Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Tuinieren

<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 29 Apr 2021 05:56

Re: Tuinieren

Die stoelen zijn echt gaaaaf Marin!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem331

Bericht 29 Apr 2021 06:38

Re: Tuinieren

Oh wauw. Heel mooie stoelen!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 29 Apr 2021 06:56

Re: Tuinieren

Ja echt zo blij mee!
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 26 Mei 2021 14:08

Re: Tuinieren

Hoe is het met de tuinen nu na al die regen wat zonneschijn komt?

Hier komen de geplante bollen langzaam op. En vandaag eindelijk wat mooie dingen geplant. Zo blij mee! Hoop heel erg dat 't goed gaat doen.

Afbeelding

Ridderspoor:
Afbeelding

Lupine:
Afbeelding

Salvia:
Afbeelding

Zeeuws knoopje
Afbeelding

En de alliums in de voortuin komen ook uit!
Afbeelding
Let's discover the world together.
<<

Anoniem313

Bericht 26 Mei 2021 14:43

Re: Tuinieren

Wow Marin, prachtige kleuren! Zeeuws Knoopje heb ik ook, ik wist de naam niet maar herken het van je foto.
Grappig dat je bollen opkomen, die van mij zijn juist allemaal al uitgebloeid, maar dat waren vooral tulpen en druifjes.
Ik heb zelf niet veel dingen geplant of gezaaid, kijk vooral naar wat er opkomt van vorig jaar, en dat gaat goed! Ineens heb ik een clematis in m'n heg. En mijn mooie Amerikaanse sering laat wat bloempjes zien. De paarse seringen bloeien ook al heel mooi, ik zie heel veel druiven, en mn sneeuwballen gaan als een malle!
Heb wel trouwens wat bijenmengsel van de Pollinators gezaaid en dat komt ook heel goed op.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 26 Mei 2021 15:11

Re: Tuinieren

Ja ik heb zomerbollen haha. In de voortuin wel het lente spul zoals hyacinten. Die zijn wel klaar nu, alleen de allium gaat net.
Leuk dat het bij jou dit jaar zo goed opkomt van wat vorig jaar al geplant was. Een Amerikaanse sering wilde ik ook graag maar daar wacht ik toch nog maar even jaartje mee. Even kijken hoe vol dit wordt hartje zomer. En sommige plekken van de tuin zaten zo vol wortels. Daar kwam ik gewoon niet doorheen dus daar planten wordt lastig.

Leuk zo'n bijenmengsel! Ik heb ook wel bewust gekeken naar bij vriendelijke bloemen.
Let's discover the world together.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 26 Mei 2021 16:41

Re: Tuinieren

Mooi Marin, leuke kleuren zo bij elkaar. Ik heb ook een Lupine, Allium en Astrantia staan. En een vlinderstruik en pioenrozen. Daar komen de knoppen ook al weer in.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 26 Mei 2021 18:41

Re: Tuinieren

Mooi Marin! Bij ons staat er ook van alles in bloei en vandaag zijn er voor het eerst pioenrozen uitgekomen! Yeah. Sommige dingen van vorig jaar doen het echter compleet niet meer, dus er moet nog wel even wat vervangen worden vrees ik.

Oh en wat onkruid wieden betreft kan ik weer van voren af aan beginnen, zo veel staat er alweer! Wat een ondankbaar werk is dat ook.
❤ 7 juni 2018
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 17 Mei 2022 16:10

Re: Tuinieren

Even een up voor dit topic! Hoe gaat het met de tuinen in 2022?
Nog wat nieuws gepland? Komen de dingen van vorige jaren goed op?

Ik ben met name heel benieuwd naar de paw paw van kerel!

Hier gaat het redelijk in de tuin.

Als eerste maar even een foto.

Paar dingen waar ik van baal:
- ik vind de magnolia prachtig maar het hele uitvallen van de bloesem duurde zo lang dit jaar. Heb echt lang moeten wachten tot ik daarna kon gaan zaaien.
- Dat de grond zo slecht blijft. Er zit best wat bodemleven in maar het is zulke droge zandgrond. Misschien moet ik een keer een big bag met goede tuinaarde laten komen maar dat is zo duur...maar misschien toch wel de investering waard.
Ik had van de winter wel de magnoliabladeren als een soort mulch laten liggen.
En in de hele tuin zitten zoveel wortels. Het is echt een lastige grond om echt goed wat te planten. De ilex rand is ook bijna helemaal dood. Kan na twee jaar ook weer opnieuw dus. Het oogt dus gewoon zo'n ongeregeld zooitje. Nou past dat wel bij mij.
- de riddersporen komen redelijk goed op, alleen is er eentje gesneuveld. Plus vorig jaar had ik in dat deel allemaal dahlias en nu niet. Dus het oogt nu echt enorm kaal daar links. Heb daar allemaal éénjarigen gezaaid (wel mooie, oa dille met van die grote gele schermen) dus hoop dat dat nog beetje op tijd op komt. Tot nu toe is 't maar ongezellig boeltje.
Afbeelding

Afbeelding
links de gesneuvelde digitalis, zo zonde

- en tot slot, heel stom, maar ik had gisteren een paar digitalis planten gekocht en vanochtend in de tuin gezet. Zijn er twee geknakt! Denk niet dat ik daar nog wat mee kan of wel? Moet ik ze nu snoeien? Of gewoon laten liggen?

En waar ik wel blij van word:
- overall komen de planten die ik vorig jaar heb gepland redelijk goed terug. De salvia doet het al heel goed, ridderspoor dus deels ook. De echinacea komt ook heel mooi op, wordt echt groot. Nog geen bloemen maar heb daar wel vertrouwen in. Lupine blad doet het goed maar zie nog geen bloemen. Idem dito voor de pioenen en agapanthus etc maar het is ook nog vroeg in het jaar. Alleen de Verbena is waarschijnlijk verpest door onze klotige tuinman die het vorig jaar als onkruid heeft behandeld en helemaal weggesnoeid tot de bodem had. Ik hoop heel erg dat die nog terug komt.
- de tulpen en narcissen deden het echt prachtig. En de alliums in de voortuin komen ook echt prachtig op. De bluebells hadden nog meer gemogen maar volgens mij zelf zaaien die?
Afbeelding
tulpen in de achtertuin
Afbeelding
tulpen in de voortuin

Afbeelding

Afbeelding
Allium in de voortuin

- we krijgen echt steeds meer fruit! We hebben nu al een bramenstruik, appelboom, druivenstok, frambozenstruikje en m'n zoon en ik hebben wat aardbei plantjes gepland. Ik mis het moestuinieren stiekem meer dan ik dacht.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem331

Bericht 17 Mei 2022 16:23

Re: Tuinieren

Heb je de dahlia’s er wel uitgehaald voor de winter?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 17 Mei 2022 16:29

Re: Tuinieren

Nee heb ik niet gedaan dus die zijn waarschijnlijk sowieso dood. Daar zie ik ook niets groeien. Maar dat maakt me niet uit. Ze deden het toch maar matig.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem331

Bericht 17 Mei 2022 16:38

Re: Tuinieren

Dan zal dat het zijn inderdaad. Ik heb ze daarom altijd in potten. Dan hoef je ze niet uit je tuin te halen en kun je ze zo binnen zetten.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 17 Mei 2022 16:42

Re: Tuinieren

Ja maar dat wist ik van te voren, dat bedoel ik ook niet met kaal hoor. Het is niet erg dat het kaal is, dat is logisch want er is pas net gezaaid. Dat is beetje m'n experimeer hoekje. Vorig jaar waren dat dahlias, nu éénjarigen. Het oogt alleen ongezellig nu.
Let's discover the world together.
<<

Elisabeth

Kletskop

Berichten: 916

Geregistreerd: 10 Jan 2019 16:59

Bericht 22 Aug 2022 17:10

Re: Tuinieren

Even een vraag aan de ervaren tuinierders 😀

Als bloemen zijn uitgebloeid kun je ze dan tot aan de grond afknippen?
We hebben terugkerende bloemen staan van 1,5 meter hoog. Stond heel mooi toen ze in bloei waren, maar nu staat het een beetje treurig. Het is o.a. een bergamot.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 22 Aug 2022 18:26

Re: Tuinieren

Volgens mij verschilt dat een beetje per plant. Ik vind het bij sommige bloemen juist mooi als ze beetje indrogen maar kan me voorstellen dat dat bij zo'n bloem niet is. Dan kan je de denk ik idd wel afknippen. Zou het even Googlen per plantsoort. (dat doe ik ook altijd).
Let's discover the world together.
<<

waterkoker

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 374

Geregistreerd: 23 Jul 2019 11:11

Bericht 23 Aug 2022 12:44

Re: Tuinieren

Ik zoek ook alles op. Bepaalde planten kun je gewoon laten staan de winter door en snoei je dan in het voorjaar. Oogt niet mooi, maar is vaak het beste voor de plant.
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2365

Geregistreerd: 08 Sep 2016 15:43

Bericht 23 Aug 2022 13:42

Re: Tuinieren

waterkoker schreef:Ik zoek ook alles op. Bepaalde planten kun je gewoon laten staan de winter door en snoei je dan in het voorjaar. Oogt niet mooi, maar is vaak het beste voor de plant.


Dit doe ik meestal ook, dan kunnen er nog insecten in overwinteren
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Elisabeth

Kletskop

Berichten: 916

Geregistreerd: 10 Jan 2019 16:59

Bericht 23 Aug 2022 17:36

Re: Tuinieren

Ik zal eens kijken of ik nog kan achterhalen wat er precies in staat. Dankjullie wel! Wist niet dat er in dat soort bloemen/planten ook insecten in kunnen overwinteren.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 23 Aug 2022 17:57

Re: Tuinieren

Ja en sommige hebben zaadjes voor de vogels!
Kijk maar eens hier:

https://irisgardenecologyblog.com/2021/ ... de-winter/

Maar sommige bloemen kan je beter tot de grond snoeien en andere 'deadheaden', net onder de bloem snoeien. Ik ben niet zo goed in dit soort dingen dus ik Google het allemaal maar.
Let's discover the world together.
Vorige

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron