Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


tweetalig opvoeden

<<

InweCulnamo

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 370

Geregistreerd: 08 Feb 2014 14:01

Bericht 06 Apr 2018 07:08

tweetalig opvoeden

Zijn er hier dames die hun kinderen tweetalig opvoeden?
Wat zijn de ervaringen, voor/nadelen? Op welke manier hebben jullie dit gedaan, vanaf de geboorte 2 talen, of eerst 1 en dan de ander?
Wij willen ons kind ook 2 talig opvoeden. Mijn vriend zal communiceren in het engels, en ik in het nederlands. Mijn vriend is zelf ook tweetalig opgevoed.

15-11-2019
14-05-2023
<<

Anoniem304

Bericht 06 Apr 2018 07:24

Re: tweetalig opvoeden

Hier vanaf de geboorte 2 talen, Fries en Nederlands. We zien wel hoe het gaat.
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 15:20

Bericht 06 Apr 2018 07:52

Re: tweetalig opvoeden

Ik zou dat gelijk vanaf de geboorte doen. Hoe ouder je wordt, hoe moeilijker het wordt.

De kinderen van mijn schoonfamilie worden meertalig opgevoed. Het enige nadeel vind ik dat er ook een fase komt dat ze meerdere talen in 1 zin gebruiken. Dat maakt het soms wat lastiger te begrijpen als je zelf de betreffende taal niet spreekt.
<<

Anoniem280

Bericht 06 Apr 2018 08:10

Re: tweetalig opvoeden

Hier Fries en Nederlands.
Gaat erg goed. Ze spreken beide talen, wel doorelkaar heen.
Op de peuterspeelzaal worden ook beide talen gesproken.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1934

Geregistreerd: 23 Apr 2015 09:55

Bericht 06 Apr 2018 08:37

Re: tweetalig opvoeden

Wij voeden tweetalig op. Mijn man spreekt Stadsfries (veel Nederlandse woorden ertussen) en ik Fries. De oppas sprak Nederlands tegen ze en op school is het ook Nederlands. Tot hun vierde spraken ze eigenlijk alleen Nederlands. Nu kunnen ze beide talen prima spreken, maar worden de talen regelmatig door elkaar gehusseld. Nu ze wat ouder zijn verbeter ik dat, anders krijgt je van die gekke Friesismes (is dat een woord? :confused: ).
2011 2012 2017
<<

Anoniem280

Bericht 06 Apr 2018 08:41

Re: tweetalig opvoeden

Het is Friesisme :wink:
Anders woordzinnen met Friesisme.
<<

Patsy

Bericht 06 Apr 2018 08:44

Re: tweetalig opvoeden

Hier ook Fries en Nederlands. Mijn man praat zowel Fries als Nederlands tegen ze, ik alleen Nederlands. Gaat erg goed, de jongens spreken ook allebei, maar tegen mij alleen Nederlands. Het verbaasd me weleens hoe gemakkelijk het ze af gaat.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15897

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 06 Apr 2018 08:50

Re: tweetalig opvoeden

Wij voeden de jongens Nederlandstalig op maar mijn man en ik spreken onderling Fries met elkaar. De jongens verstaan heel goed Fries maar spreken het eigenlijk nooit.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem282

Bericht 06 Apr 2018 09:05

Re: tweetalig opvoeden

Zelf heb ik geen kinderen, maar wel een aantal kinderen in mijn omgeving die tweetalig worden opgevoed.
Bij één kind vanaf de geboorte, omdat de vader zelf geen Nederlands spreekt. Eerst was het drietalig, maar ze zijn teruggegaan naar twee talen door omstandigheden. Het tweetalige gedeelte gaat al jaren goed; ook met het oog op familie in het buitenland die ook geen Nederlands spreekt.

Mijn achternichtjes zijn ook beiden vanaf de geboorte gewend aan tweetalige opvoeding, zodat ze met zowel hun familie in NL als in Spanje kunnen communiceren. Familie is Catalaans, maar nu ze ouder zijn kunnen ze ook schakelen naar Spaans en spreken ze dat dus ook.

Vriendin van vroeger voedt nu drietalig op, omdat haar ouders alleen Mandarijn spreken, ze in Amerika woont en ze zelf ook nog veel mensen uit NL contact mee heeft. Het zoontje is niet anders gewend en doet vrolijk mee.

Op dit moment voedt een vriend van mij en zijn ex hun zoontje tweetalig op. Zij spreekt alleen Nederlands met hem en hij Spaans. Zo kan hun kind straks ook met familie in Latijns-Amerika communiceren. Ze zijn hier mee begonnen nadat hij 1 jaar was geworden en het is leuk om te zien dat hij in in beide talen precies begrijpt wat er wordt gezegd.

Voor al deze kinderen is het een verrijking en ze hebben het probleemloos opgepakt. :)
<<

InweCulnamo

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 370

Geregistreerd: 08 Feb 2014 14:01

Bericht 06 Apr 2018 09:19

Re: tweetalig opvoeden

Klinkt in ieder geval positief allemaal :). Zijn idd van plan het vanaf de geboorte te gaan doen. Familie van schoonvader is allemaal Engels, dus zou leuk zijn als ze ook met de familie daar kunnen communiceren.

15-11-2019
14-05-2023
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 14:55

Bericht 06 Apr 2018 09:37

Re: tweetalig opvoeden

Ik ben zelf tweetalig opgevoed, Fries en Nederlands. Mijn vader spreekt Fries en mijn moeder Nederlands. Zo praten ze dus ook tegen elkaar, dat is best grappig voor buitenstaanders.

Wij voeden onze zoon Fries op, maar door mijn moeder die regelmatig oppast en later school zal hij dus ook tweetalig worden. Wij hebben gekozen om binnenshuis alleen Fries te spreken omdat mijn man en ik dit onderling ook altijd doen en het daardoor het meest natuurlijk is.

Wat ik wel lastig vind, is het 'commentaar' geven op Nederlandse voorleesboeken. Hoe doe je dat? Ik lees dan bijvoorbeeld een Nederlands boek voor over een paard, maar vraag dan (buiten het verhaal om) in het Fries 'wer is it hynder' i.p.v. in het Nederlands 'waar is het paard'. Is dat de juiste manier? Of kan ik dat dan beter in het Nederlands doen?
<<

Anoniem280

Bericht 06 Apr 2018 10:04

Re: tweetalig opvoeden

Naar mijn idee is dat niet verkeerd, doe ik namelijk ook.
En ze begrijpen het wel, al krijg ik dan een Nederlands antwoord terug.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 06 Apr 2018 12:09

Re: tweetalig opvoeden

Green_Pepper schreef:Ik ben zelf tweetalig opgevoed, Fries en Nederlands. Mijn vader spreekt Fries en mijn moeder Nederlands. Zo praten ze dus ook tegen elkaar, dat is best grappig voor buitenstaanders.

Dit doen mijn ouders ook. Mijn vader (en zijn familie) spreekt ook Fries tegen mij en ik Nederlands terug. Daardoor hoor ik ook nooit bewust of mensen Fries of Nederlands tegen me praten. Al gaan Friezen vaak wel direct over naar Nederlands (wat van mij dus niet hoeft). Ik vind het jammer dat ik het niet spreek. Ik kan het wel, maar het voelt niet natuurlijk.
Mijn vriend spreekt wel Fries met zijn familie en ik zou graag onze toekomstige kinderen tweetalig opvoeden. Maar mijn vriend vindt zijn Fries daar te slecht voor inmiddels. Dat ziet hij ook bij mij neefje en nichtje. Mijn zusje en haar vriend praten Nederlands onderling en vriend Fries tegen kinderen. Maar doordat haar vriend ook bijna met iedereen Nederlands spreekt, is zijn Fries gewoon niet echt goed meer. Bv vernederlandsen van veel woorden en de zinsopbouw niet altijd goed doen. Mijn vriend denkt dus dat hij dit ook zal doen en spreekt dan liever Nederlands. Ik hoop hem tzt nog te kunnen overtuigen:-)
<<

Anoniem321

Bericht 06 Apr 2018 13:01

Re: tweetalig opvoeden

Mijn vriend en ik spreken Fries tegen onze zoon en tegen elkaar. Daarnaast lees ik veel voor, zowel uit Friese als Nederlandse boeken. Op de peuterspeelzaal hoort hij zowel Fries als Nederlands.
Op tv hoort hij ook veel Nederlands. Ik merk dat hij dingen snel oppakt. Hij gebruikt nu zowel Nederlands als Fries door elkaar heen. Als we eens bij mijn broer en schoonzus zijn (zij spreekt Nederlands) dan merk ik dat hij eigenlijk alleen maar Nederlands spreekt, vooral tegen haar.

Wat ik trouwens ook grappig vind is dat mijn vriend en ik bepaalde Friese woorden verschillend uitspreken. Als zoon met mij spreekt dan zegt hij die woorden op mijn manier en met vriend doet hij dat net zoals mijn vriend. Dan gaat het soms maar om een heel subtiel verschil.
<<

Pluis

Kletskop

Berichten: 522

Geregistreerd: 20 Mrt 2016 13:19

Bericht 06 Apr 2018 15:09

Re: tweetalig opvoeden

Hier worden de kinderen niet bewust 2 talig opgevoed maar krijgen ze wel 2 talig onderwijs. Soms praten de kinderen daarom ook Engels tegen elkaar of tegen ons.
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 06 Apr 2018 18:50

Re: tweetalig opvoeden

Ook wij praten Fries. Ook tegen de kinderen praten wij Fries. Ze leren van tv opvang en boekjes en vrienden Nederlands. De oudste gebruikt wel eens Nederlandse woorden tussen door. Maar wij blijven wel Fries praten tegen haar. Vrienden van ons schakelen dan over in het Nederlands dat vind ik zo gek.

Olifant dat hebben mijn man en ik ook. Maar helaas neemt dochter sommige woorden van hem over.
2014 2016
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2075

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:04

Bericht 06 Apr 2018 22:38

Re: tweetalig opvoeden

Mijn neefje wordt meertalig opgevoed. Vanwege de taal van de opvang heeft hij voor nu wel een voorkeur in zijn actieve taalgebruik. Maar hij lijkt alle talen evengoed te verstaan. We hebben wel het idee dat hij wat later is met zinnen maken vanwege de meertaligheid.
<<

Anoniem257

Bericht 07 Apr 2018 07:23

Re: tweetalig opvoeden

Ons zoontje wordt tweetalig opgevoed, Engels en Nederlands. Hier gaat het eigenlijk vanzelf. Papa praat engels tegen hem en ik Nederlands. Hij begrijpt beide talen ook erg goed. Wel staat Nederlands voorop omdat we hier wonen, als wij naar Engeland gaan verhuizen dan staat Engels voor op.
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1297

Geregistreerd: 09 Sep 2013 17:27

Bericht 07 Apr 2018 12:20

Re: tweetalig opvoeden

Mijn neefjes zijn tweetalig opgevoed. De papa spreekt dialect, de mama hollands. Ze wonen in zuidlimburg en ze spreken beiden heel hollands. De taal van de mama overheerst dus. Wij spreken allemaal dialect tegen ze, ook de opa en oma. Maar ze spreken alleen hollands.

Onze kindjes groeien op met dialect sprekende mensen om ze heen. Maar door school en tv spreekt onze zoon ook hollands. Hij spreekt vloeiend dialect en hollands. Hij spreekt mensen aan met hoe hij aangesproken wordt.

Engels leer ik spelenderwijs met kleuren en tellen, en soms wat woordjes. Maar ik ben daar verder nog niet heel actief in.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 08 Apr 2018 09:27

Re: tweetalig opvoeden

Onze zoon wordt sowieso tweetalig en hoogstwaarschijnlijk meertalig opgevoed. Ook doe ik een doctoraat in tweetaligheid (Nederlands-Engels) EN ben ik Nederlandse juf in het buitenland, dus roep maar als je vragen hebt ;)

Er wordt hier gezegd dat op latere leeftijd het lastiger wordt een tweede taal te leren. Dit is niet helemaal juist. Vanaf de geboorte word je simultaan tweetalig opgevoed. Dit betekent dat je hersenen op hetzelfde tijdstip de taalfases doorlopen. Hierdoor is er soms bij kinderen een vertraging in spraak. Dit hoeft echter niet. Leer je het sequentieel, dus na je derde levensjaar, dan is er sprake van een 'shift' in talen. Je begint met L1, dat is de begintaal; de taal waarmee je bent opgegroeid. Er wordt vervolgens een nieuwe taal geintroduceerd. Vele ouders maken dan 'de fout' om zich volledig op de nieuwe taal te richten. Dit is precies het eerste gedeelte van mijn onderzoek: verlies van moedertaal (ik volg 63 kinderen die eerst Nederlands hebben geleerd en vervolgens sequentieel Engels leren, heb ze aan begin getest en de hertesten na 1 jaar zijn net klaar en data analyse begint over paar maanden, zo blijf ik ze elk jaar volgen tot ze van de basisschool af zijn). Kinderen die sequentieel een nieuwe taal leren, leren namelijk in context, en dus sneller. Een kind weet de naam van bijvoorbeeld een tafel in 1 taal, dus kan de nieuwe taal linken aan het bestaande object. Het duurt gemiddeld 1.5 jaar om een nieuwe taal 100% als tweede taal te kunnen aanwijzen. Afhankelijk van de inzet van de ouders is hier waar kinderen van de L2 taal (de nieuwe taal) L1 maken. En de moedertaal wordt L2 of verdwijnt zelfs volledig. Ze gaan de nieuwe taal thuis ook gebruiken en hier begint dan het verlies van moedertaal. Veel ouders besluiten dan de taal van het land als voertaal te gebruiken en vinden het alleen belangrijk dat de kinderen nog de moedertaal kunnen spreken en verstaan. Behalve als het expats zijn, dan is schrijven ook belangrijk want ze keren weer terug in het Nederlandse schoolsysteem uiteindelijk.

Om even op je vraag terug te komen: one parent one language werkt het allerbeste volgens mijn onderzoek en persoonlijk en professionele ervaring. De taal van het land waarin ze wonen wordt automatisch beinvloedt: school, sport, vriendjes etc. De taal die 1 ouder spreekt zal gestimuleerd moeten worden. En daarmee bedoel ik ECHT gestimuleerd. Uit mijn onderzoek komt naar voren dat heel veel lezen belangrijk is (voorlezen of zelf lezen maakt niet uit), veel sociale input (skype met familie, een babysitter in die taal, speelgroepen, een 'school' na de gewone school voor lezen/spreken/schrijven leren) en vooral: thuis elke dag eraan werken (zodra ze schoolleeftijd hebben).

Ik zou vanaf de geboorte doen, doen wij ook met onze zoon. Dat is toch het allerhandigst want dan is hij/ze gewend aan ene taal bij papa en andere bij mama. Het is verwarrend als dat later veranderd.

Girli: wat jij benoemd heet code switching. Dat is het tweede deel van mijn onderzoek en weet ik eind van dit jaar alles van :)

Peinture: er is een groot verschil in tweetaligheid en een paar woordjes in een taal kennen. Anders spreek ik ook Spaans en Frans maar als iemand mij een volle zin vraagt kan ik het 1) niet verstaan en 2) geen zin vormen. Tweetaligheid is volledig 2 talen kunnen spreken en verstaan.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 08 Apr 2018 10:14

Re: tweetalig opvoeden

Marsy :heart:
Brings me right back to my studies. Heerlijk. Ik vind het ook echt heel interessant. Wij voeden O totaal niet tweetalig op want er is geen rede waarom we dat wel zouden doen, maar ik blijf het super interessant vinden.
Let's discover the world together.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 08 Apr 2018 10:40

Re: tweetalig opvoeden

Ik gok dat O vanzelf sequentieel tweetalig wordt met twee van die wereldreizigers als ouders. Maar dan wel met een lief Nederlands accentje ;)

Ik ben trouwens zelf simultaan EN sequentieel meertalig. Fries en Nederlands vanaf geboorte, Engels en Duits vanaf voortgezet onderwijs wat uiteindelijk heeft geleid naar het volledig beheersen van de laatste 2. Mocht ik dement raken dan is de kans groot dat ik terugval naar mijn eerste taal, dus Fries of Nederlands, omdat ik de andere talen wel geleerd heb in de tijd van hersenontwikkeling maar het pas echt heb leren spreken/verstaan/schrijven na mijn 25ste. Dus een tweede taal als kind leren betekent ook echt de taal 'vastzetten' in je hoofd. Er zijn hier verzorgingstehuizen speciaal voor Nederlanders omdat deze demente bejaarden opeens alleen nog Nederlands spraken. Zo vreselijk interessant. Maar wel volledig off-topic ;)
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem249

Bericht 08 Apr 2018 15:47

Re: tweetalig opvoeden

.
Laatst gewijzigd door Anoniem249 op 15 Apr 2018 15:48, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 08 Apr 2018 19:51

Re: tweetalig opvoeden

Marsy31 schreef:Ik gok dat O vanzelf sequentieel tweetalig wordt met twee van die wereldreizigers als ouders. Maar dan wel met een lief Nederlands accentje ;)



Als ie wil, mag hij net als z'n ouders naar Amerika of Engeland om te studeren, krijgt hij net zo'n mooi accentje.
Let's discover the world together.
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2382

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:09

Bericht 08 Apr 2018 23:44

Re: tweetalig opvoeden

Interessant dit. Wij spreken thuis en met vrijwel alle familieleden Limburgs dialect. Nederlands leren ze door boeken die we voorlezen, tv en school. Ze schakelen heel makkelijk en ik hoor alleen de jongste (net 4) soms nog wat dialectwoorden door haar Nederlands gooien. De andere 2 (bijna 6 en 9) hebben dit niet meer.
De oudste krijgt inmiddels ook Frans op school, echt fijn dat ze daar hier zo vroeg mee beginnen, omdat hier ook veel Franstaligen wonen. We hebben aan het begin getwijfeld om onze kinderen naar een Franstalige school te sturen, zodat ze het Frans ook goed meester zouden worden (best veel Vlamingen hier die dat doen). Lastig vond ik dan wel dat mijn man niet met leraren zou kunnen communiceren en dat hij de kinderen niet zou kunnen helpen met hun schoolwerk. Verder merkte ik bij kinderen van vriendinnen die op de Franse school zaten, dat ze bij het leren lezen niet leren hoe ze Nederlands moeten lezen. Heel veel letters klinken anders in het Frans, waardoor ze Nederlandse woorden heel stuntelig gingen uitspreken. Dat alles heeft ons uiteindelijk doen besluiten om ze naar een Vlaamse school te sturen, zodat ze zich het Nederlands in ieder geval door en door eigen kunnen maken.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers