Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Mag dit?

<<

Anoniem246

Bericht 20 Apr 2018 20:00

Mag dit?

Zoals jullie waarschijnlijk weten ligt mijn man sinds maandag in het ziekenhuis. Hij heeft o.a. een gaatje in zijn dikke darm. Onze nieuwe buurman heeft een contract binnen de ziekenhuisorganisatie en werkt op de röntgenafdeling op een andere locatie dan waar mijn man ligt. Omdat de buurman nieuwsgierig was naar wat mijn man precies heeft en mij maar niet trof, heeft hij maar even in het systeem naar de röntgen van mijn man gekeken. Ik heb er geen problemen mee, want wat hij heeft is geen geheim. Maar ik weet vanuit mijn eigen werkverleden dat het absoluut niet was toegestaan om gegevens van bekenden in te zien als dit niet nodig was. Het was zelfs zo dat gesprekken van bekenden moesten worden overgedragen aan derden, omdat ik niets mocht weten van een bekende.

Nogmaals, het maakt me niets uit dat hij even heeft gekeken. Ik vraag me alleen af of dit mag.
<<

ChiQ

Bericht 20 Apr 2018 20:02

Re: Mag dit?

Nee tuurlijk niet. Hij heeft niets met je man te maken én dus ook geen enkel recht om inzage te krijgen in zijn dossier. Mijn schoonmoeder werkt bij de gemeente en bij hun wordt alles gewoon gemonitoord, maw je mag echt niet zomaar gegevens opzoeken. En toen ik bij de bank werkte mocht dat ook niet.

Hoe ben je hier achtergekomen?
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 20 Apr 2018 20:03

Re: Mag dit?

Heeft hij je dat verteld dat hij gekeken heeft?
Als ik zoiets zou doen kan ik daarmee mijn baan kwijtraken.
2016
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 20 Apr 2018 20:04

Re: Mag dit?

Oja en iedereen die gegevens opvraagt wordt geregistreerd dus het valt ook te checken.
2016
<<

Anoniem281

Bericht 20 Apr 2018 20:04

Re: Mag dit?

Nee, dat mag niet. En als je zegt 'Ik weet vanuit mijn eigen werkverleden dat het absoluut niet was toegestaan..' dan kan je 't zelf ook wel bedenken toch?

Volgens mij zijn er rondom Barbie ook veel mensen de pineut. Men kwam erachter dat haar medisch dossier vaker dan nodig was ingezien en nu zouden er een onderzoek volgen, wie het dossier heeft ingezien, met alle gevolgen van dien.
<<

Anoniem246

Bericht 20 Apr 2018 20:05

Re: Mag dit?

Salome schreef:Heeft hij je dat verteld dat hij gekeken heeft?
Als ik zoiets zou doen kan ik daarmee mijn baan kwijtraken.


Ja, hij vertelde het mijn man vanavond via app. Ik zei tegen mijn man dat hij daarmee zijn baan op het spel heeft gezet, dat zoiets niet mag, maar begon toch te twijfelen of ik het wel bij het juiste eind heb. Ik vind het niet erg, en niemand zal het van ons horen, maar ik vroeg me echt alleen af of dit mocht. Vooral omdat ik uit eigen werkverleden weet welke sancties hierop stonden als ik het wel deed.
<<

Anoniem255

Bericht 20 Apr 2018 20:05

Re: Mag dit?

Daar kan zelfs een sanctie op staan... Bij Barbie is dit ook gedaan en ze kunnen zien wie er medische gegevens inkijkt terwijl dat voor hen niet van belang was (andere afdeling bijvoorbeeld).
<<

ChiQ

Bericht 20 Apr 2018 20:12

Re: Mag dit?

Raphanus Sativus schreef:
Salome schreef:Heeft hij je dat verteld dat hij gekeken heeft?
Als ik zoiets zou doen kan ik daarmee mijn baan kwijtraken.


Ja, hij vertelde het mijn man vanavond via app. Ik zei tegen mijn man dat hij daarmee zijn baan op het spel heeft gezet, dat zoiets niet mag, maar begon toch te twijfelen of ik het wel bij het juiste eind heb. Ik vind het niet erg, en niemand zal het van ons horen, maar ik vroeg me echt alleen af of dit mocht. Vooral omdat ik uit eigen werkverleden weet welke sancties hierop stonden als ik het wel deed.


Niemand maar wel het forum :smile:
Geintje. Maar nee RS dat mág echt niet. Als dat zo zou zijn zou iedereen die iemand kent in het ziekenhuis alles kunnen opzoeken. Waanzin.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 20 Apr 2018 20:15

Re: Mag dit?

Wat gek! Als ik dit al zou doen zou ik het nooit tegen die persoon durven vertellen! Je schaamt je toch dood!
<<

Anoniem246

Bericht 20 Apr 2018 20:25

Re: Mag dit?

Carra schreef:Wat gek! Als ik dit al zou doen zou ik het nooit tegen die persoon durven vertellen! Je schaamt je toch dood!


Ik denk dat hij ons goed genoeg kent om te weten dat wij de moeilijkste niet zijn. Het is niet netjes, absoluut niet, maar met het inzien van de foto's van mijn man kan hij ook niemand kwaad doen. Alleen zichzelf als ze erachter komen dat hij onze buurman is.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 20 Apr 2018 20:26

Re: Mag dit?

Ik vind het heel raar dat die man dit zomaar bekeken heeft. Ik vraag me dan ook af hoe vaak hij zoiets doet.
Dit kan toch echt niet!
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Reva

Yipyapper

Berichten: 1960

Geregistreerd: 18 Nov 2013 20:57

Bericht 20 Apr 2018 20:31

Re: Mag dit?

Die man spoort niet en zou niet bij die gegeven moeten mogen als hij die verantwoordelijkheid niet kan dragen.
Waarom heeft hij je man niet gewoon geappt met de vraag wat hij had ipv met de mededeling ik heb in je privégegevens gekeken?
June schreef:Kruiden naar beschikbaarheid en emotie.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 20 Apr 2018 20:35

Re: Mag dit?

Wat een ontzettend foute gast.
#teammaple🍁
<<

ChiQ

Bericht 20 Apr 2018 20:38

Re: Mag dit?

Reva schreef:Die man spoort niet en zou niet bij die gegeven moeten mogen als hij die verantwoordelijkheid niet kan dragen.
Waarom heeft hij je man niet gewoon geappt met de vraag wat hij had ipv met de mededeling ik heb in je privégegevens gekeken?


Idd... dit vraag ik me dus óók af. Wel appen wat je hebt gezien maar niet even appen met: hey buur zie je al even niet, is alles ok?
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15895

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 20 Apr 2018 20:39

Re: Mag dit?

Dat mag absoluut niet en wanneer jullie een klacht zouden indienen zou het zelfs zijn ontslag kunnen betekenen.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem236

Bericht 20 Apr 2018 20:46

Re: Mag dit?

Wat een rare man, gekke gang van zaken.

Rondom Barbie zijn nu ook veel medewerkers de Sjaak, ik geloof wel dat ze het bij officiële waarschuwingen houden.
Zo fout dit, dat zou betekenen dat als je iemand kent die in een zkh werkt, je gegevens daar nooit privé zijn
<<

Anoniem246

Bericht 20 Apr 2018 20:47

Re: Mag dit?

Het valt me tegen dat hij het niet aan mij heeft gevraagd, maar ik heb zoiets van 'Zo weet hij het ook'. Aan de andere kant, als het iets was geweest dat we niet aan een ander hadden willen vertellen, dan heeft hij ons de keuze ontnomen om het uit eigen beweging te vertellen. Ik zal hem er sowieso, al is het gekscherend, op aan spreken. Want wat hij heeft gedaan kan misschien wel bij ons, vinden wij niet erg, maar het is niet de bedoeling dat hij al zijn bekenden gaat natrekken via de gegevens die hij tot zijn beschikking heeft door zijn werkgever.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 20 Apr 2018 21:35

Re: Mag dit?

Dat hij het doet is niet netjes, dat hij er dan ook nog open over is vind ik eigenlijk nog raarder.

Wel fijn voor hem trouwens dat jullie er geen punt van maken. Je kan wel tegen hem zeggen dat je even gek stond te kijken toen je het hoorde en dat je je afvraagt of dat toegestaan is in het ziekenhuis.
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 20 Apr 2018 22:28

Re: Mag dit?

Als je geen behandelrelatie hebt met een patiënt mag je niet in zijn/haar dossier kijken. Dus nee het mag niet.

Werk zelf ook op de röntgen en wij mogen niet eens in ons eigen dossier kijken of in dat van je eigen kind.
Laatst gewijzigd door Beachgirl op 20 Apr 2018 22:31, in totaal 1 keer gewijzigd.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Anoniem257

Bericht 20 Apr 2018 22:31

Re: Mag dit?

In had die man even flink laten zweten door bepaalde vragen te stellen of opmerkingen te geven.



Dat hij het bij jullie doet en jullie het niet erg vinden, oke. Maar wie weet doet hij dit bij jan en alleman.
<<

Anoniem306

Bericht 21 Apr 2018 05:39

Re: Mag dit?

Dus jullie hebben eigenlijk geen privacy meer in het ziekenhuis. Want hij kijkt gewoon in het dossier van je man (en misschien ook wel die van jouw, als jij daar ook weleens komt) i.p.v. dat hij het aan jullie vraagt. Dit is zo fout. En idd bij wie doet hij het nog meer.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 21 Apr 2018 06:23

Re: Mag dit?

Waarom er ‘gekscherend’ iets over zeggen? Ik zou juist aangeven welk gevoel je erbij krijgt, dat het niet ok is en dat je er formeel niets mee wilt doen (denk ik uit je woorden te lezen), maar dat dit echt grote consequenties had kunnen hebben.
L2014 & H2017
<<

Anoniem248

Bericht 21 Apr 2018 06:46

Re: Mag dit?

Ik zou er idd niet eens gekscherend wat over zeggen, maar aangeven dat je het totaal niet oké vindt dat hij de middelen die hij op zn werk tot z’n beschikking heeft, gebruikt om zo medische informatie op te vragen van bekenden die in het ziekenhuis liggen. En dat het voor jullie in dit geval misschien dan niet zoveel uit maakt, maar dat er voor hetzelfde geld iets heel anders aan de hand was geweest waarvan jullie (nog) niet wilden dat anderen ervan op de hoogte waren en dat dit jullie vertrouwen in hem wel enorm schaadt.

Aan de andere kant denk ik wel dat dit veel vaker gebeurt dan wij ons voor kunnen stellen, maar ik zou er zeker niet zo luchtig over doen als jij nu doet. Laat hem maar ff zweten.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 21 Apr 2018 07:42

Re: Mag dit?

Oh nee, dit is echt not done hoor! Ik zou hem hier absoluut op aanspreken.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Anoniem246

Bericht 21 Apr 2018 07:48

Re: Mag dit?

Het ziekenhuis is inmiddels gevuld met buren. Een buurvrouw is verpleegkundige op een van de afdelingen. Afgelopen week werd ik geroepen door een buurvrouw die operatieassistente is (wist ik niet eens, haha). En dus de buurman die op de afdeling röntgen werkt. Gek genoeg heb ik me van de week nog afgevraagd 'hoe veilig onze gegevens in het ziekenhuis zijn' met zoveel bekenden. Die vraag werd dus gisteren beantwoord.

Ik heb er even over geslapen en ik wil hem zeker even laten zweten. Want ik vermoed dat hij denkt dat wij niet weten dat zijn gedrag onaanvaardbaar is voor o.a. zijn eigen werkgever. Het is ook nog een respectievelijk jonge jongen (25 jaar) en door schade en schande word je wijs. Maar er formeel iets mee doen? Nee. Dan raakt hij werkloos, kan hij zijn hypotheek niet meer betalen, moet hij zijn auto verkopen. Alle consequenties van een klacht indienen wegen voor mij te zwaar om er acties in te ondernemen. Daarom was ik ook zo'n slechte intercedente in het verleden. Ik kan het mensen niet 'aandoen', ook al is het terecht.
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Bloom