen ofzo. En daarvan zou ik denken: boeiend :)
#teammaple🍁
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1392

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:33

Bericht 03 Jun 2018 12:35

Re: Basisschool kiezen

Zeker waar! Maar ik dacht als zij nou voor hetzelfde hebben gestaan kan ik die beredenatie ook meenemen in onze eigen twijfel.
Er veranderd nu al het 1 en ander nu de peuterspeelzaal van het dorp ook al dicht gaat. Dus M gaat straks al naar dat dorp waar die andere school ook staat. Misschien maakt dat de brug al minder moeilijk.
<<

Pitty

Bericht 10 Jul 2018 21:08

Re: Basisschool kiezen

Welke is het geworden Suus?
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11204

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:38

Bericht 11 Jul 2018 05:30

Re: Basisschool kiezen

De openbare school bij ons in de wijk. Ik vond beide andere scholen waar we zijn geweest ook erg leuk, maar mijn man vond ze veel te christelijk. Als ik heel goede argumenten voor een van die scholen had gehad (of tegen deze), had hij zijn bezwaar wel opzij gezet, maar ze hebben onze twijfels gelukkig weg kunnen nemen. Mijn dochter heeft al een ochtend meegedraaid en dat vond ze erg leuk. Volgende week nog een dagje.

Op welke school zitten jouw kinderen, Pitty?
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Anoniem272

Bericht 11 Jul 2018 07:57

Re: Basisschool kiezen

Suus, ik denk dat je een goede beslissing hebt genomen. Wij hebben toen voor T. wel voor een (protestants) christelijke school gekozen, maar hebben daar nu spijt van. De manier waarop ze het uitdragen botst echt met onze eigen visie (wij zijn absoluut niet gelovig). We moeten jaarlijks bij godsdienstige vieringen zitten op school en in de kerk. Dan voel ik me vreselijk ongemakkelijk, en T. ook.
Ik ben ook geschrokken van een verhaal van T. dat in de klas een aflevering van Klokhuis uit moest, omdat het ineens over de oerknal ging. Toen had de juf gezegd 'sommige mensen geloven dat, maar wij niet'. Belachelijk.

T. maakt zijn school nog af, maar I. zit op een openbare school.

Het schijnt wel erg per christelijke school en per directeur en docent te verschillen hoe ze ermee omgaan.
<<

Anoniem304

Bericht 26 Nov 2019 11:47

Re: Basisschool kiezen

Ik zat dit topic toevallig even door te lezen, maar ik vind het echt heel lastig.

Ik was er altijd van overtuigd om G. naar de christelijke basisschool te brengen waar ik zelf ook op gezeten heb, maar ik ben er laatst geweest met een open dag (mijn neefje gaat er wel heen) en ik had er helemaal geen goed gevoel bij. De kleuterklassen zitten beneden en de rest boven en ik vond het allemaal maar stijfjes en zo. Ik weet niet, gewoon echt geen goed gevoel.

Maar dan? De openbare school ernaast is geen optie, gewoon echt niet. Niet omdat het openbaar is, maar omdat het uitschot van het dorp naar die school gaat. Dat klinkt heel raar, i know. Maar dat was vroeger al zo en als ik de verhalen zo hoor is dat niet beter geworden. Ik wil niet dat ze opgroeit met kinderen die het normaal vinden dat hun vader met een blik bier op een scooter hangt in de voortuin de hele zomer.

Er is ook nog een Katholieke school dichtbij die me echt meer het gevoel van vroeger geeft, terwijl ze echt wel met hun tijd mee gaan hoor. Maar kom je daar überhaupt 'binnen' als je niet gelovig bent?
Andere scholen zijn veel verder weg, wel in hetzelfde dorp, maar helemaal aan de andere kant. Dat zie ik ook niet echt zitten.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1953

Geregistreerd: 19 Jan 2015 12:10

Bericht 26 Nov 2019 12:34

Re: Basisschool kiezen

Savi, het zou best kunnen dat je gewoon op die katholieke school terecht zou kunnen. Ik denk dat dat toch een kwestie van navragen is. Maar zelf heb ik op een christelijke school gezeten en was niet gelovig en het merendeel van mijn klas ook niet. Onze school was dan wel christelijk (met bijbelverhalen en bidden enzo) maar ik had wel het idee dat iedereen welkom was. En ik weet een school vlakbij waar wij wonen die officieel katholiek is, maar ook hier komen in de praktijk heel veel kinderen die niet gelovig zijn. Het zal er vanaf hangen hoe streng ze daarin zijn.

Hoe ver weg zijn die andere scholen? Ik ben misschien een uitzondering maar wilde best wat verder weg gaan voor de juiste school. Met tig scholen in mijn woonplaats uiteindelijk een school in een plaats verderop gekozen op ongeveer 15 minuten rijden met de auto. Niet ideaal, maar prima te doen en nog steeds geen spijt. Dit type onderwijs was niet dichterbij te vinden en had nergens anders hetzelfde gevoel bij als bij die school. Maar, er is continurooster dus ik hoef maar 2x per dag op en neer, als dat niet zo was geweest dan denk ik dat we toch dichterbij huis iets hadden gekozen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 26 Nov 2019 12:40

Re: Basisschool kiezen

Ik zou lekker naar die school met tabletonderwijs gaan als dat zo'n leuke school is, maar ik ben daar ook niet zo huiverig voor.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 26 Nov 2019 13:25

Re: Basisschool kiezen

ik zou gewoon eens informeren Savi.
Mijn ervaring hier is dat er tegenwoordig best veel scholen zijn die aangeven dat je niet perse gelovig hoeft te zijn, zolang je wel meegaat in de manier waarop zij het onderwijs regelen. Als je elke week gaat zeggen dat de bijbel onzin is en God niet bestaat, zit je er niet helemaal op je plek natuurlijk ;) Maar als je het prima vindt dat G. op die manier onderwezen wordt, is het vaak snel goed volgens mij.

Sowieso vond ik het echt fijn om op scholen te gaan kijken. Dan kan het heel anders zijn dan het van buiten lijkt.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Anoniem304

Bericht 26 Nov 2019 14:22

Re: Basisschool kiezen

Arwyn schreef:ik zou gewoon eens informeren Savi.
Mijn ervaring hier is dat er tegenwoordig best veel scholen zijn die aangeven dat je niet perse gelovig hoeft te zijn, zolang je wel meegaat in de manier waarop zij het onderwijs regelen. Als je elke week gaat zeggen dat de bijbel onzin is en God niet bestaat, zit je er niet helemaal op je plek natuurlijk ;) Maar als je het prima vindt dat G. op die manier onderwezen wordt, is het vaak snel goed volgens mij.

Sowieso vond ik het echt fijn om op scholen te gaan kijken. Dan kan het heel anders zijn dan het van buiten lijkt.

Haha Arwyn, dat is niet echt slim nee.

Inderdaad goed om daar wat meer te gaan kijken, want ik had dus een heel goed idee bij 'mijn' school, maar dat bleek anders. Al is een gesprek misschien ook geen verkeerd idee. Je weet het niet.

Hippie, de andere scholen zitten niet aan het einde van de wereld of iets, maar ze kan minder makkelijk fietsen als het moet omdat ze dan langs het centrum moet waar best drukke wegen zitten met rare regeltjes enzo. Dat voelt niet zo prettig. Maar wie weet brengen we haar toch voornamelijk, want in alle gevallen zit het niet naast de deur.
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11204

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:38

Bericht 26 Nov 2019 15:05

Re: Basisschool kiezen

Gewoon even navragen en gaan kijken inderdaad, het gevoel bij een school is zo belangrijk. Ik zat vroeger ook op een katholieke basisschool terwijl wij zelf niet katholiek zijn. Ik denk dat ongeveer de helft van mijn klas gelovig werd opgevoed.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Anoniem272

Bericht 26 Nov 2019 17:47

Re: Basisschool kiezen

Zeker: een goed gevoel bij een school is belangrijk, en of je ertussen past qua populatie (zijn er meer niet-gelovigen, is iedereen welkom etc.)

Maar mijn advies daarnaast is: denk er ook echt even over na wat je belangrijk vindt dat je kind leert (in de midden- en bovenbouw), en stel daar vragen over. Hoe gaan ze om met thema's als evolutie, het ontstaan van de aarde, is er ook aandacht voor andere geloven? Hoeveel tijd wordt er besteed aan godsdienstlessen over het christendom? De balans die scholen daarin zoeken verschilt enorm.

Zie eerdere post hierboven, maar wij kwamen er dus pas in de middenbouw achter dat de school van T. hier best star in is.
In groep 5 moest T. bijvoorbeeld een lijstje maken met wat God allemaal heeft gemaakt, en 'ik geloof niet in god' was daar geen acceptabel antwoord.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 27 Nov 2019 06:40

Re: Basisschool kiezen

Wij hebben ons geloof helemaal niet hoeven aangeven bij de rooms-katholieke school van T. Ik was ook eigenlijk in de veronderstelling dat je een kind niet mag weigeren op basis van geloof.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1934

Geregistreerd: 23 Apr 2015 09:55

Bericht 27 Nov 2019 12:16

Re: Basisschool kiezen

Een openbare basisschool mag alleen een kind weigeren wanneer er geen plek is. Een bijzondere basisschool, hier valt een rooms-katholieke school ook onder, mag een kind weigeren op basis van geloof. Iedere bijzondere basisschool hanteert daar weer zijn eigen regels in.
2011 2012 2017
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 27 Nov 2019 14:58

Re: Basisschool kiezen

Wij zijn toevallig afgelopen vrijdag voor een rondleiding geweest op een nieuwe basisschool in ons dorp. De (christelijke) school waar ik vroeger op zat is gefuseerd met een andere christelijke school en hebben nu, samen met een grote opvangorganisatie een integraal kindcentrum opgericht. Ze werken volgens de Noordwijkse methode, dat houdt in dat ze atelieronderwijs geven; per periode staat een thema centraal en alle vakken passen binnen dit thema. Elk kind heeft een eigen leerlijn, waarbij er natuurlijk wel een bepaald basisprogramma gevolgd wordt. Kinderen leren dus heel erg op hun eigen tempo. Ik vond het heel fijn klinken.

De school heeft ook geen klassieke lokalen, per twee jaargroepen is er een “leerplein” waar dan de klaslokalen op uitkomen. De taken worden klassikaal besproken en daarna mogen de kinderen zelf een plekje zoeken, in het lokaal of op het leerplein, om deze uit te voeren.

De school is christelijk, maar laat kinderen van alle geloofsovertuigingen (of zonder geloof) toe en besteedt ook aandacht aan alle geloven.

Bso zit in hetzelfde gebouw, wat ik ook best belangrijk vind. Vond ik ook echt wel een puntje om goed op te letten!

♥♥
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 27 Nov 2019 17:07

Re: Basisschool kiezen

Bso vind ik ook belangrijk om op te letten al wilden wij juist per se niet in hetzelfde gebouw :)
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 27 Nov 2019 18:03

Re: Basisschool kiezen

Zora schreef:Bso vind ik ook belangrijk om op te letten al wilden wij juist per se niet in hetzelfde gebouw :)

Waarom is dat? Het lijkt mij juist zoveel veiliger, geen vervoer nodig :)

♥♥
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers