Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 20 Mrt 2018 10:09

Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Ok, het is zover: mijn man en ik worden GEK van zijn nachtwaken. (Edit: zoon is bijna 11 maanden en hij wordt na een uur wakker en dan ongeveer elk uur, en vanaf 4 uur elk kwartier en ik denk nu echt niet meer dat het door pijn komt of tandjes). Hij heeft nog nooit langer geslapen dan 3 uur achter elkaar. Het lijkt er toch op dat hij niet zelf in slaap kan vallen, hoe hard we daar ook aan gewerkt hebben. We hebben hem wel zover dat hij snapt dat hij gaat slapen, hij legt zijn hoofd lekker op onze schouder als we ons slaapliedje zingen maar zodra we hem neerleggen, draait hij wat, gaat op zijn rug liggen en gaat lachen. Het is dus echt een spelletje. Hoe vaak we hem ook weer omdraaien (hij slaapt op zijn buik), hij blijft terug draaien. Ga ik ernaast zitten, dan blijft hij schoppen met zijn beentjes tegen het bed - gewoon uitdagen dus.

Hij heeft zo'n pyamaatje aan met de handen nog in van die zijzakjes want als we zijn handjes los doen, dan gaat hij namelijk ook nog omhoog trekken etc. Het werkt wel dat hij nog een klein beetje beperkt is want zonder hebben we ook geprobeerd en dat was nog erger.

Anyway, ik heb zo'n beetje elke website gelezen, boeken, slaapconsultants gesproken, andere ouders en eigenlijk komt het steeds op hetzelfde neer: hij moet leren zelf in slaap te vallen. Dat betekent dus huilen.

In de eerste 6 maanden van zijn leven mochten we hem niet laten huilen want dat maakte zijn symptomen erger, wat het ook geweest mag zijn. Plus, na 6 maanden 20 uur huilen zijn we ook behoorlijk getriggerd erdoor.

Ik ben eigenlijk tegen CIO (crying it out) want ik vind dat als baby huilt hij er een reden voor heeft en je nodig heeft. Plus, als er veel cortisol (stresshormoon) wordt aangemaakt is dat 1) slecht op langere termijn (want mama/papa komt niet als ik ze roep) en 2) levert ook dat gebroken nachten op. Maar goed, als ik autorij en hij krijst alles bij elkaar, dan gebeurt dat ook, ik kan het niet altijd voorkomen dus.

Dus nu zitten we dan toch te denken om week lang proberen controlled crying te doen. Met de 2 minuten, dan 4 minuten etc tot uiteindelijk 15 min. Ervaringsdeskundigen zeggen dat het ongeveer 3 dagen duurt.

Zijn bedje staat nog op onze kamer waar mijn man slaapt, ik slaap op de logeerkamer en kom halverwege de nacht om de 'dienst' over te nemen zodat we beide in elk geval genoeg slaap krijgen. Ik ga dus ook 20.00 uur naar bed elke avond. We kunnen op dit moment bedje niet verplaatsen even, we gaan over 2 maanden verhuizen. Mijn man gaat ws die week op de bank (zijn idee) zodat hij niet van elke kik dan telkens wakker wordt en beetje afstand heeft van het huilen dan in de nacht. We wilden eerst nog 2 maanden wachten maar man, we zijn kapot na bijna 11 maanden niet slapen. En mijn man en ik missen elkaar heel erg :(

Wie heeft hier ervaring mee? Ik heb echt een rotkeuze: slaapgebrek al zoveel maanden kan ook echt niet goed zijn voor breinontwikkeling van een baby. Maar laten huilen is ook niet goed.

We hebben al wel een poging gedaan tot het verschil horen tussen frustratie huilen en echt echt verdrietig zijn maar hij gaat echt zweten en wordt hysterisch, dus we geven eigenlijk al heel snel weer op. En gaan dan weer bij hem staan tot hij in slaap valt. Dus we moeten dan echt doorzetten. Maar ik vind het echt echt echt heel kut. Dus ik heb even positieve verhalen nodig ;)
Afbeelding
Afbeelding
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:49

Bericht 20 Mrt 2018 10:20

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

‘slaapgebrek al zoveel maanden kan ook echt niet goed zijn voor breinontwikkeling van een baby. Maar laten huilen is ook niet goed.’

Ik snap dat de keuze heel rot is! Maarrr als we van het positieve uitgaan: het duurt echt maximaal een week. Wat is dan schadelijker? Zo lang zo weinig slaap (voor zowel hemzelf als jullie!) of een weekje laten huilen?

De enige tip die ik heb: volhouden!
Je zegt zelf al dat hij het echt uitprobeert al en tuurlijk, you can’t blame him :wink:
Echt echt ECHT geen strobreed toegeven, dat voelt hij direct en dan neemt hij die ruimte meteen weer + extra.

Als iemand van jullie (als ik het zo lees vooral jij denk ik, geen aanval maar oprechte vraag) het huilen niet trekt, ga dan echt fysiek weg buiten gehoorsafstand. Voor je eigen gemoedstoestand beter én ik geloof echt in een soort van onzichtbaar lijntje tussen ouder en kind waarbij het kind echt voelt hoe de ouder zich voelt en je het daardoor ook onbewust in stand houdt.

(Als dat laatste erg onduidelijk is laat maar weten dan probeer ik het nog anders uit te leggen haha)
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:49

Bericht 20 Mrt 2018 10:21

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Oh sorry ik lees nu dat je niet om tips vraagt maar om positieve verhalen :)
Nouja goedbedoeld laten we maar zeggen! :)
<<

Anoniem316

Bericht 20 Mrt 2018 10:23

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Hier was L nog een stuk jonger toen we dit gedaan hebben maar heeft wel geresulteerd in een goed slapend kind.
Wij lieten haar 5 minuutjes huilen, gingen dan naar haar kamertje, stelden haar gerust in haar bed door middel van een hand op haar buikje en speentje weer in de mond. Zodra ze rustig was, muziekje aan en weer weg gaan. We zeiden ook niks als we bij haar op de kamer kwamen. We moesten echt wel eens vaker terug om hetzelfde riedeltje te doen maar het werd in de loop van de tijd steeds minder.
Uit jouw verhaal maak ik een beetje op dat R. het inmiddels ziet als een soort van spelletje. Dan is de methode die je wil gaan doen een hele goede denk ik. Hij moet leren dat hij moet gaan slapen, ook als jullie er niet bij zijn.

In ieder geval heel veel succes!
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 20 Mrt 2018 10:28

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Missbitchy: nee, dat is JUIST wat ik moet horen. We doen de eerste nacht dat ik er niet bij ben (dus echt fysiek buiten) ben als mijn man de eerste keer gaat doen en hij doet ook de eerste nacht alleen (en slaapt dan overdag bij en ik neem de kleine dan mee) zodat ik inderdaad niet heel gestressed ervan raak. Ik ben nog steeds herstellende van een postnatale depressie door deze hele kutzooi (excuus) dus huilen maakt dat niet beter haha. En inderdaad, niet goed slapen is killing voor iedereen hier.

Dee: oh wat fijn jouw verhaal te horen. Hij ziet het (denk ik) als een spelletje maar tegelijkertijd zie ik dat hij wel probeert. Hij gaat liggen op zijn buikje, doet oogjes dicht maar het lukt gewoon niet dat laatste stukje ofzo want dan begint hij weer met billen omhoog en hoppa, daar ligt hij weer op zijn rug te lachen. Totdat ik ga zitten of wegloop, dan is het huilen. Dus draai ik hem weer op zijn buik en zeg rustig: we gaan slapen lief, ik geef kus en dan geef ik hem weer de tijd. Maar ik blijf er dus wel bij want dat weglopen vind ik dus heel moeilijk want dat betekent huilen dus. Dus ja, we moeten volhouden. Hoe lang duurde het bij jullie?
Afbeelding
Afbeelding
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 09:52

Bericht 20 Mrt 2018 10:46

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Wat super kut marsy. Je moet wat op een gegeven moment he. Wij hebben ook nooit laten huilen, vanwege zelfde redenen als jij aangeeft.

Maar toen ze jaar of 1,5 was was t een periode zo erg, het werd elke nacht erger ipv beter, echt helemaal niks werkte. Na 2-3 maanden geen slaap hebben we toen dus ook laten huilen (en das dus nog niks vergeleken bin jullie verhaal). Wij zijn overigens toen niet om de zoveel minuten terug gegaan, want dat werkte bij onze dochter echt volledig averechts. Volgens mij snapte ze daar echt helemaal niks van. Dus gewoon echt laten huilen tot ze sliep. Eerste nacht krijste ze volgens mij ruim een uur aan 1 stuk en toen sliep ze. Snachts kwam ze nog een keer en toen krijste ze een kwartier voor ze weer sliep. De 2e nacht vond ik eigenlijk veel erger, want toen krijste ze maar paar minuutjes, maar ging ze daarna heel stilletjes in hoekje van haar bedje zitten (zagen wij op de camera). Ahhh toen brak m’n hart. Maar binnen 3 kwartier sliep ze. En toen was t doorbroken en heeft ze altijd maar max 5 minuten nog gehuild.

Ik vind t nog steeds heel erg dat dit nodig was, maar we hadden echt geen andere keuze meer. We hebben nu nog steeds beleid dat we niet laten huilen en we gaan dus snachts echt wel naar haar toe. Tenzij t weer de spuitgaten dreigt uit te lopen. We grijpen dan iets eerder in dan toen en vaak is t dan met 1 nacht even een keer laten uithuilen weer redelijk voorbij. Ze is inmiddels ook bijna 3, dus nu kunnen we dat ook heel goed uitleggen aan haar.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 20 Mrt 2018 10:54

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Dank voor delen Sophie. Mijn hart brak wel echt bij dat ze in een hoekje ging zitten en de twijfel slaat meteen weer toe. Doen we hier goed aan? Ik wil echt niet dat hij verdrietig is of zich verlaten voelt. Ik ben misschien kinderachtig maar ik ben er echt misselijk van. En terwijl ik dit typ (19.50 en hij ging 18.30 naar bed) is hij al 3 keer huilend wakker geworden. Aaaaaah, ik vind het zooooo moeilijk. Ik wil echt het allerallerbeste voor hem. Maar serieus, hij komt toch zo nooit in een diepe REM slaap, hij kan nooit echt dingen goed verwerken 's nachts of eens overdag uitgerust zijn. Als IK elk uur wakker wordt (en dankzij systeem van man en mij zijn we dus nog net geen zombies), dan ben ik ook niks waard. Dus ik wil wat doen om voor R het leven makkelijk te maken. Niet eens specifiek voor ons, maar echt eerst vanuit hem. Hij heeft nu 11 maanden de tijd gehad om te slapen en hij doet het niet. En als hij nou vrolijk was, maar nee, hij is zo cranky als wat vaak, gaapt, ogen wrijven, oortjes trekken. Niet altijd hoor, maar wel overduidelijk dat hij meer slaap nodig heeft. En ik vind overdag in totaal 2.5 uur slapen prima voor een 11 maanden oude baby, ik klaag overdag ook absoluut niet.
Afbeelding
Afbeelding
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 09:52

Bericht 20 Mrt 2018 11:02

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Oh ik snap je echt zo goed, die enorme twijfel doe je hier goed aan. Daarom was t bij ons ook pas toen we echt echt echt geen andere oplossing meer zagen. En eerlijk gezegd, als ze dat 3e nacht weer had gedaan (zo stil verdrietig in hoekje), dan denk ik ook niet dat we dat nog een keer hadden gekund. Zoo sneu. Maar ja je moet wat. Wij konden ook niet afwisselen, omdat ze alleen nog maar sliep bij mij aan de borst en dan moest ik ook nog specifiek in 1 houding zitten, anders lukte t ook niet. Tsja dat is gewoon niet vol te houden. Vroeger was dat laten huilen overigens gewoon heel normaal om te doen en die generatie is ook groot geworden denk ik dan maar. Denk dat een kind geen schade oploopt van een paar dagen op deze manier proberen. Daar hield ik me maar aan vast in ieder geval.
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 09:52

Bericht 20 Mrt 2018 11:03

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Wij hebben trouwens t toen niet vooraf gepland ofzo.
Was gewoon ergens een keer een nacht dat maat vol was en we t gewoon echt niet meer trokken. Dus dat hielp in het ‘volhouden’ want we hadden gewoon geen andere keus.

Pff ik heb met jullie te doen hoor. Wat slopend joh
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11406

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 20 Mrt 2018 11:04

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Ik heb geen idee of je hier op zit te wachten, maar kan melatonine niet helpen? (Wel in overleg met je huisarts). Doordat hij zoveel wakker is, kan ik mij voorstellen dat hij dat niet aanmaakt.

Verder: Ik denk dat je moedergevoelens het heel goed doen, wanneer je zo twijfelt over laten huilen. Het is, en het lijkt mij, ook echt niet makkelijk!

Hou vol!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 20 Mrt 2018 11:10

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Hmm, nog niet aan gedacht melatonine, mag dat wel bij zo'n kleintje? Ik zal de apotheek (ik kwam daar echt dagelijks haha) eens even vragen en anders even langs de dokter. Is proberen waard, in elk geval tot zondag want dan gaan we proberen (ivm ons werkritme). Ik smeer wel elke avond speciale 'slaap' creme op zijn voetjes en binnenkort komt daar nog een druppel met homeopatisch iets bij dat ik besteld heb. Echt, ik wil alles wel doen om hem te laten slapen! 2 keer per nacht op vind ik ook wel ok, maar niet 10+ keer.

Dus jij vindt laten huilen ook niet goed Jip? Omdat je over mijn moedergevoelens hebt die het goed doen? Of begrijp ik je verkeerd?
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 20 Mrt 2018 11:11

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

(nu eerst bedtijd voor mij, ik reageer morgen weer)
Afbeelding
Afbeelding
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11406

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 20 Mrt 2018 11:13

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Ohnee, ik denk dat als je alles geprobeerd hebt dit nog een optie is. Ik bedoelde meer dat laten huilen gewoon kut voelt. Heel in het begin huilde V ook wel om in slaap te komen. Ik ging dan altijd douchen om niks te horen, ik kan er niet goed tegen.

Omdat je met een PND kampt wilde ik voor je bevestigen dat je moedergevoel het goed doet. Het zou niet goed zijn, denk ik, wanneer het laten huilen je niks zou doen.

Edit: wij hadden deze mee op reis om eventueel aan V te geven wanneer de nachten heel lang drama zouden blijven door de jetlag. Uiteindelijk niet hoeven gebruiken.
http://sleepzz.nl/producten/junior-rust-en-slaapsiroop/
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 20 Mrt 2018 11:18

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Oh zo! Nee, ik heb gelukkig nooit last gehad van dat ik hem niet meer wilde of hem pijn wilde doen. Het is vooral een diep gevoel van falen, anxiety, constant stress, niet kunnen slapen - nachtmerries. Die kant op. R krijgt er weinig van mee gelukkig maar zulke momenten dan schiet het bij mij echt meteen weer door. Gelukkig heb ik valium voor dat soort momenten maar zo lang laten huilen, dat gaat tegen al mijn moedergevoelens in. Maar een moeder vertelde me vanochtend dat ze maar 1 keer tot de 15 min laten huilen hoefde te laten, het maximale erna was 5. Dat is nog steeds kut, maar wel een stuk minder. Hopelijk kan ik over 1.5 week positief nieuws posten.

(hij is trouwens verder wel echt super hoor!).
Afbeelding
Afbeelding
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11406

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 20 Mrt 2018 11:20

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Ik ga heel hard duimen!!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem313

Bericht 20 Mrt 2018 11:24

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Wij hebben onze oudste ook gecontroleerd laten huilen, op basis van de Save Our Sleep methode van Tizzie Hall. Dat boek kreeg ik van een Australische vriendin van mij, volgens mij is Tizzie Hall ook Australia-based. Anyway, het gaf mij voldoende houvast om het aan te durven (en de situatie was veel minder heftig dan die van jullie). De eerste nacht ben ik inderdaad buiten gehoorsafstand gaan zitten en was mijn vriend er voor hem. Het heeft een paar nachten geduurd, en er waren geen hysterische huilbuien. Ik kijk er positief op terug.
Ik ben het ook helemaal met je eens dat je dit primair voor hem doet en niet voor jezelf. Het is voor zijn ontwikkeling belangrijk dat hij goed leert slapen, en dit is een methode om dat te doen. Sterkte en succes!
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1306

Geregistreerd: 17 Dec 2014 21:51

Bericht 20 Mrt 2018 11:28

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Met dochter hebben we dit ook gedaan, wel toen ze wat jonger was. ze was denk ik 6 maanden. Heeft hier welgeteld 20 minuten huilen geduurd (met 20 minuten zouden we weer naar haar toe zijn gegaan, advies CB) en precies op het moment dat we weer wilden gaan was het stil. En sindsdien is dit steeds beter gegaan met als resultaat hier nu een super goed slapend kind. En bovendien ook overdag een kind dat vrolijk is.

Bij zoon was het wat lastiger overigens. Die sliep de eerste 11 maanden 's nachts niet door. Sliep wel overdag heel veel en bij hem hielp slaaptraining ook gewoon niet. Dat probeerden we maar die bleef maar doorkrijsen. En iedere keer als we weg waren begon het opnieuw. dus accepteerden we het maar dat we er 1 keer per nacht uit moesten (veel minder heftig dan bij jullie natuurlijk!) Uiteindelijk kreeg hij medicatie waardoor hij moe werd en loste het probleem zich vanzelf op.
<<

Anoniem236

Bericht 20 Mrt 2018 11:37

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Mijn buurvrouw heeft het ook zo gedaan, laten huilen en af en toe teruggaan. Ze appte ons als waarschuwing.
Maar het heeft geholpen, het meiske gaat nu op een normale tijd zelf slapen.

En ik kan mij voorstellen dat je hart breekt, maar ik geloof niet dat dit schadelijk kan zijn voor een kind. (Een korte periode van doorzetten dan)
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5491

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 20 Mrt 2018 11:44

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Ik denk wel dat kinderen heel flexibel/veerkrachtig zijn en zich snel aanpassen aan een nieuwe verandering. Zeker als zoiets een paar dagen duurt denk ik niet dat hij hier later last van krijgt of denkt dat hij alleen is/jij hem niet troost als hij verdrietig is. Ik denk dat kinderen meer in het nu leven. In principe is hij het niet gewend dat hij alleen gelaten wordt als hij in bed ligt en nog niet slaapt. Misschien helpt het om een slaapmuziekje aan te zetten of iets wat kalmerend/snoezelend werkt. Ik snap dat het heeeeel moeilijk gaat zijn maar hopelijk wordt het voor jullie alle drie snel beter en zie je achteraf in dat het wel nodig was en niks blijvends heeft aangericht. Succes.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 20 Mrt 2018 11:52

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Ik heb geen ervaring met die training, maar in wat voor bed slaapt hij nu? E was ook een dramatisch slechte slaper, tot hij met anderhalf een keer bij opa en oma in een campingbedje sliep. We hebben het toen een week uitgeprobeerd en alle nachten sliep hij veel beter. We hebben toen een campingbed neergezet in plaats van zijn ledikant, wel met een goed matras erin, en sindsdien sliep hij veel beter - niet het klokje rond zoals andere kinderen, maar de verbetering was enorm.

(Later hebben we nog wel soortgelijke situaties met hem gehad, hij heeft een paar maanden geleden nog een nieuw bed gekregen.)
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 20 Mrt 2018 12:06

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Wij zijn denk ik bij een week of 10 of 12 gaan slaaptrainen. Ingebakerd wegleggen en dan laten huilen. Na 10 minuten huilen zouden we dan teruggaan. Korter dan geadviseerd wordt, maar goed, soms voelt 10 minuten al als erg lang aan. Meestal hield ze net voordat de 10 minuten voorbij waren op! Dan wilden we gaan kijken, maar hoefde het niet meer. Tegenwoordig valt ze met speen in slaap en soms ook aaien over haar hoofdje. Meestal moeten we een keer of 2 terug om de doen terug te stoppen en valt ze dan ook in slaap.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 20 Mrt 2018 12:07

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Wij hebben dit bij beide jongens gedaan, bij de oudste rond een half jaar omdat hij opeens weer vaker wakker ging worden, wij gingen gewoon elke 5 minuten naar hem toe, aai over zijn hoofd, speen geven en weer gaan, niet praten, geen lamp aan ed. Na twee nachten was het over en sliep hij door en dat heeft hij daarna altijd gedaan.

Ik wil heel graag dat ze weten dat we er zijn maar ze niet hun “ zin” geven ( in hoe verre je daar van kan spreken bij zo’n kleintje). Vandaar dat we elke 5 minuten terug gaan en de tijd er tussen niet steeds langer laten duren.

Bij de jongste was het lastiger want hij sliep van 6 wkn tot dat ik weer moest gaan werken door, maar had er veel moeite mee dat ik er niet meer continue was ( dronk de eerste weken nagenoeg niks bij de gastouder, alleen maar huilen terwijl ik thuis altijd een heel tevreden kind had), dus toen heb ik hem ‘S nachts weer gepakt en hem huid op huid genomen. Daarna kreeg hij heel erg eczeem waardoor hij ook niet sliep, mannetje had zoveel jeuk, dat was redelijk onder controle en toen gingen we verhuizen en dus ook een nieuw kamertje en kinderdagverblijf. ( Dit allemaal in 4 maanden dus dat is sowieso pittig), hij is nu 9 maanden.
Laatst zijn we dus ook weer even door gaan zetten want ik zat er echt helemaal doorheen. M heeft een pittiger karakter dan zijn broer en heeft het wel een week vol gehouden, we moesten hem ook echt even oppakken om hem uit het huilen te halen en dan de speen geven en meteen weer terug in bed, ( ook niet praten, geen lamp aan) de blokjes tussen het huilen werden al snel steeds langer ( werd op een gegeven moment elk uur wakker), daarna konden we het af met alleen de speen geven en niet meer oppakken. Hij is een weekje 2 keer per nacht wakker geworden, dan hoeven we er ieder dus maar 1 keer uit om een speen te geven dus was voor ons eigenlijk al prima maar sinds een paar nachten slaapt hij nu van de laatste voeding tot 06:30 tot 7:00 uur. Heel blij mee!

We hebben 4 spenen in zijn bedje liggen zodat hij ze zelf kan pakken en heel soms doet hij dat ook al en zijn knuffeldoekje wat hij ook fijn vind om bij zich te hebben en we hebben een muziekje, nachtlampje en elke avond hetzelfde slaapritueel.

Overigens vroeg zijn leidster op het kinderdagverblijf wat er met hem gebeurd was want hij was wel zo vrolijk de hele dag de laatste tijd! Dus ook hij doet het gewoon heel goed op betere nachtrust en ik geloof oprecht dat we hier uiteindelijk allemaal bij gebaad zijn, hoeveel het wel even een pittige week geweest is.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem250

Bericht 20 Mrt 2018 12:12

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Mijn jongste dochter heeft ook moeite met alleen slapen. Ik ga elke avond in haar kamer strijken en zing dan liedjes. In het begin stond ze huilend in haar bed, maar ik was er wel gewoon, ze kon me zien en horen. De eerste keer duurde het een half uur, voordat ze in slaap viel en nu ongeveer 10 minuutjes. Ik heb slaaptraining ook geprobeerd, maar ik kan het niet. Ze raakt volledig overstuur en dat gaat bij mij door merg en been. Dit is voor mij een mooie tussenweg. De tweeling heeft tot een jaar of twee ook niet doorgeslapen. Ze werden tussen de drie en vijf keer per nacht wakker. Ik ben er altijd naar toe gegaan en soms heb ik ze ook bij mij in bed gelegd. Rond de twee jaar zijn ze door gaan slapen. Mijn jongste wordt ook nog een aantal keer per nacht wakker. Ik leg haar dan bij mij in bed. Ik denk dat zij ook vanzelf wel een keer door gaat slapen.
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 13:38

Bericht 20 Mrt 2018 13:59

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Ohw Marsy, ik herken je gevoel heel erg. Ik was ook heel erg tegen slaaptraining en laten huilen maar ook wij zagen op een gegeven moment geen andere optie meer.
En het heeft hier super goed uitgepakt, het is me echt alles meegevallen en ik ben zo blij dat we uiteindelijk toch deze keuze gemaakt hebben.
Ze slaapt nu op haar eigen kamer in haar eigen bed, gaat op een normale tijd zonder huilen rustig slapen en slaapt zelfs regelmatig door. Als ze wel nog wakker wordt slaapt ze na een paar minuten drinken weer zonder problemen verder en de echt waardeloze nachten zijn nog maar sporadisch. Ook overdag slaapt ze binnen 10 minuten zonder te huilen. De eerste 2,5 week sliep ze een stuk korter dan voor de verandering maar nu slaapt ze weer net zo lang als voorheen en je ziet haar af en toe ook even wakker worden en dan weer lekker in slaap vallen.

Hieronder mijn eigen stuk wat ik 1,5 maand geleden in het 'slaaptopic' plaatste hierover:

Re: Het grote slaaptopic.
Oke ga ik dit echt schrijven.... Ja toch maar wel.... Ik ben namelijk behoorlijk van m'n geloof gevallen :P

Ik was altijd tegen 'slaaptraining' en pro in slaap vallen aan de borst. Dit komt door slechte ervaringen met J destijds die echt zo compleet over de zeik ging tot overgeven toe en breath holding spells etc.
Me bij S voorgenomen om dat gewoon niet te doen. Ze mocht bij ons in bed slapen en bij mij in slaap vallen zolang ze dat nodig had... Maaaaaaaaar....
De laatste paar weken was het ellende. Het duurde vaak uren voor ze eindelijk sliep met frustratie van beide kanten en bijten, krabben en slaan van S uit. Ik merkte dat ik er echt helemaal klaar mee was en dat ik begon te twijfelen over de borstvoeding.
Gistermiddag was ik het na weer 1,5 uur strijd ineens helemaal beu. Ik heb haar bedje terug op onze kamer gezet, haar nog even rustig laten drinken en daarna in haar eigen bed gelegd.
Logischerwijs was ze het daar absoluut niet mee eens en begon ze flink te huilen. Maar waar J echt compleet uit haar plaat ging was S gewoon duidelijk boos dat het anders ging dan ze verwacht had. Ze stopte tussendoor steeds met huilen en alsof ze zich dan ineens herinnerde dat ze alleen in bed lag begon het weer.
Na een uur steeds heen en weer lopen viel ze uiteindelijk rustig in slaap.
Gisteravond hetzelfde gedaan, maar toen sliep ze al na 20 minuten.
Vanmorgen na 10 minuten, vanmiddag binnen 5 en net heeft ze niet eens gehuild. Ze ging liggen en miepte nog 1x mama maar daarna was en bleef het stil.

Ik ben nog steeds in shock hahahaha
Had me voorbereid op wekenlang drama maar het lijkt erop dat ze er eigenlijk wel aan toe was.
:omg:
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 20 Mrt 2018 15:49

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Wat goed dat jullie dit gaan doen Marsy. Ik kan me voorstellen dat je er heel erg tegenop ziet maar ook heel erg hoopt dat het gaat helpen. Ik dacht heel eerlijk gezegd dat je dit allang had gedaan eigenlijk, maar ik begrijp uit je berichtje dat hij de eerste maanden niet 'mocht' huilen?
Wat zal het toch zwaar zijn voor jullie. Knap dat je dit wilt gaan doen. Ik vind het knap omdat je er zelf volgens mij niet helemaal achter de theorie staat en dus juist echt voor mijn gevoel dit voor hém doet en niet te voor jezelf (uiteindelijk wel maar in eerste instantie voor hem). Ik denk dat dat heel goed is.

Wij hebben zelf niet echt CIO gedaan, maar ik heb er wel veel over gelezen. Of nou ja, eigenlijk doen wij ook wel een soort gecontroleerde CIO maar valt het huilen wel mee. Wij hebben hem wel geleerd dat ie zelf in slaap moet vallen. Tijdje terug een terugval gehad maar dat weer goed opgepakt en echt bewust weer aangeleerd in z'n eigen bedje in slaap laten vallen. Ook met huilen, dus eigenlijk wel een soort CIO, want we laten hem echt wel huilen, totdat het echt merkbaar niet tot slaap gaat leiden. Als hij echt overstuur is, gaat een van ons hem echt wel troosten, maar níet meer in slaap brengen. Ik ben zelf van mening dat een beetje huilen mag en een kind kán dat ook nodig hebben om in slaap te komen, om alles te verwerken. Ik zag ook dat je schreef dat hij direct weer gaat draaien of met z'n kontje omhoog. Nou ken ik R niet maar dat is toch niet erg? Ik denk dat jij moet loslaten dat hij direct rustig gaat liggen. Zelf in slaap kunnen vallen is ook zelf je slaapplekje comfortabel maken. Zie het als een hondje, die doet dat ook. En jij ook waarschijnlijk, er is bijna geen mens dat gaat liggen en patsboem in slaap valt. Hij zal juist dat moeten leren, dat hij zelf z'n rust kan gaan vinden in z'n bedje, zonder allerlei hulpjes van papa en mama. Misschien dat ie dan juist ook meer hecht aan dat knuffeltje wat je graag zou willen. Nu is hij misschien nog te afhankelijk van andere factoren. Maar goed, je hebt kans dat hij natuurlijk, met name de eerste keren, volkomen overstuur raakt, paniek, gillen, the whole shabang.
Zodra je merkt dat het over de toeren wordt, rustig er naar toe, tot rust brengen en weer weg gaan. Zo min mogelijk afhankelijkheid creëeren. Maar dat alles weet je natuurlijk al, hoe het werkt hoef ik je niet uit te leggen.

Hier heeft het wel echt met succes gewerkt, hij kan nu echt goed zelf in slaap vallen en (meestal) ook echt weer goed terug in slaap vallen zodat er continuïteit in de nacht is. Dat laatste lijkt me voor R ook heel belangrijk. Maar wat ik al zei, het is hier gelukkig redelijk makkelijk gegaan, maar wel echt consequent proberen te blijven. En dat lijkt me verrekte lastig met een geluid dat door merg en been gaat en waar je een trauma aan hebt overgehouden. Dus nogmaals respect voor alles hoe je het aanpakt. Je doet echt je best!

Heel veel succes in elk geval. Ik hoop echt dat het gaat werken voor jullie alledrie.

Volgens mij heeft Elliot dit trouwens ook heel goed gedaan.
Let's discover the world together.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers