Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


De man is de kostwinner!

<<

Anoniem246

Bericht 26 Mrt 2018 12:42

De man is de kostwinner!

Het kan tussen werk&studie en ook hier.

Maar weer een onderwerp: Ik vind dat mijn man mij moet onderhouden. Waarom wel, waarom niet?
<<

Anoniem247

Bericht 26 Mrt 2018 12:44

Re: De man is de kostwinner!

Nee waarom moet dat? Ik heb zelf ook armen en benen die aan het werk kunnen. Ik vind dit echt iets van de oude stempel en eigenlijk niet relevant meer in het jaar 2018. Bijna lachwekkend eigenlijk..
<<

Anoniem313

Bericht 26 Mrt 2018 12:49

Re: De man is de kostwinner!

Ik denk dat er in 2018 niet veel mensen te vinden zullen zijn die dit onderschrijven.
Waarom niet - daar kun je zoveel redenen voor aanvoeren, het is de moeite niet. Eentje misschien: het hebben van een baarmoeder ontslaat je niet van verantwoordelijk zijn voor jezelf.
Het is bij deze stelling lastiger om argumenten voor te genereren - het lijkt in die zin wel op die stelling in het Werk en Studie topic.
<<

sanskie

Kletskop

Berichten: 833

Geregistreerd: 29 Okt 2013 12:48

Bericht 26 Mrt 2018 12:50

Re: De man is de kostwinner!

Echt belachelijk als je dat vind vind ik. Ik wil absoluut niet afhankelijk zijn van iemand dus ook niet van mijn vriend/man. Vandaar werk ik ook 4 dagen per week met een kind.
<<

Anoniem231

Bericht 26 Mrt 2018 12:53

Re: De man is de kostwinner!

Mijn man moet mij niet onderhouden maar doet het wel. Door de komst van de kinderen ben ik gestopt met werken. Dit had met meerdere factoren te maken waaronder zijn werk. Maar vooral omdat wij het belangrijk vinden dat er iemand thuis is voor de kinderen. Mijn man zou dit ook willen doen maar hij kreeg beter betaald.
Misschien (grote kans) dat ik in de toekomst weer werk ga zoeken als de kinderen op school zitten maar dan wel onder schooltijd.
<<

Anoniem281

Bericht 26 Mrt 2018 13:00

Re: De man is de kostwinner!

Het moet niet, maar omdat hij wel meer doorgroeimogelijkheden heeft en meer verdient, hebben we wel besloten dat ik me meer op ons kind en het huishouden focus. Hoefde van hem overigens niet, maar ik vond het zelf logischer. Hij volgt nog cursussen en opleidingen naast z'n fulltime baan, da's voor nu heel druk, maar is uiteindelijk alleen maar gunstig.

Had ik echter een beter betaalde baan gehad, met meer doorgroeimogelijkheden, dan hadden we 't allemaal 50/50 verdeeld.
<<

Meg

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1750

Geregistreerd: 20 Sep 2013 10:14

Bericht 26 Mrt 2018 13:19

Re: De man is de kostwinner!

Grotendeels wat Pollepel zegt.
Hoewel ik nog wel werk (dat varieert van 0 tot 30 uur per week). Echt veel draag ik niet financieel bij. Ik wil alleen sowieso mijn eigen vaste kosten (telefoon/:verzekeringen) en uitjes en hobby kunnen betalen.

Dat mijn man kostwinner is, vind ik soms wel lastig en benauwend. Hij heeft er helemaal geen moeite mee.
Mijn man zou overigens niet thuis willen blijven. Hij vindt zijn werk veel te leuk.
🩷 jan '16
💙 nov '18

instagram.com/draag_handgemaakt
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8602

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:45

Bericht 26 Mrt 2018 13:27

Re: De man is de kostwinner!

Voor we een kind kregen, was ons salaris ongeveer gelijk. Wij hebben gekozen dat ik twee dagen minder zou gaan werken, omdat we graag maximaal drie dagen externe opvang zouden hebben. Beiden vier dagen hebben we ook overwogen, alleen daarbij zouden we allebei niet veel doorgroeimogelijkheden hebben. Dat icm mijn wens om wat meer bij de kinderen te zijn, zorgt ervoor dat mijn man inderdaad de kostwinaar is op dit moment. Dit is niet omdat hij het moet of dat ik mezelf niet zou kunnen onderhouden, maar de balans die we gekozen hebben.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1498

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:29

Bericht 26 Mrt 2018 13:43

Re: De man is de kostwinner!

Ik vind niet dat het moet, ik vind het soms ook best lastig, maar hier is dat dus wel de realiteit. Voor de komst van oudste had ik twee werkgevers, rond/na mijn verlof stopten die beiden en doordat daarna ook nog allerlei omstandigheden erbij kwamen heb ik sinds die tijd niet meer gewerkt. Hoewel ik het heel waardevol vind dat ik de eerste jaren van mijn dochters niets heb hoeven missen was ik als het had gekund wel graag weer eerder terug aan het werk gegaan. Nu zoek ik weer actief naar werk en ondanks positieve reacties her en der merk ik dat het lastig is om met een gat van een aantal jaren op je cv weer op de arbeidsmarkt terug te komen. Daarbij kijk ik overigens ook niet meer naar het salaris dat ik zou gaan verdienen en dan bijna volledig opgaat aan de kinderopvang, vriend verdient 2,5-3 keer zoveel als ik zou kunnen verdienen als ik ook fulltime zou gaan werken (beiden HBO, ander werkveld).

Ik merk trouwens dat ik me best stoor aan de reacties die hier snel op komen. Mensen lijken over het algemeen niet verder te kijken dan hun neus lang is en oordelen daarin al heel vlug. Er zijn moeders die heel bewust kiezen voor volledig thuisblijven bij hun kinderen, er zijn moeders die in die situatie terecht komen door het verliezen van hun baan en daar al dan niet maar een tijd het beste van maken en er zijn moeders die thuis zijn bij hun kinderen maar waarbij, zoals bij mij, ook andere omstandigheden meespelen. Ieder mag daar best zijn mening over hebben, maar het zou gewoon soms wel eens fijn zijn als daar iets langer over nagedacht wordt óf mensen oprecht vragen wat iemands beweegredenen daarvoor zijn. Ik heb wel eens nare opmerkingen gehad, dat ik als jonge vrouw van begin 30 toch niets mankeer en gewoon aan het werk moet. Dat ik chronisch ziek ben zie je echter niet altijd aan mijn buitenkant.

Mijn vriend heeft ook een tijdje 4 dagen gewerkt maar is toen oudste 1 werd echt heel bewust fulltime gaan werken. Hij zou dat niet structureel anders willen.
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 26 Mrt 2018 13:44

Re: De man is de kostwinner!

Mijn vriend moet dat niet, maar hij doet het wel :nerd: Maar ik kan wel 60 uur gaan werken in dit beroep bij wijze van, dan heb ik nog niet zijn salaris. Dus hij zal altijd de persoon blijven met het hoogste salaris.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 26 Mrt 2018 13:58

Re: De man is de kostwinner!

Niks moet, maar hier is mijn man ook kostwinner. Ik verdien wel wat maar niets noemenswaardig. Ik vind het aan de ene kant nog altijd vreemd om zijn geld uit te geven, aan de andere kant was het altijd al wel een beetje zo. Het was voor ons een logische keuze waar we allebei blij mee zijn. En het feit dat ik er zelf een keuze in hebt voelt als luxe. Als ik meer zou willen werken, dan kan dat, maar we vinden het allebei zo heel fijn.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem304

Bericht 26 Mrt 2018 14:31

Re: De man is de kostwinner!

Scandic schreef:Mijn vriend moet dat niet, maar hij doet het wel :nerd: Maar ik kan wel 60 uur gaan werken in dit beroep bij wijze van, dan heb ik nog niet zijn salaris. Dus hij zal altijd de persoon blijven met het hoogste salaris.

Ja same here eigenlijk.
<<

Islandgirl

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1155

Geregistreerd: 08 Aug 2017 06:14

Bericht 26 Mrt 2018 14:48

Re: De man is de kostwinner!

Cotton schreef:
Scandic schreef:Mijn vriend moet dat niet, maar hij doet het wel :nerd: Maar ik kan wel 60 uur gaan werken in dit beroep bij wijze van, dan heb ik nog niet zijn salaris. Dus hij zal altijd de persoon blijven met het hoogste salaris.

Ja same here eigenlijk.


En hier ook. Bovendien is het in zijn beroep eigenlijk niet mogelijk om part-time te werken en in mijn beroep juist heel makkelijk, plus dat ze vrij flexibel zijn met dagen ruilen etc. Dus voor ons is het logischer dat ik minder uren werk en meer voor de baby thuis ben en mijn man full-time werkt.
11-4-2018
Instagram

Afbeelding
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3185

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:39

Bericht 26 Mrt 2018 14:49

Re: De man is de kostwinner!

Nee. Als degene die het minste verdiend bij ons zou moeten stoppen zou dat nu mijn man zijn. Ik verdien wat meer. Ik heb meer jaren opgebouwd. Hij zal over een paar jaar wel meer verdienen denk ik. Maar dat zal elkaar niet veel maken. Bovendien ben ik opgegroeid met werken als je kunt. Dus ik werk ook gewoon 32 uur per week.
D. 💙14-01-2019💙
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1299

Geregistreerd: 17 Dec 2014 20:51

Bericht 26 Mrt 2018 16:54

Re: De man is de kostwinner!

Het moet niet, maar bij ons is dit wel zo. Mijn man heeft veel doorgroeimogelijkheden die ik niet heb/had. Momenteel werk ik helemaal niet, maar in september begin ik aan een nieuwe opleiding en daarnaast ga ik vanaf morgen weer als zzper aan de slag om wat bij te verdienen. Dat voelt beter voor mezelf.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:34

Bericht 26 Mrt 2018 17:05

Re: De man is de kostwinner!

Ik vind het wel een verschil tussen ‘de man is de kostwinner’ en ‘mijn man moet mij onderhouden’.

In de meeste gevallen, zo ook bij ons, is mijn man inderdaad kostwinner, maar ik vind zeker niet dat mijn man mij móet onderhouden.

Als hij minder zou verdienen dan ik, dan was hij minder gaan werken ivm de kinderen. Nu doe ik dat omdat ik a, minder verdien en B, hij meer carrière kan maken dan ik.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Anoniem317

Bericht 26 Mrt 2018 17:58

Re: De man is de kostwinner!

Mijn vriend en ik werken beide 4 dagen per week. Hij werkt 36 uur en ik werk 32 uur. Zijn salaris is hoger dan mijn salaris. Bij ons gaat al het geld op de grote hoop, dus onderhouden we elkaar bij wijs van spreken. Ik denk dat iedereen zelf moet weten wat bij hen past. Mijn vader is vroeger kostwinner geweest, totdat mijn moeder ging werken toen ik groter werd.
<<

Anoniem249

Bericht 26 Mrt 2018 18:45

Re: De man is de kostwinner!

.
Laatst gewijzigd door Anoniem249 op 15 Apr 2018 15:52, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

DoubleFun

Noob

Berichten: 82

Geregistreerd: 25 Okt 2017 13:50

Bericht 26 Mrt 2018 20:03

Re: De man is de kostwinner!

Ik vind het echt onverstandig als je in de positie bent dat je er niet op hele korte termijn voor kunt zorgen dat je financieel je eigen boontjes kunt doppen en dat je dus afhankelijk bent van je partner als het gaat om financiën. Op zich is het denk ik niet erg als één van beiden meer verdient dan de ander, als je er maar voor kunt zorgen dat je jezelf kunt redden, mocht dat ooit nodig zijn.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 26 Mrt 2018 20:10

Re: De man is de kostwinner!

Nou Claire, ik denk toch dat er stiekem heel veel stellen bij elkaar blijven voor het geld.
<<

Anoniem315

Bericht 26 Mrt 2018 20:40

Re: De man is de kostwinner!

Voor mezelf kan ik me niet voorstellen om niet te werken. We zijn beide kostwinner, alleen verdient hij meer en ben ik wat meer thuis. Maar als hij er niet zou zijn, verdien ik genoeg om te overleven en het huis te behouden.
<<

Anoniem236

Bericht 26 Mrt 2018 20:49

Re: De man is de kostwinner!

Mijn man kan niet parttime werken, anders was hier de verdeling 32/32 uur geweest. We willen beide niet meer dan 3 dagen opvang, eigenlijk hebben we nu maar 2 dagen opvang nodig. Ik werk dus nu minder. Mochten we ooit gaan scheiden of man komt te overlijden kan ik prima op eigen benen staan. Hij brengt dus nu meer geld in maar ik ben niet financieel afhankelijk. Dat vind ik erg belangrijk. Zodra de jongste naar school gaat wil ik ook meer uren werken.
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 26 Mrt 2018 21:49

Re: De man is de kostwinner!

Ik heb nooit fulltime gewerkt.
Ik studeerde nog toen ik alleenstaande moeder werd bij de oudste.
Na mijn studie ben ik toen parttime gaan werken.

Met die parttime baan kon ik mijzelf goed onderhouden (al had ik dan wel recht op toeslagen, dus niet helemaal op eigen inkomen).

Nu heeft mijn vriend wel het hoogste inkomen omdat hij fulltime werkt en ik nog steeds parttime.
Maar ik zou zeker niet willen stoppen met werken.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 27 Mrt 2018 00:23

Re: De man is de kostwinner!

Man en ik doen beide parttime (en ik een fulltime studie die niet echt fulltime is, behalve op papier) en dus beide parttime thuis. We willen nog geen kinderopvang tot hij 2 is, dus doen we concessies wat betreft inkomen. Ik wil niet afhankelijk zijn en we hebben besloten dat deze 2 jaar even doorbijten is. Mijn man is bezig met eigen bedrijf en ik ben hopelijk volgend jaar klaar met mijn PhD, dus dan kunnen we beide weer meer verdienen en zal R ook dagje of 2 naar opvang gaan voor het sociale aspect.
Ik word kriebelig van de titel, ik hou niet zo van die stellige uitspraken (daarom is het ook een stellig Marsy, dat weet ik). Er is niet 1 goed antwoord. Want beide werken betekent voor kinderen opvang, als de vrouw alleen werkt, dan is de man 'afhankelijk' en visa versa. Doen wat goed voelt en wat je belangrijk vindt. Ik zou gek worden als fulltime moeder, maar man zou het prima vinden om thuis te blijven. Maar fulltime werken wil ik ook weer niet haha. Ben echt wel prinsesje ;)
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem231

Bericht 27 Mrt 2018 04:05

Re: De man is de kostwinner!

Ik heb hetzelfde als lilou, sommige reacties mogen best wat genuanceerder gebracht worden. Niet zozeer hier want dit is een stelling maar wel privé.
Hoe vaak er wel niet een mening gegeven moet worden en dan de manier waarop, ik vind dat echt niet kunnen. Ik heb al een paar keer gezegd dat ik op zo'n manier het gesprek niet aan ga.
Ik ben een profiteur, ben een lui ding, een uitkering trekker (ik krijg geen uitkering), ik word onderdrukt door mijn man, ga zo maar door. Slaat toch nergens op!
Dit is een bewuste keuze geweest van ons, lang over nagedacht maar dit voelde voor ons het beste. Waarom kan dat niet gewoon geaccepteerd worden?
Overigens dit zijn opmerkingen van mensen van onze leeftijd. Nu pas op de peuterspeelzaal kom ik andere moeders tegen die er hetzelfde over denken.
De meeste oudere mensen geven ons gelijk als ze ernaar vragen of het ter sprake komt.
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers