Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kind en zon

<<

Blue

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 251

Geregistreerd: 18 Apr 2014 10:04

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 28 Mei 2018 18:22

Re: Kind en zon

June schreef:
Jip schreef:Heuh, laatst werd in dit topic genoemd dat Vison slecht zou zijn en in de link van MdU komt het juist weer goed uit de test?

Vision is volgens mij prima, maar claimt dat je maar één keer per dag hoeft te smeren en dat is zeker niet prima. Ook niet met Vision. Volgens mij was dat vooral ook het verwijt in dat vorige artikel als ik het me goed herinner.


Dat klopt.
<<

Anoniem250

Bericht 28 Mei 2018 20:57

Re: Kind en zon

Ik herken het niet Geel. Mag ik een andere zon vraag in jouw topic stellen?

Zijn er meer moeders die hun kind af en toe onbeschermd in de zon laten spelen? Ik smeer de kinderen niet altijd in als ze buiten zijn. Om 8.30 uur spelen ze al buiten en ik smeer ze pas later in. Dit doe ik omdat uv ook goed is, wat Marsy zegt eigenlijk. Ik let wel goed op en laat mijn kinderen absoluut niet verbranden, maar ik laat ze vooral in de vroege ochtend wel onbeschermd in de zon.
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 28 Mei 2018 21:03

Re: Kind en zon

Ik smeer mijn dochters ook niet direct in als ze in de ochtend buitenspelen. Wij ontbijten in het weekend ook vaak in de tuin bij warm weer en dan smeer ik de meiden pas in als we gaan aankleden. Ik let natuurlijk wel op of ze niet verbranden. Mijn oudste wordt snel bruin maar heeft vanaf haar geboorte al een pigment vlekje op haar enkel dus dat houd ik goed in de gaten.

Ik gebruik voor mezelf en de kinderen de zonnebrand van Jetske Ultee. Smeert fijn, plakt niet en parfumvrij. Voor de jongste gebruik ik ook naïf om mee te geven naar kdv en psz. Thuis gebruik ik deze ook wel eens voor haar omdat deze crème vrij dik en vettig is en zij een hele droge huid heeft.
<<

Patsy

Bericht 28 Mei 2018 21:07

Re: Kind en zon

HG, ik doe dat ook hoor. Juist rond die tijd laat ik ze buitenspelen zonder ze in te smeren. Zodat ze ook vitamine D opnemen. Volgens mij is dat juist goed, maar wel met mate uiteraard.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9422

Geregistreerd: 25 Nov 2015 16:30

Bericht 28 Mei 2018 21:14

Re: Kind en zon

Ja HG dat doe ik ook hoor!
⁠♡♡♡
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5101

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 28 Mei 2018 21:30

Re: Kind en zon

Ja hoor HG dat doe ik hier ook, zeker vroeg in de ochtend smeer ik ze niet meteen in.
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem250

Bericht 28 Mei 2018 21:35

Re: Kind en zon

Goed om te horen!
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 28 Mei 2018 21:39

Re: Kind en zon

Hier net zo.
Ik smeer ook niet (altijd) als ik weet dat we maar even buiten zijn. Zaterdag bijvoorbeeld gingen we in een binnenbad zwemmen, ongeveer 10 minuten fietsen. Daarvoor heb ik E. en mezelf ook niet ingesmeerd. Toen ik vandaag alleen even naar de winkel moest ook niet. Voor mij ligt die grens bij een kwartier buiten ongeveer. Zijn we langer buiten, dan smeer ik wel.

Ik zweer overigens bij Biodermal voor de gevoelige huid, factor 50. Enige waarbij ik zelf geen last heb van mijn zonne allergie en E. reageert er ook goed op. Smeert ook fijn.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 29 Mei 2018 08:37

Re: Kind en zon

Wij doen dat ook niet, we smeren als we langer naar buiten gaan sowieso en als we een dag weggaan of ze naar school gaan ook. Maar laatst moest ik ergens heen op de fiets, 10 minuutjes, dan smeer ik ze ook niet altijd in. Maar neem wel zonnebrand mee sowieso. Hangt idd ook heel erg van het tijdstip af.
<<

Geel

Bericht 29 Mei 2018 14:02

Re: Kind en zon

Ja, wat June zegt. Vision is prima, maar je moet ook gewoon geregeld smeren.

Nette timing van de Consumentenbond zeg, heel sterk.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 29 Mei 2018 15:07

Re: Kind en zon

Ik heb bij Vision echt het idee dat dat veel langer werkt dan 'gewone' zonnebrand. Zeg een uur of 8 zeker.
P krijgt er geloof ik uitslag van, dus voor hem gaan we nu maar een paar dagen overstappen en dan kijken hoe hij op wat anders reageert.

Op ons KDV zijn ze trouwens helemaal fan van Smeerjein.nl. Dat zou ik ook nog wel eens kunnen proberen..
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11419

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 29 Mei 2018 15:57

Re: Kind en zon

Dat idee heb ik ook Sam. Met vision verbrand ik nooit en smeer ik maar 1 keer op de dag (voor mezelf dan) terwijl ik met factor 30 van andere merken met elke 2 uur smeren nog verbrand.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Blueberry

Noob

Berichten: 83

Geregistreerd: 15 Mei 2018 07:00

Bericht 29 Mei 2018 18:27

Re: Kind en zon

Ik smeer Jason elke dag meermaals in en hayley daardoor ook meteen. Jason heeft verhoogde kans op huiskanker door zijn ziekte en de medicatie die hij slikt. Hij mag dus ook nooit zonder tshirt aan naar buiten of buiten zwemmen ofzo.
Jason 27•12•2011
Hayley 03•06•2013
<<

Wolfinschaapskleren

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2141

Geregistreerd: 22 Apr 2014 10:27

Bericht 30 Mei 2018 19:45

Re: Kind en zon

Ik dacht dat er op RTL van de week een artikel was over wel of niet even zonder zonnebrand de zon in gaan. Er werd toen duidelijk uitgelegd door welke verschillende manieren je verschillende soorten kanker kan krijgen. Was echt verhelderend en duidelijk, alleen kan ik hem nu niet vinden, frustrerend!
<<

Wolfinschaapskleren

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2141

Geregistreerd: 22 Apr 2014 10:27

Bericht 30 Mei 2018 19:48

Re: Kind en zon

Ik kon er niet tegen en ben blijven zoeken en heb het artikel gevonden:

Nu de zon weer volop schijnt, is het belangrijk om je te beschermen met een dikke laag zonnebrandcrème. Dat is wat ons al jaren wordt verteld. Maar is dat wel zo? Er zijn ook deskundigen die niet voor standaard insmeren zijn. Een voor- en tegenstander aan het woord.

"Alleen in het begin van het voorjaar smeer ik me in", zei Carla Bruijnzeel vorige week tegen NRC Handelsblad. "Verder nooit. Nooit gedaan ook. Ik pigmenteer snel en door gewenning aan de zon krijg je een dikkere hoornlaag. Die beschermt je tegen verbranding."

Een opvallende uitspraak voor een dermatoloog, want doorgaans waarschuwen dermatologen juist voor de gevaren van uv en adviseren ze veel te smeren. Dermatoloog Tamar Nijsten van het Erasmus MC noemt de uitspraken van Bruijnzeel 'jammer'. "Elke nuance is voor de leek een reden om niet te smeren." Daarom schept Nijsten liever duidelijkheid: smeren is ontzettend belangrijk, vindt hij. Ook als je een donkere huid hebt of 'snel pigmenteert', zoals Bruijnzeel zegt.

'Zonnebrandsprays niet allemaal even goed'
Zonnebrandsprays beschermen volgens de Consumentenbond minder goed dan ze beloven. De bond onderzocht sprays met factor-30 van verschillende fabrikanten.

Testpersonen kregen in een laboratorium sprays met factor-30 op hun rug gesprayd, daarna werden ze blootgesteld aan uv-straling en werd hun huid beoordeeld. Ook werd er een technische meting van de sun protection factor (SPF) gemaakt.

Sprays van Garnier en Vision kwamen als beste uit de test. De zonnebrand van Kruidvat hadden de beste prijs-kwaliteitverhouding. Australian Gold, Lovea en Luctovitaal zijn volgens de test niet aan te raden.

Geen voorstander van elke dag smeren
Frank de Gruijl, die aan het LUMC onderzoek doet naar de effecten van zonnestralen op de huid, begrijpt de opmerkingen van Bruijnzeel wel. "Hoewel ik wil vooropstellen dat er geen gezondheidsredenen zijn om te zonnebaden, ben ik er geen voorstander van om elke dag te smeren. Vooral bij kinderen wordt dit vaak geadviseerd, maar als je elke dag smeert, went je huid niet aan het omgevings-uv. Als je dan een keer vergeet te smeren, is de huid extra kwetsbaar en verbrand je sneller."

Wel benadrukt De Gruijl dat het belangrijk is om verbranding te voorkomen. "We verbranden veel te veel. Op dagen dat je meer buitenkomt dan normaal, bijvoorbeeld als je gaat zeilen of naar het strand gaat, is het belangrijk om goed te smeren. En nu, in het voorjaar ook: nu we nog weinig zonuren hebben gehad. Maar het is ook belangrijk dat je je huid zijn dagelijkse werk laat doen door blootstelling aan de zon."

Lastige boodschap
Dermatoloog Nijsten is het hier niet mee eens: "Ik snap wel wat De Gruijl probeert te zeggen, maar het is nogal een lastige boodschap. Wat heeft iemand eraan te horen dat je je kind soms wel moet insmeren en soms niet. Hoe ga je dat doen? De helft van de week wel en de andere week niet? Daarbij is het in het land der opvoeden veel makkelijker te zeggen: het moet altijd. En niet: af en toe."

Daarbij kan volgens Nijsten door gewenning aan uv wel acute verbranding en daarmee de kans op melanoomkanker minder worden, maar nemen de risico's op andere vormen van kanker toe.

Longlasting-zonnebrand is populair, maar werkt het ook?

Dermatologen waarschuwen voor dit product.

Drie typen blootstelling
"Je hebt drie typen blootstelling aan de zon, die alle drie een ander risico op kanker met zich meebrengen", legt Nijsten uit. "Je hebt de acute verbranding, waar mensen met een donkere huid minder kans op hebben en mensen met een lichte huid, rood haar en blauwe ogen meer. Verbranding neemt af als je huid aan de zon gewend is, maar de zonjaren nemen toe."

Dat wordt de cumulatieve blootstelling genoemd, zegt Nijsten. "Mensen met een beroep als stratenmaker of dakwerkers verzamelen, als ze zich niet goed insmeren, veel zonjaren. Ze verbranden niet snel, maar hebben wel een verhoogd risico op een andere vorm van huidkanker: de plaveiselcelcarcinoom."

Kankerverwekkend
Daarnaast is er nog de intermitterde blootstelling, vertelt de dermatoloog. "Dat is typisch voor mensen die de hele dag op kantoor zitten en in de winter twee weken op vakantie naar de Canarische eilanden gaan. Dan word je blootgesteld aan een overdosis aan uv-stralen en dat neemt weer een verhoogd risico op een andere vorm van huidkanker met zich mee."

Om te adviseren niet te smeren, is daarom nooit verstandig, vindt Nijsten. Tenzij je je op een andere manier beschermt, door kleding of door uit de zon te blijven. En hoe het zit met die kankerverwekkende stoffen die in zonnebrand zouden zitten? Ook onzin, zegt de dermatoloog. "Dat is een onderzoek geweest, waarbij ze uv-filters in grote hoeveelheden aan muizen hebben gevoerd in plaats van dat ze op de huid zijn aangebracht. Dat zijn hoeveelheden die wij nooit binnen zullen krijgen."

https://www.rtlnieuws.nl/gezondheid/dis ... t-zelf-ook
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11152

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 31 Mei 2018 20:29

Re: Kind en zon

Zelf ga ik echt niet zonder zonnebrandcrème te smeren, ik heb ooit een enorm stuk huid moeten laten verwijderen wat verwand is aan huidkanker dus ik bescherm me extra goed.

De kinderen spelen 's morgen en 's avonds wel eens zonder bescherming. Ze hebben echt een andere huid dan ik, worden alleen maar bruin.
R. 2013
D. 2016
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 05 Apr 2020 07:56

Re: Kind en zon

Even een tip voor de biodermal-lovers: bij Kruidvat is nu weer een 1+1 actie!
#teammaple🍁
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 05 Apr 2020 08:07

Re: Kind en zon

Thanks! Ga ik daar even naar kijken voor mezelf en zoontje.
Let's discover the world together.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 05 Apr 2020 08:09

Re: Kind en zon

Yes, ik ga vandaag ook weer even twee flessen spray kopen, een 50 en een 30.
#teammaple🍁
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2395

Geregistreerd: 08 Sep 2016 16:43

Bericht 05 Apr 2020 09:43

Re: Kind en zon

Oh fijn! Die matte gezicht zonnebrand vind ik heel fijn
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 05 Apr 2020 13:43

Re: Kind en zon

Oh thanks! Ga ik meteen even die matte voor je gezicht halen inderdaad.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 05 Apr 2020 14:51

Re: Kind en zon

Hmm in de winkel zag ik het niet.. online wel.
#teammaple🍁
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9422

Geregistreerd: 25 Nov 2015 16:30

Bericht 05 Apr 2020 23:18

Re: Kind en zon

L. heeft echt last van eczeem en een extreem droge huid. Vorig jaar had ik voor haar Naif zonnebrand maar die smeerde zo slecht. Nu zag ik dat hij vernieuwd is...iemand al ervaring?

Verder lees ik vooral biodermal als tip bij eczeem, is dat nog steeds zo? Dan ga ik het namelijk deze week even bestellen bij Kruidvat.
⁠♡♡♡
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 05 Apr 2020 23:23

Re: Kind en zon

Uffe, hier werkt dat wel echt het beste. Mijn oudste had als peuter flinks eczeem en verdroeg niets aan huidproducten, maar de zonnebrand van biodermal ging goed.

Tegenwoordig (hij is bijna 8) is z’n huid eczeemvrij, maar hij wast zichzelf alleen met zeepvrije douchegel (neutral) en we smeren nog steeds de biodermal in de zon, anders is de uitslag binnen 2 dagen terug.
#teammaple🍁
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9422

Geregistreerd: 25 Nov 2015 16:30

Bericht 05 Apr 2020 23:27

Re: Kind en zon

Dat is hier ook zo inderdaad en het is alleen maar erger geworden de laatste maand! Wasgel van neutral kan ik ook wel eens proberen, had tot nu toe natusan maar dat gaat nu ook niet goed meer! Ik ga die biodermal dan gewoon bestellen. Werkt het bij de jongste niet smeer ik de oudste er mee in!
⁠♡♡♡
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers